• 0

Compagnon vertrekt naar klant

Hallo allemaal,

 

Dit onderwerp heeft in algemenere zin al op een andere plek in het forum gestaan, maar ik heb nu meer informatie en denk dat hij beter hier past.

 

Heel kort samengevat wil mijn compagnon onze V.O.F. verlaten om voor een klant van ons te gaan werken. In principe met een nieuwe BV, maar eventueel in loondienst.

Er geldt een concurrenctiebeding dat hij niet een zaak met eenzelfde product of dienst binnen 1 jaar mag beginnen. Daar wil ik hem in principe niet aanhouden behalve als we er niet uit komen en ik vraag me af of beding dan ook geldt als hij in loondienst gaat. Ik heb echter het volgende probleem.

 

- De klant waarvoor hij wil werken zorgt voor 2/3 van de omzet van onze zaak. Dit is op te vangen met een nieuwe compagnon maar zal grote gevolgen hebben (bijvoorbeeld het af moeten kopen van de huur omdat dit niet meer op te brengen is)

- Op de klant waarvoor hij wil werken hebben wij nog een vordering van, schrik niet, bijna € 125.000. Er is aangegeven dat dit niet in 1x afgelost kan worden, max. 1/5.

 

De beweegredenen van mijn compagnon zijn me niet helemaal duidelijk, maar mijn vragen zijn als volgt.

 

- Kan ik hem dwingen de vordering over te nemen met als tegenprestatie geen concurrentiebeding (hij vergoed mij de helft, en neem de rest van de vordering over --> is dat juridisch uberhaupt mogelijk?)

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat de klant mij het resterende deel betaald (als mijn compagnon gaat factureren met de nieuwe zaak aan de klant, zal het voor de klant minder 'interessant' zijn om mij te betalen)

- Stel de vordering blijft bij mij.. welke stappen kan ik ondernemen om de vordering zo snel mogelijk te verhalen op de klant. Een betaalregeling zou ongunstig zijn omdat ik direct geld nodig heb voor een doorstart.

 

Graag jullie advies en mogelijk andere tips.

Daarnaast ben ik van plan om, als we er niet uitkomen, een advocaat in de hand te nemen en vervolgens een deskundige een bindende uitspraak te laten doen. Moet ik de vordering dan op mijn compagnon, op de klant of op beide leggen.

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

 

HK

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan het zijn dat je compagnon meer nattigheid ziet dan jij betreft die vordering? Als die klant een dergelijk bedrag nog moet betalen en hij verwacht dat dit niet gaat gebeuren bijvoorbeeld?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Die kans is mijns inziens zeker reëel, al heb ik (nog steeds) veel vertrouwen in de integriteit van mijn compagnon. Maar waarom zou je anders rechtstreeks gaan werken voor een klant waarop zo'n grote vordering staat? Ik wil in elk geval onderlinge afspraken voorkomen en daarom voor mijn deel (50%) volledig 'uitgekocht' zijn op het moment van zijn vertrek. Ik wil daarmee voorkomen dat hij gaat verdienen, hetzij in loondienst, hetzij met een nieuwe onderneming, zolang (mijn deel van) de vordering nog open staat. Vandaar ook mijn vraag.

Weten jullie of - en zo ja welke - mogelijkheden daar voor zijn?

Link naar reactie
  • 0

Grappig om te lezen dat je vertrouwt op de integriteit van je compagnon. Ik zelf zou me flink genaaid voelen. Je had een bepaald doel voor ogen en je was samen met je compagnon goed op weg en nu laat hij je in de steek. En daarnaast blijf je nog met een berg onzekerheden zitten en is het maar de vraag of je je droom kunt voortzetten. Nee, ik denk dat er wel meer aan de hand is en je compagnon maakt misbruik van je naiviteit. Ik zelf zou alles op alles zetten om je zelf veilig te stellen en die compagnon een schop onder zijn hol verkopen. Het is tenslot pure business. Denk eerst aan jezelf en dan pas aan anderen.

 

Goed, dit moest ik even kwijt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste HK,

 

De beweegredenen van mijn compagnon zijn me niet helemaal duidelijk, maar mijn vragen zijn als volgt.

 

- Kan ik hem dwingen de vordering over te nemen met als tegenprestatie geen concurrentiebeding (hij vergoed mij de helft, en neem de rest van de vordering over --> is dat juridisch uberhaupt mogelijk?)

 

Dit is wel mogelijk maar belanrijk is ook het soort contract dat jullie hebben afgesloten. Is het een "standaard" (KvK) contract voor een VOF of hebben jullie daar aan gesleuteld? Als je bovenstaande weg wilt effectueren, ga je feitelijk een nieuwe juridische (schriftelijke) overeenkomst aan. Kort door de bocht gezegd, het staat ieder vrij de schuld van een ander te voldoen (dit kan dus), je compagnon houdt vervolgens een vordering op zijn opdrachtgever. Het niet inroepen van het concurrentiebeding is feitelijk een nieuwe juridische overeenkomst. Een en ander is wel iets waar je goed over na moet denken en mijn inziens zeker aan het papier moet toevertrouwen in verband met toekomstige ontwikkelingen tussen jou en je (toekomstige ex-)compagnon. Hij "flikt" je nu dit, wat kan hij je wel niet in de toekomst "flikken", zou je centrale gedachtelijn moeten zijn.

 

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat de klant mij het resterende deel betaald (als mijn compagnon gaat factureren met de nieuwe zaak aan de klant, zal het voor de klant minder 'interessant' zijn om mij te betalen)

 

Ik neem aan dat je een goede casus hebt om de vordering binnen te halen? Met de juiste juridische onderbouwing heb je zo beslag gelegd. Kanttekeningen: je moet een advocaat hebben en beslag betekent nog niet dat je je geld binnen hebt. Je dwingt je afnemer als het ware om te betalen. Bovendien werkt het op zijn zachtst gezegd niet bevordelijk voor de relatie. Aan de andere kant EUR 125.000 is ook geen misselijk bedragje.

 

- Stel de vordering blijft bij mij.. welke stappen kan ik ondernemen om de vordering zo snel mogelijk te verhalen op de klant. Een betaalregeling zou ongunstig zijn omdat ik direct geld nodig heb voor een doorstart.

 

Zie bovenstaande: (conservatoir) beslag op bankrekening(en), debiteuren etc. Dit is meestal een goed middel om tot betaling te dwingen. Beslag wordt in bijna alle gevallen toegekend als er een redelijk verzoek is. De gedaagde partij krijgt in de regel geen waarschuwing vooraf dat er beslag gelegd gaat worden (verrassingselement)

 

Graag jullie advies en mogelijk andere tips.

Daarnaast ben ik van plan om, als we er niet uitkomen, een advocaat in de hand te nemen en vervolgens een deskundige een bindende uitspraak te laten doen. Moet ik de vordering dan op mijn compagnon, op de klant of op beide leggen.

 

Net als bovenstaande geldt: heb je een contract opgesteld voor de VOF? Zo ja, dan de bepalingen in het contract volgen voor "mediation". Een advocaat is altijd een goed idee maar je moet hem/haar wel van de juiste munitie (in de vorm van een doortimmerd) dossier voorzien. Hij/zij zal het met alle plezier voor je willen uitzoeken maar daar hangt wel een bepaald prijskaartje aan

 

Grt,

Raymond

 

 

www.mpaccounting.nl administratie, (belasting)advies en detachering

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik beslag laat leggen en er een faillissement van komt, dan heb

ik een probleem als er meerdere (hogere schuldeisers) zijn. Dus dat wil ik in eerste instantie vermijden... ik ga er vanuit dat ik er nu beter af zou moeten kunnen komen..

 

Mijn grootste punt is het volgende bij een eventuele betalingsregeling.

 

Stel budget is 10.000 per maand.

In principe geldt dan: 5000 voor zakenpartner, 5000 voor mij.

Maar als mijn zakenpartner ook met nieuwe zaak gaat factureren, voor bijvoorbeeld 8000 dan krijg je dit:

budget 10.000, zakenpartner factureert 8000... blijf 2000 over: dus feitelijk 9000 voor zakenpartner en 1000 voor mij

 

Als het tot een regeling komt, is dit wat ik ten alle tijde wil voorkomen.

Kort samengevat: ik wil voorkomen dat hij mag factureren of anderszinds inkomen van deze klant kan halen, voordat de volledige schuld is ingelost. Is dat juridisch mogelijk?

 

Er is een VOF contract waarin dus staat dat hij niet een zaak mag beginnen met eenzelfde product of dienst: maar dat zou eenvoudig te omzeilen zijn door in loondienst te treden. Is het dan te voorkomen... En stel het komt tot een rechtspraak? Wat zijn mijn kansen dan? Zoals aangegeven wil ik het liefst niet zo hoog laten komen en er onderling uitkomen, maar ik moet ook denken aan mijn personeel, mijn overige klanten en het voortbestaan van mijn onderneming!

 

Andere vraag: we zijn beide tekenbevoegd tot een laag bedrag. Kan ik voor mijn deel (is in principe prive-deel) al beslag laten leggen bij de klant, mocht een dergelijk voorstel niet kunnen? Of moet ik dan wachten tot compagnon is uitgetreden?

 

In elk geval al dank voor jullie hulp tot nu toe!

 

Link naar reactie
  • 1

Bij mij gaat een heel ander alarmbelletje rinkelen........

Het feit dat deze klant voor 2/3 van jullie omzet zorgt.......

Ik zou dan direct denken dat je compagnon zonder jou verder wil, in de nieuwe zaak en jullie firma er tussenuit wil drukken.

 

Met deze summiere info geloof ik direct dat hier veel meer achter steekt en dat het zaakje stinkt. Dat je compagnon voor een bedrijf wil gaan werken waar hij zelf een forse vordering op heeft, is helemaal bizar!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met Ed eens.

Als je het zo leest dan komt het gewoon belachelijk over, zo belachelijk dat de TS het niet voor mogelijk houd en in het goede van de mens blijft geloven.

Ik heb het idee dat jouw compagnon en de klant onderling afspraken hebben gemaakt en jou met de brokken laten zitten.

Link naar reactie
  • 0

Goedkoop gestolen uitdrukking "Hope for the Best, Plan for the Worst ".

 

Geen eigen ervaringen met de situatie maar toch een paar opmerkingen over de situatie.

 

Het lijkt mij dat de openstaande rekeningen bij de klant gemaakt zijn door geleverde diensten van de V.O.F. en dat de rekeningen dus ook betaald dienen te worden aan de V.O.F. en hopelijk staat er ook iets op papier van de gemaakte afspraken met de klant? Zorg in iedergeval dat er een duidelijke afspraak op papier komt betreft de betalingen zodat het ook terecht komt op de rekening van de V.O.F. desnoods met hulp van een advocaat.

 

Ik kan niet oordelen over de compagnon maar denk eerst eens aan jezelf in deze situatie want als ik zo vrij mag zijn om tussen de regels door te lezen doet jouw compagnon dat ook. Het sluiten van compromissen kan altijd nog!

 

Tenslotte Het riool huisvest veel ratten maar de ratten populatie in het bedrijfsleven is ook niet mis

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
  • 0

Goedkoop gestolen uitdrukking "Hope for the Best, Plan for the Worst ".

 

Helemaal mee eens. Je kan hard onderuit gaan met je eigen bedrijf, je woning gezin etc. Het is tijd om ff wat geld uit te geven aan een goede advocaat en niet te 'aardig' en goedgelovig te zijn.

 

Een kennis van me zit 400.000 euro in de schuld (probeer daar maar weer een uit te komen) omdat hij ook zo goedgelovig was en aardig en redelijk en vervolgens hard onderuit ging met zijn vriendelijke compagnon.

Vergelijk software CRM CMS ERP HRM-software. Lees meer over CRM-systemen / ERP

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even je andere reacties gelezen in het andere topic. Dat was ongeveer een maand geleden.

(Dan wordt ook een beetje duidelijk waar je mee bezig bent)

 

Allereerst: Poot stijf houden, want hij heeft weinig basis.

 

Waar het op lijkt is dat je compagnon de te ontwikkelen software op heeft gegeven en daar vanaf wil.

Tip: ga het niet meer hebben over de dingen die goed gaan (cashcow), maar over de dingen die niet goed gaan (software).

 

Als ik zo naar de situatie kijk is het zelfs logischer dat JIJ met je software uit de VOF stapt en hem jou laat uitkopen. Dan zit hij met de 125K schuld en de cashcow die de schuld moet ophoesten en de naam die een waarde heeft, etc. etc.

Hij kan dan ook mooi de rest van de zaken regelen wat betreft personeel, huur en alles wat er bij komt kijken.

(Je bent dan ook meteen van zijn concurrentiebeding af, want dat moet je anders ook nog oplossen)

 

Dan heb jij je handen vrij om opnieuw te beginnen met een andere partner en zit je niet met "rommel" die niks met je core business te maken heeft.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Hierbij wil ik jullie bedanken voor de reacties.

Ik ben er in goed overleg met mijn compagnon uitgekomen en heb inmiddels een nieuwe partner voor het voortzetten van het product. Alleen de grote vordering is nog een probleem.

Mocht ik daar op vastlopen dan raadpleeg ik graag nog een keer jullie deskundigheid!

 

Groeten,

HK

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.