Een tijd geleden stond ik op het punt om een nieuwe keuken te kopen. Dus toog ik naar de woonboulevard en liet me voorlichten over de verschillende mogelijkheden.
Het contact met de keukenverkoper was een ervaring die ik elke dienstverlenende ondernemer kan aanraden. Als je er door een antropologische bril naar kijkt, is het kopen van een keuken een uiterst leerzame ervaring. Je wordt namelijk geconfronteerd met gedrag en technieken waar je als dienstverlener je voordeel mee kunt doen! Ik sluit niet uit dat het mijn preoccupatie met marketing is, maar ik heb genoten van de verkooppsychologie die ik over mij heen gestort kreeg.
Ik vertel je het verhaal en de lessen die wij daar als dienstverleners van kunnen leren.
De verkoper ging met me in gesprek alsof we goede vrienden waren.
*Les 1: Bouw een relatie.*
In dit gesprek stelde hij veel vragen om er achter te komen wat ik wel en niet van een keuken verwachtte.
*Les 2: Achterhaal wat de klant belangrijk vindt en wat hij wil bereiken.*
Hij maakte grapjes en wist feilloos in te spelen op een omgangsvorm die ik prettig vond.
*vervolg Les 1: het opbouwen van de relatie.*
Zodra ik mijn voorkeur had uitgesproken voor een bepaald type kast deurtjes en de gewenste inbouwapparatuur nodigde hij me uit om plaats te nemen aan tafel. Uiteraard kreeg ik een lekker kopje koffie aangeboden. Met een koekje.
*Les 3: Geef om te krijgen.*
Waar ik bijzat begon hij met het uittekenen van onze ideale keuken. Tot mijn verbazing deed hij dit met de hand. Al met al kostte het daardoor veel tijd om mij een plaatje te schetsen.
*Les 3b: Span je zover in, dat de klant het gevoel krijgt iets terug te moeten doen.*
Maar eerlijk is eerlijk, het was een geweldige tekening van een uitermate aantrekkelijke keuken. Dit zag er inderdaad zo uit als ik het graag zouden willen hebben.
*Les 4: Schets een beeld van de ideale oplossing.*
Uiteraard kwam toen van mijn kant de hamvraag: \"Wat kost dit?\" Ik kreeg een prijs genoemd die ontzettend veel hoger was dan wat ik wilde uitgeven
*Les 5: noem een bizar hoge prijs zodat daarna alles een koopje lijkt * / Les 5a: Klanten die dit door hebben voelen zich in de maling genomen.*
Zodra ik aangaf dat deze prijs te hoog was, startte onze behulpzame verkoper met een nieuwe tekening. *Vervolg les 3b*
Bijna net zo mooi als de eerste tekening, maar met aanzienlijk minder duidelijk beschreven details. Hierdoor was mij eigenlijk niet meer helder of mijn wensen ook met deze tweede tekening zo goed zouden worden ingewilligd als met zijn oorspronkelijke voorstel. Het was ongetwijfeld niet zijn bedoeling, maar ik werd hier onrustig van.
*Les 6: Klanten houden niet van onzekerheid – bij twijfel kiezen ze niet*
Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs. Wij kregen nog een kopje koffie (les 3 continues…). Bij terugkomst vroeg hij mij de prijs te noemen die wij over hadden voor deze keuken
*Les 7: Zorg voor commitment* – als de klant heeft aangegeven een bepaald bedrag te willen betalen, zal hij later niet snel zeggen dat het bedrag te hoog is.
Vervolgens noemde hij me zijn prijs en liet blijken dat hij er vanuit ging dat wij onmiddellijk een contract zouden tekenen. Toen ik zei dat wij vandaag absoluut geen beslissing gingen nemen, gaf hij aan dat het aanbod slechts tot zaterdag geldig was
*Les 8: Stimuleer de klant om de beslissing niet uit te stellen.*
De verkoper stelde toen: “Dan zie ik je dus niet meer terug, dat weet ik nu al.” *vervolg les 7: zorg voor commitment* – in dit geval: lok uit dat de klant zich vastlegt op de belofte dat hij wél terugkomt. Ik antwoordde dat de kans groot was dat ik inderdaad niet terug zou komen.
*Les 9: Klanten houden er niet van gemanipuleerd te worden.*
Maar hoe vertaalt zich dit nu naar jouw praktijk… waarin je authentiek en eerlijk je klanten wilt helpen?
(Deze column is eerder gepubliceerd in een marketing E-zine in oktober 2009)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast
Gast
Een tijd geleden stond ik op het punt om een nieuwe keuken te kopen. Dus toog ik naar de woonboulevard en liet me voorlichten over de verschillende mogelijkheden.
Het contact met de keukenverkoper was een ervaring die ik elke dienstverlenende ondernemer kan aanraden. Als je er door een antropologische bril naar kijkt, is het kopen van een keuken een uiterst leerzame ervaring. Je wordt namelijk geconfronteerd met gedrag en technieken waar je als dienstverlener je voordeel mee kunt doen! Ik sluit niet uit dat het mijn preoccupatie met marketing is, maar ik heb genoten van de verkooppsychologie die ik over mij heen gestort kreeg.
Ik vertel je het verhaal en de lessen die wij daar als dienstverleners van kunnen leren.
De verkoper ging met me in gesprek alsof we goede vrienden waren.
*Les 1: Bouw een relatie.*
In dit gesprek stelde hij veel vragen om er achter te komen wat ik wel en niet van een keuken verwachtte.
*Les 2: Achterhaal wat de klant belangrijk vindt en wat hij wil bereiken.*
Hij maakte grapjes en wist feilloos in te spelen op een omgangsvorm die ik prettig vond.
*vervolg Les 1: het opbouwen van de relatie.*
Zodra ik mijn voorkeur had uitgesproken voor een bepaald type kast deurtjes en de gewenste inbouwapparatuur nodigde hij me uit om plaats te nemen aan tafel. Uiteraard kreeg ik een lekker kopje koffie aangeboden. Met een koekje.
*Les 3: Geef om te krijgen.*
Waar ik bijzat begon hij met het uittekenen van onze ideale keuken. Tot mijn verbazing deed hij dit met de hand. Al met al kostte het daardoor veel tijd om mij een plaatje te schetsen.
*Les 3b: Span je zover in, dat de klant het gevoel krijgt iets terug te moeten doen.*
Maar eerlijk is eerlijk, het was een geweldige tekening van een uitermate aantrekkelijke keuken. Dit zag er inderdaad zo uit als ik het graag zouden willen hebben.
*Les 4: Schets een beeld van de ideale oplossing.*
Uiteraard kwam toen van mijn kant de hamvraag: \"Wat kost dit?\" Ik kreeg een prijs genoemd die ontzettend veel hoger was dan wat ik wilde uitgeven
*Les 5: noem een bizar hoge prijs zodat daarna alles een koopje lijkt * / Les 5a: Klanten die dit door hebben voelen zich in de maling genomen.*
Zodra ik aangaf dat deze prijs te hoog was, startte onze behulpzame verkoper met een nieuwe tekening. *Vervolg les 3b*
Bijna net zo mooi als de eerste tekening, maar met aanzienlijk minder duidelijk beschreven details. Hierdoor was mij eigenlijk niet meer helder of mijn wensen ook met deze tweede tekening zo goed zouden worden ingewilligd als met zijn oorspronkelijke voorstel. Het was ongetwijfeld niet zijn bedoeling, maar ik werd hier onrustig van.
*Les 6: Klanten houden niet van onzekerheid – bij twijfel kiezen ze niet*
Voor deze aangepaste versie van mijn keuken moest hij met zijn baas overleggen over de prijs. Wij kregen nog een kopje koffie (les 3 continues…). Bij terugkomst vroeg hij mij de prijs te noemen die wij over hadden voor deze keuken
*Les 7: Zorg voor commitment* – als de klant heeft aangegeven een bepaald bedrag te willen betalen, zal hij later niet snel zeggen dat het bedrag te hoog is.
Vervolgens noemde hij me zijn prijs en liet blijken dat hij er vanuit ging dat wij onmiddellijk een contract zouden tekenen. Toen ik zei dat wij vandaag absoluut geen beslissing gingen nemen, gaf hij aan dat het aanbod slechts tot zaterdag geldig was
*Les 8: Stimuleer de klant om de beslissing niet uit te stellen.*
De verkoper stelde toen: “Dan zie ik je dus niet meer terug, dat weet ik nu al.” *vervolg les 7: zorg voor commitment* – in dit geval: lok uit dat de klant zich vastlegt op de belofte dat hij wél terugkomt. Ik antwoordde dat de kans groot was dat ik inderdaad niet terug zou komen.
*Les 9: Klanten houden er niet van gemanipuleerd te worden.*
Maar hoe vertaalt zich dit nu naar jouw praktijk… waarin je authentiek en eerlijk je klanten wilt helpen?
(Deze column is eerder gepubliceerd in een marketing E-zine in oktober 2009)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28782-marketinglessen-van-een-keukenverkoper/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag