Ga naar inhoud
  • 0

online reisbureau startfase

Beste mensen op Higherlevel,

 

Mijn naam is Ben en ik ben 23 jaar. Ik ben van plan om een eigen online reisbureau te beginnen. Ik heb al een nieuw gemaakte website klaar staan en heb al gesproken met een touroperator.

 

het geen wat ik nog mis is:

 

- software pakket

- hoe ik het beste een boeking kan verwerken

- hoe te factureren gezien ik internationaal operereer.

- algemene voorwaarden indien iemand boekt, een boeking annuleert etc, etc,

- overkeenkomst aangaan met de touroperator

 

weet iemand misschien waar ik terecht kan voor mijn vragen en mij kan op dit vlak adviseren? ik hoor het graag

 

ik heb nog zitten denken om langs te gaan bij een reisbureau maar denkt niet dat zij zitten te springen om mij daarover wat te vertellen. Zelf ben ik ook nog naar de kvk geweest maar die konden mij alleen informatie geven over het starten van een eenmanszaak

 

Ben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Ambitieuze

 

Je opening post leest alsof je van de toren in het diepe gaat springen. Wellicht goed om voor te bereiden met een plan voor het behalen van zwemdiploma's, aanschaffen van zwemkleding e.d.

 

Maak een ondernemersplan!

 

Laat je eventueel begeleiden hierin door iemand die ervaring heeft met starters als jij en met de branche waarin je wilt gaan opereren.

Link naar reactie
  • 0

 

...

weet iemand misschien waar ik terecht kan voor mijn vragen en mij kan op dit vlak adviseren? ik hoor het graag

 

ik heb nog zitten denken om langs te gaan bij een reisbureau maar denkt niet dat zij zitten te springen om mij daarover wat te vertellen.

...

 

Als ik lees wat je allemaal nog niet weet adviseer ik je samen te werken die de reiswereld goed kent. Dit omdat je kennelijk zelf geen ervaring lijkt te hebben (wel eens op een reisbureau gewerkt? of in de toeristen branche?). En waarom zou dat geen reisbureau zijn dat nog geen echte 'web presence' heeft?

 

Gewoon toch eens een reisbureau binenwandelen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Schakel ook je netwerk in - ergens onder vrienden, bekenden, (oud) jklasgenoten moet iemand zijn die iemand kent in de reiswereld.

 

En maak een ondernemingsplan! Wat zijn je sterke punten? Waarom zou ik bij jou boeken, en niet bij een 'grote jongen'?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ben

 

Weet je überhaupt welke BTW regels er van toepassing zijn? Je mist m.i. nogal veel basale kennis die toch wel essentieel is wil je live gaan met jouw site.

 

Enne, je begint wel op een erg ongelukkig moment. Heb je al helder hoe jij in een dalende reisbranche wel groei kan realiseren?

 

groet

Joost

DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens aan de SGR en ANVR gedacht?

Is de touroperator waarvan je gaat wederverkopen ANVR en SGR deelnemer? Dan heeft dat ook weer implicaties voor jou.

ANVR touroperators hebben ANVR reisvoorwaarden.

Heb je al aan je aansprakelijkheid gedacht?

 

Als reisorganisator haal je veel meer verantwoordelijkheden naar je toe dan in een affiliate model.

Heb je al een idee van de hoogte van je commissie die de touroperator je bereid is te geven?

Al enig idee welk % van je omzet je aan marketing kwijt zal zijn.

 

Denk nog een lange weg te gaan... een hoop sites die op internet reisburo's lijken zijn dat feitelijk helemaal niet.

Denk aan 'lastminute' sites met boekings-engines, of sites die aanbiedingen van touroperators bundelen middels bijv XML feeds en dus allemaal strikt genomen affiliate zijn. Ik zou me goed bedenken voor je echt als reisorganisator verder belist te gaan.

 

Succes..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

mijn huidige site is informatief maar ik krijg genoeg bezoekers die geïnteresseerd zijn. ik hoef ze inprincipe alleen nog maar te beantwoorden door te verwijzen.

 

Met redelijke ervaring met travel / internet... Mag ik je vragen welke site je nu hebt?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoi Ben,

 

Er is geen vergunning nodig voor het starten van een on-line reisbureau.

Indien je pakketreizen gaat verkopen is aansluiting bij de SGR verplicht.

Bij verkoop van tickets rechtstreeks van de vliegmaatschappijen moet worden voldaan aan de eisen van IATA. De IATA verleent hiervoor een licentie.

Denk ook aan de inschrijving KvK, aanmelding bij de Belastingdienst en de registratie van het domeinnaam bij SIDN.

 

Groet,

Winod Debipersad

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij de bovenstaande berichten.

 

Starten als affiliate is het beste. Waarom? Hier leg ik het uit:

 

- KvK, niet zo moeilijk, maar denk vooral de aansprakelijkheid.

- Hoe wil je jezelf verzekeren en waar tegen? Kan in de toekomst je veel hoofdpijn besparen.

- Zaken als SGR, Garantiefonds, ANVR, IATA vragen om de vakmanschap en veel geld. Dus waarom zou je dat doen, als je onder voobehoud niet weet, dat het allemaal gaat lopen.

- Een boekingsysteem is prijzig. Waarom zou je het doen als je als een affiliate een systeem gratis kan gebruiken.

 

Maar dat zijn allemaal organisatorische vragen. Ik zou vanaf het idee beginnen. Stel jezelf de vragen:

 

- Waarom wil je voor jezelf beginnen? Het antwoord is voor jezelf. Er kunnen verschillende redenen voor zijn. Als je al erover denkt om voor jezelf te beginnen, ben je al een stap verder, maar je bent er lang nog niet. Niemand kan over je capaciteiten discusseren. Je hebt het of je hebt het niet en wat je niet weet, kan je leren, toch. ondertneem je uit nood? Zou ik nooit aan beginnen, een verloren zaak. Onderneem je om iemand of jezelf iets te bewijzen? Het is een goede eigenschap, maar je moet weten hoe je mee om moet gaan. Ondernemen is vooral helder denken en juist leuk vinden. Als je voelt dat het je krap in je portemonee maakt is het al niet leuk, dus waarom zou je er aan beginnen.

 

- Als je zover bent stel dan jezelf de volgende vraag: Wat is je Unique Selling Point? Waarmee onderscheid je jezelf? Zelfs als een affiliate kun je jezelf onderscheiden. Bijvoorbeeld met een bepaalde bestemming extra in de spotlicht te zetten of juist een afgebakte doelgroep te benaderen. Allemaal marketing-vragen. Zo simpel is het echt niet. In het algemeen: je bent een marketeer of niet. Dat is veelal de belangrijkste vraagstuk van het ondernemen, dat vind je weer terug in alle onderdelen van het ondernemen.

 

Vergeet niet: handel is de motor van de economie. Verkoop je product, laat de rest aan anderen over. Als je het goed aanpakt, ga je merken dat het waard was. De gezegde luidt : Een goede accountant verdient zijn geld terug. Als je zelf de boekingssystemen, servers, de juridische kwesties, etc. gaat uitzoeken gaat het je vele jaren kosten en bij voorbat deel ik je mede, dat het je niet lukt, omdat het veel te breed uit elkaar ligt. Natuurlijk het zich verdiepen in verschillende kwesties van het ondernemen (in de reiswereld) kan geen kwaad, maar waarom zou je het uigebreid doen als het niet nodig is. Kijk maar naar de bekende brands als McDonald's, Coca-Cola of dichter bij huis Cheaptickets.nl, etc. Dat zijn allemaal mensen die kleiner zijn begonnen en buiten dat hebben/hadden zij bepaalde vakkennis, maar toch zou het hen nooit lukken om het alleen te doen. Kijk maar naar de bekende boekingsites en/of grote reisbureau's. Technische kant van het verhaal besteden zij zelf uit bij de specialisten, promotie doen zij ook niet zelf, maar bij de specialisten, etc. etc.

 

- Het ondernemen op zich is al een (nieuw) systeem in leven roepen en elke ondernemer probeert zijn profijt systematisch, zo constant mogelijk te laten verlopen en waar het nodig is te beschermen. Daar hebben zij ook advies voor nodig. Ik zou zich beperken tot de globale kennis van sommige zaken en zich vooral richten tot het onderhouden van je eigen "systeem". Ik bedoel je plan - de onderneming.

 

- Ondernemingsplan, schrijf het voor jezelf en niet voor iemand anders. Het is de belangrijkste instrument voor je onderneming. Veel mensen schrijven ondernemingsplannen voor de banken, enz. Zij maken het extra mooi en denken, dat het lukt om geld los te krijgen. Waarom zou je het doen als je al jezelf verblind hebt met een "mooi" plan? Als je regelmatig je plan bekijkt zul je het steeds anders zien en dat is goed. De markt is steeds in beweging, je steekt constant iets nieuws op. Vergeet niet: het ondernemingsplan is niet voor het begin, het is je ondernemingsgeheid, je recept tot het succes, je ontwikkelingsdagboek en veelal vele jaren later is het je archief, jou memoires. Probeer jou plannen van alle kanten te bekijken, ook minder leuke. Als je bereid bent om met groot geld te spelen, vergeet niet, dat je kan groot verleizen en dat wil je niet, je bent geen gokker, je bent iemand die 100% achter je eigen plannen staat en open bent voor het kritiek.

 

- Verbreed je netwerk. Algemene regel: Er zijn altijd "grotere" spelers op de markten / in het ondernemen. Probeer jezelf daarbij aan te sluiten. Speel het spel mee. Zij weten wel beter en dat is zo en niet anders. Luister, wat zij zeggen, lees wat zij schrijven, kleed jezelf hoe zij zich kleden en praat op de manier hoe zij praten. Er zijn bepaalde boeken over, maar daartussen zit ook veel onzin die je sommige dingen verkeerd laat interpreteren en dus verkeerd laat doen.

 

Dus mijn advies: Ga op onderzoek uit hoe, wat, wie, etc. denk vooral kostenbewust - dat vergroot je overlevingskansen als ondernemer. Je hebt affiliate sites, gratis ordersysteem, veel online informatie en zoals boven is gezegd, maak een plan. Op internet heb je veel voorbeelden, maar doe geen knip en plak werk, je bent toch met je USP bezig, dus het plan moet al vooraf origineel zijn, let niet op het aantal blz. van je plan, je kunt het zo dik maken als je wilt, het gaat meer om de inhoud en vooral voor jezelf.

 

Bij deze wens ik iedereen een prettige avond en veel succes in het ondernemen en ja travelbusiness is leuk om te doen, omdat het mensen dickter bij elkaar brengt, ongeacht welke natie of geloof ze zijn!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

waarschijnlijk wordt je nu goed gevonden en krijg je aanvragen binnen. Mijn advies is om joomla te leren en te begrijpen en dit pakket aan te schaffen http://www.jomres.net/

 

Je kan dan gratis zelf de website bouwen en hebt relatief goedkope boeking software waarbij klanten met paypal en ideal kunnen betalen.

 

Zelf hebben we zo'n zeer rendabele website gemaakt ....mod edit: aub geen links naar eigen sites

gr

 

lars

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je pakketreizen gaat verkopen is aansluiting bij de SGR verplicht.

Bij verkoop van tickets rechtstreeks van de vliegmaatschappijen moet worden voldaan aan de eisen van IATA. De IATA verleent hiervoor een licentie.

 

Op de website van de SGR kan ik dit niet terugvinden?

 

Kun je dus zonder enige lidmaatschap of vergunning pakketreizen aan particulieren verkopen?

Link naar reactie
  • 0
Indien je pakketreizen gaat verkopen is aansluiting bij de SGR verplicht. Op de website van de SGR kan ik dit niet terugvinden?

 

Beste Seneca,

 

Goed dat je dit even aankaart. Het ligt iets genuanceerder. Hierbij informatie van een collega van mij die het e.e.a. eerder heeft uitgezocht:

 

"Iedere aanbieder van "pakketreizen" (bestaande uit minimaal twee onderdelen, bijvoorbeeld vervoer en verblijf) valt onder de garantieregeling. Die regeling schrijft voor : "De organisator en/of de doorverkoper die partij zijn bij de overeenkomst, dienen aan te tonen over voldoende garanties te beschikken om in geval van insolvabiliteit of faillissement te zorgen voor terugbetaling van de reeds voldane bedragen en voor repatriëring van de consument."

In Nederland regelen de meeste reisorganisaties dit via de SGR, maar dit is niet verplicht. Ik heb geen voorbeelden van andere regelingen kunnen vinden. Wel zag ik op Internet kleine reisorganisaties die geen lid zijn van de SGR. Wellicht is het de moeite waard hen te benaderen met de vraag hoe zij dit geregeld hebben."

 

Aanvullende informatie:

Pakketreizen aanbieden

 

Hoe weet u of uw reisorganisator een garantiestelling heeft?

Wilt u een pakketreis boeken? Dan is het goed om van te voren te weten of uw reisorganisator de verplichte garantiestelling heeft geregeld. U ziet dat bijvoorbeeld aan het SGR logo. Maar als de reisorganisator dit op een andere manier heeft geregeld, moet hij dit ook openbaar maken. Bijvoorbeeld via de website.

Hoe weet u of uw reisorganisator een garantiestelling heeft?

 

Zie ook het volgende interessante artikel: Reisbranche ruziet over verzekeringen

 

Kun je dus zonder enige lidmaatschap of vergunning pakketreizen aan particulieren verkopen?

Ga ik nog even voor de zekerheid voor je na.

 

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0
Kun je dus zonder enige lidmaatschap of vergunning pakketreizen aan particulieren verkopen?

 

Er is geen vergunning vereist. Wel moet je dus voldoen aan die garantieregeling, wat neer zou kunnen komen op een "lidmaatschap" van de SGR.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

 

Denk ook aan de inschrijving KvK, aanmelding bij de Belastingdienst en de registratie van het domeinnaam bij SIDN.

 

 

Hier wil ik even opmerken: De registratie kan en moet niet via SIDN lopen. De domein moet geregistreerd worden via een tussenpartij.

Link naar reactie
  • 0

Hier nog wat info over de verplichting een reserve te hebben zodat bij faillissement niet je klanten de dupe worden.

 

De precieze wetstekst uit het Burgerlijk Wetboek is hier terug te vinden:

Artikel 7:512

 

SGR lidmaatschap is niet verplicht maar wel de meest gangbare manier om hier voor zorg te dragen. Helaas heeft het SGR ook het monopolie en is als startende ondernemer erg duur.

 

Alternatief zou m.i. een reservering op een geblokkeerde rekening kunnen zijn. De consumentenautoriteit is de controlerende instantie in deze. Misschien een idee om de consumentenautoriteit te vragen of ze akkoord gaan met zo'n reservering op een geblokkeerde rekening en dit daarna zo te regelen.

 

 

Avontuurlijke duiksafaris in de Maldiven.

www.duiksafaris.nl

Link naar reactie
  • 0

Eerder schreef ik:

 

Wel zag ik op Internet kleine reisorganisaties die geen lid zijn van de SGR

Mijn collega wees me op: Stichting GGTO : "De Stichting GGTO is er in eerste instantie voor kleinschalige gespecialiseerde touroperators"... en... "De Stichting GGTO biedt garantie aan reizigers die geboekt hebben bij een van de aangesloten touroperators." Een alternatief op de SGR.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hi allemaal,

 

Als eerst ben ik benieuwd naar Ben en zijn huidige situatie. Heeft hij al een stap gemaakt of uiteindelijk niets meer mee gedaan?

 

Om wat verwijzende antwoorden te voorkomen: Ik ben nieuw op het forum en aan het orienteren om te gaan ondernemen, uiteraard sluit mijn idee aan bij het titel van dit topic. Daarom dat ik dit topic omhoog schop i.p.v. een nieuw topic aan te maken.

Voor mijn ondernemingsplan ben ik relevante informatie bij elkaar aan het zoeken maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer!

 

Daarom stapje bij beetje:

 

SGR / ANVR. Voor kleine bedrijven wellicht wel onbetaalbaar. Als ZZP/VOF is de ondernemer zelf aansprakelijk in hoeverre wordt er dan door de overheid een dergelijk systeem verplicht gesteld. Daarnaast wie controleert dit. Als ik het heel kort door de bocht begrijp is de SGR een soort van 'bankgarantie' ?

 

Kristar verwijst op pagina een naar een affiliate systeem. Maar dit is toch alleen een soort van 'doorverkoop' systeem (bijv. waaruit CheapTickets/HostelWorld etc bestaat).

 

En dan hebben we een juridisch (aansprakelijk) hoofdstuk. (Voorbeeld:) Een kite- en of golfsurfschool waar ik heb gewerkt maakt gebruik van een document waarin wordt aangegeven dat de gebruiker of afnemer van de les ten alle tijden aansprakelijk is voor het zelfstandig handelen en de gevaren hiervan. (Of iets in die setting).

Hiermee probeert de school eventuele claims bij schade of ongelukken zichzelf in te dekken.

Mij lijkt echter dat dit niet voldoende is en dat dit een heel lastig onderwerp is en ook bijna onmogelijk om jezelf (onderneming) hiervoor in te dekken? Hoe staan jullie hier tegenover? Wellicht ervaring mee?

 

Dan ben ik de bron even kwijt van het volgende item: tickets doorverkopen daarvoor zou je een licentie moeten hebben? Hoe lees ik dit in 'mijn / Ben' zijn geval. Op het moment van het aanbieden van een pakketreis wil ik uiteraard ook voor vervoer kunnen zorgen. Eigenlijk verkoop ik dan het ticket toch ook door?

 

 

Uiteraard heb ik nog meer vragen maar laten we bij het begin beginnen en het kaft van het koren scheiden ;D

 

Alvast bedankt!

 

Actieve Vakantie & Groepsreizen | http://www.activetravel.eu/

Link naar reactie
  • 0

De consumentenautoriteit is wel degelijk bezig met het actief benaderen van reisorganisaties die geen garantieregeling aambieden. Dit is een wettelijke verplichting. De sgr is de bekendste, maar de stichting ggto is sinds enige tijd ook bezig met de opbouw van het fonds. Daarnaast is er sinds kort een derdengeldregeling beschikbaar via de vereniging vvkr, maar met als groot nadeel dat je achter pas het geld ontvangt en dus altijd alles voor moet schieten.

 

Er is dus geen sprake van een vrije keuze en ook naar je klanten toe is een garantieregeling die repatriering en betaalde kosten regelt ook een belangrijk onderdeel van het vertrouwen dat klanten hebben en alleen daarom al een musthave.

Link naar reactie
  • 0

De consumentenautoriteit is wel degelijk bezig met het actief benaderen van reisorganisaties die geen garantieregeling aambieden. Dit is een wettelijke verplichting. De sgr is de bekendste, maar de stichting ggto is sinds enige tijd ook bezig met de opbouw van het fonds. Daarnaast is er sinds kort een derdengeldregeling beschikbaar via de vereniging vvkr, maar met als groot nadeel dat je achter pas het geld ontvangt en dus altijd alles voor moet schieten.

 

Er is dus geen sprake van een vrije keuze en ook naar je klanten toe is een garantieregeling die repatriering en betaalde kosten regelt ook een belangrijk onderdeel van het vertrouwen dat klanten hebben en alleen daarom al een musthave.

 

Bedankt voor de informatie Robert.

Waar ben jij of zijn jullie lid van en kun je kort het (inhoudelijke) verschil van de stichtingen schetsen?

Overigens zie ik dat jullie divers reisaanbod hebben. Is alles in eigen beheer of ook een gedeelte 'uitbesteed'?

 

Actieve Vakantie & Groepsreizen | http://www.activetravel.eu/

Link naar reactie
  • 0

Zelf zijn we lid van de vvkr en de stichting ggto voor de garantiestelling. De SGR is erg gekoppeld aan de anvr en stelt veel eisen aan cijfers en accountantsverklaringen en dergelijke. Opzich prima, maar tevens wordt het daarmee wel moeilijk om in de reiswereld een beetje in de luwte te blijven. Nadeel bij de ggto is dat het fonds nog opgebouwd moet worden en er dus per klant een bijdrage van 15 euro wordt ingehouden. Een kostenafweging dus maar meer nog een keuze om wat in de luwte te blijven en de concurrentie (nog) niet teveel inzicht te geven in wat we doen en hoeveel klanten we wegpakken :-) beetje rebels zijn.

 

Sgr heeft een grote naamsbekendheid, maar met een goede communicatie merk ik dat mensen ook de ggto als altrnatief probleemloos accepteren.

 

Alle reizen voeren we in eigen beheer uit overigens, maar lokaal werken we samen met outdoorbedrijven en gidsen. Ook deels een aansprakelijkheidsverhaal overigens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.