• 0

Nadelen aan nieuwe complete webshops aan te bieden?

Kreeg opeens een idee om complete webshops aan te bieden incl. domeinnaam en leveranciers maar nog zonder omzet.

 

Zakelijk gezien een gat in de markt en uit HL ervaring is er vraag naar gezien het feit dat men niet de juiste leveranciers kan vinden en in het pakket meerdere leveranciers zitten met een goede prijs/kwaliteit, voorwaarden en die per stuk willen leveren.

 

Nu is mijn vraag: wat kunnen de nadelen zijn voor de koper van zo'n pakket?

Er van uit gaande dat de leveranciers meewerken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen René,

 

als koper zou ik liever klanten en een stuk gegarandeerde omzet kopen. En de combinatie van een (standaard)domeinnaam, vormgeving, bepaalde webshop (systeem) en geselecteerde leveranciers plus bijbehorende kostprijs zoekt een heel specifieke koper. De vent is de tent geldt toch ook hier?

 

Heb je ook al nagedacht over de nadelen voor jou als verkoper van zo'n pakket? Je maakt kosten en doet investeringen en moet mogelijk (afname)verplichtingen aangaan, zonder dat je weet welke prijs je voor een turn-key webshop kunt ontvangen. Ik zou me dan liever als retail consultant bij de assortimentskeuze, leverancierselectie en inkoopvoorwaarden aanbieden bij jonge of technisch georiënteerde ondernemers.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Via sites als sitedeals kom je deze aanbiedingen ook weleens tegen, maar structureel wordt het nog niet gedaan inderdaad. Op zich neem je een hoop lastige punten voor startende webshops weg en daar lijkt me wel markt in te zitten. Tegelijkertijd vraag ik me wel af of het voor mij interessant zou zijn zo'n webshop te kopen, want zou het mij wel onderscheidend genoeg maken? Dat ligt natuurlijk ook geheel aan je uitvoering.

 

W.b.t. de opmerking van Highio dat men misschien liever een shop koopt met gegarandeerde omzet, dat is natuurlijk waar, maar dan hangt er ook een premium prijskaartje aan.

Link naar reactie
  • 0

En hoe zie je dit op de lange termijn? Als je slechts enkele leveranciers hebt om als het ware bij je shops te leveren dan lever je uiteindelijk allemaal concurrerende webshops op. Is het voor de klant nog wel interessant als hij de webshop mp3speler.nl koopt als je ook nog mp3player.nl of koopmp3.nl aan (gaat) bied(en)? Hoe meer gelijkende webshops je oplevert, hoe minder interessant het is voor de klant.

 

Kortom, je zou dan maatwerk moeten leveren met telkens nieuwe leveranciers en/of andere punten die onderscheidend genoeg zijn tov. je andere shops die je oplevert zodat het voor de klant interessant blijft.

Link naar reactie
  • 0

Nadeel voor mij zou zijn dat je vooraf weet dat je aanbod nooit uniek kan zijn, aangezien je het pakket verkoopt aan degene die ervoor betaalt. Iedereen kan dus een winkel opstarten met net hetzelfde aanbod en mogelijk ook een gelijkaardige website (waarbij ik me de vraag stel in hoeverre dat nadelig kan zijn voor de zoekresultaten in Google?).

Wil je je gaan onderscheiden (en dat moet als je je webwinkel succesvol wil maken), dan zal je dus zelf op zoek moeten naar andere leveranciers... en voor mij is dat inderdaad een belangrijk onderdeel van het ondernemen. Eventjes in de kantlijn: mijn ervaring is dat heel veel mensen nu al beginnen aan een webshop, omdat ze het gevoel hebben dat dat lekker makkelijk is (zo eventjes tussendoor). Veel shops stoppen ook binnen een erg korte periode, met uitverkoop als gevolg, tot ongenoegen van leveranciers. Hetgeen jij zou aanbieden zou het starten nog makkelijker maken, maar ik vraag me af of de ontnuchtering dan niet nog groter is wanneer blijkt dat het toch niet zo eenvoudig is allemaal ;)

 

Edit: terwijl ik mijn bericht zat te typen, kwam de reactie van Wouter, wiens bedenkingen blijkbaar nogal op die van mij lijken. Ik zal wat sneller typen in 't vervolg ;D

 

Link naar reactie
  • 2

Ikzelf zie het niet zo zitten.

 

Welke mensen kopen zo'n webshop? Mensen die het wel wat lijkt om een webshop te beginnen, maar niet er goed over nagedacht hebben. Zulke vragen komen op HL ook wel eens langs: "Ik wil een webshop beginnen maar weet niet wat in daar wil verkopen".

Denk je dat zulke shops echt een succes gaan worden? Ik ben bang dat 7 a 8 van de 10 verkochte shops al vrij snel ten dode opgeschreven zijn. Daar zijn de leveranciers niet blij mee, en zullen geen contract meer met jou aangaan.

 

Ten tweede, mensen die wel serieus over een webshop hebben nagedacht kloppen bij jou aan om een webshop met kleding. Jij bied een kledingshop aan met merken A en B. De kopers willen dat niet, die willen liever merk C en D.

Jij moet echt een heel breed netwerk met leveranciers hebben.

 

Ik zie zelf meer in een soort bemiddeling. Mensen kloppen bij jou aan en geven hun voorkeur op voor:

* Welke webshopsoftware (een webbouwer)

* Welk produkt (leverd klant aan)

* Welke leveranciers (jouw netwerk)

* Optie: een soort cursus voor het opstarten van een webshop (waar adverteren / persberichten enz)

Link naar reactie
  • 0

Er is een bepaalde sector waar een dergelijk idee zeker kan werken of in feite al werkt;de textieldruk.

 

tshirtjes met een print, je eigen merk opzetten enz. Ik denk dat juist op dit gebied ontzettend veel starters zijn die tegen lage kosten en met weinig risico de markt op willen gaan.

 

De constructie die René aanbrengt kan dan zeker interessant zijn. Mensen kunnen voor een bepaalde periode winkeltje spelen en kijken of het allemaal echt zo leuk is als ze dachten of dat het eigenlijk gewoon keihard werken is. Ik zie op higherlevel veel mensen langskomen die bezig zijn met het opzetten van een eigen kledinglijn of in ieder geval een droom hebben om een eigen lijn op te zetten.

 

Waar het vaak aan schort is kennis, kennis over het, wie, wat, waar, hoe en waarom. Er zijn al verschillende bedrijven die zich in ieder geval bezighouden met shirtprints en tevens een soort van etalage/webwinkel aanbieden waar mensen hun eigen creaties kunnen verkopen, op elk verkocht product wordt een kleine commissie uitgekeerd en de rompslomp van retouren e.d. wordt uit handen genomen.

 

Mensen die het zelfstandiger willen aanpakken lopen zeker in het begin (want erg onervaren) tegen de wirwar van leveranciers en mogelijkheden met betrekking tot kledingmodificatie en kledingproductie aan. Het idee van leuke shirtjes verkopen blijkt opeens een stuk ingewikkelder. De risico's nemen toe. En er moet wel erg veel geregeld worden. Met het idee van René kun je deze mensen in de startfase een heleboel uit handen nemen en ze kunnen in ieder geval een tijd ervaren hoe het is om een webwinkel te runnen, is het wel echt zo leuk of lijkt het helemaal niet op het winkeltje spelen van vroeger? Doordat er met vaste leveranciers wordt gewerkt is ook meteen duidelijk voor wat je waar moet zijn (labels, badhes, borduringen, textieldruk, totaal productie of slechts modificeren enz)

 

Wellicht zijn 7 a 8 van deze winkeltjes ten dode opgeschreven maar ze zijn dan een ervaring rijker en een illusie armer. Nadelen zijn ongetwijfeld de kleinere marges, meerkosten voor aanpassingen van de standaarddesigns, het ontbreken van een klik met bepaalde leveranciers.

 

Groot nadeel voor de leveranciers is vaak het totale gebrek aan kennis van diegene die de kledinglijn wil opzetten (klokken en klepels) Dit kost tijd en tijd is duur.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Deze constructie met de verkoop van nieuwe kant-en-klare webshops gebeurd al heel erg veel. Doe maar eens een kleine speurtocht op marktplaats. Zo zie je dat er al tientallen verschillende partijen dit aanbieden, dus of het echt een gat in de markt gaat zijn betwijfel ik, zeker omdat dat gat al ruimschoots is gevuld.

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat er zeker wel een markt voor is.

Zie vaak genoeg mensen voorbij komen met de vraag: ik wil graag een webshop gaan starten, maar hoe maak ik een webshop? Wat moet ik eigenlijk gaan verkopen en waar vind ik leveranciers?

Helaas wil die doelgroep meestal niet meer als een paar honderd (vaak zelf maar een paar tientjes) euro uitgeven aan alles.

 

Opzich denk ik dat je met wat moeite best een koper kan vinden, dit soort zaken staan ook regelmatig op marktplaats tekoop.

 

Ik heb een zelfde soort iets in gedachten (wordt momenteel gerealiseerd): ik ga echter niet enkel de complete webshop bouwen en tekoop aanbieden (uiteraard met de producten die ik zelf al verkoop) maar maak het geheel zo dat daarna alles (de orders enz..) ook door mij worden afgehandeld.

 

Je koopt dus een complete shop (kan je ook krijgen met een layout geheel naar eigen smaak) waarin je zelf prijzen kan bepalen en producten naar wens kan aan/uitzetten en alle orders kan zien enz..

Je hoeft echter enkel maar de promotie te verzorgen als je dat wil, de rest wordt afgehandeld.

 

Geen gedoe met zoeken leveranciers voor de "nieuwe eigenaar" en geen gedoe met inkoop, geen opbouw van de shop maar gewoon direct van start met de verkoop.

 

Nu start dat dus met mijn eigen producten, maar later kan dat systeem ook ingezet worden voor compleet andere product groepen.

 

Kortom... is dus net hoe je het aanpakt en wat je de potentiele webshop eigenaar bied, maar kan zeker werken.

Link naar reactie
  • 0

Dit soort ideeën vallen in de categorie die sterk begint op te komen. Je verkoopt mensen een business waar ze direct geld mee kunnen verdienen, hun eigen business. Vooral de Amerikaanse internet marketeers zijn hier sterk in en veel mee bezig en terecht want er valt veel geld mee te verdien.

 

Ik vraag me echter sterk af of de kopers van deze potentiële 'goudmijntjes' er uiteindelijk veel aan zullen verdienen.

 

Ik denk dat er zeker wel een markt voor is.

Zie vaak genoeg mensen voorbij komen met de vraag: ik wil graag een webshop gaan starten, maar hoe maak ik een webshop? Wat moet ik eigenlijk gaan verkopen en waar vind ik leveranciers?

Helaas wil die doelgroep meestal niet meer als een paar honderd (vaak zelf maar een paar tientjes) euro uitgeven aan alles.

 

Zoals Vossie stelt is er wel degelijk markt voor en Vossie noemt precies de problemen waar mensen tegenaan lopen: het maken van de webshop, de niche en de leveranciers. Ook is het vaak waar dat die mensen er maar enkele honderden euro's aan uit willen geven. Maar wat kopen ze voor die paar honderd euro: een kans om veel geld te verdienen.

 

Juist die kans slinkt wanneer steeds meer mensen in dezelfde niche opereren. Dat is het tegenstrijdige van het verkopen van een webwinkel met producten uit dezelfde niche. Bij dit soort businessmodellen zijn er slechts enkele kopers die er iets aan verdienen en misschien 1 of 2 succesverhalen.

 

Het is natuurlijk geweldig dat bijna alles uit handen van de webwinkel eigenaar wordt genomen. Maar let hier op het woord 'bijna'. Op internet is dit 'bijna', wat vaak gelijk staat aan de marketing van het product, het meest belangrijk. Daar draait je webwinkel op. Vaak hebben mensen het idee een webwinkel te willen starten omdat daar geld mee te verdienen is. Echter hebben zij vaak weinig verstand van marketing en al helemaal van internet marketing. Ze beseffen dat ze nog veel tijd in de webwinkel moeten steken en veel moeten leren over hoe je een webwinkel het beste promoot. Of ze kunnen iemand inhuren, maar dat kost weer geld en zo wordt de investering in de ene kans om rijk te worden wel erg groot...

 

Daarnaast zijn er webwinkel eigenaren die dezelfde basiswebwinkel hebben gekocht en in dezelfde niche opereren. Je concurreert dus op marketinggebied met mensen die dezelfde business als jou hebben gekocht. Diegene die het meest van effectieve marketing weet en het langst weet vol te houden zal dat ene succesverhaal worden, maar uiteindelijk kostte hem dat toch net ietsje meer moeite dan het investeren van enkele honderden euro's.

 

Bij dit soort modellen is het dus lastig om iedere koper er een leuk zakcentje aan te laten verdienen. Om iedereen goed te laten verdienen moeten de kopers in andere niches opereren. Maar dit betekent voor jou als webshop aanbieder dat je meer inspanningen moet leveren en eigenlijk dus geen gestandaardiseerd product meer aanbiedt. Dit is de paradox.

 

In welke markten dit soort businessmodellen wél kunnen werken zou ik niet weten. Het is eigenlijk gewoon affiliatemarketing. Alleen is bij affiliatemarketing vaak geen initiële investering nodig en vang je een percentage of bedrag per verkocht product. Hier moet je wel een begininvestering voor doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maarten - Het klopt helemaal wat je zegt en daarom heeft men voor dit soort ondernemers de titel franchiser bedacht omdat luie ondernemer niet zo complimenteus klinkt.

 

Fezz - Zit er ook sterk over na te denken om er iets mee te doen.

 

Highio - De investeringen zijn nihil en er worden geen afspraken gemaakt door mij met leveranciers, ik geef alleen de adressen.

 

Wouter, Liesbeth en Passie - Zijn er dan unieke webshops met een uniek assortiment?

Nu slagen ook al 9 van de 10 webshops niet, het slagen is geheel afhankelijk van de marketing van de koper van het pakket.

 

Robert12 - Ik heb even gezocht maar niets gevonden, wel reeds bestaande shops die weg moeten.

 

Vergelijk het eens met een soft franchise uit de reguliere detailhandel en dan klinkt het niet eens zo vreemd.

 

Koper van het pakket is vrij om een blog, nieuwsbrief en evt. een forum er bij te zetten.

Ik/wij bieden de mogelijkheid en men moet zelf de boel draaiende krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

...

de titel franchiser bedacht omdat luie ondernemer niet zo complimenteus klinkt.

...

 

;D ;D ;D

 

Wel geinig maar niet helemaal terecht. Er zijn goede redenen een franchise te kopen ipv alles zelf te doen. Maar het is niet voor elke ondernemer weggelegd een goede franchisehouder te worden. Als franchisehouder koop je in feite een systeem, in plaats van er zelf een te ontwikkelen.

 

(En nu wacht ik op een prachtige column van Rene over franchises en waarom die fout zijn ;D).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Maarten - Het klopt helemaal wat je zegt en daarom heeft men voor dit soort ondernemers de titel franchiser bedacht omdat luie ondernemer niet zo complimenteus klinkt.

(...)

 

Vergelijk het eens met een soft franchise uit de reguliere detailhandel en dan klinkt het niet eens zo vreemd.

Nu ben ik zelf niet geheel bekend met franchising maar enkel een 'kale' webshop met adressen van mogelijke leveranciers er bij lijkt mij niet te vergelijken met franchising. Je borduurt immers niet verder op een succesvolle formule a lá Blokker en dergelijk. Bovendien heb je bij reguliere franchising het voordeel dat je in je regio de enige bent die de formule hanteert. Internet is (inter)nationaal en dan concurreer je dus direct met andere franchisehouders.

 

Wouter, Liesbeth en Passie - Zijn er dan unieke webshops met een uniek assortiment?

Nu slagen ook al 9 van de 10 webshops niet, het slagen is geheel afhankelijk van de marketing van de koper van het pakket.

Er zijn wel degelijk webshops met een uniek assortiment -ik zal niet met links spammen- maar buiten dat, zou het voor een klant nog interessant zijn als je al een X aantal shops hebt opgeleverd die met dezelfde leveranciers werken? Hij zou dan de zoveelste zijn met een identiek assortiment bij aanvang van de shop. Ik denk dat dit een serieus knelpunt is in je plan.

Zoals ik al zei, ik denk niet dat dit uiteindelijk je hele business onderuit haalt, maar je moet er mijns inziens toch echt voor zorgen dat de verschillende shops die je gaat opleveren onderscheidend genoeg zijn tov. elkaar, anders is het al snel niet meer interessant voor nieuwe klanten.

 

Tevens is het denk ik een goed plan als je er een concreet advies/plan voor de marketing ("adwords voor beginners"?) bij doet om de kans van slagen van je opgeleverde shops te vergroten. Wellicht kun je een deal sluiten met een betaalbaar marketingbureau?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wouter, Liesbeth en Passie - Zijn er dan unieke webshops met een uniek assortiment?

Nu slagen ook al 9 van de 10 webshops niet, het slagen is geheel afhankelijk van de marketing van de koper van het pakket.

Uniek is veel gezegd, maar de samenstelling van het assortiment verschilt toch wel van winkel tot winkel. Wanneer je een pakket koopt, dan weet je vooraf dat je een winkel koopt die, zowel qua assortiment als qua opbouw, exact dezelfde zal zijn als reeds bestaande winkels. Daar zou ik zelf voor passen, een webwinkel moet naar mijn gevoel toch een stukje "eigenheid" hebben. Neemt niet weg dat ik denk dat je met je idee wel een publiek zou aanspreken, wij krijgen zelf zonder overdrijven maandelijks de vraag van potentiële starters naar waar onze leveranciers zitten. Ik vraag me altijd af of die mensen ook een "gewone" winkel zouden binnenstappen met dezelfde vraag :)

Ik denk dat mensen die in hun eentje zelfs de meest voor de hand liggende leveranciers niet weten te vinden er ook niet in zullen slagen om een webwinkel draaiende te houden, te promoten en bijzonder te maken. Het gaat toch iets verder dan alleen marketing volgens mij, je moet je ook inzetten nadat je shop een klein beetje naambekendheid heeft.

Dat op zich is niet meer het probleem van degene die het basispakket aan de man heeft gebracht, maar als 9 op 10 van jouw klanten "faalt", dan is dat ook niet meteen goede reclame voor wat je aanbiedt. Maar ik kan me vergissen ;)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zie zelf meer in een soort bemiddeling. Mensen kloppen bij jou aan en geven hun voorkeur op voor:

* Welke webshopsoftware (een webbouwer)

* Welk produkt (leverd klant aan)

* Welke leveranciers (jouw netwerk)

* Optie: een soort cursus voor het opstarten van een webshop (waar adverteren / persberichten enz)

 

In deze vorm lijkt het me een goed idee. Er zijn namelijk genoeg mensen die 1 of meerdere delen wel beheersen maar niet alles zelf kunnen. Vaak is dit de IT maar dat kan ook heel goed wat anders zijn.

 

Het lijkt me persoonlijk nogal frustrerend om een webshop te hebben in producten die je niet interesseren dus ook daar zie ik een voordeel in bovenstaand concept.

 

Overigens lijkt het me helemaal niet zo simpel om dit te doen want als de producten steeds anders zijn, dan zijn alle punten in dit concept ook steeds anders en kost het dus behoorlijk wat tijd (en geld).

Link naar reactie
  • 0

 

...

de titel franchiser bedacht omdat luie ondernemer niet zo complimenteus klinkt.

...

 

;D ;D ;D

 

Wel geinig maar niet helemaal terecht. Er zijn goede redenen een franchise te kopen ipv alles zelf te doen. Maar het is niet voor elke ondernemer weggelegd een goede franchisehouder te worden. Als franchisehouder koop je in feite een systeem, in plaats van er zelf een te ontwikkelen.

 

(En nu wacht ik op een prachtige column van Rene over franchises en waarom die fout zijn ;D).

 

Even off-topic

 

Fred, ik ken franchisenemers die ontzettend goed boeren, niet alleen zijn het starters die franchiser worden maar ook steeds meer reeds bestaande ondernemers die het hele gedoe om het ondernemen heen gewoon zat zijn.

 

Alleen de lieden die in zee gaan met een hard franchise organisatie vind ik "luie ondernemers" als de term ondernemer al van toepassing mag en kan zijn.

 

Maar het is zeker een mooi onderwerp voor een column.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie zelf meer in een soort bemiddeling. Mensen kloppen bij jou aan en geven hun voorkeur op voor:

* Welke webshopsoftware (een webbouwer)

* Welk produkt (leverd klant aan)

* Welke leveranciers (jouw netwerk)

* Optie: een soort cursus voor het opstarten van een webshop (waar adverteren / persberichten enz)

 

Passie en Manon.

 

Zoals jullie voorstellen een mooi concept maar dan kan je dit beter in boekvorm incl. webwinkel software uitbrengen, op de leverancierslijsten na dan anders wordt het een te dik boekwerk.

 

Zoals eerder al opgemerkt zijn er naar mijn mening weinig unieke webwinkels en daarbij denk ik dan aan b.v. BOL vanwege zijn totaal assortiment en zeker niet aan de vele "zolderkamer" webshops.

 

Wat een webwinkel uniek maakt is zijn uitstraling, prijsstelling en service.

Het assortiment is zelden uniek omdat iedereen daar aan kan komen.

 

Dus het aangepaste concept:

 

- Een kant en klare webshop in de uitstraling (kleurstelling/sfeer) van de klant.

- De optie een domeinnaam er bij te nemen of zelf te verzinnen.

- Een complete leverancierslijst van een specifiek product met daarbij de leveringseisen van de leverancier.

- Een handboek over internetmarketing, de belasting, de KvK, verzenden, bankzaken en alle andere niet onbelangrijke bijzaken.

 

Met op de laatste pagina de adressen van Ruben en Marco erbij voor als het fout gaat. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.