Geboren voor '78? Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we nog leven?

Aanbevolen berichten

Toen waren er nog geen Cd's, MP3's of Napsters en Kazaa's. Als je muziek wilde jatten moest je helemaal naar de platenwinkel.

Of je zat bij de radio te wachten met je cassetterecorder om een nummer op te nemen wat toch nooit lukte omdat die idiote DJ altijd erdoor praatte bij het begin van een nummer en het zo helemaal verziekte.

En had je geld dan kocht je het singeltje van 4 en halve gulden (ach ja, die gulden...) en kreeg je alleen dat wat je kocht + een B kant.

 

dit stuk is ook zo fantastisch, wat heb ik me lopen ergeren bij die top 1000 aller tijden elke keer....of top 40...en ik zei gisteren nog tegen mijn vrouw dat ik blij was met mijn eerste stereotoren met dubbel casette deck en High speed dubbing... snel overnemen... heerlijk...

 

 

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Voor het vieren van een verjaardag, was je de hele dag bezig : Bankstel en grote meubelstukken uit huis, en tafels en stoelen van zolder.

 

Er moest één lange tafel gezet worden, ander pastte niet iedereen binnen ! Ouders hadden 7 of acht broers / zussen en die kwamen allemaal met aanhang. En dan natuurlijk de opa's en oma's, de buren, overburen en vrienden/vriendinnen. Op een doordeweekse verjaardag zat er zomaar 70 man in de rijtjeswoning.

 

Iedereen dronk 2 verplichtte kopjes koffie. De mannen aan het bier, voor de dames was er goed nagedacht wat die ook al weer dronken : Tante Bep drinkt Jus, Miep heeft altijd Bessen met 7-up, opa natuurlijk zijn Jonge Jenever en andere opa Vieux met een theelepeltje suiker. Brandewijn, boerenjongens, oud bruin. Na een stuk of 6 flesjes bier werd het tijd om weer naar huis te gaan. Evt. slapende kinderen van boven afhalen, en hop in de auto, nog 50 km naar huis rijden. (niet goed te praten, maar was wel de realiteit !)

 

Op tafel stonden schaaltjes met bonbons en glazen met sigaren en sigaretten. Voor iedereen zijn merk, ook al werd er thuis niet gerookt. Tegen 22.00 uur liep je met een mes door de kamer, om je een doorgang te snijden, ivm de blauwe rook...

 

Wij waren vrij snel met een kompjoetur. Verslagen intypen, en tussen de regels voldoende "enteren" om wit ruimte te maken, zodat je daar later je plaatjes tussen kon plakken. Deze waren gecopieerd op de bieb, uit de speciale knipselhoek. Wanneer je eindelijk alles had geprint, bleek je een enter te weinig gezet te hebben, want je plaatje paste er niet tussen !

 

En de herrie die die printer maakte.....en dan liep het lint weer vast, en het reservelint voor je NEC 9-naalds printer bleek uitgedroogd.

 

Het eerste "fatsoenlijke" spel op de pc was voor ons "Prince of Persia" (Kent iemand het nog ??)

Helemaal verslavend voor het hele gezin.

 

Achter in de tuin maakten we van oude dekens, stokken en gejatte spijkers hutten, terwijl moeder en oma de tuinbonen aan het doppen waren. Wasmanden vol van die pokkedingen, die pa nog uit de moestuin had gehaald. Maar ook bakken vol peultjes, snijbonen en meer van die achterlijke groenten, waarvan je als kind niet snapt, waarom je vader die heeft laten groeien..... De bakken vol aardbeien waren dan weer wel geweldig.

 

Door de week kwam de bakker aan huis, vragen wat je nodig had. Was je niet thuis, dan schatte hij het in, en hing dit aan de voordeur. Op zaterdag kwam hij dan langs om af te rekenen. Alles opgeschreven in de kladblok. Wanneer niet alles betaald kon worden, schoof dit door naar de week erop.

 

Op zaterdagochtend ging het loonbuiltje open. Zo'n mooi bruin envelopje. Al het geld werd in hoopjes verdeeld : zoveel voor de hypotheek, zoveel voor gas en water, zoveel voor boodschappen en dingdong : daar was de bakker ! En die kwam gewoon binnen. Het geld werd ook niet opgeruimd, maar bleef gewoon liggen. Iedereen zat in dezelfde situatie.....!

 

De erfenis die ik in ieder geval heb meegekregen : Je wast je auto op zaterdag, NIET op een doordeweekse dag ! Dit geld ook voor de tuin bij houden !

 

En zoals mijn ouders vroeger ieder dubbeltje moesten omdraaien, zo doen wij dat nu ook. Ik ben er niet slechter van geworden, en ik weet zeker, mijn kinderen ook niet !

 

De startdraad was idd al heel oud, maar de reactie's hierop ontzettend leuk ! TOP

 

(1972)

 

 

 

Link naar reactie

Ik beken: Heb alles gelezen........

En het ergste is........zelfs voor mij (1979) zijn er erg veel dingen herkenbaar.:-)

 

Vooral het cassette bandje, is erg herkenbaar.......bah wat had ik een hekel aan die

kakelende gasten, die door mijn favo liedje heen praatte.......terwijl ik hem op wou nemen.

 

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie

Nu je het over die dubbeltjes hebt. Toen we nog in Den Bosch woonden hadden we een gasmeter die werkte op dubbeltjes. Die stopte je erin als een soort prepaid. De man die rondging om dan het gas af te rekenen haalde die dubbeltjes uit de meters en turfde ze netjes in rijtjes van tien op de tafel, om ze vervolgens met zilveren gundels af te rekeken. Geen idee hoeveel dubbeltjes we in één week nodig "verbruikten". Die man trouwens elke vrijdag. Naast ons woonde Jan Remmers. Hij was trainer bij BVV en zijn zoon Maino is nu reporter bij Omroep Brabant. Ook de Zuid Willemsvaart was in die tijd kraakhelder. Je zag de Alvers zemmen en ook de mensen doken er regelmatig in, lang Sluis "0".... ;)

Mijn opa en oma woonden op het Eikendonkplein. Daar woonde ook de Rul. Als die zijn ijskar had gevuld maakte hij altijd het eerst een ronde over dat plein. Heerlijk dat vanille-ijs.

Link naar reactie

En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat je vroeger allemaal gewoon in de winkel kopen kon waarvoor je nu als terrorist word opgepakt.

 

Vuurwerk waarmee je een degelijke PTT brievenbus mee kon laten ontploffen, luchtdrukpistolen en -geweren waarmee je gewoon op elkaar schoot, messen zo groot als zwaarden en over zwaarden gesproken; in de speelgoedzaak plastic zwaarden waarmee je een olifant mee dood kon slaan zo stevig.

 

Vuurtje steken op het veld en de politie gewoon langs reed en nog zwaaide zelfs.

Met oud en nieuw op het kruispunt fikkie steken met kerstbomen maar ook met autobanden en soms voor de extra spanning een lege gasfles en ook dat werd toen oogluikend toegestaan.

 

Weet de oude garde ook nog het effect van vallen met je fiets op een grindpad, fijn al die kleine steentjes uit je knie punniken.

 

Deze topic doet mij met weemoed denken aan die tijd.

 

Bouwjaar 1963.

 

Edit:

Verwarming in de keuken en badkamer was er niet had me vader gewoon een raam uit de keuken vervangen voor een plaat asbest en daar een straalkacheltje tegen aan gezet en in de badkamer met lavet hing zo'n roodgloeiende warmte straler.

We woonde in een 5 kamer flat, 3 hoog achter, waarvan het totale oppervlakte bijna net zo groot was als nu alleen onze woonkamer.

Link naar reactie

Ach ja... Tijden veranderen... en onze kinderen die zullen op hun beurt weer tegen hun kinderen uitvaren dat zij het zo makkelijk hebben... Vroegah.... dat waren nog eens tijden!

 

Vroeger was het zeker niet per se beter, hooguit anders. Maar het is wel leuk om op deze manier weer even in gedachten naar je basisschooltijd (Van der Heijdenschool te Waalwijk) terug te keren. Meester Jaap, de musical "Tovenaar van Alkmaar", hoofdmeester Bos die met hele grote stappen en zijn handen op de rug het schoolplein doorkruiste tijdens de pauze.

 

Michael's vader had een patatzaak, Daniël speelde accordeon, Maurice had altijd 5 sleutelbossen aan zijn broekriem, alle jongens van de klas waren verliefd op Sandra of Maureen en Bob was altijd de kleinste van de klas, maar daar had hij geen last van. Hij was stoer omdat zijn moeder een tabakzaak had.

 

Wat ik wel heel erg merk is dat Nederland als cultuur heel erg veranderd is. Fluitsma & Van Tijn's "15 miljoen mensen" ( en dat is nog niet eens zo heel erg oud ) herken ik niet meer terug in het Nederland van nu. Jammer....

 

(1970)

Link naar reactie

Fluitsma & Van Tijn's "15 miljoen mensen" ( en dat is nog niet eens zo heel erg oud ) herken ik niet meer terug in het Nederland van nu. Jammer....

 

(1970)

 

Heel erg waar ..... ;)

 

En waar is de tijd gebleven dat je 's nachts je dokter kon bellen omdat je dochtertje zo ziek is, dat je het echt niet meer vertrouwd ? En dat die man gewoon vriendelijk bleef, zijn bed uitstapte en langskwam ?

 

Die jou en je gezin kende, geen BSN nodig had, of een speciaal plastic kaartje, maar je gewoon hielp ?

 

Nu hang je 25 minuten met een huisartsenpost aan de telefoon, voordat je een net-niet afgestudeerde muts aan de lijn krijgt, die je van een advies dient, waardoor je begrijpt waarom ze alleen maar aan de telefoon zit. >;( >;( En dan kun je nog 20 min heen en weer rijden naar dichtsbijzijnde apothekerskantoor in desbetreffend ziekenhuis om iets te halen om de nacht door te komen......

 

Ik ga een matras op de grond van de kinderkamer leggen.....

 

 

 

 

Link naar reactie

Oh God.... en tijdens het afsluiten herinner ik me er nog één ! Wie had er niet mee te maken ?

 

Die mooie geborduurde "knielappen" en elleboogstukken ? Appeltjes en peertjes werden op je kapotte broek gezet wanneer je gevallen was !

 

Jee, wat haalt dit topic veel boven ! Maar ontzettend leuk.... ;) Iets minder leuk, dat ik nu begin te beseffen dat ik nu net zo oud ben als mijn vader toen, waar ik net over vertelde....... ;) :(

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Jullie zijn gewoon stierlijk verwend !

 

Vooral dat laatste triggert mij. Tot mijn pubertijd werd ik verwend met aandacht, materialisme kwam later.

Want... er ontbrak ons niets... althans... dat dacht ik....... De ommezwaai kwam toen ik puber werd. Fantastisch al die nieuwe dingen die in mijn levensjaren daarvoor langszaam op gang kwamen.

Okay.... "vroegah" hadden we mischien minder regeltjes, en moesten wel veel creatiever zijn om onzelf te vermaken. Maar gozzz wat werd de rest toch ineens makkelijk!

 

 

1964:

Opgegroeid zonder TV.

En nu…? In het bezit van een enorm plasma scherm.

 

1970: Er was 1 buurvrouw met een telefoon en daar mochten we bellen als het nodig was. Of daar werd je gebeld als het nodig was.

En nu....? Nu een mobiel, waarmee ik de anwb kan bellen als ik hulp nodig heb. Fantastisch !

 

1979: Dat lijkt kort geleden. Maar écht…. Toen hadden we alleen nog maar een typemachine: flink indrukken die toetsen. Geen foutje maken, want dan kon je weer opnieuw beginnen.

En nu….? Een computer waar de wereld met internet ineens heel dichtbij is.

 

Vergelijkingen….. tsja… ze zijn er wel !

 

En qua innovatie en vooruitgang zijn we er nog niet. Er komt nog zoveel nieuws aan....

En dat allemaal bedacht door onze generatie.... Waarmee we niet alleen onszelf, maar op onze beurt de jeugd van tegenwoordig mee verwennen en de jeugd verpesten ! We mogen trots op onszelf zijn ;D

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

 

We mogen trots op onszelf zijn ;D

 

 

Zijn wij ook die ouders niet die onze kinderen op een naschoolse opvang zetten en na het werk snel ophalen, daarna snel eten en de kids meteen naar bed sturen zodat we nog wat aan de avond hebben?

Zijn wij ook die ouders niet die onze kinderen niet met geld leren omgaan en verwennen tot aan het bot met allerlei dure gadgets?

Link naar reactie

Zijn wij ook die ouders niet die onze kinderen op een naschoolse opvang zetten en na het werk snel ophalen, daarna snel eten en de kids meteen naar bed sturen zodat we nog wat aan de avond hebben?

Zijn wij ook die ouders niet die onze kinder niet met geld leren omgaan en verwennen tot aan het bot met allerlei dure gadgets?

 

uuuuhhhmmm, nee! :)

Link naar reactie

Zijn wij ook die ouders niet die onze kinderen op een naschoolse opvang zetten en na het werk snel ophalen, daarna snel eten en de kids meteen naar bed sturen zodat we nog wat aan de avond hebben?

:-[ helaas wel maar dat moet ook wel...

mijn vader kon door hard werken praktisch in zijn eentje een gezin onderhouden.. moet je dat nu maar eens proberen, dan moet je toch verrekkes goed verdienen.....

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Ik ben dan niet van de generatie voor '78, maar de generatie voor iedere andere generatie zegt toch altijd dat zijn tijd beter was. Mijn opa (geb. 1923) zegt altijd dat zijn tijd mooier, leuker, beter en gezelliger was dan alle generaties voor of na hem. Datzelfde zegt mijn vader (geb.1957) weer over zijn generatie.

 

Mijn neven en nichten (geb. '70's) zeggen dat weer over hun generatie. Ik (geb. 1983) vind dat mijn generatie weer mooier en leuker is. Het heeft niet te maken in welke tijd je geboren bent, maar hoe jij je jeugd hebt meegemaakt. Ik kan namelijk net zo mooi vertellen over mijn jeugd dan mijn opa over de zijne.

 

En er zit dan ruim 78 jaar verschil tussen. De huidige generatie (geb. '90's) vinden hun tijd weer helemaal geweldig. Dat is hun goed recht, al ben ik het er niet mee eens.

 

En ja tegenwoordig zegt de oudere generatie dat alles zo makkelijk gaat, iedereen heeft minstens 1 mobiele telefoon, een tv op zijn kamer, een fiets etc. Maar toen de vader (geb. 1870) van mijn oma (geb. 1930) nog meemaakte dat mijn oma en opa op hun 20ste gingen trouwen en ook nog allerlei (voor die tijd) hi-tec spullen kocht (radio, keukenapparatuur etc), dat vond die man ook maar waanzin, hij was immers stoommachine tijdperk geboren.

 

Ja ik ga niet verder terug de tijd in, maar ik geef zo even aan dat elke generatie geen goedkeuring kan verwachten van een vorige generatie. Te modern, te nieuw, te snel. Maar de generatie die hem opvolgt vind dat alweer te ouderwets.

 

Ik hoef mijn jongste neefje (geb. 1992) niet te vertellen hoe ik in mijn jeugd muziek luisterde. Dan lacht ie me uit.

Link naar reactie

Ik zou nooit zeggen dat het vroeger beter was. Het was wel minder gecompliceerd en onbekommerd. Maar dat zal iedereen wel zo ervaren denk ik. Behalve als hij/zij een fortuin heeft georven om ergens in een zonnige omgeving rond te hangen.

Link naar reactie

De schoonvader van een broer van me heeft veel filmpjes gemaakt. In deze tijd was ik 10 ;). Wat waren auto's toch mooi toen.

 

 

'Vroeger was alles beter' is een bekend fenomeen. Ons geheugen filtert negatieve en saaie zaken uit (meestal) en de leuke en extreme herinneringen blijven over. Zoals fikkie stoken en ander Pietje Bell kattekwaad ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik heb legaal gereden op zo'n zondag. Vrouw naar OK voor een spoedgeval. Was wel vreemd dat er geen enkele auto op de weg zat. De politie heeft haar weer thuisgebracht na het werk. Die hadden er wel lol in.

 

Maar eigenlijk een bijzonder staaltje van volksverlakkerij die autoloze zondagen. Het feit dat wij die hebben meegemaakt maakt ons mischien wel extra achterdochtig op de politiek...... Den Uil had overigens wel meer dingen. Ik zie nog zijn antwoord op TV over de gasprijs. We begonnen de gasprijs ooit met fl. 0,036 per m3. Nu is dus gewoon uitgekomen wat er destijds is voorspeld. Energie is een melkkoe geworden en we zijn er allemaal afhankelijk van gemaakt.

Link naar reactie

leuk dat filmpje Fred, de hertjes zijn overigens nog hetzelfde :)

ook mooi om te zien dat die kevers en eendjes, mini's het gewoon hebben overleefd...

 

ach vroeger was ook niet alles beter.. en vroeger is nog niet eens zo lang geleden...toen ik 15 jaar geleden mijn Franse vriendin leerde kennen, ging ik 2/3 keer per week naar een telefooncel met 30 losse guldens die in een kwartier er door heen waren... ik heb nog blaren op mijn handen van het schrijven van brieven..

6 jaar later heeft haar zus een relatie met een goede vriend van mij, ze hebben nooit een brief geschreven, internet was er al redelijk en de gsm ook. Daarnaast konden ze al een stuk goedkoper bellen.. en wat is tegenwoordig afstand nog?...

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.