Jump to content
TwaBla
Verberg

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.


Zucht...

Link to post
Share on other sites

1,019 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hoe doen jullie dat met je naam onder een site, trouwens? Vraag je het de klant? Zet je het er gewoon op? Doe je die moeite juist niet?

 

In principe doen we het niet, wel heeft elke site een soort herkenning, door op een site door ons gemaakt in de broncode te kijken, staat dan dit:

 


 

Sommige sites hebben onderaan een linkje staan, maar daar houdt het op. Sommigen bieden het zelf aan, soms vragen we het, maar lang niet altijd.


YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Misschien werkt het als stimulatie als je de klanten van jou toch een extra korting van een paar procent geeft als die de naam van je bedrijf onderaan de website vermelden. Maar dan zou je eerst moeten kijken of dit het wel waard is.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik zet er een subtiel linkje op als het ontwerp van een site dit toelaat.. soms past het er gewoon niet tussen, en dan ga ik er ook niks lelijks van maken.

 

Als een klant het liever niet heeft, kan het er weer af.

 

Om er nou korting voor te geven.. ik vind dat ergens wat suffig overkomen, en waarschijnlijk loont het zich ook niet echt als die korting meer dan een procentje is (dan wordt het dure reclame). Dat laatste zou anders kunnen liggen als het gaat om een zeer drukbezochte site natuurlijk.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Vroeger stond er wel op alle sites die wij voor klanten maakten een linkje naar ons bedrijf, tegenwoordig beperken we ons tot de source code. Ook hebben we soms een korte melding bij de 'Juridische informatie' (disclaimer, privacy statement). Inderdaad grotendeels vanwege de reden die Max Roeleveld ook meldt: hoe slechter het design/de code, hoe groter vaak de naam van de maker :)

 

Verder is paragin.nl prima geïndexeerd in Google, dus zoeken op onze klanten levert vaak op de eerste of tweede pagina al een duidelijke link naar onze site op.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wat betreft SEO nog enkele tips:

 

·De meeste zoekmachines bepalen de ranking ruwweg aan de hand van twee criteria: relevantie van de inhoud en het aantal verwijzingen van andere sites naar uw website. Zorg er dus ook voor dat veel kwalitatieve sites naar die van u verwijzen.

 

·Houdt reeds in de ontwerpfase van een website rekening met het optimaal inrichten van de site voor zoekrobots.

 

·Werk met verschillende specifieke subdirectories die aansluiten bij uw diensten of producten (zoals www.uwbedrijfsnaam/ziektekosten)

 

·Geloof niet in top-tien garanties van bureaus. Deze bedrijven kunnen gebruik maken van zogeheten spam-methodes. Spam wordt niet getolereerd en sommige zoekmachines zoals Google verwijderen uw link permanent uit de zoekresultaten.

 

·Mocht de link naar uw website in de top-tien staan, dan kan dat morgen weer anders zijn. Zoekmachines veranderen regelmatig hun relevantie-criteria. Kijk op www.doedegoogleproef.nl voor een gratis test.

 

**********************************************************************************

Mark Verduyn

www.partnerincontent.nl

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Na een heel verhaal getyped te hebben, die ineens verdween hier dan maar een quickversie. ;)

 

Na wat diepgaand onderzoek heb ik een aantal experimenten gedaan omtrent SEO.

 

Domain A.

Overmatig gebruik gemaakt van hidden layers. Resultaat: Gebanned.

 

Domain B:

Gebruik gemaakt van veel text in dezelfde kleur als de achtergrond.

Resultaat: Genadeloze ban.

 

Domain C.

Duplicaten van pagina's voor meerdere hits in de index. Zo'n 50 subdomeinen met hetzelfde index.html file-->Gebanned.

 

Huidig projectje: http://www."verwijderd".nl

Aangezien hier I-frames inzitten is de pagina praktisch "leeg" voor Google, deze zijn immers niet bots-gevoelig (overigens net klein stukje text op de frontpage gezet).

Om toch een duidelijke omschrijving bij de google-hit te krijgen, heb ik in zeer beperkte mate gebruik gemaakt van een hidden layer. Hier lijkt google wel in te trappen. 100+ Subdomeinen zijn overigens opgepakt door de googlecrawler, die geen SEO technieken bevatten. Uiteraard wel de juiste meta-tags, maar dat moet nog netjes uitgewerkt worden.

 

Er zijn overigens nog veel andere technieken om backdoors te maken waar google vooralsnog intrapt. Aangezien dit wel een spammerige manier is, zet ik deze niet neer. Deze techniek wordt overigens ook gebruikt door mensen die in de "adult entertainment" zitten en zeer succesvol zijn.

 

Dus pas goed op met wat je doet tijdens de optimalisatie.

De meest voor de hand liggende fop-technieken zitten allemaal in de googlebots geprogrammeerd en straffen je genadeloos af met een ban of geen/lage PageRanking (PR).

Gebruik keywords die aansluiten op je inhoud en zorg dat er in je tekst genoeg keywords terugkomen. Subdomeinen kunnen ook zorgen voor hogere hits.

 

Als je je wil verdiepen in SEO, neem hier eens een kijkje: http://www.webmasterworld.com .

Zeer veel nuttige ervaringen en 1 member werkt zelfs bij google die af en toe bij staat.

Link to post
Share on other sites
  • 0

·Mocht de link naar uw website in de top-tien staan, dan kan dat morgen weer anders zijn. Zoekmachines veranderen regelmatig hun relevantie-criteria. Kijk op www.doedegoogleproef.nl voor een gratis test.

 

**********************************************************************************

 

Hier nog een tip voor SEO waarbij je je page ranking op het internet kan bekijken (zie onder ALEXA rating). Is leuk om bij te houden zodat je je postitie in de tijd ziet veranderen. Gaf bij mij veel stimulans om door te gaan met het saaie werk van SEO, namelijk linken, linken, linken.

 

Verder is de SEO doctor zeer aan te bevelen aangezien deze zeer duidelijke aanwijzingen geeft hoe de site is te optimaliseren voor google bij bepaalde keywords.

 

Succes ermee!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

www.pakopmaat.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0

Aangezien ik dit toch een leuk en nuttig onderwerp vind, nog wat extra toevoegingen. Het blijft een feit dat google je business kan bepalen (eigenlijk een slechte zaak, maar goed.)

 

Goede site voor basis SEO:

http://spider-food.net/concepts.html

 

Voor het selecteren voor je keywords:

https://adwords.google.com/select/main?cmd=KeywordSandbox

 

Om te kijken hoe vaak er op een woord wordt gezocht:

http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/

 

1 Van de betere SEO's in Duitsland: Bekijk vooral de online tools. Een tool kan je site analyseren en telt je aantal keywords en je ziet zonodig waar je je titel of META tags kan aanpassen.

http://www.abakus-internet-marketing.de/en/

 

Veel leesplezier voor de geïnteresseerden.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

1 Van de betere SEO's in Duitsland: Bekijk vooral de online tools. Een tool kan je site analyseren en telt je aantal keywords en je ziet zonodig waar je je titel of META tags kan aanpassen.

http://www.abakus-internet-marketing.de/en/

 

 

Zeer interessant site! Thanx

Via die site kwam ik op de volgende uit voor pageranking:

http://www.webworkshop.net

 

Dacht aardig wat over SEO te weten, maar dit was totaal nieuw. Vraag hierbij:

Zoals uit de website te lezen valt zijn 'outbound links' nadelig voor je pagerank. Is dit niet te omzeilen door de robotindex file te verbieden naar je linkpagina te gaan, terwijl alle inkomende links gewoon registreert worden op je index file?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

1 Van de betere SEO's in Duitsland: Bekijk vooral de online tools. Een tool kan je site analyseren en telt je aantal keywords en je ziet zonodig waar je je titel of META tags kan aanpassen.

http://www.abakus-internet-marketing.de/en/

 

 

Zeer interessant site! Thanx

Via die site kwam ik op de volgende uit voor pageranking:

http://www.webworkshop.net

 

Dacht aardig wat over SEO te weten, maar dit was totaal nieuw. Vraag hierbij:

Zoals uit de website te lezen valt zijn 'outbound links' nadelig voor je pagerank. Is dit niet te omzeilen door de robotindex file te verbieden naar je linkpagina te gaan, terwijl alle inkomende links gewoon registreert worden op je index file?

 

 

 

Hoi PakOpMaat,

 

Jammer genoeg ben ik weer niet zo "into" the robotfiles. Maar voor zover ik mij nog iets kan herinneren, was het niet iets met "follow"?

 

Te veel outbound links KAN nadelige gevolgen hebben inderdaad, maar dan vraag ik mij weer af hoe de sites als startpagina het doen.

 

Het is een voordeel als je meerdere domeinen bezit, dan kan je op slimme wijze kan crosslinken. Maar ook hier kan je niet ongeschonden uit komen.

Wanneer google "ziet" dat er opmerkelijk veel in/outbound links zijn, gaan ze kijken naar de IP range van de betreffende sites. Deze range zou dan bijvoorbeeld op een soort black list kunnen komen. Voor maximale zekerheid zou je dus 2 providers moeten pakken (denk ik).

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hoi Localizer,

 

de metatexten voor de robots indexfile zijn zelf geen probleem. Ik vroeg me alleen af of het zou werken.

 

Zelf heb ik een mailtje gestuurd naar de administrator (van de website in mijn laatste post.) Hij/zij had op de website geschreven dat je met outbound links in javascript het probleem kan omzeilen. Zelf denk ik dat het dus met de robotsindexfile ook moet kunnen. Het enige nadeel lijkt mij is dat het een pagina minder op de pagerank oplevert, maar dat lijkt mij geen probleem. Als ik antwoord krijg zal ik het wel posten op dit forum. Lijkt in eerste instantie goed idee of niet?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik ben nu aan het uitzoeken hoe je een crawler langs al je pagina's kan sturen. Schijnt met robots.txt te moeten lukken!

 

Het helpt de leesbaarheid van je site enorm als je op de indexpagina eenvoudige html gebruikt voor links naar de pagina's van je website. Als je deze informatie speciaal voor crawlers wil toevoegen kan je dit eenvoudig doen in een noframes deel van je indexpagina. Dit werkt perfect en is voor de gewone bezoeker niet storend. De robots.txt is voor mij eigenlijk vooral effectief om een deel van je website af te schermen. Hiermee kan je voorkomen dat een door jouw geselecteerd deel van je website geïndexeerd wordt. Dit klinkt misschien vreemd, maar is heel handig voor presentatiemateriaal voor je klanten. Dat wil je nog niet openbaar hebben.


www.klankonline.nl | Klank, muziek & webdesign

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik lees nu veel tips over rommelen met subdomeinen en andere zaken om Google mee te foppen. Mijn ervaring is dat gewoon eerlijk werken het beste werkt. Het duurt iets langer voordat je resultaat hebt, maar het levert ook gewoon meer op. "Illegale" manieren als backdoors, extra veel subdomeinen, onzichtbare tekst en frames werken slechts marginaal.

Volgens mij kan je beter wat ambachtelijker te werk gaan:

 

1. Zorg voor goede content. Bepaal met je klant bijvoorbeeld wat goede keywords zijn voor het bedrijf en zet deze in volgorde. Schrijf hier vervolgens een goed lopende tekst op.

 

2. Zorg dat je de juiste keywords bij de juiste pagina plakt. Dus niet elke pagina dezelfde keywords. Vaak worden er toch maar een kleine 10 van opgenomen door crawlers.

 

3. Zorg toch voor goede metatags. Volgens sommigen outdated, maar werkt nog steeds.

 

4. Zodra je iets anders dan ouderwetse html gebruikt, moet je een noframes inhoud toevoegen. Zo ben je altijd leesbaar voor crawlers. Wees hier ook eerlijk en voeg hier een kopie van de content in. Geen extra zaken die toch snel als spammen worden gezien.

 

5. Gewoon handmatig aanmelden bij zo veel mogelijk relevante websites en startpagina's. Automatische aanmeldingen kunnen tegen je werken. Vaak overlappen ze elkaar en dan vinden ze weer dat er gespamd wordt.

 

6. Heb wat geduld, eerlijkheid duurt het langst. Je hebt nu een zorgvuldig opgebouwde olievlek die nu alleen maar groter zal worden.

 

7. Denk na of het zin heeft om je in een massa te storten. Zorg voor een specialisatie om op te vallen.

 

8. Kijk uit voor foute links.

 

 

De Gouden Gids heeft mij dit jaar parten gespeeld. Door hun nieuwe opzet is de tekst in de gids ook gelijk de inhoud van je keywords op hun site en op die van Ilse en consorten. Dit kan nooit goed gaan. Of je hebt een mooie tekst en waardeloze keywords, of je hebt een waardeloze tekst en mooie keywords. Dit leverde mij een behoorlijk foute link op. Resutaat: keldering op de lijsten van Google. Door tip 4 t/m 8 weer eens opnieuw te doen heb ik dit gelukkig weer ongedaan gekregen. Pas dus op voor foute links, die werken echt nadelig.


www.klankonline.nl | Klank, muziek & webdesign

Link to post
Share on other sites
  • 0

Dit is de volgorde die een zoekmachine hanteerd heb ik ergens gelezen(bron ontschoten)

 

- Het aantal keer dat de zoekactie voorkomt in de content

- Het aantal keer dat er varianten op de zoekactie voorkomen in de content

- Komt de zoekactie in de content voor met ,

,

,

tags er omheen?

- Komt de zoekactie voor in de titel?

- Komt de zoekactie voor in de 'keywords' META-tag?

- Zijn er andere webpagina's die linken naar de pagina, gebruikmakend van de zoekactie als anchor-tekst.

 

Als ik dit zo lees is de META-tag en de linken naar de pagina niet erg belangrijk, dit kan het laatste stapje zijn richting een goede positionering of zie ik dit verkeerd?

 

Ook heb ik gelezen dat er helemaal niet meer naar de META-tag gekeken word door zoekmachines omdat dit misbruikt werd door spammers.

 

Ik moet mijn website aanpassen maar het lijkt me dat ik de meeste aandacht dus moet besteden aan een goede content en titel.

 

Zie ik dit allemaal goed?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Feitelijk is er niemand die precies weet hoe de verschillende zoekmachines werken. Daarnaast passen de zoekmachines constant hun algoritmes aan.

 

In grote lijnen zijn de punten die je noemt onderdeel van de algoritmes. Het aantal malen dat een zoekactie op een pagina voorkomt mag ook niet te veel zijn.

 

Belangrijk is je 'linkpopularity' die weer van invloed is op je pagerank. Hogere pagerank verkrijg je weer door links van andere sites met een hoge pagerank, maar ook sites met relevante inhoud die aansluit bij jouw content.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik ben niet op de hoogte van het technische deel wat HTML betreft, (daar huren we specialisten voor in.. ;D )

 

Wat de Metatags betreft, je moet er wel voor zorgen dat ze gewoon goed staan want ik constateer dat het nog wel meegenomen wordt. Maar je kunt niet veel doen aan je score door met metatags te werken.


Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Maar META-tags zijn niet meer van invloed op de pageranking dus.

 

HTML is een structuurtaal, geen opmaaktaal. Dat betekent dat de tekst tussen

belangrijker is dan de tekst tussen

.

 

klopt dit?

 

Half.. HTML is een structuurtaal die normaalgesproken op een bepaalde manier wordt weergegeven door een browser. Bovendien omvat het huidige HTML veel elementen die slechts op opmaak gericht zijn.

 

Normaalgesproken zou je iets belangrijks in H1 plaatsen, en zo steeds verder naar beneden tot H7. Sinds de stylesheets is dit echter in onbruik geraakt en is de H-tag een beetje een overbodig ding geworden (voor opmaak althans).

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Als je op de website van ons bedrijf komt heb je het volgende.

 

Eerste scherm (www.bedrijfsnaam.com) de intro, verhaal over ons bedrijf en onderaan moet je op een butten doorklikken om op de 'hoofdwebsite' te komen.

Als je doorgeklikt heb kom je op de 'hoofdsite'(www.bedrijfsnaam.com/intro)

Je ziet nu links van de pagina allemaal onderwerpen waar je op kan klikken, bv. Service, maar de sitenaam blijft dan gewoon www.bedrijfsnaam.com/intro en niet www.bedrijfsnaam.com/intro/service.

Is het beter om dit te veranderen en dan onderaan de pagina Home neerzetten zodat je weer op de hoofdpagina komt?

Krijg je hierdoor een hogere rating omdat het word gezien als allemaal links, en omdat je al deze losse pagina's ook kan aanmelden op google.

 

Ik hoor graag jullie mening hierover

Bvd. Quito

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 461 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept