Ga naar inhoud
  • 0

Hulp met opzetten business plan

Beste forumgebruikers,

 

Ik ben nieuw op de fora. Het is mij een berg informatie waardoor ik soms de bomen van het bos niet meer zie.

Vergeef mij dus als ik nu vragen ga stellen welke toch terug te vinden zijn.

 

Met een groep vrienden (feitelijk gezien een 'team') willen we een organisatie op gaan zetten.

Gezien ik geleerd heb dat ideeën heel erg snel de ronde doen en mensen met meer expertise je dan voor zijn, ben ik wat voorzichtig met prijsgeven van de inhoud.

 

Voor dit idee moet ik een buisiness plan schrijven. Hoe dit moet weet ik echter niet.

Zelf ben ik een technisch student. Alle technische details, inhoud, berekeningen etc worden gedaan.

We bezitten jammer genoeg niet over een goede bedrijfskundige expertise waardoor ik hier dan ook terrecht gekomen ben.

 

Het plan moet volgens mij volgende delen bevatten:

- Plattegrond + constructie

Hierin worden de technische details, overzichtstekeningen (met 3D als extra's) en stuklijst met benodigde onderdelen opgenomen.

 

- Locatie

De locatie is nogal een belangrijk onderwerp.

Voor het idee hebben we een 'loods' nodig met een redelijke oppervlakte/inhoud.

Een oplossing hiervoor zou volgens mij best een oude fabriekshal kunnen zijn. Dit scheelt in de kosten lijkt me.

De faciliteit moet goed bereikbaar zijn door openbaar vervoer omdat we ook jongere consumenten willen aantrekken.

Verder is het een 'innovatief idee', het zal het eerste idee zijn wat in nederland, en zelfs europa volgens officiele termen, gemaakt gaat worden. Hierdoor moet de locatie tevens 'centraal' liggen.

Op dit punt loop ik enigszins vast... hulp is welkom.

 

- Inkomsten/uitgaven

Vroeger ben ik goed geweest in economische aspecten.

De meeste uitgaven en inkomsten zullen we kunnen schatten.

Ik ben echter bang dat ik veel over het hoofd zie.

Is hier een tutorial of richtlijnen voor om tot een betere schatting te komen?

 

Momenteel doe ik onderzoek naar verwachte aantal bezoekers, vaste klanten en mogelijkheid in groeporganisaties.

Hieruit komt een getal wat te koppelen zal zijn aan de 'inkomsten'.

 

De uitgaven zijn vooral eenmalig. De hal + inhoud zal moeten bekostigd worden.

Hierna is de uitgaven een variabel gelang naar het aantal bezoekers, met een kleine vaste uitgaven:

De verwarming/stroom.

 

- Verwachte klandizie

Valt dit deel onder een apart topic te schrijven of is dit opgenomen in bovenstaande?

 

- Veiligheid

Een belangrijk aspect. Of het echter in je buisiness plan moet komen weet ik niet.

 

Ik hoop dat u mij enigszins kan helpen met de punten of ideeën hebt hoe ik verder moet met het opzetten van het idee + organisatie.

 

Bij voorbaat dank,

 

Ruud Sjoukes

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gisteren bij Breaking Out weer veel ervaren ondernemers horen zeggen dat je toch vooral op gevoel moet ondernemen en minder adhv papier, plannen etc. Ik kan beamen dat ook zonder veel plannen een zaak is op te zetten :)

Je ontkomt voor externe financiering waarschijnlijk niet aan een plan maar stop veel tijd en emotie op de juiste plaatsen. Overigens is de vraag of je wel externe financiering gaat krijgen en of je niet met je enthousiasme je netwerk moet benaderen voor geld (ook iets wat men gisteren nogal eens aanhaalde), hetgeen ook weer tijd scheelt tov het maken van plannen!

 

Verder zou je kunnen zoeken binnen je netwerk (oom, tante, buurman) naar een meer ervaren ondernemer die tegen een goeie fles whisky ofzo mee wil denken.

Als je teveel energie stopt in zaken die je niet liggen hou je te weinig energie over voor hetgeen je juist energie levert. (bedenk ik ter plekke, maar zal wel niet origineel zijn).

 

Hoe dan ook: suc6.

GJ

Link naar reactie
  • 0

Er zullen best een heel aantal uitzonderingen zijn maar een businessplan vertelt je toch wat je gaat doen en hoe je dat moet doen?

Door zaken goed op papier te zetten weet je wat je nodig hebt om te starten. Huisvesting, inventaris, producten. Etc.

Dan wil je natuurlijk ook iets verkopen… Wat dan? Aan wie? Is hier vraag naar? Hoe bevlieg je de markt? Heb je financiering nodig en zo ja, hoeveel.

 

In mijn ogen is een goed ondernemingsplan de leidraad van je onderneming. Door deze goed in te vullen, al dan niet ten behoeve van een financiering, kun je berekenen wat je nodig hebt om je zaak op te starten, wat de kosten zijn en wat je moet verdienen.

Daarnaast beschrijf je ook hoe je van plan bent dit te doen. Dit leert de (jonge) ondernemer (hond) om goed na te denken over hetgeen hij/zij gaat uitoefenen.

Een ondernemingsplan hoeft geen 20 pagina’s dik te zijn. Je bouwt ook geen huis zonder bouwtekening. Een ondernemersplan is de bouwtekening van je organisatie. Leg ook regelmatig het plan naast de tekening en kijk of het ongeveer in goede richting wordt gebouwd.

Als je juist daar je energie wel in steekt, hoef je later niet een hoop energie te steken in brandjes blussen omdat je zaken over het hoofd hebt gezien.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat jullie willen doen maar iets verkopen aan particulieren vanuit een loods op een industrieterrein is meestal niet toegestaan

 

Als ik jullie was zou ik eerst eens flink aan de slag gaan op google en/of een coach zoeken die jullie kan helpen met advies.

Link naar reactie
  • 0

Allereerste bedankt voor alle feed!

 

Het betreft inderdaad een meer recreatieve sector.

Hoewel het een heel verschillend concept is t.o.v. de meeste van de voorbeelden die ik ga noemen, kun je denken aan:

- cable parks (wakeboard banen aan een kabel)

- Snowworld

- Indoor activiteiten in bepaalde doelgroepen

 

Er is een mogelijkheid tot overgang in verkoop van levensbehoeften als frisdrank en snacks, maar dit is niet de eerste prioriteit. Dit deel valt dus nog te bekijken voor 'later'. Hiervan ben ik echter al op de hoogte betreft hygiene en vergunningen gezien ik daar wel wat contacten heb zitten.

 

Tevens komen bij de activiteiten ook middelen, net als bij surfen een board hoort, heeft onze activiteiten ook z'n producten.

Deze zullen wij in eerste opzet niet aanbieden voor verkoop, maar wel ter beschikking moeten hebben ter 'verhuur'.

 

Waar ik mij het meest druk om maak, is het feit dat we een soort 'bouw-vergunning' zullen moeten krijgen.

Ookal is het plan het in een oude fabriekshal of grote loods op te zetten, we zullen toch de boel van binnen moeten verbouwen.

Hierom helpt het volgens mij als je een goed onderbouwt buisiness plan hebt.

Nu ben ik hier nog niet heel ervaren in, doch beschik ik wel over enige kennis.

 

Met de plannen die ik inmiddels gevonden heb kan ik een goed plan op stellen denk ik.

Vraag me af of er nog punten zijn waar ik extra aandacht aan moet schenken als ik de bovengenoemd sector in wil.

 

Verder zijn we dus nog steeds hard op zoek naar leegstaande fabriekshallen/loodsen met een wat 'grotere' omvang.

Waar ik deze aanvraag moet plaatsen is mij niet geheel duidelijk, maar als u iets weet, graag!

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk nu weten we tenminste waar we over praten.

 

Een bedrijfsruimte kan je vinden via een makelaar of dagelijks op internet kijken op de site's van makelaars waar je je wil vestigen onder B.O.G. ( Bedrijfs Onroerend Goed)

 

Qua vergunningen ben je geheel afhankelijk van de gemeente, je kan vragen aan de verkopende makelaar of hij/zij je wilt bijstaan in de aanvragen.

Wel als voorwaarden opnemen dat de huurovereenkomst pas ingaat als de vergunningen rond zijn.

 

Horeca zonder alcoholische dranken mag mits je deze dienst alleen aanbiedt aan bezoekers van het centrum.

Met detailhandel net zo en moet specifiek voor de uitvoering van de activiteiten zijn.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     4,6k 118

Ik vind het knap als horeca in die sector iets is wat je "later wel bekijkt". Ik heb het idee dat daar toch flink wat mee binnen komt bij de huidige attracties en dat het essentieel onderdeel van de omzet en ervaring van een klant is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt, is dat er hier alweer snel wordt gesproken over allerlei middelen en invullingen, terwijl je initiële vraag zo goed was, nl. over het opstellen van een businessplan.

 

Nu wordt het begrip 'plan' vaak verward met een papieren tijger, maar ook daar is al e.e.a. over opgemerkt. Businessplanning is een proces wat jou in logische stappen meeneemt door een aantal vragen, zodat je daar gestructureerd het antwoord bij kunt zoeken.

 

Vragen als: Wie ben ik, wie zijn wij? Wat kunnen wij oplossen voor onze doelgroep(en)? Wie zijn onze doelgroepen? Hoe ga ik dat allemaal bereiken, wat is ervoor nodig? etc...

 

Als dat goed op papier staat, heb je ook nog eens een document wat je met anderen kunt delen en tevens een instrument in handen waarmee je je onderneming blijvend mee kunt (bij) sturen.

 

Dat instrument kun je gebruiken voor alle strategiebepalingen betreffende financiering, vergunningaanvraag, marketing, personeel, etc...

 

Zoek goede literatuur en goede hulp (je mag me een PM sturen) en kom vervolgens beslagen ten ijs.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0

Op de site van KvK kan je online een businessplanwizzard invullen en deze lokaal op je computer opslaan. Deze wizzard "dwingt" je na te denken over een flink aantal dingen. Als je deze hebt ingevult heb een aardige start voor je businessplan.

 

Volgens mij zijn de belangrijkste factoren van een businessplan;

 

[*]Het plan moet persoonlijk zijn voor alle ondernemers

[*]Zeer uitgebreide persoonlijke motivatie's

[*]Alle kosten en opbrengsten zo gedetailleerd mogelijk beschreven

[*]De cijfers moeten kloppen en niet te optimistisch ingeschat

[*]En dat alles op zo min mogelijk vellen papier

 

Het moet dus geen boekwerk worden maar wel compleet qua informatie. Ik ben echter geen expert, verre van dat.

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals bedankt voor de reacties (ja blijf dit nog wel even zeggen want ik vind enorm veel steun bij dit d.m.v. de fora).

 

Momenteel ben ik begonnen met het plan.

Via de KvK had ik al bekeken, werkt niet goed voor mij. Is te statisch, als ik iets wil aanpassen dan gaat dit lang duren.

De processtappen zijn op zich goed, maar ik heb zelf vaak dat ik eerst B in vul en dan pas A juist kan formuleren.

A is dan nog te subtiel ingevuld, welke ik later verander.

Net zoals dat je een samenvatting pas maakt nadat je het geheel af hebt.

 

Ik hoop dat ik er uit ga komen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zien jullie dat snel weer.

 

Wel had ik enig probleem met een formulering.

In bijna alle plannen hebben ze het over goederen, terwijl in mijn ogen aangeboden activiteiten niet geheel goederen zijn.

 

Om een voorbeeld te geven:

Distributie. Staat in vele plannen, maar volgens mij heb je daar geen last van als je een onderneming hebt welke afhankelijk is van een ruimte met de daarin staande spullen.

Er worden geen goederen aangevoerd of ingekocht naast alles wat er al moet zijn.

Dit zou alleen van belang zijn voor een eventuele 'detailhandel' in consumerende goederen.

 

Om hier trouwens op terug te komen op de reactie van djluc:

Ik ben heel erg bekend met onderneming die deze 2 sectoren gescheiden houden.

Dit is voor ons ook de bedoeling. Misschien is onze gedachte gang er nog niet voldoende voor onderbouwd, maar wij willen dat mensen komen voor de activiteiten en hier ook 'bijna' allen aan mee doen. Er zal niet veel ruimte zijn voor een 'terras' waar familieleden/vrienden/etc kunnen kijken. Het is een bezigheidsgerichte organisatie waar het inderdaad handig is als de middelen er zijn, maar waar je niet direct aan denkt als extra personeel om dat te runnen.

Oplossingen zijn bijvoorbeeld automaten of een 'kleine' kantine, het zal dus of een gescheiden onderneming zijn (een onderneming aan een onderneming) of niet.

 

Dat is het plan, of we later bijdraaien door mensen die genoeg onderbouwde argumenteringen en 'needs' er voor hebben, dat merken we vanzelf.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
- Locatie

De locatie is nogal een belangrijk onderwerp.

Voor het idee hebben we een 'loods' nodig met een redelijke oppervlakte/inhoud.

Een oplossing hiervoor zou volgens mij best een oude fabriekshal kunnen zijn. Dit scheelt in de kosten lijkt me.

De faciliteit moet goed bereikbaar zijn door openbaar vervoer omdat we ook jongere consumenten willen aantrekken.

Verder is het een 'innovatief idee', het zal het eerste idee zijn wat in nederland, en zelfs europa volgens officiele termen, gemaakt gaat worden. Hierdoor moet de locatie tevens 'centraal' liggen.

Op dit punt loop ik enigszins vast... hulp is welkom.

Een oude fabriekshal is misschien snel gevonden. Vergeet niet in je begroting een realistische post op te nemen voor de

afbouw of verbouw van de locatie. Met name brandveiligheidseisen in de zin van het aanbrengen van brandcompartimenten en het aanbrengen van bijvoorbeeld een brandmeldinstallatie zijn kosten waar je rekening mee moet houden.

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat de wet eist, voor het verzorgen van bepaalde activiteiten, dat je een minimaal aantal gediplomerde mensen/personeel moet hebben op de werkvloer voor calamiteiten.

Dus in het geval van de Horeca kan je gerust aan personeel denken.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Via de KvK had ik al bekeken, werkt niet goed voor mij. Is te statisch, als ik iets wil aanpassen dan gaat dit lang duren.

De processtappen zijn op zich goed, maar ik heb zelf vaak dat ik eerst B in vul en dan pas A juist kan formuleren.

A is dan nog te subtiel ingevuld, welke ik later verander.

Net zoals dat je een samenvatting pas maakt nadat je het geheel af hebt.

...

 

 

Je kunt het plan downloaden in zelf bewerken in je tekstverwerker. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ruud,

Goed dat je de tips en informatie op dit forum van harte neemt. Vooral als je de eerste keer een bedrij fstart moet je zeker een business plan schrijven, om er zo voor te zorgen dat je niets vergeet. Zo kan je je plannen ook aan iemand voorleggen om te checken of je niets vergeten bent!

 

Het is echter ook wel belangrijk om de ideeen niet alleen bij jezelf te houden, maar juist voor te leggen aan andere mensen (met wat ervaring). Deze mensen kunnen aangeven waar de meerwaarde van je plan zit en waar je moeilijkheden en uitdagingen. De eerdeer tips van een ondernemer zoeken sluit ik dus zeker bij aan!

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0
Om een voorbeeld te geven: Distributie. Staat in vele plannen, maar volgens mij heb je daar geen last van als je een onderneming hebt welke afhankelijk is van een ruimte met de daarin staande spullen. Er worden geen goederen aangevoerd of ingekocht naast alles wat er al moet zijn. Dit zou alleen van belang zijn voor een eventuele 'detailhandel' in consumerende goederen.

 

Ik hoop dat je jezelf wel wat tijd gunt - in ieder geval hoop ik dat je geen haast hebt ;) - om het plan naar behoren op te stellen, maar je zou mijns inziens toch het best kunnen beginnen met kennis vergaren en / of professionele begeleiding hierbij te zoeken, want als je bepaalde begrippen nog niet snapt, wordt het een langdurig verhaal, denk ik.

 

Distributie is inderdaad breder te zien, het gaat met name over de 'P' van Plaats in je marketingmix, je kunt hierbij het perspectief hanteren vanuit de afnemer, dus hoe is het 'P'roduct, de dienst, de 'P'restatie, de o'P'lossing die je biedt uiteindelijk verkrijgbaar voor de klant? Dus niet alleen logistiek, maar ook in samenhang met de andere 'P's' (Prijs, Promotie, Personeel, e.d.) van je marketingmix.

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

 

 

 

 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0

Door hulp van velen ben ik al een heel eind verder.

 

Een vraag dan even:

Hoe doe je het best onderzoek naar mogelijke klandizie?

 

Zelf had ik al enige punten en contacten die volgens mij hiervoor handig zijn:

- andere bedrijven welke in deze catogorie vallen vragen

- in de doelgroep onderzoeken onder mensen, dit kan dmv enqueteren maar denk dat persoonlijk contact beter is

- globale gegevens uit databases, wellicht kvk, cbr etc?

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruud,

 

Vergeef me mijn botheid, maar met de uitwisseling van de berichten is het voor mij moeilijk te bepalen of je werkelijk iets bent opgeschoten. De vragen die je nu stelt, lijken een variant van eerdere vragen. M.a.w. er lijkt geen plan onder te liggen.

 

Begin nu gewoon eens stapsgewijs aan te geven 1. wat je wilt gaan doen, 2. hoe je dat wilt bereiken en 3. wat je daarvoor nodig hebt of denkt te hebben.

 

1. kun je globaal houden, want je wilt niet teveel prijsgeven 2. kun je beschrijven welke stappen er nodig zijn en bij 3. echt aangeven waar je wel over beschikt en waarover nog niet, denk aan opleidingen, vergunningen, gebouw, kapitaal, personeel, advies, promotie, etc...

 

Op die manier wordt het op dit forum wat helderder waar je staat en waar de gaten nog in de kaas zitten. Akkoord?

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.