• 0

Stichting voor bedrijven door bedrijven?

Hoi, even een gedachtegang van mij waar ik al een tijdje mee loop.

 

Doordat er in mijn directe omgeving nogal wat mensen zijn die een eigen bedrijfje hebben, dag en nacht aan het ploeteren zijn maar financieel zitten ze in zwaar weer. Er zijn mensen bij die door eigen schuld in een lastig pakket zitten, maar er zijn ook mensen die buiten hun schuld om niet de beoogde resultaten kunnen halen.

 

Laatst sprak ik met een van die laatste personen zeer openhartig over zijn problemen. Hierin vertelde hij dat hij met het BBZ verhaal bezig was maar waar de uitkomsten niet positief waren (ondanks een positief advies van de IMK). Inmiddels is hij zon 6 maand bezig en door onduidelijke redenen was hij nog geen steek verder gekomen. Echter de tijd begon te dringen steeds meer schuld eisers kwamen op hem af. Als het ambtelijk apparaat en het schuldhulpverlening buro nog langer nodig hadden, was het waarschijnlijk einde oefening voor hem. Jammer voor hem en zijn bedrijf, de man is een goede gozer. Later dacht ik eigenlijk te gek voor woorden dat zo,n persoon niet wordt geholpen!

 

Dit is een tijdje in mijn gedachten blijven hangen tot het weer verdwenen was...tot ongeveer 2 week geleden, de kennis even bij me op de koffie kwam, en bijna huilend vertelde dat het over en sluiten was, schuldsanering in. Okay... daar sta je dan raar van te kijken. Het beroerde vond hij nog wel, dat hij bij diverse instanties aanklopte voor hulp, maar nergens hulp kreeg.

 

Dit zette mij aan het denken: Ik dacht, waarom zou er niet een stichting zijn voor hulpbehoevende bedrijven, die hulp zoeken op wat voor manier dan ook door andere bedrijven? Ik bedoel dus bedrijven voor bedrijven, een stichting waar je aan kan kloppen voor bv:

[*] een lening

[*] hulp voor bv juridische ondersteuning

[*] hulp voor bv begleiding in een bepaald traject

[*] noem maar op.

 

Maar dan niet door mensen die al jaren vastgeroest zitten op kantoor (lees ambtenaren, die niet weten hoe het in de zaken wereld er aan toegaat) of zoals Ruben van den Oort ze noemt de "Miranda,s of Lonnekes" in zijn column. Nee maar hulp, en inspiratie en financieel worden ondersteund door echte mensen uit het bedrijfsleven of door bedrijven? Of bestaat zo iets al.

 

Nu heb ik totaal geen verstand van een stichting of wat dan ook maar misschien hebben jullie wel ideeën of tips. Dus zeg ik : schiet maar raak voor een knaak, kom maar op met ideeen en tips.

 

Ik ben benieuwd.

 

[mod-edit: Overbodig gebruik van interlinie verwijderd en interpunctie toegevoegd, ter bevordering van de leesbaarhid.]

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja....

 

Ik (en meerderen hier met mij) snappen precies wat je bedoelt.

 

In principe werkt HigherLevel natuurlijk ook zo. Van en door ondernemers. Alleen hier geldt ook een grote mate van

zelf-redzaamheid en eigen initiatief.

(Maar een groep ondernemers, bedrijven, juristen, fiscalisten bij elkaar om een ander te helpen.... ik weet het niet... ;D)

 

Even heel serieus, ik denk dat het dichtste in de buurt komt, het Ondernemersklankbord is. Diverse mensen als boven beschreven, vormen een klankbord voor ondernemers in nood, en komen bij je thuis. Er komt ook specifiek iemand uit het vakgebied. Dit zijn bijvoorbeeld accountants in de VUT. Je betaald alleen de reiskosten vergoeding (geloof ik)

 

Down

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat er een rijke mannen club heeft bestaan die particulieren in zwaar weer steunden. Vooral mensen die dan even een nieuwe wasmachine nodig hadden. De club bestaat niet meer.

 

Je ziet dat grote bedrijven zoals KPN of grote banken wel miljoenen steun krijgen maar die hebben natuurlijk niet alleen een commerciele functie maar gelijk ook een groot aandeel in de werkgelegenheid en de totale economie van een land. De "politiek" heeft daar dus een maatschappelijk en economisch belang bij.

 

Misschien is het idee om heel veel bedrijven bereid te vinden een bijdrage te leveren als een soort verzekering waar je op terug kunt vallen bij een verslechterde economie wel haalbaar. Maar vind inderdaad de mensen maar die daar in mee willen gaan. Maar waaraan moet je dan allemaal voldoen om uiteindelijk geholpen te worden?

 

Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Het is in elk geval niet makkelijk voor heel veel mensen op dit moment. Ik hoor het helaas in mijn omgeving ook heel veel.

 

Een vriend heeft helaas zijn bedrijf moeten opgeven en is weer in loondienst gegaan. Omdat het in zijn branche niet meer haalbaar was. Terwijl hij drie jaar geleden zelfs klussen moest laten gaan omdat hij al volgeboekt was.

 

:-\

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Boerenfluitje,

 

Je slaat met je signalering van het probleem de spijker op zijn kop. Maar, en dat is door anderen hier boven al betoogd, de uitdaging zit 'm in de financiering van zo'n stichting. Zonder nu je idee af te willen schieten (daar is het streven veel te nobel voor), wat had je zelf al bedacht om de fondsen bijelkaar te krijgen voor zo'n stichting?

 

Het probleem definiëren is 1 ding (er is teveel honger/oorlog/kindersterfte/ in de wereld, daar moet iets aan gedaan worden). Maar een innovatieve oplossing voor dat probleem vinden, dát is andere koek. Er zijn inmiddels voor andere ideële doelen ook oplossingen gevonden, dus het is niet ondenkbaar dat ook hier een oplossing voor komt. Wat zou jouw bijdrage hierin kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Van hoe en wat, weet ik zelf ook nog niet. Daarom heb ik maar deze topic gemaakt misschien komen er goede en bruikbare ideeën naar boven die ik eventueel zou kunnen gebruiken. Invulling en criteria waar een bedrijf aan moet voldoen om dan hulp te krijgen is nog helemaal niet in mijn gedachten. maar alle goede dingen komen langzaam..

 

Het financiële aspect is een groot probleem vooral in deze tijd. Maar een beetje geloof in Medemens mag je toch wel hebben? Kijk eens naar alle goede dingen die op de tv zijn:

 

[*] we bellen ons suf voor arme aapjes in de Sahara

[*] we sms onze vingers blauw als je mag stemmen op je idool.

[*] we geven gul aan allerlei mensen voor uiteenlopende ziektes

[*] we springen op de bres tegen het uitsterven van een bepaald soort pissebed.

 

Dus zou je denken dat als het om ondernemers helpen gaat, dat men daar ook warm voor gaat lopen? Trouwens de bovenstaande goede doelen vindt ik goed hoor. (behalve zon idool dan, zal wel kwestie van smaak zijn). Begrijp me niet verkeerd. Misschien is het een idee om de stichting dan te verwerven in een soort collectief inkooporganisatie, zoiets van: Als je lid wordt van onze stichting zouden wij het leuk vinden als je je opdrachten bij de andere aangesloten leden neerlegt.

 

Bijvoorbeeld: een bouwbedrijf heeft voor het afwerken van een huis een schilder nodig, even in de ledenlijst kijken.... ha een schilder in de buurt. Misschien kan je zon idee nog dieper neerleggen.. De leden van de stichting gaan eerst kijken in het bestand van de bedrijven die de stichting helpt. Bv die zelfde bouwbedrijf zoekt een schilder voor dat huis, kijkt in het bestand... ziet dat er een schildersbedrijf in het bestand zit die hulp heeft gehad door middel van een financiële injectie. die nemen ze om het bedrijf weer draaiende te krijgen. Natuurlijk wordt dat dan ook andersom verwacht.

 

Ik bedenk ook maar wat...

 

[ mod-edit: Even de leesbaarheid bevorderd door een overdaad aan witregels weg te halen, en interpunctie toe te voegen. Wil boerenfluitje daar een volgende keer zelf wat aandacht aan geven? ]

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

@Boerenfluitje,

 

Ik zie je sociale hart en dat is een mooi iets.

 

Maar welk probleem wil je nou oplossen? Omvallende bedrijven zijn een 'fact of life' in een vrije markt economie. Ook in de magere jaren waar we nu in zitten. Als je dat, ook al is het met de beste bedoelingen, wilt voorkomen door slechtdraaiende bedrijven in leven te houden, zal dat of tot hoge kosten leiden (en wie brengt dat op?), of tot frustratie omdat je toch moeilijk elk slechtdraaiend bedrijf overeind zult kunnen houden.

 

Hoe wil je beslissen of een bedrijf wel of geen steun krijgt? En is die steun onbeperkt? Wat als de beperkte steun toch onvoldoende blijkt? Wat als er steeds meer bedrijven hiervan gebruik moeten gaan maken? Waar leg je de grens?

 

Ik denk zelfs dat het contraproductief zal werken. Als ik een bedrijf nodig heb doe ik liever zaken met een goedlopend bedrijf dan met een bedrijf in moeilijkheden. Domweg omdat een goedlopend bedrijf goed loopt en niet gehinderd wordt door sores die van invloed zijn op wat ze mij verkopen.

 

Ik volg meer de lijn van Down: zelfwerkzaamheid wordt verwacht van ondernemers. En zelfs met maximale inspanningen kan het toch zijn dat een bedrijf omvalt. Triest voor de directbetrokkenen, maar misschien beter voor het bedrijfsleven als geheel?

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Sancho loopt al jaren naast een Don, met goede raad. Maar, weet je wat het is. Vele veldheren wensen helemaal geen raad. Zij gaan liever, als goede kapitein, met het schip ten onder. Daar is op zich niets mis mee, je moet je alleen niet vergissen, door vanuit compassie de Don te willen helpen. Hij wil namelijk niet geholpen worden en voordat je het weet, loop je jezelf stuk tegen je eigen droom.

 

Daarnaast is het een hele natuurlijke weg, dat bedrijven gaan en komen. Hierdoor ontstaat ruimte voor andere ondernemers om in het gat te springen, waar behoeften liggen die nog niet worden ingevuld.

 

De wens om ondernemers te helpen die in problemen (gaan) komen, ligt in een veel te laat stadium. Het is een soort zandzakje bij een dijkdoorbraak. In een eerder stadium, bijvoorbeeld als de dijk om onderhoud vraagt, denkt Sancho dat het wel een mooie roeping is.

 

Sancho neemt nog een lekkere Rosada.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Beste Boerenfluitje,

Maar een innovatieve oplossing voor dat probleem vinden, dát is andere koek. Er zijn inmiddels voor andere ideële doelen ook oplossingen gevonden, dus het is niet ondenkbaar dat ook hier een oplossing voor komt.

 

Zo een tijdje even niet laten horen van mij, maar ik ben wel druk aan het denken, brainstormen, en aan het onderzoeken geweest..

 

Ik wet niet of ik de oplossing heb gevonden, maar ik zie een kleine mogelijkheid om iets op te starten waar hulpbehoevende bedrijven, of bedrijven die investeren moet, maar geen geld krijgen van b.v. een bank iets aan kunnen hebben, met de hulp van andere bedrijven die wel een paar centen kunnen missen..

 

ik denk dat ik daarvoor nodig heb:

 

een webdesigner

een marketing man

en een paar enthousiastelingen.

 

En dit alles natuurlijk voor niets!!! want wij willen bedrijven helpen.....

 

Tja tenzij ik de staatsloterij win... maar die kans is niet zo groot, omdat ik nooit een lot koop ;D

 

 

zo, nu eerst even een glaasje melk

Link naar reactie
  • 0

Ik ken ook zo'n stichting in Zuidlaren, provincie Groningen. Zie hun website: http://www.stichtingroi.nl/index.htm. Men had daar een vacature waar ik wel interesse in had, vandaar dat ik mij even heb verdiept in hun organisatie en verdienmodel. Hetgeen jij opschrijft, komt aardig overeen met hun diensten.

 

Hun activiteiten zijn gericht op het adviseren en ondersteunen van bedrijven in de regio. Men verstrekt geen leningen, doch helpt men wel bij het verkrijgen van een financiering. Een verdienmodel is er niet aangezien winst geen doelstelling is. Men verkrijgt omzet door de ondernemers te laten betalen voor hun diensten (eerste 8 uren gratis). De rest wordt betaald door sponsers zoals Rabobank, NOM en trip advocaten. De gemeente betaald ook mee geloof ik.

 

Een stichting oprichten is volgens mij niet zo veel werk. Je moet eerst maar bedrijven zien te vinden die mee willen betalen aan jouw idee. Ik vermoed dat dat niet echt een probleem zou moeten worden als er in jouw gemeente nog niet zo'n initiatief is. In deze tijd zijn er genoeg bedrijven die advies wel kunnen gebruiken.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je meer info willen, zou je ze eens kunnen bellen.

 

Succes ermee.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.