• 0

De twee (doodlopende?) wegen naar Het Nieuwe Werken

Management versus medewerker, hard versus zacht. Een waarschuwing.

 

Ik snap niet waarom medewerkers niet wat aarzelender staan tegenover Het Nieuwe Werken (HNW). Meer verantwoordelijkheid. Meer echt aangesproken kunnen worden op je prestaties. Niet meer verstoppen. Vervaging van de grens tussen werk en privé.

 

Ik snap niet waarom managers niet wat aarzelender staan tegenover HNW. Minder status. Minder macht. Einde van het ego. En gewoon minder managers nodig.

Wat een minpunten. Maar HNW, dat is toch het plaats en tijd onafhankelijk verrichten van (kantoor) werkzaamheden? Waardoor iedereen niet altijd meer op kantoor hoeft te verschijnen. Waardoor de manager een beetje moet wennen aan het wegvallen van aanwezigheidscontrole. Maar ach, de prikklok hadden we al een tijdje afgeschaft. Dat er wat verschuift in de communicatie en aansturing, ja dat zal best. Maar verder zal het toch zo’n vaart niet lopen?

 

Ik zag steeds meer bedrijven die HNW omarmden. En steeds dacht ik: ja, het zal wel. Opeens had men ‘het’ ingevoerd. En ik dacht, ik geloof er geen barst van. En dat terwijl ik niet eens goed begreep wat HNW was! Maar misschien was dat het wel? Als ik er best veel tijd en energie in stop en er toch niet echt de vinger op kan leggen, hoe is het dan mogelijk dat behoorlijk grote bedrijven het opeens al hebben ingevoerd?

 

En als je dan vraagt of die bedrijven veranderingen hebben aangebracht in de organisatiestructuur, de beloningsstructuur, de processtructuur, de verantwoordingstructuur, de managementrapportage en eigenlijk is op alles het antwoord nee: wat is er dan veranderd?

 

Dus heb ik me de laatste tijd wat meer verdiept in HNW. En daarin valt iets heel sterk op. Dat er vanuit het plaats en tijd onafhankelijke het nodige in gang gezet wordt. Dat daarbij het onderwerp cultuurverandering wel genoemd, maar niet erg uitgewerkt wordt. Het is eigenlijk niet meer dan het inspelen op een technische ontwikkeling. Iets op structuurniveau.

 

Daarnaast is er een heel sterke stroming die de effecten voor de zachte kant veel sterker belicht. Waarin de herwaardering voor de professional centraal staat. Waarin regeltjes, structuren en managers als hinderlijk worden ervaren. Waarin het woord vertrouwen een hoofdrol speelt.

 

Het begint er op te lijken dat er een stroming is vanuit het management en implementatie consultants, die zich richt op de harde (structuur) kant van HNW. Maar dat er daarnaast een sterk gevoel is vanuit werknemers en meer integraal kijkende consultants, die zeggen dat er iets mis is in de wijze waarop we ons werk organiseren. Werknemers moeten in hun kracht gezet worden. Dan gaan ze beter presteren.

 

Daar helpen de harde kanten van HNW aan mee. Maar dat is niet genoeg.

 

Ik snap waarom medewerkers het idee van HNW omarmen. Meer regelmogelijkheden. Ontplooiing. Meer plezier in je werk. Minder reistijd. Samenwerking i.p.v. ratrace. Je kind eens naar school brengen.

Ik snap waarom managers het omarmen: minder vierkante meters, minder energieverbruik, minder reiskosten. En mensen die thuiswerken schijnen ook nog eens productiever te zijn. En bovendien: de medewerkers willen gestuurd worden op resultaat: dus een pittige doelstelling neerzetten!

 

Zouden die managers denken weg te kunnen komen met het alleen incasseren van de voordeeltjes? Ja, dat zou heel goed kunnen. En dan is er eigenlijk niets echt veranderd. Was HNW weer een hype, net als zo vele. Kwam razend snel op, werd heel belangrijk en toen ging het weer voorbij…

 

Ik zie op allerlei plaatsen initiatieven op het gebied van HNW. Het zou goed zijn om eens goed met elkaar op bedrijfsniveau door te nemen welke beelden er bij bestaan. Management en medewerkers. Zolang dat Professionele Vrijheid versus Bedrijfseconomische plusjes is, denk ik niet dat het een kans van slagen heeft.

 

Durf eens met elkaar te dromen. Management en medewerkers. Over hoe je zo goed mogelijk zou kunnen functioneren. Naar je klant. Intern, met je collega’s, met het management. Over wat jullie met elkaar verbindt. Hoe je kunt samen-werken. Over angst, over mogelijkheden, kansen, verstoringen. Over wat het betekent als je beseft dat iedere medewerker belangrijk is voor je bedrijf. Misschien ontstaat er dan wel een echt beeld van HNW, het beeld van het nieuwe werken voor jullie!

 

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En ik verkoop gebakken lucht. Als iemand nog een portie wil: het is vandaag in de aanbieding.

Doe maar een half pondje! ;)

 

Sorry, Peter, die aanbieding was gisteren ! Vandaag het volle pond.....

 

--------

 

Ik vind het wel jammer dat deze draad ontspoort lijkt, ik leek het nu net wat meer in te zien, of juist niet. Vind het wel jammer dat TS (Topic Starter) zich zo aangevallen voelt. Na je reactie's nogmaals gelezen te hebben, denk ik echt wel dat je hier op het juiste forum bent, en zeker niet verdwaald !

 

Misschien was het nuttiger geweest, eerst wat aanwezig te zijn, je keniis, visie en inzichten te delen, en dan pas een column te plaatsen ?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Gelukkig ben ik misschien toch niet verdwaald. Ik schuw de discussie niet, stel me open. Maar werd onprettig verrast door het persoonlijke karakter van de reacties van enkele deelnemers in de discussie. Dat ben ik elders op het internet niet zo gewend.

Ik schrijf columns over dingen die me opvalen, die me bezighouden, die het werken van iedere dag beïnvloeden en zoek daar een podium voor. Zo ontdekte ik HL. Gister dacht ik nog daar stop ik gelijk weer mee. Nu ga ik het, dankzij jullie reacties, nog even aankijken en plaats binnenkort nog een column. Verder zal ik andere discussies opzoeken.

 

Over de discussie: die heb ik geprobeerd terug te buigen naar het onderwerp dat ik beoogde, namelijk:

1) denk niet als je met iemand praat over HNW dat wel duidelijk is waar je het over hebt. Iedereen heeft het over iets anders. Probeer eerst af te stemmen wat je er onder verstaat voor je verder gaat.

2) besef dat er onder werknemers een heel ander verwachtingspatroon aan het ontstaan is over HNW dan wat jij er als ondernemer / werkgever mogelijk onder verstaat.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Die twee punten zijn heel helder. Ik had ze echter niet uit je column gevist.

 

Ik had nog niet gereageerd, maar wel de reacties gelezen. Ik denk dat alle reacties juist jouw bovenstaande punten ondersteunen: er zijn veel verschillende meningen, en de verwachtingen zijn ook zeer verschillend.

 

Link naar reactie
  • 1

Dan nog even een nabrandertje van een andere eigenwijs op dit forum: Wat lost HNW op en wat moet het opleveren, dat is toch de hamvraag? En als dat op een gegeven moment bekend is, hoe wordt dat dan bereikt, wat is er voor nodig om het te bereiken? Dat is volgens mij hoe je de vraagstelling kunt hanteren.

 

In ieder geval moet ik TS nageven, dat je het begrip eerst in een eenduidige en eensluidende context moet plaatsen.

 

En wat mij betreft, bestaat er maar één goed soort managers, dat zijn de managers die ernaar streven zichzelf overbodig te maken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Die bestaat volgens mij niet. Ze zorgen er juist voor dat ze meer werk krijgen.

 

De mensen die zichzelf 'manager' noemen en er tegelijkertijd voor zorgen dat ze zelf meer werk krijgen, zijn in mijn ogen juist van het foute soort. Een manager moet plannen, organiseren, leiding geven en controleren. Als alles eenmaal goed loopt, is de rol van de manager uitgespeeld. Ik begrijp dat dit enigszins een utopische opvatting is, want ik ben het met je eens: er zijn heel veel mensen die nu eenmaal moeite hebben met loslaten, bijvoorbeeld van de controle. Dat is ook het punt wat ik in het kader van deze column wilde benadrukken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de column gelezen en volg de discussie.

Een zin in de column viel mij op:

 

" Maar HNW, dat is toch het plaats en tijd onafhankelijk verrichten van (kantoor) werkzaamheden?"

 

Mijn vraag is hoe dit nu zich verhoudt tot werkzaamheden die gedaan moeten worden met op een vaste plek opgestelde machines. Hier zijn ook systemen voor die werknemers meer verantwoording voor het product of het productieproces kunnen geven. Flexibele werktijden zijn ook mogelijk en je merkt ook dat mensen het meer als "eigen" bedrijf gaan ervaren.

Het lijkt dan of je werkt met minder managers, maar eigenlijk heb je er meer. Iedere werknemer is meer of minder manager.

 

Valt dit nu ook onder HNW?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan nog even een nabrandertje van een andere eigenwijs op dit forum: Wat lost HNW op en wat moet het opleveren, dat is toch de hamvraag? En als dat op een gegeven moment bekend is, hoe wordt dat dan bereikt, wat is er voor nodig om het te bereiken? Dat is volgens mij hoe je de vraagstelling kunt hanteren.

 

In ieder geval moet ik TS nageven, dat je het begrip eerst in een eenduidige en eensluidende context moet plaatsen.

 

En wat mij betreft, bestaat er maar één goed soort managers, dat zijn de managers die ernaar streven zichzelf overbodig te maken.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Hans,

HNW kan allerlei prettige resultaten hebben, hogere productiviteit, minder auto's op de weg. Ik denk dat het vooral ook als gevolg kan gaan hebben dat medewerkers wat meer ruimte krijgen om zich als professional te ontwikkelen, meer plezier in hun werk te krijgen en daardoor in alle opzichten beter gaan functioneren. Dat daar bij hoort dat managers een stuk los moeten laten is helder, maar ik denk dat ook de managers daardoor beter gaan functioneren.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 1

P.J., Microsoft is een van de trekkers /promotors van het Nieuwe Werken. Toevallig hebben ze daar met hun producten (Sharepoint e.d.) ook enig belang bij…..

 

Herman, Het Nieuwe Werken heeft geen definitie (die ene die je aanhaalt wordt wel veel gebruikt). Ik denk dat het heel belangrijk is om naar nieuwe aanpak voor het werk te zoeken, buiten de manier waarop je het altijd al hebt gedaan. Je voorbeeld spreekt me zeer aan.

Het nieuwe werken is volgens mij ook de medewerkers als professional serieuzer nemen, meer ruimte geven en dat is precies wat jouw voorbeeld aangeeft. Minder management, meer betrokkenheid, meer plezier in je werk.

 

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik zag net ook dat Microsoft ook al heel driftig bezig is met het "nieuwe werken".

Je valt in herhaling P.J. ;) De allereerste en de derde reactie op deze column gaan over Microsoft. ::)

 

 

Excuses.

 

Beste Peter en anderen. In dit filmpje praat microsoft NL over het nieuwe werken zoals zij dat zien. Fragment uit het programma Bij ons in de BV op 17 mei 2010. vanaf minuut 29.40. http://player.omroep.nl/?aflID=10978601

By the way, kijk ook even naar degene die er na komt. :)

Link naar reactie
  • 0

Dat hele nieuwe werken waait ook wel weer over, zoals alle hypes.

 

Bij dit soort uitspraken ben ik altijd benieuwd: Waarom?

 

Waarom waait het over, en waarom is het een hype?

Omdat iedereen er over praat en de één weet het nog beter dan de ander. Het gaat hetzelfde als de flexibele werktijden. Het werkt gewoon niet., ja voor een handje vol ambitieuze jongeren. Maar zodra die aan de vrouw en kinderen zitten dan willen ze ook om 6 uur aan de warme prak zitten.

 

Om de zoveel tijd treed dit verschijnsel weer op en gaat het als een kaars weer uit en gaat men weer verder met de dagelijkse beslommeringen.

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag je waarom het een hype is omdat ik benieuwd ben naar de argumenten die je daarvoor hebt

 

Je antwoord samengevat: Het is een hype omdat het overwaait, omdat het niet werkt en omdat het uitdooft als een nachtkaars.

zoals met al die verschijnselen

 

Ben ik nu gek of mis ik nog steeds een argument?

Link naar reactie
  • 0

HNW is gehyped door de mensen die er direct voordeel bij hebben. Al die mensen die op verschillende plaatsen werken (waarom hadden we het kantoor ook alweer uitgevonden?) die moeten toch kunnen communiceren! En daarvoor zijn gadgets nodig en vooral veel prachtige software oplossingen. Geen wonder dat Microsoft (sharepoint etc) een van de grootste promoters is van HNW. HNW is het nieuwe 'groen' dat ook al zo schaamteloos misbruikt is door het bedrijsleven.

 

Een aantal bedrijven zullen veel geld gaan verdienen aan deze hype. Daarna komt er weer iets nieuws. HNW gaat niet aanslaan. Simpelweg omdat een groot gedeelte van de werknemers lui is en helemaal geen zin heeft om verantwoordelijkheden te dragen. Laat staan eigen initiatieven te nemen. Liever doet men gewoon wat men opgedragen wordt van 9 tot 5 om daarna thuis voor de tv te gaan zitten.

 

HNW, we gaan er nog veel van horen en daarna zal het een stille dood sterven.

 

Dag Ron,

 

Ben het niet met je eens, maar dat begrijp je wel als je signature ziet ;-) Er zijn overigens inmiddels zoveel goede onderbouwde cases waaruit positieve resultaten gemeten zijn op gebied productiviteit, job satisfaction, afname CO2 etc

 

Luie medewerkers: Daarom moet je - waar mogelijk - onderling ook goede afspraken maken en kwantificeren. Leuke andere discussie is dan sturen op output en stukloon:

 

Groet,

 

Uitgever

 

mod-edit: links verwijderd. Deze kunnen evt in je signature

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik de enige, die ook de andere mogelijkheid ziet van HNW. Maar HNW kan ook binnen het bedrijf toegepast worden. Een oplossing, waardoor het personeel toch nog flexibel kan werken. Bijvoorbeeld, een kinderopvang in het bedrijf. Jonge ouders (in dit geval tweeverdieners) kunnen in alle rust hun kleine meenemen. Geen gezoek naar opvang of creche, geen wachtlijsten. HNW kan ook de file-rijders ondersteunen, door buiten de spitstijden om te rijden. Later of vroeger op het werk of naar huis. Of middelen verstrekken, waardoor de medewerker mobiel kan werken in de trein (NS heeft in de meeste treinen WiFi aangelegd) of bus.

 

Maar als men ervoor kiest om thuis te werken, (tja, ik weet het) Cisco heeft hier een oplossing voor. TelePresence, videoconferencing... je ziet en hoort je collega alsof hij op het kantoor is. Hij zou dan een paar uur later op het werk kunnen komen en/of eerder naar huis. Of gewoon thuiswerken.

 

Maar daarnaast, het is niet weggelegd voor iedere functie of beroep. Maar het HNW is niet alleen thuiswerken, mobiel werken of flexibel werken. HNW is eigenlijk de communicatie verbeteren of het op een nieuw niveau brengen van de wijze hoe wij met elkaar samenwerken. wij... en de klant.

 

Het Nieuwe Werken is niet alleen Microsoft. Het is de mens. Hoe zetten wij de middelen zo neer, dat deze praktisch, strategisch en logisch wordt gebruikt? Hoe maken wij slim gebruik van de middelen en oplossingen binnen de ICT? Als de werker dat weet, dan heb je de essentie van Het Nieuwe Werken. Probeer een bezoekje te regelen bij Google of bij Microsoft en kijk wat er eigenlijk gebeurt. Twee manieren om HNW toe te passen en allebei effectief. Iedereen mag thuis werken en ze komen gewoon naar het werk toe, omdat het gezellig is. Geen kantoortjes, gewoon 1 grote open werkplek en loungebanken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 562 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.