• 0

Backup software

Na dat gekut met die harddisk crash heb ik toch maar besloten om een backup systeem op te zetten. Het idee dat ik nu heb is om een 120 gb externe HD aan mijn oude servertje te hangen (intern kan die geloof ik maar iets van 20 of 40gb aan) en dan iedere avond over het netwerk de schijven te backuppen.

 

Dus die van de server op mijn PC en die van mijn PC op de server.

 

Kennen jullie een programmatje dat dit goed zou kunnen doen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Jazeker wel, ik heb ook een reconstructieverzekering afgesloten. Eigenlijk alleen maar omdat de premie verwaarloosbaar is en je ook eigen tijd kunt declareren. De reden dat hier echter niet genoemd wordt, is volgens mij dat de verzekering altijd te laat is. Je bent de gegevens dan namelijk al kwijt en die paar duizend euro dekt die schade echt niet. Het gezegde is niet voor niets; voorkomen is beter dan genezen ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Vanwaar de discussie over de beperkingen van CDtjes? DVD Brander kost nog geen 200 euro, en vrijwel op iedere PC in te bouwen. DVD+r of +RW kost tegenwoordig ook niet meer zoveel, en een backup van 4,7gb is meestal wel toereikend...

 

Zelf hebben we er uitstekende ervaringen mee!

 

Goed punt! Ik heb er nota bene zelf één en toch simpelweg vergeten.

 

Is dit te automatiseren? Zo ja, welk brandpakket en eventueel andere software gebruik je dan?

 

Ik denk dat we dan met de DVD een aardige concurrent hebben voor de tapestreamer met verder alle voordelen op 1 na. 200 gig aan ruimte op een tape blijven 43 DVD's.

Link naar reactie
  • 0

Uhm nou ik zie mezelf al 800 mb over mijn adsl upload naar die server brengen. Met regelmaat? Nou dat zal niet per dag worden. Nah lijkt me geen alternatief voor de grotere databestanden en voor de kleine zijn nu net al zoveel alternatieven. Heeft dit bedrijf wel bestaansrecht?

 

Ja, vreemd inderdaad. Ik denk dat de meeste adsl verbindingen een upload hebben van 128 kbit/s. Als ik het goed heb omgerekend komt dit neer op precies 675 mb per 12 uur. Gelukkig zijn de zakelijke verbindingen veel sneller, het is dus goed mogelijk.

 

Ik begreep wel dat er software bij zit. Daar zal je vast kunnen aangeven wat er uptodate moet blijven. Op die manier zou de software de bestanden die je even niet gebruikt kunnen uploaden 24 uur per dag. Het zou dus een prima oplossing kunnen zijn.

 

Heel misschien dat je ISP vragen gaat stellen, je traffic begint aardig op dat van een warez-server te lijken. ;D

Link naar reactie
  • 0

Snelheden verschillen.. ik zit hier achter een basic lijn met 320 kbps upstream. In de praktijk haal je daar 32kb/sec mee, pakweg 120 mb in een uur.

 

Het lijkt me niet verstandig met regelmaat hier grote backups door te halen, aangezien een ISP daar echt niet happy van wordt.

 

Als die software slim is worden alleen bestanden gebackupped die daadwerkelijk veranderd zijn, en dat hoeft lang zo veel niet te zijn... misschien een paar tiental mb per dag, dat is wel haalbaar door adsl.

 

Link naar reactie
  • 0

Als die software slim is worden alleen bestanden gebackupped die daadwerkelijk veranderd zijn, en dat hoeft lang zo veel niet te zijn... misschien een paar tiental mb per dag, dat is wel haalbaar door adsl.

 

Dat hoop ik toch wel ja.

 

Als ze het een beetje goed voor elkaar hebben, dan moet ik zeggen dat dit toch best een mooie oplossing is voor mensen die een simpele boekhouding en een paar briefjes op hun PC hebben. Kijk, dat iemand in de ICT hier niks aan heeft, dat maakt niet uit, die heeft z'n eigen backup (veronderstel ik).

 

Dan nog even in het algemeen over backuppen: ik blijf bij tapejes, dat gedoe met wisselen van CDs, of DVD (want op een CD past het niet meer), dat lijkt mij maar niks...

Link naar reactie
  • 0

Als ze het een beetje goed voor elkaar hebben, dan moet ik zeggen dat dit toch best een mooie oplossing is voor mensen die een simpele boekhouding en een paar briefjes op hun PC hebben.

 

Ik begin er ook steeds meer in te geloven. Jammer van de telkens terugkomende maandelijkse kosten.

 

Dan nog even in het algemeen over backuppen: ik blijf bij tapejes, dat gedoe met wisselen van CDs, of DVD (want op een CD past het niet meer), dat lijkt mij maar niks...

 

Ik ben zelf wel geinteresseerd in een oplossing met DVD's. Voordat je stopt met werken is een leeg dvd-tje in de lade stoppen nog net niet teveel gevraagd 8). En als je het vergeet heb je gewoon een dag geen backup. Is te overzien denk ik. Het wordt snel genoeg een gewoonte naar mijn mening.

 

Heeft iemand een tip betreft de software waarmee je gemakkelijk bepaalde folders en bestanden automatisch kunt branden? Zou je dit met Microsoft Scheduler kunnen regelen? En eventueel onder Linux? TIA

Link naar reactie
  • 0

Als ze het een beetje goed voor elkaar hebben, dan moet ik zeggen dat dit toch best een mooie oplossing is voor mensen die een simpele boekhouding en een paar briefjes op hun PC hebben.

 

Ook ik zie wel wat in de oplossing die de backup-factory biedt, maar zie aan de andere kant toch ook de genoemde beperkingen. Ik heb de aanbieder gevraagd om kennis te nemen van deze discussie, in het bijzonder voor wat betreft de kritische kanttekeningen die hier worden gemaakt (prijs, gemak, snelheid, automatiseringsgraad). Veiligheid speelt uiteraard ook een rol. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

 

Beveiliging is voor ons het belangrijkste aspect. Onze opdrachten liggen soms zeer gevoelig en ten allen tijde hebben wij een vertrouwensrelatie met onze opdrachtgevers. Aldus is het voor mij absoluut onacceptabel als gegevens op straat komen te liggen.

 

Zelf geloof ik dat voor ons de goedkoopste en beste oplossing is om bestanden op cd/dvd weg te laten schrijven, bij voorkeur automatisch en om wekelijks een back-up van het systeem te maken met een externe harde schijf. Maar goed dat is persoonlijk.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Zelf geloof ik dat voor ons de goedkoopste en beste oplossing is om bestanden op cd/dvd weg te laten schrijven, bij voorkeur automatisch en om wekelijks een back-up van het systeem te maken met een externe harde schijf. Maar goed dat is persoonlijk.

 

Ben ik wat prijs/kwaliteit-functionaliteit verhouding betreft met je eens. Je vangt de meeste risicofactoren op en cd's/ dvd's zijn niet zo duur. Ook de aanschaf van een dvd brander is goed te doen, het apparaat kan immers meerdere functies vervullen dan alleen backuppen.

 

Ik ben benieuwd naar een reactie van backupfactory.nl. Goed idee van Edward!

 

Ik ben overigens nog op zoek naar iemand die me een tip kan geven voor het geautomatiseerd wegschrijven van data op een dvd/cd?

Link naar reactie
  • 0

Technisch gezien ben ik niet zo onderlegd, maar het werkt als volgt:

 

- twee keer per week trekt onze lokale server de internetserver helemaal leeg. ('s nachts).

- onze lokale server verzamelt de gegevens van de lokale computers die overgezet moeten worden, kunnen we ook zelf op de server neerzetten trouwens.

- de ochtend na de backup zetten wij de DVD brander aan, en klaar is kees. We hebben DVD+RW, dus meerdere malen te gebruiken en lekker goedkoop & makkelijk.

 

We gebruiken geen speciale programma's of zo.

 

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Uhm nou ik zie mezelf al 800 mb over mijn adsl upload naar die server brengen. Met regelmaat? Nou dat zal niet per dag worden. Nah lijkt me geen alternatief voor de grotere databestanden en voor de kleine zijn nu net al zoveel alternatieven. Heeft dit bedrijf wel bestaansrecht?

 

De eerste keer gaat alle data (versleuted) over de lijn. De volgend ekeer alleen de verschillen in de data, oftewel de productie van de dag. Afhankelijk van de bedrijfsgrote zal dit nooit erg veel zijn. Maw de backup is dan in een paar minuten gemaakt.

Online backup: 100% gemak, 100% betrouwbaar, 0% zorg. >> http://www.backupfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Snelheden verschillen.. ik zit hier achter een basic lijn met 320 kbps upstream. In de praktijk haal je daar 32kb/sec mee, pakweg 120 mb in een uur.

 

Het lijkt me niet verstandig met regelmaat hier grote backups door te halen, aangezien een ISP daar echt niet happy van wordt.

 

Als die software slim is worden alleen bestanden gebackupped die daadwerkelijk veranderd zijn, en dat hoeft lang zo veel niet te zijn... misschien een paar tiental mb per dag, dat is wel haalbaar door adsl.

 

 

Inderdaad, na de allereerste backup en dat kan wel veel zijn, gaan alleen de verschillen over de lijn en dat is een paar mb per dag.

Online backup: 100% gemak, 100% betrouwbaar, 0% zorg. >> http://www.backupfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ze het een beetje goed voor elkaar hebben, dan moet ik zeggen dat dit toch best een mooie oplossing is voor mensen die een simpele boekhouding en een paar briefjes op hun PC hebben.

 

Ook ik zie wel wat in de oplossing die de backup-factory biedt, maar zie aan de andere kant toch ook de genoemde beperkingen. Ik heb de aanbieder gevraagd om kennis te nemen van deze discussie, in het bijzonder voor wat betreft de kritische kanttekeningen die hier worden gemaakt (prijs, gemak, snelheid, automatiseringsgraad). Veiligheid speelt uiteraard ook een rol. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

 

Beveiliging is voor ons het belangrijkste aspect. Onze opdrachten liggen soms zeer gevoelig en ten allen tijde hebben wij een vertrouwensrelatie met onze opdrachtgevers. Aldus is het voor mij absoluut onacceptabel als gegevens op straat komen te liggen.

 

Zelf geloof ik dat voor ons de goedkoopste en beste oplossing is om bestanden op cd/dvd weg te laten schrijven, bij voorkeur automatisch en om wekelijks een back-up van het systeem te maken met een externe harde schijf. Maar goed dat is persoonlijk.

 

 

 

Met name als de veiligheid een issue is is een online backup, waar de bestanden verleuteld worden met een eigen unieke code, een goede keuze. Bestanden naar een cd/dvd, en de dvd ligt op straat? Wat dan? Overigens wat is goedkoop in het geval ven een crash/diefstal. Waar het om gaat is een dagelijkse backup, automatisch, beveiligd en op een andere locatie word opgeslagen en een melding krijgen als het niet goed gaat.

 

modedit: je bedrijfsnaam kan je vermelden in je signature

Online backup: 100% gemak, 100% betrouwbaar, 0% zorg. >> http://www.backupfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Met name als de veiligheid een issue is is een online backup, waar de bestanden verleuteld worden met een eigen unieke code, een goede keuze. Bestanden naar een cd/dvd, en de dvd ligt op straat? Wat dan? Overigens wat is goedkoop in het geval ven een crash/diefstal. Waar het om gaat is een dagelijkse backup, automatisch, beveiligd en op een andere locatie word opgeslagen en een melding krijgen als het niet goed gaat.

 

backupfactory.nl

 

En wat als ik mijn persoonlijke sleutel op straat komt te liggen? Zo ken ik er nog een paar :D. Maar ik ben het met je eens dat de encryptie een toegevoegde waarde is, hoewel het in jullie geval (backupfactory) eigenlijk noodzaak is gezien de data over het net gaat. Overigens kan natuurlijk ook de data op een DVD zonder al te veel moeite versleuteld worden. Mocht hij dan toch onverhoopt op straat komen te liggen dan heeft men er nog niets aan.

 

Leuk trouwens dat je/jullie meedoen met de discussie.

 

Ik denk dat jullie grootste toegevoegde waarde het gemak is. Ik kan me voorstellen dat veel starters hier behoefte aan hebben. Het biedt een stukje zekerheid en geen extra zorgen. Ik denk zelf echter dat een DVD oplossing een prima oplossing is voor de iets meer technisch onderlegden die een en ander zelf kunnen.

Link naar reactie
  • 0

'Backuppen over het net' heeft natuurlijk een paar heel specifieke voordelen.. je kunt het vaak doen, en je zorgt voor grote fysieke scheiding van back-up en origineel.

 

Voor het laatste is denk ik belangrijk, en iets dat je met cds/dvds/tapes niet zo gemakkelijk frequent kunt uitvoeren. Neem bijvoorbeeld een kantoor aan huis: waar ga je die back-ups laten? Natuurlijk zijn er altijd wel vrienden en bekenden waar je gerust een paar cd'tjes mag neerleggen, maar dat ga je niet dagelijks doen.

 

Link naar reactie
  • 0
Neem bijvoorbeeld een kantoor aan huis: waar ga je die back-ups laten? Natuurlijk zijn er altijd wel vrienden en bekenden waar je gerust een paar cd'tjes mag neerleggen, maar dat ga je niet dagelijks doen.

 

Met tape op je buik plakken, dus als je huis afbrand en jij overleeft het heeft je backup het ook gered...

Tsja, dit is een zeer moeilijk punt; veel starters werken vanuit huis, willen/kunnen de informatie niet ovre het net verzenden, waar bewaar je het dan...

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is ook een plan natuurlijk. Als je een postbus hebt die je toch regelmatig zelf leegt kun je de backup wel even meenemen die kant op.

 

Maar als je dat niet hebt lijkt het me ook niet zo praktisch om regelmatig langs de bank oid te gaan rijden om je cd'tjes op te bergen.

 

Dat klopt, vandaar dat een online backup een uitkomst is. Het scheelt je tijd en zorg. Je oet zorgen dat de backup op een tape, hd, cd of dvd komt, controleren of het er op staat en vervolgens moet je het goed opbergen op een andere locatie. Indien je niet veel business hebt maakt dat niet uit maar iemand die simpelweg 40-80 uur per week met zijn toko bezig is, is een paar euro in de maand, waarbij het in 1 keer geregeld is, wel een uitkomst.

Online backup: 100% gemak, 100% betrouwbaar, 0% zorg. >> http://www.backupfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Als mijn kantoor, huis of het huis van mijn collega afbrandt, of ontploft, of onder water staat, heeft een ander de backup altijd nog liggen. Loopt de hele polder hier onder, dan hebben we gewoon onze internetserver nog, aangezien we die niet naast onze laptop hebben staan, maar in een servercentra. Dan heb je dus geen backups nodig.

 

Het lijkt mij dat het maken van een backup een bedrijfsspecifieke situatie is, dus het zal een kwestie van testen zijn.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Met name als de veiligheid een issue is is een online backup, waar de bestanden verleuteld worden met een eigen unieke code, een goede keuze. Bestanden naar een cd/dvd, en de dvd ligt op straat? Wat dan? Overigens wat is goedkoop in het geval ven een crash/diefstal. Waar het om gaat is een dagelijkse backup, automatisch, beveiligd en op een andere locatie word opgeslagen en een melding krijgen als het niet goed gaat.

 

backupfactory.nl

 

En wat als ik mijn persoonlijke sleutel op straat komt te liggen? Zo ken ik er nog een paar

 

Als je persoonlijke sleutel, die je zelf bedenkt, op straat komt te liggen is het nog steeds niet makkelijk om er aan te komen. Het is een 3traps rakket laten we maar zeggen:

 

Gebruikersnaam, password en je persoonlijke sleutel

 

Overigens een vraag van mijn kant: ligt je pincode van je bankpas ook op straat!?

Online backup: 100% gemak, 100% betrouwbaar, 0% zorg. >> http://www.backupfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik volg het niet meer hoor. Backuppen over Internet? Als het om de kosten gaat, ik maak dagelijkse backups. Valt 4 GB aan zip bestanden per nacht onder de fair use policy van mijn provider? Ik dacht het niet. Dat wordt dus 3ct/mb * 4000 mb = 120 euro per nacht :o

 

Onderlopende polders? Backup in je koffer lijkt me voldoende hoor. Of anders eens per week meenemen naar Pa en Ma. Moet ook kunnen. Wie een kantoor heeft neemt hem dagelijks mee naar huis.

 

Nog eens de kosten: Je koopt een Mercedes: 32000.00 Daar hoort een veiligheidspakketje luchtzakken en kreukelzones bij van 1500.00 Okay, heb je. Je rijdt veilig in je auto en de data die dat financiert wordt op een deeveedeetje gebrand. Nu breekt op kantoor de hel los. Je had voor een paar tientjes een deeveedeetje gebrand. Blijkt wegens ruimte gebrek niet alles te bevatten. Weg bewijs, proces tegen een lastige klant verloren, bedrijf failliet, Mercedes inruilen voor een zesdehands Diahatsu Cuore zonder lucht (behalve in de reserverband) en dan tegen een boom parkeren met 65 km/h. Blij dat dat ding niet harder ging, lol. (Deze alinea was een geintje hoor, hoewel niet onmogelijk)

 

Een normconforme oplossing is een DAT of liever DLT met een goed backup pakket zoals CA BrightStor. Dan heb je een database waarin precies staat wat er wanneer is gebeurd en het programma vertelt je ook wanneer je nieuwe banden moet aanschaffen. Jij blij, verzekering blij, ISO blij en je leasemaatschappij blij, want die hoeven je mercedes niet voortijdig weg te halen ;)

Wil je het helemaal goed hebben, dan koop je een tweede streamer. Mocht je eerste kapot gaan tegen de tijd dat het type streamer niet meer verkrijgbaar en niet meer reparabel is (ik heb het meegemaakt) dan zet je met de reservestreamer die je ieder jaar getest hebt alles over naar een nieuw systeem. Dan heb je 98% zekerheid dat je data veilig is.

Maar aan de andere kant heb ik het nog maar één keer meegemaakt dat een harddisk zo kapot was dat ik er de data niet meer af kon krijgen (ja, tegen 4500 gulden per mb ofzo)

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Ik volg het niet meer hoor. Backuppen over Internet? Als het om de kosten gaat, ik maak dagelijkse backups. Valt 4 GB aan zip bestanden per nacht onder de fair use policy van mijn provider? Ik dacht het niet. Dat wordt dus 3ct/mb * 4000 mb = 120 euro per nacht :o

 

Een normconforme oplossing is een DAT of liever DLT met een goed backup pakket zoals CA BrightStor. Dan heb je een database waarin precies staat wat er wanneer is gebeurd en het programma vertelt je ook wanneer je nieuwe banden moet aanschaffen. Jij blij, verzekering blij, ISO blij en je leasemaatschappij blij, want die hoeven je mercedes niet voortijdig weg te halen ;)

Wil je het helemaal goed hebben, dan koop je een tweede streamer. Mocht je eerste kapot gaan tegen de tijd dat het type streamer niet meer verkrijgbaar en niet meer reparabel is (ik heb het meegemaakt) dan zet je met de reservestreamer die je ieder jaar getest hebt alles over naar een nieuw systeem. Dan heb je 98% zekerheid dat je data veilig is.

Maar aan de andere kant heb ik het nog maar één keer meegemaakt dat een harddisk zo kapot was dat ik er de data niet meer af kon krijgen (ja, tegen 4500 gulden per mb ofzo)

 

Wat is je prodcutie aan bestanden per dag 4 Gb of wellicht iets minder. Hoeveel word, excel en databse mutaties maak je? Er gaan alleen de verschillen over het net. Dus de verschillen in files, nog niet eens de gewijzigde files.

 

Verander je in een briefje het word Papa in Mama dan wordt er alleen dit verschil weggeschreven, waarbij je dan direct het voordeel hebt dat je zondermeer de 2 verschillende versies terug kan halen.

 

4 Gig is per maand 19,50 + 3 * 4,50 = 33 euro. Verder geen investerig benodigd. Geen extra data kosten in je fairuse policy., want je produceerd hooguit een 10 tal Mb aan data veranderingen per dag.

 

Je verder benoemde traditionele methode met een tapedrive (dlt of dat) inclusief tapes en software is op zich niets mis mee. Echter we hadden het over kosten. Hele zaakje inculief installatie is al gauw 2000 euro. NIet iedereen kan deze investering doen. Sterker nog onze ervaring binnen het klein MKB is dit een sluitpost op de begroting en een backup maken gebeurt stelselmatig niet of niet goed. Weet je wat je op de hals haalt door bij de fiscus aan te komen dat je geen backup hebt van je boekhouding toen je computer gecrashed was of gestolen.

 

Reken nu nog eens uit hoelang en hoeveel je online een backup kan maken van dat geld!? Maandje of 60 waarbij een tapedrive en je bandjes dus zolang niet meegaan.

 

Volg je het nu weer een beetje? Toch een leuke besparing niet?

Online backup: 100% gemak, 100% betrouwbaar, 0% zorg. >> http://www.backupfactory.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.