• 0

Tips over Invoerbelastingen

Hallo verzamelde importeurs en experts,

 

N.a.v. diverse vragen over import (van buiten de EU dus) waar verschillende antwoorden op werden gegeven, heb ik vandaag mijn netwerk naar de Douane eens opengegooid.

De vraag gaat over zendingen per pakketpost.

Ik wil nadrukkelijk melden dat ik niet heb aangeklopt bij de Belastingtelefoon van de Douane, maar gesproken heb met vier ambtenaren van diverse afdelingen/kantoren.

 

De informatie die ik kreeg stemt mij niet vrolijk; ik kreeg niet de indruk dat men het allemaal zeker wist (net als hier dus), maar de algemene tendens was:

 

- bij de invoer van pakketten is de vervoerder/inklaarder verantwoordelijk voor de fiscale handelingen;

- bij invoer van pakketten is er meestal een sticker op het pakket geplakt met de omschrijving van de inhoud en de prijs;

- als dat niet het geval is, moet er een bon bijzitten die dezelfde info bevat;

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

- de bon/factuur is vormvrij, dus ook een orderbevestiging is O.K. zolang de inhoud en prijs er maar opstaan;

- DHL verricht altijd de benodigde invoerhandelingen;

- heb je een vervoerder die dat niet doet dan is achteraf zelf aangeven wel mogelijk (bij Douane Eindhoven) maar niet

gebruikelijk.

 

Verder kwam één van de heren nog met de opmerking dat er tegenwoordig niet zoveel goederen meer zijn waar invoerrechten op van toepassing zijn ???

En een ander wist te melden dat er bij postpakketten niet zo moeilijk wordt gedaan (blijkbaar omdat de waarde te gering is).

 

Nogmaals: ik ben niet tevreden met dit resultaat, maar als vier Douane-mensen dit onafhankelijk van elkaar zeggen ......

Kweenie, mss moeten we er idd maar niet te moeilijk over doen.

 

Ik hoop dat jullie wel tevreden zijn.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

- de teksten moeten in de Engelse taal zijn;

 

Dat lijkt me een vreemde eis van de Nederlandse douane en binnen de EU. Ik mag toch aannemen dat een factuur in het Nederlands ook voldoende is? Maar ook Frans of Duits zou geen probleem moeten mogen opleveren voor onze douaniers.

 

Verder kwam één van de heren nog met de opmerking dat er tegenwoordig niet zoveel goederen meer zijn waar invoerrechten op van toepassing zijn

Binnen de WTO bestaat inderdaad het streven om zoveel mogelijk tariefmuren te doorbreken. Het gaat daarbij natuurlijk enkel om invoerrechten en niet om BTW.

Link naar reactie
  • 0

Een mooie taak voor een commissie van de VN zou zijn dat men in alle landen de gehele lijst van HS-codes accepteert en hanteert. Soms raak je behoorlijk gefrustreerd doordat een code in het leveranciersland niet bekend is.

 

DUS POLITIEK..... AAN DE SLAG!!!

Link naar reactie
  • 0

wil ook de de kosten voor de benodigde invoerhandelingen opmerken.

 

In mijn geval judopak waarde $80 maar wel 30euro "invoer/douane" handelingen via TNT. Je kan me veel vertellen maar die handelingen zijn nooit 30euro waard. Had de informatie natuurlijk vooraf misschien kunnen opzoeken, maar de verzender uit de US maakte geen gebruik van TNT.

 

Weet eigenlijk niet of er TNT handelingen zijn bij de import van een container met produkten?

Link naar reactie
  • 0

... maar de verzender uit de US maakte geen gebruik van TNT.

....

Het gebeurd soms dat het via bedrijf a wordt verstuurd en dat bedrijf b (bv tnt) het dan in NL overneemt. Verzending uit China via EMS ontvang ik hier via TNT. Niet iedere verzendbedrijf heeft immers een vestiging in het buitenland. ;)

...

Weet eigenlijk niet of er TNT handelingen zijn bij de import van een container met produkten?

TNT doet veel maar je kan niet complete containers via hun laten vervoeren.

 

 

Aangezien dit een tips-topic is post ik meteen 1 tip die ik helaas te laat had ontdekt: koop je in uit een arm land, bv India of Nepal (ik weet zelf niet welke landen er nog onder vallen, China iig niet meer), zorg voor een form a. Form a geeft aan in welke land de artikelen zijn gemaakt. Is het in een arm land gemaakt, dan hoef je geen invoerrechten te betalen.

Link naar reactie
  • 0

tx, anna82

 

Zo te lezen heb jij hier meer ervaringen mee. Ben je nog weleens verrast over de kosten die in rekening worden gebracht tijdens/na import. (zit te googlen en ik vind volgens mij nog een antwoord van je op het evd.nl forum

 

 

Verzending uit China via EMS ontvang ik hier via TNT. Niet iedere verzendbedrijf heeft immers een vestiging in het buitenland.

Dat is idd zo, alleen vond ik mijn alternatieve keuze (niet betalen daarmee geen judopak) geen optie. Ik moest dus wel de afhandelingskosten betalen. >;(

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geimporteerd uit Cambodja, wat ook zonder invoerkosten mag/kan.

Echter had ik geen certificate of origin, dit betekende een vertraging van 4 weken. Een invoice declaration zou overigens moeten volstaan. Dan moet er op de aanvraag wel aanspraak gemaakt worden op preferentie. Iets wat in mijn geval niet gebeurd is en dus voor veel vertraging zorgde.

 

Als je gaat importeren uit een arm land en je wilt geen invoerbelasting betalen, zorg dat je dit certificaat er toch bij hebt.

 

Van export.nl:

 

Een oorsprongsverklaring geeft aan in welk land een bepaald product is gemaakt. Op grond hiervan kan een land beslissen of dit product wel of niet mag worden ingevoerd en hoe hoog de invoerrechten voor dat betreffende land zijn. Een oorsprongsverklaring vervult dus niet alleen een handelsfunctie, maar wordt ook als een politiek instrument gebruikt en is tevens een fiscaal bewijsstuk, waarmee vermindering of vrijstelling van invoerrechten kan worden verkregen.

Link naar reactie
  • 0

Zelfde verhaal als TS maar ik heb wel contact opgenomen met de belastingdienst en net als in deze topic:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=26705;start=msg241591#msg241591

 

werd mij verteld dat de vervoerder (DHL, FedEx, TNT, etc.) verantwoordelijk is voor de inklaring: evt. invoerrechten en belasting. Mocht er geen invoerrechten of belasting in rekening worden gebracht dan hoefde je verder niet achter aan te gaan en kan je de producten gewoon verhandelen.

 

precies hetzelfde als het antwoord in deze maar dan met 'n vrouw:

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon van de douane (0800-0143) en de meneer aan de andere kant vertelde me dat in mijn geval de pakketdienst verantwoordelijk is voor de inklaring van het pakket. Zij worden geacht douanerechten en BTW bij mij in rekening te brengen. Wanneer ze dat niet doen dan zou voor mij de zaak daarmee afgedaan zijn. Op mijn vraag of ik dan naderhand nog aangifte kan doen, omdat ik graag volgens de regels handel, was het antwoord dat dat niet hoeft, en dat het zelfs niet eens mogelijk is.

Ik ben toch nog niet helemaal overtuigd. Ik heb mijn situatie duidelijk omschreven en aangegeven dat ik commerciële intenties heb, maar de man bleef erbij dat ik zelf geen initiatief hoeft te nemen. Ik twijfel of ik nog eens moet bellen in de hoop dat ik een andere persoon aan de lijn krijg die het verhaal bevestigt, maar misschien is er hier iemand die bovenstaand verhaal kan bevestigen of ontkrachten?

 

Ik vind het toch wel apart, maar het gaat hier om kleine pakketten van 5 producten met n totaal waarde van bijv. 150 euro. En dat gaat allemaal via brief/pakketpost. Het lijkt mij in praktijk ook erg tijdrovend omdat het geen geautomatiseerd proces is, het inklaren en verrekenen van btw en invoerrechten.

Bij vrachtschip is dat denk ik een ander verhaal omdat voorgaand alles gecontroleerd en vastgelegd wordt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

tx, anna82

 

Zo te lezen heb jij hier meer ervaringen mee. Ben je nog weleens verrast over de kosten die in rekening worden gebracht ..

Zie je bericht nu pas, sorry. Qua verrassingen is het tot dusver wel meegevallen. Ik vind wel dat als je meerdere keren hetzelfde heb ingekocht je even de invoerrechten moet vergelijken. Ik had soms dat het de ene keer 3% en de andere keer 6% was, dat ze het net onder een andere categorie hadden ingeklaard. In eerste instantie zeiden ze dat ze het niet konden wijzigen maar door even door te zeuren hebben ze het toch nog gewijzigd. Kan soms bij een grote inkoop toch de moeite waard zijn. Sindsdien als ik een afspraak maak om iets te laten verzenden zeg ik er meteen bij onder welke categorie het ingeklaard moet worden. Alle beetjes wat je bespaard zijn immers weer mooi meegenomen. ;)

Link naar reactie
  • 0

esc,

 

dank voor je bijdrage. 't Wordt m.i. steeds duidelijker dat het hele invoerverhaal met name bij pakketpost steeds onduidelijker wordt. :-\

 

Blijkbaar is het zo, dat als het belang gering is (of als de Douane dat denkt), dan besteedt men er geen aandacht aan. En als dus de koerier niets aangeeft, dan hoef je dat zelf niet alnog te doen.

 

Zo krom als een hoepel, maar blijkbaar de praktijk.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

- Importbelasting wordt bepaald aan de hand van zogenaamde HS codes. Meestal zal de vervoerder codes toekennen, maar zelf doen is vaak gunstiger. Sommige producten zijn bijvoorbeeld te importeren als consumentengoed, maar ook als industrieel product. Dit kan tot 6% schelen. Zelf HS-codes toekennen gaat het gemakkelijkst door ze door de leverancier op de pakbon te laten zetten, de tranporteur zal deze bijna altijd klakkeloos overnemen.

 

- Afhankelijk van het type zending zijn verschillende papieren verplicht om mee te sturen of om er voor te zorgen dat de vervoerder deze papieren heeft bij het inklaren. De papieren worden vaak apart per (lucht) koerier naar de vervoerder gestuurd. Voor een normale zending per containerschip zijn een bill of lading (B/L) en een commercial invoice (CI) verplicht. Dat zijn dus de factuur en de pakbon. Alleen de originele B/L en CI met stempel en handtekening van de leverancier kunnen gebruikt worden! Voor koerierszendingen of kleinere pakketzendingen gelden andere regels, maar die ken ik niet precies.

 

Als je bij de import van pakketten en goederen altijd een correcte factuur wilt ontvangen, of je wilt bijvoorbeeld er voor zorgen dat de verleggingsregeling van artikel 23 altijd correct wordt toegepast, dan kun je het beste bij alle grote transporteurs een account aan laten maken. Als er dan een pakket voor jou door hun wordt behandeld, wordt dit automatisch aan dat account gekoppeld en krijg je een correcte factuur.

 

Bij kleine pakketten die met bijvoorveeld de Chinese post zijn verstuurd of met EMS is mijn ervaring dat alleen een sticker op het pakket met de "waarde" en de tekst "Gift" voldoende is om het pakket belasting- en invoerrechtenvrij te importeren. Zelfs als de echte waarde er wel op staat hoef je soms niets te betalen. Zodra je hetzelfde pakket echter gaat versturen met DHL/ UPS/ Fedex en de echte waarde wilt verzekeren worden beide zeker wel afgedragen.

 

Mijn advies: Als je begint met importeren, neem dan eens contact op met een vertegenwoordiger van een full-service vervoerder, zij kunnen je exact vertellen hoe de vork in de steel steekt. Importeren is een ingewikkeld verhaal, maar een goede vervoerder neemt 99% van het werk uit handen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke tips. :) Ik heb alleen 1 opmerking:

...Voor een normale zending per containerschip zijn een bill of lading (B/L) en een commercial invoice (CI) verplicht. Dat zijn dus de factuur en de pakbon. Alleen de originele B/L en CI met stempel en handtekening van de leverancier kunnen gebruikt worden! Voor koerierszendingen of kleinere pakketzendingen gelden andere regels, maar die ken ik niet precies.

...

Ik weet niet of dit alleen geldt bij een volle eigen container, maar bij een gedeelde container vinden ze een fax ook vaak goed. De originele B/L blijft dan bij de forwarder vanaf waar het is verstuurd. Ik dacht ik post het maar, zodat starters niet in de stress schieten als ze niet het originele B/L ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Nee, bij verschepingen overzee waarbij "normale" konnossementen zijn gebruikt moet altijd een origineel exemplaar voorzien van firmastempel en handtekening te worden ingediend bij de agent/rederij in de loshaven.

Tenzij er een non negotiable seawaybill wordt gebruikt of het originele konnossement door de verscheper bij de agent/rederij in de laadhaven wordt ingediend met het verzoek de lading aan de ontvanger vrij te stellen zonder origineel konnossement (bill of lading).

Voor de aangifte ten invoer zijn in ieder geval een handelsfaktuur (commercial invoice) en een paklijst (packinglist) nodig.

Afhankelijk van het type product kunnen nog andere documenten nodig zijn, denk aan gezondheidscertificaat, Form A voor preferentie bij invoerrechten dan wel invoerrechten 0% etc. Elke goede expediteur kan je hier volledig over informeren.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dit alleen geldt bij een volle eigen container, maar bij een gedeelde container vinden ze een fax ook vaak goed. De originele B/L blijft dan bij de forwarder vanaf waar het is verstuurd. Ik dacht ik post het maar, zodat starters niet in de stress schieten als ze niet het originele B/L ontvangen.

Mijn verhaal gaat ook op bij gedeelde containers. De originele papieren worden vaak direct van de leverancier naar de forwarder verstuurd.

 

Ik zou starters trouwens aanraden om een wat kleinere forwarder te gebruiken. Als de papieren van een zending niet in orde zijn bij een grote forwarder, wordt de pallet gewoon in opslag gezet totdat je zelf eens contact met ze opneemt. Met een beetje pech loop je dan weken vertraging op en mag je honderden euro's betalen voor de opslagkosten. Een kleinere forwarder is vaak klantgerichter.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke tips. :) Ik heb alleen 1 opmerking:

...Voor een normale zending per containerschip zijn een bill of lading (B/L) en een commercial invoice (CI) verplicht. Dat zijn dus de factuur en de pakbon. Alleen de originele B/L en CI met stempel en handtekening van de leverancier kunnen gebruikt worden! Voor koerierszendingen of kleinere pakketzendingen gelden andere regels, maar die ken ik niet precies.

...

Ik weet niet of dit alleen geldt bij een volle eigen container, maar bij een gedeelde container vinden ze een fax ook vaak goed. De originele B/L blijft dan bij de forwarder vanaf waar het is verstuurd. Ik dacht ik post het maar, zodat starters niet in de stress schieten als ze niet het originele B/L ontvangen.

 

Volgens mij kan dat alleen (officieel!) met een express bill of lading. LCL (deel-)zendingen ligt natuurlijk wat anders dan een FCL (volle container)zending. De reden waarom een BL vaak verplicht is heeft o.a. te maken met het feit dat een BL een eigendomsbewijs is. Jij koopt bij partij A, die verscheept (maakt het BL op), jij betaalt, dan pas krijg je het BL. Daarin schuilt dus ook het gevaar met werken met express BL's, in theorie kan de afnemer de zending dan ontvangen zonder te betalen.

 

Wat het (topic)verhaal betreft over de afhandelingswijze voor verzenden via post/koerier; hetgeen de diverse douanebeambten melden is gewoon algemene praktijk. De koerier heeft de verplichting de aangifte te verzorgen (er is namelijk geen aparte douaneagent, zij nemen die rol dan op zich). Inderdaad is het logistiek gewoon godsonmogelijk om alle voorschriften voor de volle 100% goed na te leven, daarom kan je er inderdaad wel eens goedkoper mee wegkomen (geen BTW, geen invoerrecht). Als de douane echter het vermoeden heeft dat er bewust wordt misleid, dan zijn ze zeker in staat de boel een keer goed door te lichten, in de praktijk zal het echter niet vaak gebeuren. Wat invoerrecht betreft; ik denk dat een Form A (certificate of origin) eigenlijk alleen maar zin heeft bij grotere zendingen, het kost namelijk ook tijd (geld) aan de zijde van de verzender om zo'n certificaat op te stellen (moet namelijk door lokale KvK gestempeld worden). Bij grotere zendingen is dit opgenomen in de kosten van verzender als je FOB koopt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gebeld met de belastingtelefoon van de douane en de meneer aan de andere kant vertelde me dat in mijn geval de pakketdienst verantwoordelijk is voor de inklaring van het pakket. Zij worden geacht douanerechten en BTW bij mij in rekening te brengen. Wanneer ze dat niet doen dan zou voor mij de zaak daarmee afgedaan zijn. Op mijn vraag of ik dan naderhand nog aangifte kan doen, omdat ik graag volgens de regels handel, was het antwoord dat dat niet hoeft, en dat het zelfs niet eens mogelijk is.

 

Ik vind het toch wel apart, maar het gaat hier om kleine pakketten van 20 producten met n totaal waarde van bijv. 350 euro. En dat gaat allemaal via brief/pakketpost. Krijg ik dan geen problemen met belastingdienst voor het btw en invoerrechten? of mag ik de producten gewoon verhandelen.

 

 

http://www.playgadgets.nl/ - Op zoek naar de goedkoopste en voordeligste Nintendo DS/DSi flashkaart, accesoires of Gadgets? Bij Playgadgets.nl is allemaal te verkrijgbaar!
Link naar reactie
  • 0

Ik vind het toch wel apart, maar het gaat hier om kleine pakketten van 20 producten met n totaal waarde van bijv. 350 euro. En dat gaat allemaal via brief/pakketpost. Krijg ik dan geen problemen met belastingdienst voor het btw en invoerrechten? of mag ik de producten gewoon verhandelen.

 

Ik heb dezelfde vraag? Stel ik laat 20 artikelen met de post uit China versturen. Het enige wat ik dan heb is Chinese facturen / bonnen, waar enkel de prijs opstaat, in renminbi (voor de artikelen en de versturing).

 

Hoe zet je dat nu in je administratie voor de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het toch wel apart, maar het gaat hier om kleine pakketten van 20 producten met n totaal waarde van bijv. 350 euro. En dat gaat allemaal via brief/pakketpost. Krijg ik dan geen problemen met belastingdienst voor het btw en invoerrechten? of mag ik de producten gewoon verhandelen.

 

Ik heb dezelfde vraag? Stel ik laat 20 artikelen met de post uit China versturen. Het enige wat ik dan heb is Chinese facturen / bonnen, waar enkel de prijs opstaat, in renminbi (voor de artikelen en de versturing).

 

Hoe zet je dat nu in je administratie voor de belastingdienst?

 

Ik importeer al jaren uit het buitenland, en soms ontvangen wij een (kleine) zending zonder dat wij van de transporteur een rekening voor BTW en invoerrechten krijgen. Deze boeken we gewoon als inkoop zonder BTW.

Meestal factureer de transporteur BTW (en invoerrechten). Deze betalen we gewoon.

 

Voor de belasting nog nooit een probleem gehad, het voordeel voor bedrijven is immers alleen de invoerrechten. Op onze producten zitten deze meestal niet.

 

Link naar reactie
  • 0

@Dik: weet je zeker dat de leverancier over die kleine zendingen geen btw heeft berekend? Dan zou je namelijk dubbel betalen. Zal de fiscus niet moeilijk over doen, maar gaat wel ten koste van je eigen portemonnee.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ik heb ook een vraag....

 

we zijn ons aan het orienteren om sneakers uit China te importeren. Bij kleinere zendingen (onder 2000 paar) gebruiken ze EMS of DHL van deur tot deur. Ik neem aan dat dan ook nog steeds invoerbelasting en BTW betaald moet worden of zie ik dat verkeerd?

 

Hoe snel gaat dat EMS bij jouw? of heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik maak nu gebruik van Fedex. (zendingen rond de 1cbm-2cbm opgedeeld in kleinere pakketjes)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat het allemaal maar een beetje vaag blijft. Ik heb een aantal keren wat pakketjes uit China/Hong Kong laten komen. Dit wordt zonder dat ik het aangeef vaak verzonden als een 'gift' of de waarde die op het pakket aangegeven staat is veel lager dan de werkelijke waarde.

 

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog nooit invoerrechten hoeven te betalen. De vraag is hoelang dit goed blijft gaan.

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.