• 0

Levensloopregeling gedoe?

Al enige tijd houdt me het volgende bezig, betreft: Levensloopregeling

Max 12% van brutosalaris mag daarvoor worden gereserveerd en onder worden gebracht bij een levensloopverzekeraar.

Levensloop kan worden opgenomen in verlofuren welke vergoed worden uit de gespaarde levensloop pot.

 

Vraag1:

Stel dat een DGA naast de (parfttime)werkzaamheden voor zijn eigen BV ook nog een fulltime arbeidsrelatie heeft bij een andere werkgever. Kan deze DGA dan zowel bij zijn eigen BV als ook bij zijn werkgever 12% levensloop reserveren ?

Zo ja, hoe gaat dat dan bij de levensloopverzekeraar? Kan die wel overweg met betalingen vanuit twee werkgevers?

 

Vraag2:

Kan de DGA die levensloop heeft opgebouwd binnen zijn eigen BV dit weer gebruiken door levensloopverlof op te nemen bij zijn andere werkgever? Of andersom?

 

Levensloop is een wettelijke regeling. Het opnemen van levensloopverlof door een werknemer kan door een werkgever niet geweigerd worden, tenzij zwaarwegende belangen etc etc. In dat kader lijkt het me als ondernemer helemaal niet prettig om iemand aan te nemen met een volle pot aan levensloop tegoed dat hij bij een ander heeft opgebouwd. Het kan zo maar voorkomen dat deze werknemer er een half jaartje tussenuit piept op wereldreis! En daar moet je dan als ondernemer van een klein bedrijf met weinig personeel maar op kunnen inspelen. Graag jullie gedachten hierover.

 

Groet

 

Devlinx

 

[titel aangepast - mod]

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
Al enige tijd houdt me het volgende bezig, betreft: Levensloopregeling

Lijkt me dat je als ondernemer je vooraf bezig moet houden met ondernemen, niet met levensloop. Laat je in een uurtje eens goed informeren door een accountant/fiscalist of pensioenadviseur, kun je de overige tijd besteden aan ondernemen

 

Vraag1:

Stel dat een DGA naast de (parfttime)werkzaamheden voor zijn eigen BV ook nog een fulltime arbeidsrelatie heeft bij een andere werkgever. Kan deze DGA dan zowel bij zijn eigen BV als ook bij zijn werkgever 12% levensloop reserveren ?

Ja, net als iedere willekeurige (andere) werknemer met 2 of meer werkgevers. Het gaat immers op 12% over het totale jaarsalaris, dus 12% over 100.000,- is hetzelfde als 12% over (40.000 + 60.000,-)

Idem voor volgwaardelijke werkgevers in 1 jaar, alleen dan dient de laatste werkgever te bewaken dat de totale reservering niet uitkomt boven de 12% van het daadwerkelijke jaarsalaris van dat jaar en de opgebouwde waarde niet boven de 210% norm

 

Zo ja, hoe gaat dat dan bij de levensloopverzekeraar? Kan die wel overweg met betalingen vanuit twee werkgevers?

Sommige wel, maar meestal wordt er gekozen voor een afzonderlijke rekening per werkgever onder het collectief contract van de werkgever

 

Vraag2:

Kan de DGA die levensloop heeft opgebouwd binnen zijn eigen BV dit weer gebruiken door levensloopverlof op te nemen bij zijn andere werkgever? Of andersom?

Ja dat kan

 

In dat kader lijkt het me als ondernemer helemaal niet prettig om iemand aan te nemen met een volle pot aan levensloop tegoed dat hij bij een ander heeft opgebouwd.
Kwestie van inventariseren en gericht navraag doen in de sollicitatieprocedure: daar kun je al overeenkomen dat de werknemer de eerste X jaar geen gebruik maakt van de levensloopregeling. Ook kan het oude levenslooptegoed worden afgekocht (uitgekeerd na aftrek belasting)

 

Het kan zo maar voorkomen dat deze werknemer er een half jaartje tussenuit piept op wereldreis! En daar moet je dan als ondernemer van een klein bedrijf met weinig personeel maar op kunnen inspelen
Dit is bij een kleine werkgever voldoende zwaarwegende reden om te weigeren of de termijn te beperken, maar nog beter is het om hier vooraf - in de sollicitatieprocedure - afspraken over te maken. Dat schept vooraf duidelijkheid voor beide partijen en die (bij voorkeur schriftelijk - als addendum van de arbeidsovereenkomst - vast te leggen ) afspraken zijn voor beide partijen bindend.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi DevlinX,

 

Iets om ook rekening mee te houden :

 

Moet of mag tijdens het opnemen van verlof uit de levensloopregeling pensioenpremie betaald worden?

Het wel of niet doorbetalen van de pensioenpremie tijdens verlof uit een levensloopregeling is een zaak van de afzonderlijke pensioenfondsen en zal in de reglementen moeten worden vastgelegd.

 

Ik heb ergens gelezen dat als de werkgever een bijdrage verstrekt voor de levensloopregeling, hij geen eisen meer mag stellen aan de opname van het verlof. Klopt dat?

Ja dat is juist. Als de werkgever een bijdrage verstrekt, moet hij aan twee voorwaarden van de Fiscus voldoen:

•de werkgever mag geen voorwaarden stellen aan het moment van de opname van het verlof;

en

•de werkgever moet de bijdrage ook betalen aan de werknemers die niet meedoen aan de levensloopregeling.

 

 

Moeten al eerder gestorte bedragen voor de spaarloonregeling teruggestort worden, als iemand in juni alsnog besluit om voor de levensloopregeling te kiezen?

Ja, deze bedragen moeten door de spaarinstelling teruggestort worden naar de werkgever en de werkgever moet deze bedragen dan weer terugbetalen aan de werknemer.

 

Zie ADP levensloopfaq

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot zover,

 

De vraagstelling over levensloopverlof heeft een diepere achtergrond die ik zal toelichten.

 

Als DGA bepaal je zelf het beleid t.a.v. levensloopverlof.

Het 'doteren' van levensloop geeft maximaal 12% minder belastingdruk

Maar het opnemen van levensloopverlof geeft nog veel minder belastingdruk.

 

(Vereenvoudigd) rekenvoorbeeld

Stel DGA salaris = 100K waarvan 12K wordt ingezet tbv van levensloop.

Hierdoor maandelijks een inkomen van 7300 euro bruto

Na 9 maanden is dan 9K opgespaard bij de levensloopverzekeraar

De laatste 3 maanden van het jaar neemt de DGA levensloop verlof tegen een uitbetaling van 3K bruto per maand

Hiermee is het bruto jaarinkomen gereduceerd tot 9x7300 + 3x3K = 74700 bruto

 

Uiteraard maar een opzet maar ieder kan hier zijn eigen parameters bij invullen (meer/minder uitbetalen uit levensloop of korter/langer verlof).

 

Hierdoor kan de DGA, ondanks een feitelijk vastgesteld/ opgelegd minimum DGA inkomen, toch behoorlijk de belastingdruk verlagen.

 

Dat de DGA in werkelijkheid tijdens de 3 maanden verlof feitelijk gewoon arbeid verricht is m.i. nauwelijks achteraf vast te stellen. Maar om dat te ondervangen zou je tijdens verlof dus tenminste een werknemer moeten hebben die de taken zou kunnen overnemen. Helemaal mooi is het als die betreffende werknemer ook DGA is waardoor je ook van deze DGA de belastingdruk kunt verlagen op dezelfde manier (die neemt dan in dit voorbeeld gewoon 3 andere maanden levensloopverlof)

 

Is de redenatie vreemd?

 

Je zou het zelfs kunnen doen zonder het hele levensloopverhaal. Je neemt gewoon jaarlijks 3 maanden ' bijzonder' verlof. Levensloop is feitelijk niets anders dan ' bijzonder verlof' waarbij je jezelf laat uitbetalen uit een opgespaard potje.

 

Groet

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Dat de DGA in werkelijkheid tijdens de 3 maanden verlof feitelijk gewoon arbeid verricht is m.i. nauwelijks achteraf vast te stellen.

Dat heet fraude, kan leiden tot hoge boetes en onder omstandigheden zelfs gevangenisstraf. Waarbij het in veel gevallen niet eens zo moeilijk zal zijn om aan te tonen dat er wel degelijk werkzaamheden zijn verricht.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het verrichten van arbeid is niet iets abstracts ofzo? Dit gaat wel erg hard richting fraude..

Hoe kun je nu 3 maanden in je bedrijf werken zonder dat het te controleren is? Ga je 3 maanden lang geen afspraken maken, geen mails en brieven schrijven of andere te traceren handelingen vermijden???

 

Als je dit 1 jaar doet kom je er misschien mee weg maar als jij jaar op jaar verlof op neemt gaat dat opvallen.

 

Nee was een leuke theoretische oefening om proberen belastingdruk te regelen maar ik zou er niet aan beginnen.

 

Daarbij, zou het niet vele malen eenvoudiger zijn aan te tonen dat het DGA salaris geen 100K maar slechts 70k hoeft te bedragen omdat dat een redelijke vergoeding is voor jou werkzaamheden (binnen de regels)

Link naar reactie
  • 0

@DevlinX: een persoonlijke vraag/reactie (Ja Adlasko, dat kan ik dus wel :) ):

 

je laatste 15 posts gaan allemaal over behoorlijk complexe fiscale aangelegenheden: man/vrouw-firma omzetten naar BV, BV versus eenmanszaak, levensloop gedoe etc etc. Allemaal met rekenmodellen, theoretische onderbouwing et cetera. Hardstikke mooi en je goed recht, maar ik vraag mij als ondernemer wel één ding af: waar haal je de tijd en energie vandaan om je als ondernemer zo diep in detail met dit soort zaken bezig te houden?

Vindt je het gewoon heel erg leuk omdat je stiekum altijd fiscalist had willen worden, heb je een grondig wantrouwen tegen fiscalisten en wil je echt tot in detail alles zelf weten (en zo ja, hoe ga je die kennis dan ook naar de toekomst op peil houden want wat nu geldt, kan morgen veranderen), probeer je de kosten van een fiscalist uit te sparen of zijn er andere redenen?

Ik ben - zonder enig waarde-oordeel - erg benieuwd naar je motieven om dit per sé allemaal zelf in detail te willen weten, want de inhoud van deze posts gaat echt 3-4 gradaties verder dan wat ik menig ondernemer zou wilen aanraden: kwestie van 80/20 regel en focus op 10% groei van de winst in plaats van op de laatste 2-3% fiscale optimalisatie. Levert met het zelfde aantal uren 300-400% meer marge op!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Probeer het vooral niet op mij persoonlijk van toepassing te verklaren!

Heb er alleen mijn gedachte eens over laten gaan omdat een DGA de levensloopregeling best wel eens slim kan inzetten.

 

Een paar reacties / opmerkingen:

- Het aangedragen voorbeeld is frauduleus (eens natuurlijk) omdat de DGA in dit geval gewoon werkzaamheden verricht. Als hij geen feitelijke werkzaamheden verricht en daadwerkelijk het verlof geniet is er dus geen enkel probleem?

- Je komt er wellicht 1 keer mee weg: Als dat zo is, dan zou je beter wat langer kunnen sparen en verlof gedurende 6 maanden kunnen opnemen waarbij 3 maanden in het ene jaar en 3 maanden in het volgende. Toch voor 2 jaren de belastingdruk verlaagt.

- Hoe kun je 3 maanden lang in je bedrijf werken zonder dat het te controleren valt? Tja, dat is wat moeilijk als je regulier werk erg druk is en je gewoon blijft doorwerken. Ik kan me zo de situatie voorstellen dat een DGA van een Holding geen werkzaamheden uitvoert in de dochters. Toch zit de DGA vast aan een minimum fictief loon terwijl hij in de Holding ook geen feitelijke werkzaamheden verricht.

- Als vanuit een Holding een manfee wordt ontrokken uit een dochter dan is het aan de Holding om te bepalen hoe inhoud wordt gegeven aan dit management. Dat kan 1 vast persoon zijn, maar dat kan tijdelijk ook door anderen worden ingevuld of overgenomen. Als er twee DGA's in de Holding zitten kunnen deze elkaar prima afwisselen lijkt me.

- Sommige DGA's hebben nu eenmaal geen tot heel weinig werkzaamheden! (ik geloof dat dat rentenieren heet). het verschil tussen verlof nemen en werken is in dat geval ook niet echt merkbaar. Wat is het verschil tussen niks hoeven te doen en verlof nemen?

- Het verrichten van arbeid is niet iets abstracts ofzo? Nou, dat vraag ik me af. Er is nu eenmaal vastgesteld dat de DGA een fictief loon moet ontvangen. In tegenstelling tot gebruikelijk loon is het fictief DGA loon niet gerelateerd aan enige werkzaamheden.

 

Ik vind het wel interessante materie.

 

Groet

 

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

@Norbert,

 

Fantastische reactie.

 

Ik verdiep me tot in detail in de onderwerpen in dit forum die me aanspreken en mijn interesse hebben, al dan niet op mijn situatie van toepassing.

 

Soms geeft dat vragen die nog niet gesteld zijn of naar mijn mening niet voldoende uitgekauwd zijn.

Ik heb nu eenmaal de neiging om een topic tot op het laatste botje af te kluiven en de grenzen daarbij op te zoeken.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je een grens pas kunt definiëren als je er overheen stapt. Je wordt dan precies aan de grens weer teruggezet, tot hier! Zo lang je die grens niet over bent gegaan weet je ook niet waar hij ligt. Vandaar dat ik wel eens out of the box wil inschieten.

 

Ik ben zeker geen fiscalist, in tegendeel zelfs. Maar schijnbaar zijn de onderwerpen die me aanspreken wel op dat gebied.

 

Waar ik de tijd en energie vandaal haal? Mijn focus ligt echt wel bij mijn onderneming hoor! Het kost me geen enkele energie, het verrijkt me juist.

 

Als dat interessante en zinvolle discussies oplevert dan is dat toch prima?

 

Goed dat je er geen waardeoordeel aan koppelt (ik zie dat wel eens anders op HL), dat zou namelijk ook niet terecht zijn.

 

Groet

 

Devlinx

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Gebruikelijk loon en fictief loon zijn van tweeën een. Als de DGA geen werkzaamheden verricht, hoeft hij zichzelf geen gebruikelijk of fictief loon toe te kennen. Dat volgt rechtstreeks uit de wet:

12a, lid 1: Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht ten behoeve van een lichaam waarin hij of zijn partner een aanmerkelijk belang heeft, ...

 

Anders zou overigens levensloopverlof voor de DGA überhaupt niet kunnen, want dan zou hij nog steeds hetzelfde loon moeten genieten als zonder verlof.

 

Daarnaast, in het geval de resultaten van de vennootschap hoofdzakelijk is toe te rekenen aan de DGA en de DGA verlof neemt, dan zou je dat aan de resultaten moeten zien. Is het niet te zien aan de resultaten, dan zou je kunnen stellen dat het gebruikelijk loon over de wel werkzame periode hoger moet zijn, namelijk even hoog als het salaris over het hele jaar zonder verlof zou moeten zijn. Dan heb je er dus nog niets aan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

@Norbert - Dit is mijn kleine "Yes-moment" :)

 

@DevlinX

Er zijn duidelijke voorwaarden waarvoor je spaarloon mag opnemen, hou je je niet aan die voorwaarden, heb je het verkeerd toegepast en krijg je waarschijnlijk een naheffing, of zo.

Je zal echt de eerste niet zijn, hoop dat je slimmer bent als de belastingdienst. en de anderen die dit geprobeerd hebben.

 

Je vergeet rekening te houden met je loonontwikkeling.

Je reserveert nu brutoloon, die je op een veel later moment op gaat nemen.

Je kunt er niet zeker van zijn, dat in de toekomst de belastingtarieven hetzelfde zijn, of dezelfde schalen gehanteerd worden.

Ook nieet of je op dat moment voor jezelf een betere beloning hebt geregeld, die moet je nl. uit een spaarpotje halen die dan is opgebouwd met een cummulatief lagere opbouw t.o.v. je actuele loon, is dus je potje sneller leeg dan je nu rekent.

 

Volgens mij moet je wel je premie's e.d. afdragen, bruto is alleen incl. je loonbelasting in de levensloop, zo heb ik het begrepen, wellicht krijg je hier nog een inhoudelijke reactie op.

 

Dat is nl. het grootste nadeel van spaarloon, het is niet gebaseerd op je hogere actuele loon op het moment van opname.

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties.

 

@Adlasko: je hoeft het niet te betrekken op mij persoonlijk. Het is een case.

 

Als ik het onderwerp wat algemener benader.

 

Hoe kun je als DGA slim omgaan met de levensloopregeling?

(Los van eerder stoppen met werken, sabatical, etc.)

 

Een voorbeeld wat me daarbij direct te binnen schiet:

In plaats van 4 weken aan vakantiedagen opnemen in de zomer neem je 4 weken levensloopverlof !

Je reduceert dan het aantal vakantiedagen in je arbeidscontract tot het wettelijk minimum en gebruikt de levensloopverlof regeling als aanvulling.

 

Groet

 

Devlinx

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0
Je reduceert dan het aantal vakantiedagen in je arbeidscontract tot het wettelijk minimum

Creatief ;D. Paar praktische kanttekeningen:

 

[*]Voor een DGA is het wettelijk minimum voor zover mij bekend 0 ;D

[*]Vakantiedagen zitten - ongeacht aantal dagen - verdisconteerd in je DGA salaris, dus of je nu wel op vakantie gaat of niet: je DGA salaris moet doorbetaald worden, je kunt dit dus niet vervangen door levensloop.

[*] vakantie is geen erkend/toegestaan doel voor levensloop. De uitvoerders (verzekeraars) zullen een sabatical van 4 weken zonder specifieke reden (zorgverlof oi.d.) bij mijn weten ook niet toestaan

 

IMHO een hele hoop gedoe voor een zeer minimaal fiscaal voordeel?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@norbert

Sorry, ik bedoelde ook levensloop

 

@DevlinX

Niet persoonlijk bedoeld :)

Jouw case, met jou als voorbeeld bedoeld, mijn schuld

Ik heb een nogal directe persoonlijke manier van communiceren.

Moet nog een beetje wennen aan reageren op topics, pas mee begonnen, aanpassingsproblemen

 

Hoe kun je als DGA slim omgaan met de levensloopregeling?

 

Het slimst en voordeligst lijkt mij hem te gebruiken waar hij voor bedoeld is.

Daar zijn nl. alle fiscale regels op aangepast en het minste risico op boetes, juridische problemen, naheffingen, enz.

 

Het op één na slimste, ga ermee ondernemen.

Kijk of aankoop of overdracht je fiscale voordelen kan opleveren of varianten op levensloopverlofuitkeringen handelswaarde hebben.

 

Groetjes,

Roland

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

DevlinX,

 

In plaats van er veel uren aan te besteden en dure fiscale adviseurs in te schakelen t.b.v. je persoonlijke omstandigheden, met als resultaat minimale fiscale voordeel tegen hoge kosten,

 

Gebruik je tijd en fiscaal advies om te kijken of er manieren zijn opgebouwde levenslooptegoeden over lange periodes van derden (Fiscaal) voordelig af te kopen, over te nemen, en deze te verkopen, investeren, (handelswaarde) met fiscaal voordeel.

 

Dit soort vragen kan je veel meer opleveren, een andere invalshoek voor je hobby, dan je persoonlijke situatie.

 

Kortom

is er een legale mogelijkheid om te handelen in levenslooptegoeden van derden en is dit winstgevend ?

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot zover,

 

De vraagstelling over levensloopverlof heeft een diepere achtergrond die ik zal toelichten.

 

Als DGA bepaal je zelf het beleid t.a.v. levensloopverlof.

Het 'doteren' van levensloop geeft maximaal 12% minder belastingdruk

Maar het opnemen van levensloopverlof geeft nog veel minder belastingdruk.

 

(Vereenvoudigd) rekenvoorbeeld

Stel DGA salaris = 100K waarvan 12K wordt ingezet tbv van levensloop.

Hierdoor maandelijks een inkomen van 7300 euro bruto

Na 9 maanden is dan 9K opgespaard bij de levensloopverzekeraar

De laatste 3 maanden van het jaar neemt de DGA levensloop verlof tegen een uitbetaling van 3K bruto per maand

Hiermee is het bruto jaarinkomen gereduceerd tot 9x7300 + 3x3K = 74700 bruto

 

Uiteraard maar een opzet maar ieder kan hier zijn eigen parameters bij invullen (meer/minder uitbetalen uit levensloop of korter/langer verlof).

 

Hierdoor kan de DGA, ondanks een feitelijk vastgesteld/ opgelegd minimum DGA inkomen, toch behoorlijk de belastingdruk verlagen.

 

Dat de DGA in werkelijkheid tijdens de 3 maanden verlof feitelijk gewoon arbeid verricht is m.i. nauwelijks achteraf vast te stellen. Maar om dat te ondervangen zou je tijdens verlof dus tenminste een werknemer moeten hebben die de taken zou kunnen overnemen. Helemaal mooi is het als die betreffende werknemer ook DGA is waardoor je ook van deze DGA de belastingdruk kunt verlagen op dezelfde manier (die neemt dan in dit voorbeeld gewoon 3 andere maanden levensloopverlof)

 

Is de redenatie vreemd?

 

Je zou het zelfs kunnen doen zonder het hele levensloopverhaal. Je neemt gewoon jaarlijks 3 maanden ' bijzonder' verlof. Levensloop is feitelijk niets anders dan ' bijzonder verlof' waarbij je jezelf laat uitbetalen uit een opgespaard potje.

 

Groet

 

Devlinx

 

 

Graag wil ik even reageren op je case.

 

Een paar dingen vooraf:

In mijn werk als salarisadministrateur leer je al heel snel dat de belastingdienst lang niet gek is en zelden cadeautjes geeft.

Toen ik je case las dacht ik daarom direct: dit kan niet goed zijn.

En inderdaad nadat ik me er iets meer in verdiepte, kwam ik er al snel achter;

Het betreft hier een koekje van eigen deeg, niet op kosten van de belastingdienst.

 

Ik probeer het uit te leggen aan de hand van 3 situaties:

 

1. Het bedrijf betaalt de DGA 100.

Simpele en overzichtelijke situatie.

Kosten voor het bedrijf: 100

Inkomen DGA:100

 

2. DGA gaat levensloop sparen:

Kosten voor het bedrijf: 100

Inkomen DGA: 100 – 12 = 88

Op levenslooprekening: 12

3. DGA werkt 9 maanden en spaart levensloop en neemt daarna in 3 maanden het opgebouwde verlof weer op.

Kosten voor het bedrijf:      100 / 12 * 9 = 75

Inkomen DGA:   jan – sept:   100 / 12 * 9 = 75 – 9 levensloop = 64

Inkomen DGA: okt – dec:   levensloop = 9

Totale inkomen DGA:      64 + 9 = 75

Op levenslooprekening:   0

 

Met andere woorden:Lekker koekje!

 

Het is inderdaad gelukt om de kosten van het bedrijf, en de inkomsten van de DGA en zijn belastingdruk te verlagen. De DGA had zich veel moeite kunnen besparen door direct zijn inkomen met 25 te verlagen.

I

n het rekenvoorbeeld dat je geeft ga je uit van kosten van 9 * 7300. Hierbij ben je dan vergeten dat de werkgever het oorspronkelijke loon moet betalen inclusief de levensloop die de DGA afdraagt.

 

Ik denk niet dat de belastingdienst dit als fraude betiteld, eerder als gewoon dom.

 

 

[[Mod edit: ik heb je reactie uit de word-bijlage gehaald en in het topic geplaatst, leest en reageert wel zo makkelijk]

Link naar reactie
  • 0

Even snel zonder me erin verdiept te hebben:

 

In situatie 3 zit er nog 25K in de ondernemening.

 

Het is inderdaad gelukt om de kosten van het bedrijf, en de inkomsten van de DGA en zijn belastingdruk te verlagen. De DGA had zich veel moeite kunnen besparen door direct zijn inkomen met 25 te verlagen.

 

Maar dat mag nu juist eenmaal niet! Als 100K een reeel DGA salaris zou moeten zijn, dan kun je niet zomaar verlagen tot 75K omdat dat beter uitkomt.

 

I

n het rekenvoorbeeld dat je geeft ga je uit van kosten van 9 * 7300. Hierbij ben je dan vergeten dat de werkgever het oorspronkelijke loon moet betalen inclusief de levensloop die de DGA afdraagt.

 

Hier ga ik met je mee.

 

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Er is al een recent topic met informatie over vitaliteitssparen

 

En ook een link naar uitgebreide informatie over vitaliteitssparen

 

maar IMHO is het onderwerp zeker een apart topic of column waard om uit te leggen wat het is en wat je er als ondernemer mee kan of moet, met of zonder huidige spaarloon- of levensloopregeling

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

In beide links is nog niet de tweede nota van wijziging bij het belastingplan 2012 verwerkt. Die eerste zal ik zo even naar kijken ;)

 

De overgangsregeling levensloop is behoorlijk gewijzigd. Zo is de leeftijdsgrens van 58 jaar vervallen en moet het positieve saldo tenminste 3000 euro bedragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.