• 0

De twee (doodlopende?) wegen naar Het Nieuwe Werken

Management versus medewerker, hard versus zacht. Een waarschuwing.

 

Ik snap niet waarom medewerkers niet wat aarzelender staan tegenover Het Nieuwe Werken (HNW). Meer verantwoordelijkheid. Meer echt aangesproken kunnen worden op je prestaties. Niet meer verstoppen. Vervaging van de grens tussen werk en privé.

 

Ik snap niet waarom managers niet wat aarzelender staan tegenover HNW. Minder status. Minder macht. Einde van het ego. En gewoon minder managers nodig.

Wat een minpunten. Maar HNW, dat is toch het plaats en tijd onafhankelijk verrichten van (kantoor) werkzaamheden? Waardoor iedereen niet altijd meer op kantoor hoeft te verschijnen. Waardoor de manager een beetje moet wennen aan het wegvallen van aanwezigheidscontrole. Maar ach, de prikklok hadden we al een tijdje afgeschaft. Dat er wat verschuift in de communicatie en aansturing, ja dat zal best. Maar verder zal het toch zo’n vaart niet lopen?

 

Ik zag steeds meer bedrijven die HNW omarmden. En steeds dacht ik: ja, het zal wel. Opeens had men ‘het’ ingevoerd. En ik dacht, ik geloof er geen barst van. En dat terwijl ik niet eens goed begreep wat HNW was! Maar misschien was dat het wel? Als ik er best veel tijd en energie in stop en er toch niet echt de vinger op kan leggen, hoe is het dan mogelijk dat behoorlijk grote bedrijven het opeens al hebben ingevoerd?

 

En als je dan vraagt of die bedrijven veranderingen hebben aangebracht in de organisatiestructuur, de beloningsstructuur, de processtructuur, de verantwoordingstructuur, de managementrapportage en eigenlijk is op alles het antwoord nee: wat is er dan veranderd?

 

Dus heb ik me de laatste tijd wat meer verdiept in HNW. En daarin valt iets heel sterk op. Dat er vanuit het plaats en tijd onafhankelijke het nodige in gang gezet wordt. Dat daarbij het onderwerp cultuurverandering wel genoemd, maar niet erg uitgewerkt wordt. Het is eigenlijk niet meer dan het inspelen op een technische ontwikkeling. Iets op structuurniveau.

 

Daarnaast is er een heel sterke stroming die de effecten voor de zachte kant veel sterker belicht. Waarin de herwaardering voor de professional centraal staat. Waarin regeltjes, structuren en managers als hinderlijk worden ervaren. Waarin het woord vertrouwen een hoofdrol speelt.

 

Het begint er op te lijken dat er een stroming is vanuit het management en implementatie consultants, die zich richt op de harde (structuur) kant van HNW. Maar dat er daarnaast een sterk gevoel is vanuit werknemers en meer integraal kijkende consultants, die zeggen dat er iets mis is in de wijze waarop we ons werk organiseren. Werknemers moeten in hun kracht gezet worden. Dan gaan ze beter presteren.

 

Daar helpen de harde kanten van HNW aan mee. Maar dat is niet genoeg.

 

Ik snap waarom medewerkers het idee van HNW omarmen. Meer regelmogelijkheden. Ontplooiing. Meer plezier in je werk. Minder reistijd. Samenwerking i.p.v. ratrace. Je kind eens naar school brengen.

Ik snap waarom managers het omarmen: minder vierkante meters, minder energieverbruik, minder reiskosten. En mensen die thuiswerken schijnen ook nog eens productiever te zijn. En bovendien: de medewerkers willen gestuurd worden op resultaat: dus een pittige doelstelling neerzetten!

 

Zouden die managers denken weg te kunnen komen met het alleen incasseren van de voordeeltjes? Ja, dat zou heel goed kunnen. En dan is er eigenlijk niets echt veranderd. Was HNW weer een hype, net als zo vele. Kwam razend snel op, werd heel belangrijk en toen ging het weer voorbij…

 

Ik zie op allerlei plaatsen initiatieven op het gebied van HNW. Het zou goed zijn om eens goed met elkaar op bedrijfsniveau door te nemen welke beelden er bij bestaan. Management en medewerkers. Zolang dat Professionele Vrijheid versus Bedrijfseconomische plusjes is, denk ik niet dat het een kans van slagen heeft.

 

Durf eens met elkaar te dromen. Management en medewerkers. Over hoe je zo goed mogelijk zou kunnen functioneren. Naar je klant. Intern, met je collega’s, met het management. Over wat jullie met elkaar verbindt. Hoe je kunt samen-werken. Over angst, over mogelijkheden, kansen, verstoringen. Over wat het betekent als je beseft dat iedere medewerker belangrijk is voor je bedrijf. Misschien ontstaat er dan wel een echt beeld van HNW, het beeld van het nieuwe werken voor jullie!

 

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Beste Henk, of moet ik zeggen Sancho?

Bedankt voor je warme en humorvolle afrondende woorden. Het is me duidelijk. Ik dacht een platform voor ondernemen en voor innovatie, dat is wat voor mij. Maar ik blijk te zijn verdwaald.

 

Toch heb ik vandaag weer waardevolle inzichten opgedaan. Ik ben razendknap in marketing. Ik zie er goed uit. Ik gebruik dure woorden. Ik snap niets van hard werken en mouwen opstropen.

 

En ik verkoop gebakken lucht. Als iemand nog een portie wil: het is vandaag in de aanbieding.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 1

HNW is gehyped door de mensen die er direct voordeel bij hebben. Al die mensen die op verschillende plaatsen werken (waarom hadden we het kantoor ook alweer uitgevonden?) die moeten toch kunnen communiceren! En daarvoor zijn gadgets nodig en vooral veel prachtige software oplossingen. Geen wonder dat Microsoft (sharepoint etc) een van de grootste promoters is van HNW. HNW is het nieuwe 'groen' dat ook al zo schaamteloos misbruikt is door het bedrijsleven.

 

Een aantal bedrijven zullen veel geld gaan verdienen aan deze hype. Daarna komt er weer iets nieuws. HNW gaat niet aanslaan. Simpelweg omdat een groot gedeelte van de werknemers lui is en helemaal geen zin heeft om verantwoordelijkheden te dragen. Laat staan eigen initiatieven te nemen. Liever doet men gewoon wat men opgedragen wordt van 9 tot 5 om daarna thuis voor de tv te gaan zitten.

 

HNW, we gaan er nog veel van horen en daarna zal het een stille dood sterven.

Link naar reactie
  • 1

Jammer dat de discussie zo eindigt. Ik doe alsof die laatste pagina er niet was en ga met de inhoud verder:

 

 

Nee, die heeft als enige taak nog wel een belangrijke, en wel ervoor te zorgen dat alle obstakels weg zijn zodat de professionals zo optimaal mogelijk hun output kunnen leveren.

 

(Dat laatste verzin ik er nu bij, maar zou best een goede invulling kunnen zijn voor de functie van manager binnen grotere organisaties :))

Damn, ik mag maar 1 reus aan iemand per 24 uur geven. Ik had je nog een reus willen geven...

 

Dit is ook exact de rol die ik als ondernemer mij voor komend jaar voorgenomen heb. ondersteunen en zorgen dat het team efficiënt kan werken! Maar of een manager daar het meest geschikt voor is vraag ik mij af.

 

Ik denk dat HNW, met alle respect, wederom een term is die door softwareboeren en consultants is uitgevonden om omzet te maken. Dit om maar weer eens een boude stelling in de groep te gooien. ;D

 

De ontwikkeling is er namelijk één die al jaren bezig is, maar plotseling is daar HNW, de bijbehorende software (sharepoint e.d.) en natuurlijk de consultants die het kunnen implementeren. >:( Bij postorderbedrijven is het de gewoonste zaak van de wereld dat de telefoniste, al of niet met krulspelden, thuis de telefoon aanneemt en de order in het systeem plaatst. Wat is er dan nu zo nieuw aan HNW? Welke gouden berg hebben we gezien? En is het de moeite waard om daar een consultant voor in te huren, of kunnen we beter zelf kijken hoe we zaken ook op afstand kunnen regelen. Wat moet je centraal en decentraal organiseren om het zo effectief mogelijk te doen?

 

Wel ben ik ervan overtuigd dat er aan de manieren van werken nogal wat te verbeteren valt. Een simpel ding, zoals sturen op output, vertaalt zich maar al te vaak toch in zinloze rapportages met aantallen klantenbezoeken. Hoezo vertrouwen? Een beetje manager zal zeggen dat vertrouwen goed is, maar controle beter. Als dat omdraait, gaan we wellicht echt iets doen met een nieuwe manier van werken. Maar of de HNW beweging daar iets aan gaat bijdragen of juist het project is dat de werkelijkheid maskeert, is voor mij vooralsnog de vraag.

 

Henk de Greef

Zie alle berichten van Jeroen. Je moet op resultaat sturen, maar niet persé op meetbaar resultaat (hoe moeilijk dat ook kan zijn als manager). In mijn ogen moet je zelfs niet op omzet sturen, maar op tevredenheid van opdrachtgevers. De winst groeit dan vanzelf.

 

Ik heb er allemaal niet zo'n last van. Als manager zit je met de mensen die men heeft aangenomen. Als ondernemer kies je zelf de mensen die voor je werken, en ik heb de ervaring dat alles een stuk handiger gaat als je alleen mensen aanneemt die sowieso alles goed doen :-)

Je hebt zeker een punt als het gaat om geschikt personeel aannemen. Dat is namelijk noodzakelijk wil je op die manier werken. Ik heb zelf de fout gemaakt iemand aangenomen te hebben die dat niet kan (het lukte mij niet om voldoende vertrouwen in hem te krijgen)...

 

HNW heeft voor mij de volgende definitie:

Zo veel mogelijk (liefst dus geheel) zelfstandig en efficiënt werken.

 

Techniek is daarbij slechts een hulpmiddel en minder files een effect.

 

Om volgens HNW te kunnen werken heb je nodig:

- vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen in het team

- zelfstandige mensen die durven verantwoordelijkheid op zich te nemen

- een open organisatie structuur: iedereen moet zich OVERAL (maar dan ook echt overal) mee moeten mogen bemoeien en dan de ruimte krijgen om dat probleem zelf op te lossen (indien mogelijk)

- stukje techniek waarmee dat mogelijk is.

 

Ik ben er van overtuigd dat HNW werkt met een nieuw team dat zo opgebouwd wordt. Bestaande teams omzetten naar HNW is een heel lange en erg moeilijke weg (heb ik geen ervaring mee, maar dat denk ik). Waarbij vooral persoonlijkheden van mensen (en verworven posities) de moeilijkheden zijn. Ik geloof er dan ook niet in dat dit zomaar overal gaat werken, in die zin is het een hype die overgaat.

 

Een mooi boek waar HNW beschreven wordt (maar niet als zodanig genoemd) is Semco-stijl. Dat boek heeft mij voldoende handvaten gegeven om actief over HNW na te denken en ook echt mee aan de slag te gaan.

 

 

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 1

Gelukkig ben ik misschien toch niet verdwaald. Ik schuw de discussie niet, stel me open. Maar werd onprettig verrast door het persoonlijke karakter van de reacties van enkele deelnemers in de discussie. Dat ben ik elders op het internet niet zo gewend.

Ik schrijf columns over dingen die me opvalen, die me bezighouden, die het werken van iedere dag beïnvloeden en zoek daar een podium voor. Zo ontdekte ik HL. Gister dacht ik nog daar stop ik gelijk weer mee. Nu ga ik het, dankzij jullie reacties, nog even aankijken en plaats binnenkort nog een column. Verder zal ik andere discussies opzoeken.

 

Over de discussie: die heb ik geprobeerd terug te buigen naar het onderwerp dat ik beoogde, namelijk:

1) denk niet als je met iemand praat over HNW dat wel duidelijk is waar je het over hebt. Iedereen heeft het over iets anders. Probeer eerst af te stemmen wat je er onder verstaat voor je verder gaat.

2) besef dat er onder werknemers een heel ander verwachtingspatroon aan het ontstaan is over HNW dan wat jij er als ondernemer / werkgever mogelijk onder verstaat.

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 1

Dan nog even een nabrandertje van een andere eigenwijs op dit forum: Wat lost HNW op en wat moet het opleveren, dat is toch de hamvraag? En als dat op een gegeven moment bekend is, hoe wordt dat dan bereikt, wat is er voor nodig om het te bereiken? Dat is volgens mij hoe je de vraagstelling kunt hanteren.

 

In ieder geval moet ik TS nageven, dat je het begrip eerst in een eenduidige en eensluidende context moet plaatsen.

 

En wat mij betreft, bestaat er maar één goed soort managers, dat zijn de managers die ernaar streven zichzelf overbodig te maken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

P.J., Microsoft is een van de trekkers /promotors van het Nieuwe Werken. Toevallig hebben ze daar met hun producten (Sharepoint e.d.) ook enig belang bij…..

 

Herman, Het Nieuwe Werken heeft geen definitie (die ene die je aanhaalt wordt wel veel gebruikt). Ik denk dat het heel belangrijk is om naar nieuwe aanpak voor het werk te zoeken, buiten de manier waarop je het altijd al hebt gedaan. Je voorbeeld spreekt me zeer aan.

Het nieuwe werken is volgens mij ook de medewerkers als professional serieuzer nemen, meer ruimte geven en dat is precies wat jouw voorbeeld aangeeft. Minder management, meer betrokkenheid, meer plezier in je werk.

 

Veranderingsprocessen mislukken te vaak. Ga met ons in gesprek over aanpak en begeleiding. 1e gesprek gratis en vrijblijvend.

www.cpfactory.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik zag net ook dat Microsoft ook al heel driftig bezig is met het "nieuwe werken".

Je valt in herhaling P.J. ;) De allereerste en de derde reactie op deze column gaan over Microsoft. ::)

 

 

Excuses.

 

Beste Peter en anderen. In dit filmpje praat microsoft NL over het nieuwe werken zoals zij dat zien. Fragment uit het programma Bij ons in de BV op 17 mei 2010. vanaf minuut 29.40. http://player.omroep.nl/?aflID=10978601

By the way, kijk ook even naar degene die er na komt. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij andere medewerkers te hebben, die zelfstandig werken en wel zelf met ideeën en initiatieven komen, hier op kantoor of vanuit huis. Dat laatste maakt mij niet zo heel veel uit, als ze maar een goede binding houden, hun werk maar goed managen en alles af hebben wanneer ze het af moeten hebben. En die zich graag wat extra inzetten als dat nodig is, ook op tijdstippen die vaak buiten 9-5 liggen.

Link naar reactie
  • 0

Dat nieuwe werken is toch dat mensen thuis het werk doen wat ze normaal op kantoor doen?

Als dit zo is gaat het inderdaad nooit werken. In het begin zal iedereen hard werken maar op een gegeven moment gaan mensen uitslapen schuiven dingen eindeloos door en aan het einde van de rit gaan ze klagen dat de werkeisen te hoog zijn, worden vervolgens ontslagen. Nee dit gaat echt niets worden. De meeste mensen willen controle van bovenaf en willen gewoon domweg hun ding doen, want daar zijn ze goed in.

 

Naast microsoft gaan ok sites als facebook hier erg van profiteren, niemand houdt de werknemers nog in de gaten dus kan men eindeloos stomme filmpjes en foto's uplaoden.

Link naar reactie
  • 0

Zozo, het is alsof ik mijn oude manager hoor. Ik werkte vroeger bij een ICT onderneming die dit soort oplossing ontwikkelde voor klanten. Maar toen ik aangaf, dat het misschien handiger was om wat flexibeler te werken was dit niet bespreekbaar. Ondanks reistijden voordeel en verbetering van productiviteit (minder storing).

 

Maar toen een project af moest en ik dit alleen op eigen apparatuur kon doen, was het geen probleem. Want ja dit moest af en was 180 uur werk met een deadline van 2 weken. Zat ik zo vol dat er niks te smokkelen viel.

 

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, was het toch? Ik zeg niet dat het een oplossing is voor iedereen en elke branche. Pijpen lassen op de zolderkamer is een slecht idee denk ik. Maar om het gelijk aan de kant te zetten omdat mensen er de discipline niet voor hebben vind ik kortzichtig en beledigend.

 

De voordelen zijn legio, alleen het vraagt wel een andere aanpak. Duidelijke project afbakening, contact momenten vaststellen. strakkere targets deadlines instellen. Als productiviteit wordt gemeten door aanwezigheid gaat er sowieso al iets heel erg mis.

 

Micha

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Het nieuwe werken is eigenlijk niet thuiswerken, maar:

 

- niet meer aanwezigheid waarderen, maar output;

- mensen zelf verantwoordelijk laten zijn en hen eigenaar maken van de uitdagingen van een organisatie;

- op een volwassen manier prestatieafspraken maken;

- zelfstandigheid belonen en stimuleren.

 

Kortom, op een topmanier met medewerkers omgaan zodat zij zich effectiever inzetten, nadenken over hun werk, en proberen dat telkens verder te verbeteren. Dus niet taakgestuurd, maar proces- en doelgestuurd. Het wordt nu versimpeld tot 'thuis werken en via het internet connected zijn met kantoor', maar onderliggend is het een interessante trend die als je het goede eruit haalt, erg interessant kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het nieuwe werken is eigenlijk niet thuiswerken, maar:

- niet meer aanwezigheid waarderen, maar output;

- mensen zelf verantwoordelijk laten zijn en hen eigenaar maken van de uitdagingen van een organisatie;

- op een volwassen manier prestatieafspraken maken;

- zelfstandigheid belonen en stimuleren.

 

Ik heb mensen altijd alleen maar beoordeeld op hun output en hun bijdrage aan het bedrijf, niet op iets anders. Ook in de tijd dat er alleen nog maar "het oude werken" bestond. Nu hoor ik dat ook overheidsdiensten "het nieuwe werken" invoeren. Men heeft geen eigen werkplek meer, maar de prikklok blijft gehandhaafd. Nou, geef mij dan maar het oude werken. Ik heb liever dat mensen op een vast plekkie in een paar uur per dag veel output van hoge kwaliteit leveren, dan dat ze op een steeds andere werkplek 8 uur per dag niks opleveren. Ik denk overigens dat het type mensen waar ik mee werk, beter presteren op een vaste werkplek.

 

Link naar reactie
  • 0

Ehm... het gaat er niet om dat wíj allemaal al zo werken (we kunnen niet beter, geen klant betaalt je enkel en alleen om achter je PC te zitten ;)), maar het is gericht op de rest van Nederland :)

 

Dat is duidelijk. Maar ik ben geen manager in NL. Ik zou eens kunnen kijken of Mr.Wang ervoor open staat, maar ik denk dat het een aardig schotje te ver zal zijn voor hem. ;)

Link naar reactie
  • 0

Nee, HNW (het nieuwe werken) heeft weinig met ZZP-ers te maken.

 

Jeroen verwoordt het erg goed. Het gaat om een nieuwe organisatievorm voor bedrijven met, laten we zeggen >5 werknemers waarbij vertrouwen in combinatie met prestatie het sleutelwoord is.

 

Ik denk dat de meeste werkgevers het zonder het zich te beseffen in feite al jaren met:

[*] De accountmanagers die 80% van de tijd langs de weg zitten. Die sturen we niet op aanwezigheid maar op (verkoop)resultaat. Je vertrouwt erop dat ze bij klanten langsgaan, maar het kan best zijn dat ze tussen 13:00 en 15:00 in een strandtent hangen. Maakt eigenlijk niet uit zolang ze hun targets maar halen

[*] De monteurs die niet op de zaak zijn maar bij klanten monteren. Als ze het aantal klussen per dag afronden naar tevredenheid van de klant en binnen de gestelde tijd wordt echt niet gecontroleerd of ze niet toevallig een halfuurtje bij de Mac hangen.

[*] Alle werkzaamheden die we uitbesteden aan derden. We controleren hun aanwezigheid niet, maar sturen op resultaat in ruil voor een beloning.

 

En bovenstaande principes worden nu toegepast op kantoormedewerkers. niet sturen op aanwezigheid maar op resultaat en het vertrouwen geven dat dat op de gestelde tijd af is.

 

Verder is HNW niet dat je nooit meer op de zaak bent. Meestal zal dit gemiddeld zo'n 60% zijn naar wat ik hoor.

 

Ik geloof ook niet dat per definitie iedereen er geschikt voor is, maar om het als hype af te doen....

 

Wellicht is de term gehyped, de naam erg slecht, maar het onderliggende principe gaat meer en meer ingang vinden in het bedrijfsleven. Het heeft namelijk, mits goed ingevoerd, voordelen voor zowel de werknemer als de werkgever. Dat daarnaast de files verminderen is leuk, maar niet de main issue

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ehm... het gaat er niet om dat wíj allemaal al zo werken (we kunnen niet beter, geen klant betaalt je enkel en alleen om achter je PC te zitten ;)), maar het is gericht op de rest van Nederland :)

 

De vraag is of "het nieuwe werken" wel zo goed is, als je het niet doet vanuit je eigen ideeen over handig werken, maar omdat het zo leuk staat in je bedrijfsbrochure.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of "het nieuwe werken" wel zo goed is, als je het niet doet vanuit je eigen ideeen over handig werken, maar omdat het zo leuk staat in je bedrijfsbrochure.

 

Nee, dat is niet goed. Net zo min als welke ander(e) bedrijfsmodel, organisatievorm, werkwijze, ISO-certificering, producten, klanten, programmeerklussen etc. je bedenkt, ontwikkelt, aanneemt omdat het leuk is voor in de brochure

 

Ofwel: Voor alles wat je in een organisatie doet heb je draagvlak nodig anders werkt het niet. Beetje open deur Christine

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of "het nieuwe werken" wel zo goed is, als je het niet doet vanuit je eigen ideeen over handig werken, maar omdat het zo leuk staat in je bedrijfsbrochure.

 

Nee, dat is het niet. Net zo min als aandacht voor MVO, aandacht voor duurzaamheid, anti-kinderarbeid, anti-milieuvervuiling en vele andere onderwerpen. Als je het puur doet voor je bedrijfsbrochure dan houdt het idd snel op, maar dat geldt voor vrijwel alles :)

Link naar reactie
  • 0

Nee, het is juist dat je mensen op hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel aanspreekt, en de wens om eigenaarschap te voelen en ergens zelfstandig naar het beste inzicht aan te werken. Dus niet bijsturen en corrigeren, maar van te voren afspraken maken en vervolgens niet op gedrag maar op output/uitkomsten sturen.

 

Dat is een hele goeie. Dan is de manager/werkgever dus overbodig geworden?

Link naar reactie
  • 0

Nee, die heeft als enige taak nog wel een belangrijke, en wel ervoor te zorgen dat alle obstakels weg zijn zodat de professionals zo optimaal mogelijk hun output kunnen leveren.

 

(Dat laatste verzin ik er nu bij, maar zou best een goede invulling kunnen zijn voor de functie van manager binnen grotere organisaties :))

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.