Ok ik heb de handschoen opgepakt en ben begonnen met het zelf invullen van mijn aangifte IB 2008 (ik heb uitstel voor de duidelijkheid). Het gaat eigenlijk maar om uitgaven en inkomsten van de laatste maand van 2008 want toen ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Nu 1 dag verder met het bestuderen van belastingdienst.nl en de zogenaamde 'toelichting' bij het elektronische aangifte formulier begin ik al aardig wanhopig te raken.
Tot nu toe heb ik alleen een excel-administratie bijgehouden van alle uitgaven en inkomsten en de BTW. Ik begin nu geloof ik een beetje te begrijpen waarom mensen een boekhoudprogramma gebruiken. Maar goed, om een beetje gevoel te krijgen voor het het IB formulier vraag ik me af in welke rubrieken ik de volgende uitgaven kwijt zou moeten.
1) Telefoonkosten en kosten voor hosting van de website: overige bedrijfskosten - andere kosten?
3) Tweede hands zaagmachine: materiele vaste activa - inventaris?
4) Huur van een schuur voor het geven van cursussen en opslag materiaal: overige bedrijfskosten - huisvesting?
5) Straatwerk rondom de gehuurde schuur dat ik heb uitbesteed .. 'uitbesteed werk' of 'materiele vaste activa - bedrijfsterrein' ? let wel de schuur en het terrein is niet mijn eigendom.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RERE
RERE
Ok ik heb de handschoen opgepakt en ben begonnen met het zelf invullen van mijn aangifte IB 2008 (ik heb uitstel voor de duidelijkheid). Het gaat eigenlijk maar om uitgaven en inkomsten van de laatste maand van 2008 want toen ben ik begonnen met mijn eenmanszaak. Nu 1 dag verder met het bestuderen van belastingdienst.nl en de zogenaamde 'toelichting' bij het elektronische aangifte formulier begin ik al aardig wanhopig te raken.
Tot nu toe heb ik alleen een excel-administratie bijgehouden van alle uitgaven en inkomsten en de BTW. Ik begin nu geloof ik een beetje te begrijpen waarom mensen een boekhoudprogramma gebruiken. Maar goed, om een beetje gevoel te krijgen voor het het IB formulier vraag ik me af in welke rubrieken ik de volgende uitgaven kwijt zou moeten.
1) Telefoonkosten en kosten voor hosting van de website: overige bedrijfskosten - andere kosten?
2) Mobiele telefoon: materiele vaste activa - inventaris?
3) Tweede hands zaagmachine: materiele vaste activa - inventaris?
4) Huur van een schuur voor het geven van cursussen en opslag materiaal: overige bedrijfskosten - huisvesting?
5) Straatwerk rondom de gehuurde schuur dat ik heb uitbesteed .. 'uitbesteed werk' of 'materiele vaste activa - bedrijfsterrein' ? let wel de schuur en het terrein is niet mijn eigendom.
6) Kosten E-rijbewijs: overige immateriele vaste activa?
7) Divers klein gereedschap tbv de cursussen: overige materiele vaste activa?
8) Divers los materiaal voor het opknappen van de gehuurde schuur: ik zou het echt niet weten.
Alvast heel erg bedankt voor de input.
Rick
PS: als er een goed boekje bestaat over alle ins en outs dan hou ik me aanbevolen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21827-ib-aangifte/Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag