• 0

naam nieuw bedrijf check

Ik weet niet of ik in deze topic goed zit met mijn volgende vraag.

 

Volgend jaar start ik mijn eigen onderneming op het gebied van communicatie, redactie en fotografie. Nu heb ik al met meerdere mensen gebrainstormd over namen voor mijn bedrijf. Steeds kom ik op hetzelfde uit: het moet creatief zijn, eigenwijs, buiten de standaard kader (dus geen geeikte naam waarin de woorden van communicatie, redactie of fotografie direct in terug komen of eigen naam). Uiteindelijk blijf ik bij twee namen hangen. Een in het bijzonder - omdat het al het bovenstaande bezit naar mijn idee. Alleen de vraag is vooral hoe komt de naam over en zou je uit nieuwsgierigheid deze naam aanklikken als je op zoek bent naar iemand die mediawerk verricht? De naam die ik hier graag neer wil leggen en (alleen serieuze) reacties op wil = tiktikklik.nl. Liefst zou ik onderbouwt horen waarom wel of niet. Voordat ik het vast ga leggen bij de KvK wil ik dit even checken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het persoonlijk niet echt een prettig klinkende naam. Ik zou bijna de tong er over breken als ik het probeer te zeggen, een naam die wat meer vloeit is een stuk pakkender.

 

Als je snel even over de naam heen leest, moet iemand die de naam niet kent 't soms nog een keer lezen. Dat had ik tenminste :P

 

Helaas heb ik geen suggesties voor je, misschien weet iemand anders wel wat waar je op verder kan borduren. :)

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie las ik het als tik-tik-tik, dat is het eerste wat ik er over kan zeggen.

 

Ik zou persoonlijk voor iets kiezen wat mensen makkelijk kunnen onthouden. Op zich voldoet bovenstaande daar wel aan, ware het niet dat je wel even goed moet lezen voordat je het ziet. Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen tik-klik-tik, klik-tik-tik of klik-klik-tik gaan onthouden als bedrijfsnaam, maar dit kan je natuurlijk vrij gemakkelijk onderzoeken.

 

Zo wat losse ideeën:

- dejuisteklik.nl

- meteeneenklik.nl (leest ook niet zo gemakkelijk)

- klicken.nl (klik/kicken)

- klikspaan(boterspaan).nl

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie. Ik heb idd zelf ook last van dat ik af en toe struikel over de naam.

Dus vloeiend is het dus idd niet helemaal. :)

 

Ik vind het persoonlijk niet echt een prettig klinkende naam. Ik zou bijna de tong er over breken als ik het probeer te zeggen, een naam die wat meer vloeit is een stuk pakkender.

 

Als je snel even over de naam heen leest, moet iemand die de naam niet kent 't soms nog een keer lezen. Dat had ik tenminste :P

 

Helaas heb ik geen suggesties voor je, misschien weet iemand anders wel wat waar je op verder kan borduren. :)

Link naar reactie
  • 0

Volgend jaar start ik mijn eigen onderneming op het gebied van communicatie, redactie en fotografie.

 

... dus geen geeikte naam ...

 

Oeps ...

 

Welkom op HL Iris. De naam tiktikklik is op zich prima. Ik vraag me wel af (of ben nieuwsgierig naar) hoe je je verder wil profileren middels het ontwerp van je logo en site. Een dergelijke oversimpele naam vraagt eigenlijk ook om een "leeg" ontwerp wat toch krachtig is. Een mooie uitdaging dus.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Iris,

 

Leuk dat je je bedrijfsnaam aan ons voorlegt om te peilen wat de reacties zijn. Een goede naam bedenken is ontzettend lastig en een lang proces, tenzij je 's nachts ineens wakker wordt met een fantastische naam. Mijn reactie doet vast geen recht aan jullie overdenkingen, maar ik zal aangeven wat mijn eerste indruk is bij de naam.

 

Kort gezegd: het klinkt wel lekker maar het leest voor geen meter.

Het duurde echt even voordat ik door had wat er stond. Het tekstbeeld van het woord is niet goed door alle hoge, smalle letters (k en l). Daarbij moet ik bekennen dat ik toch even iets in de trant van 'lik lik' zag staan. Dat is een associatie waar je je denk ik verre van wilt houden.

 

Mijn advies: de naam is op zich goed, maar beeld hem anders uit, zodat mensen in een keer de naam goed lezen en het geen opeenpakking van stokletters wordt. Je kunt bijvoorbeeld spelen met hoofdletters, spaties en verbindingsstreepjes.

Bijvoorbeeld:

- tik tik klik

- tik-tik-klik

- TikTik Klik

- tik tik KLIK

 

Ik hoop dat je veel zinvolle reacties krijgt op je naam. Veel succes!

 

Gwyneth

Link naar reactie
  • 0

De gedachten achter tiktikklik is: typmachine (tiktik) en fotografie (klik). Maar ik haal uit je reactie dat je dat niet echt erin vindt bij de eerste indruk? Het is een goede vraag als je vraagt hoeveel mensen gaan dit onthouden? Dat probeer ik hier ook een beetje uit te vinden. Je punten zijn zeker punten om bij stil te staan.

 

De losse ideeën neem ik zeker mee :-)

 

 

 

In eerste instantie las ik het als tik-tik-tik, dat is het eerste wat ik er over kan zeggen.

 

Ik zou persoonlijk voor iets kiezen wat mensen makkelijk kunnen onthouden. Op zich voldoet bovenstaande daar wel aan, ware het niet dat je wel even goed moet lezen voordat je het ziet. Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen tik-klik-tik, klik-tik-tik of klik-klik-tik gaan onthouden als bedrijfsnaam, maar dit kan je natuurlijk vrij gemakkelijk onderzoeken.

 

Zo wat losse ideeën:

- dejuisteklik.nl

- meteeneenklik.nl (leest ook niet zo gemakkelijk)

- klicken.nl (klik/kicken)

- klikspaan(boterspaan).nl

Link naar reactie
  • 0

 

Een naam aanklikken omdat die origineel is? Volgens mij klikken mensen door omdat ze door iets anders getriggerd worden: originaliteit, kwaliteit, inventiviteit, en zo weiter. Dus tiktikklik of kliktiktik maakt niet zoveel uit. Het klinkt allemaal kabouterig. Misschien ben je er iets te veel en iets te lang mee bezig.

 

Er zijn overigens heel veel collega's met bedrijfsnamen die buiten het kader vallen.

 

En deze vraag past prima in de draad over bedrijfsnamen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een logo is inderdaad waar ik eveneens mijn hoofd over breek... hoe ga ik het vertalen in logo. Het motto die ik voor het bedrijf heb, past bij vele namen dus ook wel bij deze naam... Heb je toevallig ideeen die ik op kan doen of weet je iemand die goed is in het ontwikkelen van logo's? Dan hou ik me graag aanbevolen (ook als deze naam niet doorgaat, want een logo moet er zeker komen).

 

 

Volgend jaar start ik mijn eigen onderneming op het gebied van communicatie, redactie en fotografie.

 

... dus geen geeikte naam ...

 

Oeps ...

 

Welkom op HL Iris. De naam tiktikklik is op zich prima. Ik vraag me wel af (of ben nieuwsgierig naar) hoe je je verder wil profileren middels het ontwerp van je logo en site. Een dergelijke oversimpele naam vraagt eigenlijk ook om een "leeg" ontwerp wat toch krachtig is. Een mooie uitdaging dus.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gwyneth,

 

De naam anders schrijven is inderdaad een goede optie. Misschien breek ik dan niet zo snel mijn tong er meer over.

 

Er zijn echt honderden namen voorbij gekomen. Ik werd inderdaad een keer midden in de nacht wakker en dacht: Ik heb hem! Toen zocht ik op domein namen en zag dat deze onder nagenoeg alle url varianten (nl.com. eu. etc etc...) was bezet.

 

Het is moeilijk, vooral lastig om de knoop door te hakken en toch origineel te blijven :)

 

Bedankt: ik heb zeker wat aan je tips.

 

Iris :)

 

 

Hoi Iris,

 

Leuk dat je je bedrijfsnaam aan ons voorlegt om te peilen wat de reacties zijn. Een goede naam bedenken is ontzettend lastig en een lang proces, tenzij je 's nachts ineens wakker wordt met een fantastische naam. Mijn reactie doet vast geen recht aan jullie overdenkingen, maar ik zal aangeven wat mijn eerste indruk is bij de naam.

 

Kort gezegd: het klinkt wel lekker maar het leest voor geen meter.

Het duurde echt even voordat ik door had wat er stond. Het tekstbeeld van het woord is niet goed door alle hoge, smalle letters (k en l). Daarbij moet ik bekennen dat ik toch even iets in de trant van 'lik lik' zag staan. Dat is een associatie waar je je denk ik verre van wilt houden.

 

Mijn advies: de naam is op zich goed, maar beeld hem anders uit, zodat mensen in een keer de naam goed lezen en het geen opeenpakking van stokletters wordt. Je kunt bijvoorbeeld spelen met hoofdletters, spaties en verbindingsstreepjes.

Bijvoorbeeld:

- tik tik klik

- tik-tik-klik

- TikTik Klik

- tik tik KLIK

 

Ik hoop dat je veel zinvolle reacties krijgt op je naam. Veel succes!

 

Gwyneth

Link naar reactie
  • 0

Wat mij vooral opvalt binnen de branche waarin ik wil gaan werken is dat er tal van namen zijn (de meeste) die gericht zijn op de functie. Dat vind ik zelf binnen de kader. Je verraad meteen wat je doet. Op zich is daar niks mis mee, maar ik ben toch iemand die juist wat origineler wil zijn (niet alleen in mijn naam, maar ook in mijn werk).

Maar juist omdat deze naam vele verschillende gedachten oproept dacht ik: toch even op een professionele site vragen... familie en vrienden zijn over het algemeen redelijk bevooroordeeld. ;)

 

Blij dat mijn vraag hier prima past. ;D

 

 

 

Een naam aanklikken omdat die origineel is? Volgens mij klikken mensen door omdat ze door iets anders getriggerd worden: originaliteit, kwaliteit, inventiviteit, en zo weiter. Dus tiktikklik of kliktiktik maakt niet zoveel uit. Het klinkt allemaal kabouterig. Misschien ben je er iets te veel en iets te lang mee bezig.

 

Er zijn overigens heel veel collega's met bedrijfsnamen die buiten het kader vallen.

 

En deze vraag past prima in de draad over bedrijfsnamen. ;D

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening is het belangrijk dat je URL associatie heeft met je product/dienst. Op deze wijze communiceer je naar de consument, zonder dat ze je website hebben gezien. Wat je aangeeft heeft zeker iets te maken met je product/dienst, maar het moet wel uitgelegd worden. De kracht van je URL ben je dan dus kwijt.

Vergelijk het met een mop. Wanneer je een mop verteld, maar je moet hem uitleggen omdat de persoon hem niet snapt, is het al niet leuk meer.

 

Mijn tip is dus: Probeer een originele naam te vinden, waardoor de consument weet welke dienst/product je aanbied, maar door de originaliteit wel geïnteresseerd is op welke wijze je dit doet.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simon,

 

dank je wel voor je tip. Ook deze zal ik zeker meenemen voordat ik de knoop door ga hakken.

 

;D

 

 

 

Naar mijn mening is het belangrijk dat je URL associatie heeft met je product/dienst. Op deze wijze communiceer je naar de consument, zonder dat ze je website hebben gezien. Wat je aangeeft heeft zeker iets te maken met je product/dienst, maar het moet wel uitgelegd worden. De kracht van je URL ben je dan dus kwijt.

Vergelijk het met een mop. Wanneer je een mop verteld, maar je moet hem uitleggen omdat de persoon hem niet snapt, is het al niet leuk meer.

 

Mijn tip is dus: Probeer een originele naam te vinden, waardoor de consument weet welke dienst/product je aanbied, maar door de originaliteit wel geïnteresseerd is op welke wijze je dit doet.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Iris35,

 

welkom op Higherlevel. Ik herhaal het advies van TwaBla nog een keer: Op zoek naar een bedrijfs- of productnaam (verzameltopic)

 

Als ik vijf minuten associeer op de elementen van jouw naamidee en beknopte briefing, dan komen daar diverse opties uit.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening is het belangrijk dat je URL associatie heeft met je product/dienst. Op deze wijze communiceer je naar de consument, zonder dat ze je website hebben gezien. Wat je aangeeft heeft zeker iets te maken met je product/dienst, maar het moet wel uitgelegd worden. De kracht van je URL ben je dan dus kwijt.

 

Dat is kort door de bocht. Je schetst een voordeel van beschrijvende namen (of associërende: Bakker Krentenbol) maar er zijn ook nadelen. Ze zijn amper te beschermen en ze zijn amper onderscheidend. Tik Tik Klik is bovendien associërend. En de topicstarter mikt waarschijnlijk niet op consumenten, maar zakelijke gebruikers (opdrachtgevers). Consumenten kennen Hollandse Hoogte of Hunky Dory niet, vakmensen wel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik mik inderdaad op zakelijke opdrachtgevers. Er zullen maar weinig consumenten zijn die een beroep op mij gaan doen. ;)

 

Naar mijn mening is het belangrijk dat je URL associatie heeft met je product/dienst. Op deze wijze communiceer je naar de consument, zonder dat ze je website hebben gezien. Wat je aangeeft heeft zeker iets te maken met je product/dienst, maar het moet wel uitgelegd worden. De kracht van je URL ben je dan dus kwijt.

 

Dat is kort door de bocht. Je schetst een voordeel van beschrijvende namen (of associërende: Bakker Krentenbol) maar er zijn ook nadelen. Ze zijn amper te beschermen en ze zijn amper onderscheidend. Tik Tik Klik is bovendien associërend. En de topicstarter mikt waarschijnlijk niet op consumenten, maar zakelijke gebruikers (opdrachtgevers). Consumenten kennen Hollandse Hoogte of Hunky Dory niet, vakmensen wel.

Link naar reactie
  • 0

Tik tik klik is zelfs een onomatopee of klanknabootsing...en dat zijn vaak sterke merknamen (Microsoft probeert zoiets met de nieuwe zoekmachine). Jouw naam vind ik té moeilijk gezocht of niet passend.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De associatie bij tik tik klik is vooral: het geluid van de typmachine en geluid van de camera...

De naamidee is leuk, maar past daardoor niet erg bij het idee wat ik erachter heb. :)

 

 

Tickleclick klinkt ook leuk en heeft betekenis, maar of het nou zo praktisch is?

 

Van alleen die naam krijg ik al jeuk ;)

Link naar reactie
  • 2

Ik heb heel veel aan deze reacties gehad mag ik wel zeggen.

Echter heb ik geen sterke argumenten gehoord waarom ik het niet zou moeten doen.

Meer waardoor ik het wel zou moeten doen.

Dus heb ik besloten om deze naam voort te zetten.

Een aantal van de tips verwerk ik in mijn nieuwe naam, zoals het losschrijven om de leesbaarheid te vergroten en

daarmee ook de struikelbaarheid te verbeteren: Tik Tik Klik.

 

Het enige waar ik me nu nog in moet verdiepen wat betreft de naam: het logo.

Als iemand tips daarover heeft of toevallig weet wie logo's ontwerpt hoor ik ze graag. ;D

 

Bedankt voor alle kritische en open reacties en suggesties. ;D

 

 

Link naar reactie
  • -1

Zou ik toch afraden. Als ik tegen iemand zeg mijn site is tik tik klik.nl dan schrijf ik het in 1 keer goed.

Met q's werken zorgt er alleen maar voor dat mensen je site niet weten te vinden.

 

Ik keek net in het YES draadje en daar heeft iemand zijn site greetinQ genoemd. Niet alleen klinkt het als greeting, het ziet er ook uit als greeting (greetinq). Erg verwarrend dus.

Vaak gebruiken scammers het om te vissen. inq en ing zien er met sommige lettertypes namelijk nogal hetzelfde uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.