Het is weer zover en ik begin langzaamaan aan mijzelf te twijfelen. Het lijkt wel of ik gez*&k aantrek de laatste maanden.
Ik had een klant waar ik systeembeheer en websitebeheer diensten leverde. Dit ging op maandelijks terugkerende basis met aanvullende opdrachten. Klant had een betalingsachterstand van ruim een half jaar waarbij ik hem in het begin coulance heb gegund maar ik na vier maanden in enkele persoonlijke en telefoongesprekken heb aangegeven dat dit niet langer meer kan en hij tot betaling moet overgaan. Dit heeft hij elke keer afgedaan ("Je staat bovenaan mijn lijst" etc.) en hij heeft daarna netjes een herinnering gehad (per post) en daaropvolgend een aanmaning (per post) met de mededeling dat we een incasso gingen starten. Door het uitblijven van de betaling hebben we de incasso uit handen gegeven.
De klant dreigt met het beëindigen van de relatie als we de incasso niet intrekken, dit op een behoorlijk onbeschofte manier. We hebben daarop zelf aangegeven de relatie te beëindigen en dat hij zich kan melden bij het incassobedrijf. Hij heeft een maand de tijd gekregen een nieuwe systeembeheerder aan te melden zodat we de gegevens van deze klant (zover wij die hadden) konden overdragen. Het gaat hier om e-mails van klant zelf over gebruikersnamen en wachtwoorden van accounts die op naam van de klant zelf staan. Na deze maand gaan wij er van uit dat er geen interesse is in overdracht en dat de klant zelf zorgdraagt voor het verstrekken van deze gegevens aan zijn nieuwe beheerder. In deze maand hebben we niets van klant vernomen.
Na veel gezeur en gedoe is hij een betaling in (vier) termijnen overeengekomen met het incassobedrijf.
De een na laatste termijn is al veel te laat betaald. Nu de laatste termijn er aan komt begint de klant te zeuren over de overdracht van gegevens. Hij houd de laatste betaling achter totdat dit heeft plaatsgevonden. Nu ben ik zelf niet van het achterhouden van gegevens die toch al niet van mij zijn en juist daarom zij alle accounts die ik voor klant heb afgesloten op zijn eigen naam gegaan (met zijn eigen contact gegevens).
Nu wil hij een wachtwoord van één van zijn websites (CMS systeem), die ik normaal gesproken zo zou doorgeven (hij heeft de rechten om dat gebruikersaccount te verwijderen als hij dat zou willen maar is waarschijnlijk zijn eigen wachtwoord kwijt). Ook wil hij alle (electronische ) bestanden, welke ik heb verwijderd een maand nadat ik dat heb aangegeven te doen.
Hij dreigt met een schadevergoeding eis in reconventie voor de ontstane schade door vernietiging van deze gegevens. Hij claimt dat wij een wanprestatie leveren en dat er zelf sprake is van een onrechtmatige daad.
Nu is het mijn idee dat de ex-klant hiermee probeert het incassobedrijf over probeert te halen de opdracht terug te geven vanwege het verhoogde risico.
Mijn standpunt is de ex-klant te dagvaarden op het moment dat hij wederom in verzuim is bij de laatste termijn. Ik ben zeer benieuwd naar andere meningen aangezien recent al vaker teleurgesteld ben in de Nederlandse rechtsgang.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sheepdog
Sheepdog
Het is weer zover en ik begin langzaamaan aan mijzelf te twijfelen. Het lijkt wel of ik gez*&k aantrek de laatste maanden.
Ik had een klant waar ik systeembeheer en websitebeheer diensten leverde. Dit ging op maandelijks terugkerende basis met aanvullende opdrachten. Klant had een betalingsachterstand van ruim een half jaar waarbij ik hem in het begin coulance heb gegund maar ik na vier maanden in enkele persoonlijke en telefoongesprekken heb aangegeven dat dit niet langer meer kan en hij tot betaling moet overgaan. Dit heeft hij elke keer afgedaan ("Je staat bovenaan mijn lijst" etc.) en hij heeft daarna netjes een herinnering gehad (per post) en daaropvolgend een aanmaning (per post) met de mededeling dat we een incasso gingen starten. Door het uitblijven van de betaling hebben we de incasso uit handen gegeven.
De klant dreigt met het beëindigen van de relatie als we de incasso niet intrekken, dit op een behoorlijk onbeschofte manier. We hebben daarop zelf aangegeven de relatie te beëindigen en dat hij zich kan melden bij het incassobedrijf. Hij heeft een maand de tijd gekregen een nieuwe systeembeheerder aan te melden zodat we de gegevens van deze klant (zover wij die hadden) konden overdragen. Het gaat hier om e-mails van klant zelf over gebruikersnamen en wachtwoorden van accounts die op naam van de klant zelf staan. Na deze maand gaan wij er van uit dat er geen interesse is in overdracht en dat de klant zelf zorgdraagt voor het verstrekken van deze gegevens aan zijn nieuwe beheerder. In deze maand hebben we niets van klant vernomen.
Na veel gezeur en gedoe is hij een betaling in (vier) termijnen overeengekomen met het incassobedrijf.
De een na laatste termijn is al veel te laat betaald. Nu de laatste termijn er aan komt begint de klant te zeuren over de overdracht van gegevens. Hij houd de laatste betaling achter totdat dit heeft plaatsgevonden. Nu ben ik zelf niet van het achterhouden van gegevens die toch al niet van mij zijn en juist daarom zij alle accounts die ik voor klant heb afgesloten op zijn eigen naam gegaan (met zijn eigen contact gegevens).
Nu wil hij een wachtwoord van één van zijn websites (CMS systeem), die ik normaal gesproken zo zou doorgeven (hij heeft de rechten om dat gebruikersaccount te verwijderen als hij dat zou willen maar is waarschijnlijk zijn eigen wachtwoord kwijt). Ook wil hij alle (electronische ) bestanden, welke ik heb verwijderd een maand nadat ik dat heb aangegeven te doen.
Hij dreigt met een schadevergoeding eis in reconventie voor de ontstane schade door vernietiging van deze gegevens. Hij claimt dat wij een wanprestatie leveren en dat er zelf sprake is van een onrechtmatige daad.
Nu is het mijn idee dat de ex-klant hiermee probeert het incassobedrijf over probeert te halen de opdracht terug te geven vanwege het verhoogde risico.
Mijn standpunt is de ex-klant te dagvaarden op het moment dat hij wederom in verzuim is bij de laatste termijn. Ik ben zeer benieuwd naar andere meningen aangezien recent al vaker teleurgesteld ben in de Nederlandse rechtsgang.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27160-klant-claimt-wanprestatie-en-onrechtmatige-daad-in-incassotraject/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag