• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het eigenlijk wel kortzichtig van de zoekmachines dat alle linken evenzwaar tellen.

 

Zo tellen alle onzinnige sites waar je je aanmelden even zwaar terwijl daar bijna nooit mensen komen als een site zoals bijvoorbeeld Startpagina.

 

Maar ik zal me op zoveel mogelijk relevante sites aanmelden en misschien ook wel op allemaal sites die nauwelijks tot geen relevantie hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het eigenlijk wel kortzichtig van de zoekmachines dat alle linken evenzwaar tellen.

 

Dan heb je niet goed gelezen: zoals hierboven al gezegd is, Google werkt bijvoorbeeld met zijn PageRank-technologie, waarmee men wel degelijk verschillende waarderingen aan sites hangt en deze waarde doorberekend in de waarde van de link naar jouw website.

 

Wat je echter vroeg was of vervolgens het aantal clicks ook meetelde. Dat is niet het geval, waarschijnlijk simpelweg omdat Google dat niet bij kan houden.

 

Maar staar je niet blind op de zoekmachines. Wie weet komt je grootste klant uiteindelijk via een obscuur linkje op een vage website. Die link telt misschien niet mee aan je Google-notering, maar kan wel degelijk interessant bezoek aan je website opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Dus je kan je linken in twee groepen verdelen:

 

1- linken met een hoge PR, goed voor je rating in google

2- linken om potentiele klanten binnen te krijgen, bij alle mogelijke website's.

 

1- Vanaf welke PR is het interessant om gelinkt te worden t.b.v. zoekmachineoptimalisatie in google?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat dmoz een belangrijke graadmeter is voor google.

 

Mijn website is breed en past hierdoor eigenlijk goed in drie rubrieken.

Ik heb me momenteel aangemeld bij een rubriek, kan ik me ook nog aanmelden voor de andere twee rubrieken?

 

Ze hebben allemaal relevantie en doen niet onder voor de website's die er tussen staan.

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor je snelle reactie.

 

Maar kan het niet zo zijn doordat ik me 3 keer aanmeld, dat al mijn linken geweigerd worden omdat je ze maar 1 keer mag aanmelden ofzo, want dit risico wil ik niet lopen.

 

Met vriendelijke groet,

Harry v/d Laan

 

Harry, ik antwoord even in het publieke gedeelte, dan hebben anderen er ook nog wat aan.

 

Zelf weet ik niet wat de risico's zijn. Ik denk niet dat de kans zo groot is dat al je linken geweigerd worden.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik zag een eind terug een opmerking over subdomein aanmaken en deze dan naar je home pagina verwijzen. Vervolgens een opmerking dat je dan net zo goed een paar domeinnamen kunt aanmaken.

 

Helpt dit als het woord waar je op gezocht wilt worden in de domeinnaam verwerkt zit. Bijvoorbeeld je zoekt op "ondernemen"en je koopt de domein naam www.ondernemen_amsterdamzuidoost.nl. Helpt dit dan?

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gebruik van trefwoorden in je domeinnaam helpt tot op zekere hoogte: als je achter het domein geen content zet, zal je er weinig baat bij hebben. Als je echter een site hebt met info over ondernemen in Amsterdam met daarin tekst over Zuidoost in het algemeen: registreren en vervolgens de domeinnaam doorverwijzen naar het stukje "Zuidoost" in je site.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is zelfs zo dat Google meer dan een jaar geleden bij een update sites waarbij het gezochte keyword in de domeinnaam voorkwam een lager positie toekende..... Maar ik zie ook sites met het keyword in hun naam nog steeds hoog scoren, dus het is ook niet altijd negatief. Ik denk wel dat het je (te) weinig op zou leveren.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ligt er natuurlijk aan wat je business is: voor een online shop loont het wellicht de moeite om voor een paar tientjes per jaar een domein door te linken. Voor mijzelf bijvoorbeeld totaal niet (denk ik). Daarbij heb ik ook met 1 simpele domeinnaam al een PR van 5 staan, dus heb ook niets te klagen :D

 

Kwestie van proberen denk ik, want de kosten zijn laag.

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik zag een eind terug een opmerking over subdomein aanmaken en deze dan naar je home pagina verwijzen. Vervolgens een opmerking dat je dan net zo goed een paar domeinnamen kunt aanmaken.

 

Helpt dit als het woord waar je op gezocht wilt worden in de domeinnaam verwerkt zit. Bijvoorbeeld je zoekt op "ondernemen"en je koopt de domein naam www.ondernemen_amsterdamzuidoost.nl. Helpt dit dan?

 

edwinmeijer83

Re:Zoekmachine-optimalisatie

« Antwoord #134 Gepost op: 20 januari 2005, 20:52 »

 

--------------------------------------------------------------------------------

Het gebruik van trefwoorden in je domeinnaam helpt tot op zekere hoogte: als je achter het domein geen content zet, zal je er weinig baat bij hebben. Als je echter een site hebt met info over ondernemen in Amsterdam met daarin tekst over Zuidoost in het algemeen: registreren en vervolgens de domeinnaam doorverwijzen naar het stukje "Zuidoost" in je site.

 

De opgenoemde domeinnaam dekt de lading dus de content is aanwezig. Verwijs je deze domeinnamen dan naar de home pagina of naar een andere pagina op je site? Ik bedenk namen die de hele lading van de website dekt dus..... ???

 

 

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

Ondanks alle wijze woorden van iedereen is het voor mij nog steeds onduidelijk hoe je als"leek" ???je goed kan laten informeren en/of begeleiden, zodat je met een startende bedrijf en website zo snel mogelijk te vinden bent op respectabele posities in de zoek machines.

 

Wie kan mij echte nuttige tips en of bedrijven/personen aanreiken om dit probleem op te lossen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Tom,

 

Als leek is het ook gewoon vrijwel onmogelijk dit zelf te doen. Of het moet echt je hobby zijn en je moet er ontzettend veel werk in willen steken. In dit geval zul je heel veel forums e.d. moeten volgen.

 

Zoek voor je website een in elk geval een bouwer die weet waar hij over praat en je ook kan laten zien a.d.h.v. cases van klanten dat ze resultaten boeken.

 

Ik ben zelf goed thuis in de materie, maar het echte optimalisatiewerk besteed ik ook uit. Adwords campagnes doe ik zelf, maar dat is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby waar ik nu grootdeels m'n werk van gemaakt heb... ;D

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me juist herinneren dat er een truucje bestond om aan betaalde content te komen zonder daarvoor te betalen.

 

Voor de spider bod van google werd altijd een poort opgehouden. En als je je voordeed als deze bot kon je overal binnen komen.

 

Persoonlijk denk ik dat de dagbladen zoveel informatie op hun site hebben staan dat de zoekwoorden voor google minder van betekenis zijn.

 

Bijv je hebt 5 kernwoorden in je meta tages en een ander heeft er 200.

 

De site met 5 zal dan hoger gepositioneerd worden.

Wij digitaliseren al uw waardevolle herinneringen op dvd.

Een ruime ondersteuning in formaten (8MM, Betamax, VHS, etc)

www.vidvd.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn pretwebsite leukeuitjes heb ik met een budget van € 60 inmiddels een aardige score. Nu zal ik er maar niet bij vertellen hoeveel tijd me dat gekost heeft :)

Ik ben me ook gaan aanmelden op ontelbare sites en hoe simpel dat ook klinkt, het kost ontzettend veel tijd.

Nu is het met zo'n pretwebsite wat gemakkelijker. Er zijn websites genoeg waar ik met mijn bedrijf niet op wil staan, zoals kinder- of meidenpagina's en dergelijke. Ik vraag me ook af of ik daar wel een softwarepakket aan kan slijten ;D

Nu schrijf ik veel prijsvragen uit, dan kun je de site aanmelden op relevante pagina's waar je veel hits van krijgt.

Voor een 'serieuze' website is dat natuurlijk allemaal moeilijker. Dan moet je vaak meer geld uitgeven aan advertenties.

Ik vind het ook moeilijk om van te voren in te schatten welke advertenties veel zouden kunnen opleveren.

Link naar reactie
  • 0

geen tijd om de hele thread door te lezen, maar toch een kleine bijdrage:

 

het is niet waar dat je met robots.txt alleen bepaalde onderdelen van je site kunt uitsluiten. steeds meer spiders (waaronder googlebot) ondersteunen de 'allow' instructie. Ik heb nog niet ontdekt welk resultaat dit boekt. Ik denk dat deze instructie gelijk staat aan de index,follow instructie in de metatags van afzonderlijke pagina's.

 

eerst zijn een aantal zeer goede internet marketing bureaus die uitstekende seo resultaten halen, ik meen dat traffic4u goeie resultaten boekt bij bekendere/grotere ondernemingen in Nederland.

 

Cheers,

tim

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

en nog een kleine bijdrage: google monitor is een handig tooltje om je score op verschillende keyword combinaties bij te houden: http://www.cleverstat.com/.

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het boek een paar weken geleden gelezen en ik vind het een erg goed boek. Het is makkelijk te lezen en omvat de basis van zoekmachinemarketing. Voor de hobbyist en kleine ondernemer is het boek zeker aan te raden. Voor de meeste marketeers treedt het boek denk ik soms iets teveel in detail, ervanuitgaande dat zij de optimalisatie uitbesteden. Mensen die alleen geinteresseerd zijn in Pay-Per-Click advertentie's kunnen misschien beter een ander boek aanschaffen of bijleren van de beschikbare informatie van Google en Overture.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf in een traject beland met zoekmachinemarketing. Een bevriende kennis heeft het nu over een zoekmachine-bedrijf, dat tegen betaling een enorme hoeveelheid sites naar je site kan laten linken.

 

Houdt dit stand of doorziet Google dit soort trucen ook al ?

 

Volgens mij is dat wat nogal wat dubieuze sites doen en de manier waarop dit gebeurt (meestal pagina's alleen maar vol met links naar andere sites) is ook niet echt jofel.

 

Zag vandaag wel dit artikel. Een poging om op basis van een patent dat Google heeft uit te zoeken wat goed is en wat niet.

 

Gelinkt worden vanuit HL is in ieder geval goed ;D

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf in een traject beland met zoekmachinemarketing. Een bevriende kennis heeft het nu over een zoekmachine-bedrijf, dat tegen betaling een enorme hoeveelheid sites naar je site kan laten linken.

 

Houdt dit stand of doorziet Google dit soort trucen ook al ?

 

Als het gaat om zogenaamde 'linkfarms' dan doorziet Google dat zeker. Als je bij de verkeerde linkfarms terecht komt kan dit zelfs direct negatieve gevolgen hebben voor je pagerank. Dit noemen ze 'bad neighbourhood' bij Google. ;D

 

Als wij sites optimalisren voor klanten is een wezenlijk onderdeel van de werkwijze te linken naar sites die een hoge pagerank hebben. Indien nodig kopen we ook links op pagina's met goede informatie en een hoge pagerank. We zijn daar echter wel uitsterst selectief in! Verkeerde resultaat: pagerank weg, klant ontevreden...

 

Bottom line: weest uiterst voorzichtig voor je met dit soort partijen in zee gaat. Het gaat niet per sé om de kwantiteit van de links als wel de kwaliteit.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.