• 0

Iemand die helpt bij de analyse van je bedrijf: aan wie of wat moet ik denken?

De zoekfunctie helpt me neit echt, dus vraag ik het maar even direct. Hoe heet een persoon of bedrijf dat naar aanleiding van je financiele gegevens, toekomstige ideeen en behaalde resultaten een analize maakt van je bedrijf. Dus of het concept nog haalbaar gaat zijn en je eventueel ook feedback kan geven over te nemen stappen?

 

Edit: Even de titel écht correct Nederlands gemaakt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Of Bedoel je naast een coach wellicht een bedrijfsconsultant of accountant? Zij kunnen je allemaal helpen (your mileage may vary) hiermee.

 

Dat is juist het probleem ik weet niet wat ik bedoel. Ik wil mijn bedrijf eens kritisch laten bekijken, de mensen in mijn omgeving kunnen dat niet, of ze zijn afhankelijk van mijn inkomsten of ze leven al te lang met me om echt eerlijk te kunnen zijn.

 

Dus is doorgaan nu een juiste beslissing, zoja wat zijn dingen waar aan gewerkt moet worden, hoe kun je meer opdrachten krijgen of juist hoe kunnen de bestaande opdrachten meer opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook een privé berichtje gestuurd.

 

Allereerst is het natuurlijk super dat je open staat voor een externe, kritische blik!

 

Wat ik zelf altijd heel nuttig vind, is om te kijken naar de factoren binnen je bedrijf die het meeste effect hebben op de cijfertjes. Na een grondige analyse blijken dit regelmatig hele andere dingen te zijn dan je vooraf verwacht.

 

Deze zogenaamde "value drivers" kun je daarna heel goed inzetten om jezelf te motiveren het bedrijf zodanig te managen dat alles wat je doet ook bijdraagt aan de toekomst van de onderneming.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 2

Daarvan hebben we er een heel aantal hier op het forum, twee die zo even in mij opkomen.

Henk de Greef van Targon

Fred Wiersme van Spirit Management

Edo van Santen

 

Gewoon even het forum doorlezen zou ik zeggen.

 

Dank voor de aanbeveling!

 

Ik heb nog wel enkele namen:

 

Nils de Witte en Ruben van den Oord zijn types die je ongezouten (maar onderbouwd) zullen vertellen wat je niet wilt horen. ;D

 

Uit de financiele hoek: Joost Rietveld en Ronaldinho.

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zelf altijd heel nuttig vind, is om te kijken naar de factoren binnen je bedrijf die het meeste effect hebben op de cijfertjes. Na een grondige analyse blijken dit regelmatig hele andere dingen te zijn dan je vooraf verwacht.

 

Deze zogenaamde "value drivers" kun je daarna heel goed inzetten om jezelf te motiveren het bedrijf zodanig te managen dat alles wat je doet ook bijdraagt aan de toekomst van de onderneming.

 

Je haalt me de zinnen uit mijn toetsenbord... Hier sta ik natuurlijk 100% achter.

Link naar reactie
  • 0

Financieel analist

 

Is mij te beperkt.

De valuedriver insteek van Manon en Stefan is wel essentieel, maar je zou iemand moeten hebben die toch wat breder is. Moet ook op wilsniveau kunnen kijken (coachingsaspect), op strategie en hoe je dat praktisch gaat vertalen.

 

Van de genoemden (voor zover ik ze ken) lijken i.e.g. Nils en Edo die combinatie wel te hebben.

Had je trouwens in Gelderland gezeten en tussen de 5 - 250 werknemers gehad, dan had ik je zo'n traject met subsidie (90%! m.i. veel te veel maar waar) kunnen aanbieden, maar dat lijkt niet van toepassing.

 

Voor de vertaling naar een webstrategie kun je me wel contacten.

Ook voor een gratis 'ongezouten mening' daarover ;D

 

 

Mvg Otto

Link naar reactie
  • 0

wat bedoel je met webstrategie?

 

Je hebt in ieder geval een site...

Dat is toch de plek waar mensen zich vaak als eerste oriënteren. Ik heb het in eerste instantie liever over de webstrategie dan over de website, omdat je voor een succesvolle site wel moet weten wat je er mee wilt bereiken. Vervolgens komen er allemaal vragen die bepalend zijn voor wat je doet:

 

- Hoe maak je het aantrekkelijk voor mensen om er naar te verwijzen?

- Hoe toon je je kwaliteiten?

- Hoe en waarmee positioneer je je ten opzichte van anderen?

- Naar welke doelgroepen?

- Hoe zorg je dat ze je geloven?

- Hoe vergemakkelijk je het opnemen van contact?

- Hoe zorg je dan de onbekende bezoeker uit de anonimiteit komt?

- Hoe onderhoud je het contact tot aan de koopbeslissing?

 

En natuurlijk ook, hoe krijg traffic van zoekmachines en hoe zorg je dat links en bezoekers krijgt van andere sites..

Waar zitten de bezoekers die je wenst?

 

Al heb je geen webshop o.i.d. dan nog zou ik het belang en de mogelijkheden van internet niet onderschatten.

 

 

Otto

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte dames en heren.

 

Sommige berichten beginnen de vorm van zelfpromotie aan te nemen.

Ik wil jullie vriendelijk doch dringend verzoeken dergelijke uitlatingen achterwege te laten.

 

 

Algemene regels

 

 

* Spam: begrijpelijk dat je mensen naar jouw bedrijf of website wilt krijgen, maar ..... als inhoudelijke reactie in de topics is zelfpromotie en/of reclame niet toegestaan. Sterker nog, het wordt vaak als onbeschoft beschouwd!

Je mag in je profiel wel je bedrijfslogo gebruiken en in je signature (het berichtje onderaan elke forumreactie) melding maken van je website. Dit kun je aanpassen in je profiel (te vinden in het menu bovenin). Verder kun je, indien je een actief lid bent van Higherlevel.nl, je bedrijfsprofiel toelichten in WieWatWaar.

Link naar reactie
  • 0

Waar je wel rekening mee moet houden bij het inschakelen van een coach o.d. is dat deze wel enige affiniteit heeft met jouw branche.

 

Misschien kan je ook eens een oproep plaatsen in een vakblad om met collega's in contact te komen en ervaringen uit te wisselen.

Link naar reactie
  • 1

Sommige berichten beginnen de vorm van zelfpromotie aan te nemen.

 

@Nico

 

Moet ik mij ook aangesproken voelen. ??? (sorry, ben nog maar net Noobie af)

 

Ik vind de grens soms wel moeilijk. Een suggestie als "stuur me anders een PM" of "heb je hulp nodig dan ik wil er weleens naar kijken" kan ik aan de ene kant idd als zelfpromotie zien (al is het vriendendienst).

Maar soms denk ik ook van als het ik hier op het forum post gaat het misschien te ver en wellicht is de poster er wel helemaal niet in geïnteresseerd...

 

Anyway, ik zal er op letten en mocht je je geroepen voelen om je opmerking toe te lichten, graag!

 

 

Otto

Link naar reactie
  • 0

Niemand hoeft zich persoonlijk aangesproken te voelen.

Het is een algemene opmerking aan iedereen omdat ik een tendens bespuur in verschillende topics waarin mensen af en toe iets te enthousiast reageren. :)

Als ik pure zelfpromotie tegenkom dan wordt dit of meteen uit het bericht verwijderd en of iemand krijgt van mij een PM.

 

Ik ga even niet quoten wat mij tot deze handeling heeft doen overgaan, dat zou het namelijk wel persoonlijk maken en daarvoor gebruik ik liever een PM.

Link naar reactie
  • 0

Waar je wel rekening mee moet houden bij het inschakelen van een coach o.d. is dat deze wel enige affiniteit heeft met jouw branche.

 

...

 

Ga ik het even mee oneens zijn. Een coach helpt vooral bij zaken die iemand belemmeren verder te komen. Branchekennis is daarvoor overbodig en misschien zelfs belemmerend (!). Heel erg samengevat (en daarmee kort door de bocht) is coachen vooral de juiste vragen stellen.

 

Als TS een adviseur zoekt is het een ander verhaal, dan is branchekennis wel zeer aan te raden.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

Ga ik het even mee oneens zijn. Een coach helpt vooral bij zaken die iemand belemmeren verder te komen. Branchekennis is daarvoor overbodig en misschien zelfs belemmerend (!). Heel erg samengevat (en daarmee kort door de bocht) is coachen vooral de juiste vragen stellen.

 

Als TS een adviseur zoekt is het een ander verhaal, dan is branchekennis wel zeer aan te raden.

 

En daar ga ik het even niet mee eens zijn. ;)

 

Zelf maak ik het volgende onderscheid.

 

[*]adviseur, iemand die adviezen geeft op een gebied waar deze niet per defenitie praktijkervaring in heeft opgedaan.

[*]coach, als de adviseur met toevoeging van eigen ervaring, deze persoon heeft zowel de kennis als de ervaring

[*]counsellor iemand die de ander counselt en daarbij vragen stelt die deze persoon aanzetten tot nadenken over zijn of haar handelen, een goede counsellor zet een proces in werking die bij deze persoon tot groei leid.

 

De laatste hoeft dus niet per defenitie de kennis en kunde van de adviseur of coach te hebben. Door de analytische vraagstelling van de counsellor, waarbij hij zijn eigen (levens) ervaring buiten beschouwing laat om zo neutraal mogelijk te kunnen reageren, komt de client verder op zijn eigen groeiladder. De counsellor helpt de client te komen tot (zelf)inzicht waar advieur en met name coach helpen door eigen inzichten door te geven. Deze vorm van vraagstelling werkt ook voor bedrijfsprocessen.

 

Eerder in deze discussie werd al gesproken over zaken als "value drivers". Hierbiij wordt gekeken naar die bedrijfsonderdelen die geld maken. De adviseur en coach zullen de ondernemer aanmoedigen zijn bedrijf uit te bouwen op dit vlak. Een counsellor gaat een laag dieper en gaat eerst op zoek naar de belangrijk waarden en de competenties van de client. Het verschil is dat een coach en adviseur hun aandacht richten op wat er goed gaat in het bedrijf, dat hoeft nog niet datgene te zijn waar de ondernemer zich goed bij voelt.

De counsellor richt zijn aandacht op de persoon, het succes van het bedrijf volgt vanzelf als de ondernemer weet wat hem gelukkig maakt .

Link naar reactie
  • 0

 

[*]adviseur, iemand die adviezen geeft op een gebied waar deze niet per defenitie praktijkervaring in heeft opgedaan.

[*]coach, als de adviseur met toevoeging van eigen ervaring, deze persoon heeft zowel de kennis als de ervaring

[*]counsellor iemand die de ander counselt en daarbij vragen stelt die deze persoon aanzetten tot nadenken over zijn of haar handelen, een goede counsellor zet een proces in werking die bij deze persoon tot groei leid.

 

.......

 

Het verschil is dat een coach en adviseur hun aandacht richten op wat er goed gaat in het bedrijf, dat hoeft nog niet datgene te zijn waar de ondernemer zich goed bij voelt. De counsellor richt zijn aandacht op de persoon, het succes van het bedrijf volgt vanzelf als de ondernemer weet wat hem gelukkig maakt .

 

 

@ Nico (e.a.) - Wat denk jij? Zijn die rollen in één persoon te verenigen?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.