Risico van verkeerd bankrekening nummer invullen.

Aanbevolen berichten

Net weer op internet hoorde las ik van iemand, die 43000 Euro ipv naar zijn zoon naar een verkeerd rekeningsnummer toe stuurde. Die oneerlijke vrouw heeft het overgrote deel al opgemaakt. Volgens het zelfde bericht duurt het een jaar om de schade te kunnen terugvorderen.

 

Je hoeft maar één cijfer verkeerd te lezen of te typen en weg is jouw geld.

Vaak staat het bankrekeningsnummer heel klein op een factuur. Met het risico dat je het verkeerd overneemt.

Ook blijken criminelen de laatste tijd facturen te stelen uit brievenbussen. Daarna plakken zij een sticker erop met hun eigen bankrekeningsnummer. Kortom in zo'n geval altijd checken.

Waarom in hemelsnaam is er in dit computertijdperk geen betere beveilging mogelijk? Bij interne overboekingen tussen Postbanknummers vindt er trouwens wel een automatische nummercontrole plaats.

 

Paul

Link naar reactie

Naast bovenstaande is dan ook de tenaamstelling van betreffende rekeninghouder nog een criterium. Dus een vreemde kwestie, als het op de beschreven manier mis is gegaan...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Banken trekken zich totaal niks aan van de naam/rekening combinatie.

 

Vorige week nog een test gedaan in mijn eigen shop en met mijn eigen rekening voor een machtiging.

Van mijn naam had ik Karel Dropveter gemaakt.

Geen probleem, geld werd gewoon van mijn rekening afgeboekt.

 

Maar volgens de regels zou de bank dit moeten controleren en zou als je geld overmaakt naar een verkeerde rekening / naam combinatie je het geld terug moeten kunnen laten boeken door je bank.

 

Maar de bank zal dit in dit geval wel uit alle macht proberen te voorkomen want dan draaien ze zelf op voro de schade en dat is niet volgens het beleid van de banken, gaat namelijk ten koste van de bonus van de directeuren.

Link naar reactie

Sorry, dan doet mijn bank (Postbank / ING) het al die jaren verkeerd.

 

Telkens wanneer ik een betaling verricht aan een rekeningnummer waar ik niet eerder aan heb betaald, verschijnt er direct in rood bovenin mijn scherm een mededeling in de trant van

 

'Dit rekeningnummer is van XXXX, toets op indien naam en rekeningnummer kloppen.'

 

of woorden van gelijke strekking...

 

Ik word wel degelijk gewaarschuwd om naam en rekeningnummer nog eens te controleren.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Ik heb toch wel degelijk geld teruggestort gekregen omdat de door mij opgegeven naam niet klopte met de tenaamstelling.

(gevolgd door een betalingsherinnering van de beste man) ;D

 

Ik bankier bij de Rabo.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Ik heb toch wel degelijk geld teruggestort gekregen omdat de door mij opgegeven naam niet klopte met de tenaamstelling.

(gevolgd door een betalingsherinnering van de beste man) ;D

 

Ik bankier bij de Rabo.

 

Hoe ik het heb begrepen vindt de controle op de combinatie rekeningnummer en naam slechts steeksproefgewijs plaats.

 

Ook ik (tevens Rabo hier) heb weleens terugstortingen gehad daar de naam en het rekeningnummer niet overeen kwamen.

 

Maar tegelijkertijd is het in de afgelopen maanden meerdere malen voorgekomen dat er geld van de rekeningen afgeboekt werd door toedoen van aspirant-fraudeurs. Waarbij men middels automatische en eenmalige incasso opdrachten bij webshops/marktplaats/etc een van onze rekeningnummers gebruikt had in combinatie met een fake naam (zie het voorbeeld van Daniel hierboven). Resultaat was dat het geld vervolgens vrolijk werd afgeschreven.

 

Antwoord van de bank: het komt steeds vaker voor maar de banken achten het te kostbaar om op elke transactie een dergelijke controle te doen. Dus ze nemen het groeiende probleem voorlopig voor lief.

 

In die zin is dit toch wel een erg zwak punt in het hele systeem van overboekingen.

 

Overigens is dit redelijk eenvoudig op te lossen door een blokkade op de rekening te laten zetten voor eenmalig en automatische incasso's.

 

Maar om je geld terug te krijgen dien je wel actie te ondernemen richting de bank. In alle 4 de gevallen hebben wij de afgeschreven bedragen overigens na verloop van tijd terug ontvangen op de rekening. 2 maal door ingrijpen van de bank en 2 maal door in contact te treden met de partij die de onterechte betaling ontvangen had.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie

Pas geleden 10.000 ontvangen op een pas nieuw geopende rekening bij ING. Kende afzender niet, en ik had met die rekening nog nooit gewerkt.

 

Na 7 (!!!) weken werd ik gebeld door de bank van desbetreffende persoon, met het verzoek dit terug te storten. Op mijn vraag hoe dit mogelijk was :

 

- rekening nummer was vroeger van die klant geweest, en opgeheven. Nadien is nummer aan mij toegekend. Klant had foutief overgeboekt. Bank kon dit niet terug draaien en het lag dus aan mijn goodwill om dit geld terug te storten. Anders zou het een zeer kostbare en langdurige zaak worden....

 

- ING toets steeksproefgewijs een enkele keer of naam en nummer overeenkomen. Wanneer je zelf een foutieve boeking doet, kun je in veel gevallen naar je centen fluiten. Bank doet hier niets mee...

 

PS : Geld diezelfde avond netjes terug gestort, en bij Rabo kreeg ik altijd automatisch het geld terug wanneer ik een foutieve boeking had gedaan....

Link naar reactie
Ik word wel degelijk gewaarschuwd om naam en rekeningnummer nog eens te controleren.

 

Klopt, maar de bank controleert het niet. Als ik vanaf mijn Fortis rekening naar jou wat over wil maken (yeah, right!) en ik neem je rekeningnummer verkeerd over, dan kan het zomaar naar een bestaande andere rekening gaan.

 

Ik denk dat de tenaamstelling wel gebruikt kan worden om aan te tonen dat het je bedoeling was het geld naariemand anders over te maken, en dat de dame uit dit nieuwsbericht een (nieuw) probleem heeft.

Link naar reactie

Quote Omroep Gelderland:

 

"De man wilde het geld overmaken aan zijn zoon, maar doordat hij het laatste cijfer verkeerd opschreef, kwam het terecht op de rekening van een vrouw in Almelo."

 

Daaruit zou je kunnen afleiden dat een overschrijfkaart is gebruikt en dat de ontvanger een 7-cijferig ING/Postbank nummer heeft.

Link naar reactie

Overigens is dit redelijk eenvoudig op te lossen door een blokkade op de rekening te laten zetten voor eenmalig en automatische incasso's.

ik heb een aantal crediteuren waar ik (verplicht) met incasso betaal, hoe los je dat dan op?

 

 

Enige idee hoevel ekstra werk en vertragging je dan kreicht dor ale tiepvouten?

zeker je goeiste nederlands? ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Mwoah, ergens is dat technisch natuurlijk best op te lossen.

 

Wat je van postbank naar postbank krijgt bij online overboeken is het mooiste, dan krijg je de exacte rekeninghouder in beeld, en kun je meteen zien of je geen foutje hebt gemaakt.

 

Maar ook banken zouden dit automatisch kunnen controleren, waarbij je aanneemt dat een kleine afwijking 'jansen' ipv 'janssen' wel in orde zal zijn, maar een grote afwijking niet. Ik vind het maar een lakse bedoening.

Link naar reactie

ik heb een aantal crediteuren waar ik (verplicht) met incasso betaal, hoe los je dat dan op?

 

Dat is ook inderdaad de bottleneck. En daar heeft de bank dus geen oplossing voor. Ja, ze geven de optie specifieke rekeningnummers te blokkeren, maar je weet natuurlijk nooit vanaf welk nummer de frauduleuze incasso komt. Dus je loopt altijd achter de feiten aan.

 

Logischer zou zijn als ze het omdraaien: gehele blokkade op de rekening, afgezien van een aantal rekeningnummers die je fiatteerd.

 

Hoe wij het uiteindelijk opgelost hebben is die automatische incasso's van een rekening af te laten schrijven die niet publiekelijk bekend staat (lees: niet op een website vermeld is) en dus minder gevoellig is voor dergelijke praktijken. Maar goed, dat sluit nog altijd niet uit dat het ook daar kan gebeuren.

 

Mwoah, ergens is dat technisch natuurlijk best op te lossen.

 

Wat je van postbank naar postbank krijgt bij online overboeken is het mooiste, dan krijg je de exacte rekeninghouder in beeld, en kun je meteen zien of je geen foutje hebt gemaakt.

 

Maar ook banken zouden dit automatisch kunnen controleren, waarbij je aanneemt dat een kleine afwijking 'jansen' ipv 'janssen' wel in orde zal zijn, maar een grote afwijking niet. Ik vind het maar een lakse bedoening.

 

Het is ook een lakse bedoening. En het lijkt mij ook technisch zeker wel op te lossen.

 

Het is net als met het hele skimming verhaal, de oplossing is in principe voor handen maar omdat het relatief weinig voorkomt vindt men het de investering niet waard om er op korte termijn een goede oplossing voor te implementeren.

 

En ondertussen kan jij als ondernemer (of particulier, google er maar eens op, je komt heel wat gedupeerden tegen) de strijd aan met de bank om je centjes weer terug te krijgen. Bij skimming gevallen stellen ze het slachtoffer in ieder geval nog schadeloos, dat is in deze gevallen geen uitgemaakte zaak. Als je niet tijdig reageert ben je gewoon je geld kwijt.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie

Het kan nog een jaar duren voordat de arme man de rest van zijn geld kan terugvorderen. Daar gaan dan de advocaats kosten, gerechtelijke kosten en incassokosten vanaf. Het is maar de vraag of er nog veel te halen valt bij de dader. De betreffende bank zou wat coulanter mogen zijn en het geld terugstorten aan de gedupeerde vind ik.

Je kan zeggen wat je wilt over de creditcard maatschappijen maar die geven bij fraude het slachtoffer zijn geld altijd terug.

Ik denk dat veel klanten wel wat extra zouden willen betalen voor meer zekerheid.

 

Paul

Link naar reactie

Is het niet nodeloos ouderwets dat ze niet in de database even checken of er een match is?

 

Enige idee hoevel ekstra werk en vertragging je dan kreicht dor ale tiepvouten?

Nee hoor, gewoon als een soort auto suggest kan dat makkelijk. Google kan het zelfs bij je gekste zoektermen, moet je nagaan ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Nee hoor, gewoon als een soort auto suggest kan dat makkelijk. Google kan het zelfs bij je gekste zoektermen, moet je nagaan ;)

 

Ik heb zo'n duister vermoeden dat dat in het kader van de privacy niet helemaal zal mogen... ;)

Lijkt me wel als de postbank het ook kan. Gewoon op basis van je invoer de complete naam tonen die bij de rekening hoort.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Of andersom, als de naam voor bijv 80% klopt dan goedkeuren. Anders een melding dat de combinmatie rekeningnummer en naam niet klopt.

De kans dat iemand met een ander rekeningnummer ongeveer dezelfde naam heeft zal heel klein zijn.

 

Dus als iemand iets aan Jan Klaassen wil overmaken en het rekeningnummer van Pietje Puk intypt krijg je meteen een foutmelding (of wellicht direct na doorzetten van de betaalopdracht). De kans dat het foutieve rekeningnummer van Jan Klaas is (wat dan binnen die 80% valt) is heel klein.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.