Hoe zijn grote objecten (10m lang) het beste te fotograferen?

Aanbevolen berichten

Hmm, leuk die lichttent, voor de kleine accessoiretjes die ik erbij heb.

 

Ik zoek, een beetje off-topic, alleen iets voor een achiefrek van 2,55 x max 10,00 x 0,8 meter.

 

Zijn daar bij deze ervaren creatieve geesten nog oplossingen voor?

 

Frans

 

[edit: topic is afgeplitst van een ander draadje over een lichttent]

Link naar reactie

Idd zit er een flinke compressie op om de webserver niet te zwaar te belasten met al mijn foto's. En de laadtijd nog acceptabel te houden.

 

Weerspiegeling ben ik mij zeker van bewust, maar persoonlijk vind ik dat voor mijn onderwerpen niet storend, sterker nog, 't moet wel glimmen natuurlijk! :P

 

Ik wil alleen maar aangeven dat je met hele simpele middelen EN met goede beheersing van je camera aardige kiekjes kunt maken. Vooral die camera beheersing mist ENORM vaak. Ik ben absoluut geen fotograaf, maar van macro opnamen van modelauto's weet ik nu ondertussen wel het een en ander. En ik vind het zo jammer dat veel mensen zulke slechte foto's hebben en dit dan afdoen op 'slechte camera' of 'slecht licht', terwijl het eigenlijk is 'ik kan mijn camera niet instellen'.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Uhhh, een hoge ruimte verlicht met TL balken en wat strekkende meters etalagekarton of rolgordijndoek? Complimenten voor het resultaaat op de foto's van modelauto's, Henri!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Uhhh, een hoge ruimte verlicht met TL balken en wat strekkende meters etalage karton of rolgordijndoek?

 

Groet,

 

Highio

 

Yep, heb het al met een grote rol kaasdoek geprobeerd maar het geklooi met reflectie/schaduw blijft (legborden zijn ook nog eens lichtgrijs).

 

Misschien toch nog maar eens proberen met de tip van Willem (die ik als fotonitwit nog even moet googlen 8) , hoewel ik aan de hand van het woord wel een beetje kan raden welke kant het opgaat)

 

Frans

Link naar reactie
Yup. Flitssets met diffusors er op. Alleen die grote vellen papier zijn was lastig

 

Nee hoor, achtergrondrollen zijn er in 3,60 meter breed. je hebt alleen een forse ruimte nodig voor de opstelling.

 

Misschien toch maar uitbesteden aan een fotostudio ?

 

Henkh (ex-fotograaf) ;D

 

 

Link naar reactie

Nee hoor, achtergrondrollen zijn er in 3,60 meter breed. je hebt alleen een forse ruimte nodig voor de opstelling.

 

Misschien toch maar uitbesteden aan een fotostudio ?

 

Henkh (ex-fotograaf) ;D

 

 

 

Forse ruimte is het probleem niet. We hebben zo'n 600 m2 redelijk vrij beschikbaar dus dat lukt wel denk ik.

 

Fotostudio is het overwegen waard maar gegeven het aantal verschillende foto's lopen de kosten vrij hard op ben ik bang en wegen ze niet meer op tegen de voordelen die ik denk te behalen.

 

Bedankt voor je reactie iig

 

Frans

Link naar reactie

Yep, heb het al met een grote rol kaasdoek geprobeerd maar het geklooi met reflectie/schaduw blijft (legborden zijn ook nog eens lichtgrijs).

 

Je vraag was serieus ;) Dan een iets serieuzer antwoord:

 

Flitsen is niet handig en die sets zijn aan de prijs. Starterskitje misschien 300-400 euro voor twee paar lampen. Continue licht is veel makkelijker. Goedkoopste optie zijn bouwlampen die geven ook aardig wit licht (TL is geel wat wel redelijk te corrigeren is met digitaal maar toch) Neem gelijk wat van die witte piepschuim isolatieplaten mee en weerkaats daarmee het licht van de bouwlampen. Moet je een heel eind mee kunnen komen. Groot stuk karton beplakt met (verfrommeld) alluminiumfolie werkt ook goed als reflector.

 

Als je stellingskasten gelakt zijn zou je reflecties misschien nog verder kunnen beperken met een polarisatiefilter. Werkt voor glas perfect. Voor staal in ieder geval niet. Lak, geen idee.

Link naar reactie

Yep, vraag was serieus ;)

 

Wel grappig, heb drie bouwlampen staan om het rek heen dus dat had ondergetekende ondanks hoongelach op kantoor al geprobeerd :).

 

Reflector gebruik je om direct licht en daardoor schaduwvorming te verminderen?

 

En inderdaad, legborden zijn gelakt of in verzinkte uitvoering (vergelijk met weerspiegeling van RVS).

Primair is gelakt voor mij van belang

 

Ga deze week toch maar weer aan de slag

 

Frans

Link naar reactie

Reflector gebruik je om direct licht en daardoor schaduwvorming te verminderen?

 

Yup. Je bouwlamp weg laten schijnen van de stelling en het licht laten reflecteren geeft mooi diffuus licht en dus zachtere schaduw. Als je vanuit drie posities belicht (links, rechts en boven) krijg je bijna schaduwloze foto's.

 

Je verliest ook ontzettend veel licht natuurlijk dus misschien heb je een bouwlamp extra nodig.

 

En inderdaad, legborden zijn gelakt of in verzinkte uitvoering (vergelijk met weerspiegeling van RVS).

Primair is gelakt voor mij van belang

 

Als je een polaroid zonnebril hebt kun je testen of het werkt op lak door naar de stelling te kijken met je zonnebril en je hoofd te draaien. Zie je de reflectie verzwakken onder een bepaalde hoek dan werkt het.

Link naar reactie
Reflector gebruik je om direct licht en daardoor schaduwvorming te verminderen?

 

Reflector gebruik je om licht te bundelen. diffusor om te verzachten. een grote diffusor dicht bij je onderwerp geeft het zachtste licht. vandaar dat je in fotostudio's altijd van die gigantische softboxen ziet hangen. Het alternatief is een hele plaat spaanplaat beplakken met piepschuim en dit met bouw lampen aanschijnen. Met digitale fotografie ben je weer in het voordeel dat je de kleurtemperatuur van je verlichtingsbron makkelijk kan corrigeren

 

Link naar reactie
Yup. Je bouwlamp weg laten schijnen van de stelling en het licht laten reflecteren geeft mooi diffuus licht en dus zachtere schaduw. Als je vanuit drie posities belicht (links, rechts en boven) krijg je bijna schaduwloze foto's.

 

dit noemen fotograven "tangverlichting" ;D

Link naar reactie

Als je een achtergrond gebruikt waarvan het contrast met je object voldoende groot is, kan je bovendien vrij makkelijk je object van de achtergrond isoleren met bijvoorbeeld Photoshop. Als je de foto's op RAW-formaat schiet, kan je bovendien lichtinstellingen vrij gemakkelijk nabewerken.

 

Als het om een groot aantal foto's gaat, wordt nabewerking vrij kostbaar. Als het om een paar foto's gaat, is dit misschien de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.

Link naar reactie

Als je een achtergrond gebruikt waarvan het contrast met je object voldoende groot is, kan je bovendien vrij makkelijk je object van de achtergrond isoleren met bijvoorbeeld Photoshop. Als je de foto's op RAW-formaat schiet, kan je bovendien lichtinstellingen vrij gemakkelijk nabewerken.

 

Als het om een groot aantal foto's gaat, wordt nabewerking vrij kostbaar. Als het om een paar foto's gaat, is dit misschien de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.

 

Dank, heb inderdaad een rode en witte variant van het kaasdoek geprobeerd.

 

Rood photoshopt lekker makkelijk weg itt wit. Helaas als gevolg van de rode reflecties in het legbord zijn de overgangen moeilijk snel te doen, en het moet snel gezien het aantal foto's

 

Frans

Link naar reactie

Ietwat gevorderd misschien en lukt niet me een (goedkope) compactcamera maar:

 

Als je om te beginnen het onderwerp al los kunt krijgen van de achtergrond door scherptediepte is het in PS een stuk eenvoudiger om de selectie te maken (althans met het 'extract filter') Beetje spelen met de scherpte-diepte dus.

 

Sowieso als het gaat om plaatjes voor op het web is een snelle selectie met 'extract filter' en de 'history brush' in een paar minuten gedaan. Is de achtergrond vaag krijgen niet eens voor nodig. Heb volgens mij ergens een tutorial liggen.

Link naar reactie

Ik zoek het dan toch in een andere hoek.... :P

 

Ik wil me nog eens écht gaan concentreren op de fotografie, want ik vind het echt leuk om te doen, maar het ontbreekt me gewoon aan tijd. In vakantie meer tijd, en dat zie je dan ook per direct aan de foto's....

 

Maar voor foto's van de winkel vroeger of een foto serie van de kinderen, roep ik toch echt wel hulp in. Een aantal kennissen van me, hebben zo'n prachtige Nikon camera (waar ze ook nog eens leuk mee kunnen werken) en stukken meer tijd dan ik.

 

Heb dus al een aantal maal een beroep op ze gedaan, en erg (!!) leuke foto's gekregen. Ik betaal de kosten, wat extra's ; bosje bloemen of een weekend-taartje en ik ben verschrikkelijk geholpen....

 

OK, kwaliteit is niet die van de prof, maar toch zeker wel van de semi-prof, puur door hun ervaring. Zoiets als de foto's van Henri, welke ik dan ook meer dan geslaagd vind !! Klasse kerel !

 

 

Link naar reactie

Photoshop sucks! Dat is alleen maar bedoeld om onoverkomelijke excessen te elimineren, of om te spelen.

 

Als je bij voorbaat al moet uitgaan van bewerking van foto's dan is er iets mis met de basis. En dat is:licht.

Niks bouwlampen of tl. Het is fotolampen of natuurlijk licht. Plus een camera/lens die wat lichtomstandigheden aankan natuurlijk.

Maak je niet bezorgd om de achtergrond, let meer op je camerainstellingen.

 

Ik zie dat je in Apeldoorn zit. Waarom meld je je niet bij de fotovakschool? De studenten leren wat en jij hebt de foto's die je wilt.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Photoshop sucks! Dat is alleen maar bedoeld om onoverkomelijke excessen te elimineren, of om te spelen.

 

Als je bij voorbaat al moet uitgaan van bewerking van foto's dan is er iets mis met de basis. En dat is:licht.

 

Vroeger gebruikte de vakman speciale film en/of filters voor speciale omstandigheden. Laag contrast film voor een bruiloft om zowel het zwarte jasje als de witte jurk netjes op één plaatje te krijgen. Of een kleurcorrectiefilter zelfs bij daglicht. Daarna koos hij het juiste papier in de doka en gebruikte allerhande truuks om sommige delen van de foto wat minder te belichten dan de rest. Nu zijn al die dingen digitaal en heet de doka Photoshop ;-)

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.