Ga naar inhoud

Vragen voor vertegenwoordiger

Geplaatst:

IndoStyle

Hallo,

 

Sinds bijna een jaartje bestaat ons bedrijf. Cadeau en woonaccessoires eigen import uit Indonesie. Nu gaan we uitbreiden! Ik ga op pad om onze producten te vertegenwoordigen. Hebben jullie tips voor mij over hoe ik dit kan aanpakken? Welke vragen kan ik verwachten van de klant? Ik probeer een zo'n duidelijk mogelijk verhaal te maken voor de klant. Het vertegenwoordigen is totaal nieuw voor me dus ik hoop jullie je ervaringen met me willen delen.

 

Alvast hartelijk bedankt!

Featured Replies

Geplaatst:

Romano Sandee

Ik werk niet als vertegenwoordiger; maar wat mij als eerste naar binnen schiet: verplaats je in de klant. Stel je word door een vertegenwoordiger benaderd, welke vragen zou je hem willen stellen? Die vragen kun je in elk geval verwachten.

Geplaatst:

wimj

Ik ben geen vertegenwoordiger, en krijg ook geen vertegenwoordigers over de vloer. Maar een paar vragen die me te binnen schieten:

 

1) Je assortiment, Niet alleen het huidige, maar ook zaken zoals hoelang een bepaald artikel nog leverbaar blijft.

2) Levertijden en leverwijze

3) Minimale afnames

4) Garantie afhandeling

5) Reclamemateriaal etc (afhankelijk van het soort winkel: bv foto's voor een webshop: voor iemand die zaken in een webshop gaat verkopen kan het erg helpen als hij een mooie foto krijgt van de artikelen).

 

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Beste Indostyle,

 

Een vertegenwoordiger moet bekwaam zijn in het acquireren (= opdrachten verwerven) en relaties onderhouden, mij lijkt (als ik je vragen goed lees) een acquisitietraining op z'n plaats. Ik kan je wel een keertje (gratis) in een uur of twee de basisbeginselen acquisitie bijbrengen waar je in ieder geval mee op pad kunt, als dat je leuk lijkt . Stuur me dan maar even een pm voor een afspraak.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Wouter Hol

En vertel ook duidelijk wat de meerwaarde is als ze juist jouw producten gaan verkopen ipv. die van jouw concurrent. Oa. hoeveel marge er op de producten zit (meer dan bij de concurrent!) is altijd een goed verkoop argument.

 

Verder vind ik het zelf altijd belangrijk dat het goed klikt met de vertegenwoordiger en dat ik een goed gevoel bij zo iemand heb. Ik doe liever zaken met een bedrijf die maandelijks even komt informeren of alles naar wens is en mij wijst op eventuele leuke acties dan dat ik zaken doe met een bedrijf die nooit zijn gezicht laat zien.

Geplaatst:

RiVe

Beste Indostyle,

 

Mooie website heb je, compliment daarvoor.

 

Het meerendeel van de te verwachten vragen staat al in je Algemene Voorwaarden.

 

Maar nog belangrijker is, daarbij is het idee en aanbod van Hans erg goed en royaal.

Laat je klant niet het gesprek bepalen, maar houd zelf de regie.

 

Op het moment dat de klant het gesprek gaat overnemen en je gaat over-rulen met vragen, ben je de regie kwijt.

 

Geplaatst:

Blous

Hoi,

 

Met de vorige opmerking ben ik het niet eens. Laat juist je mogelijke klant praten, stel open vragen. Hoe meer hij/zij verteld hoe meer beeld je hebt bij zijn/haar vraag (probleem met huidige leverancier). Als alleen jij praat leer je niets en denken de mensen dat je een onplezierige pusher bent.

 

Succes!

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Geplaatst:

RiVe

Hoi,

 

Laat juist je mogelijke klant praten, stel open vragen.

Roy

 

Ook dan behoud je de regie.

Dan ben jij degene die vragen stelt. ;)

Geplaatst:

IndoStyle

  • Auteur

Dank voor alle nuttige reacties! Ik ga er mee aan de slag :)

Geplaatst:

ironny

Ik zou zeker het advies van Hans aannemen.

 

Kijk anders ook eens op http://www.salesquest.nl/home.html voor meer info over verkopen.

www.bofatelefoondienst.nl

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
... het idee en aanbod van Hans ...
Ik heb naar aanleiding hiervan inmiddels meerdere verzoeken gekregen. Ik stel voor dat belangstellenden even (evt. via mij d.m.v. PM) met elkaar contact opnemen voor een afspraak en dan in één keer (max. 6 p.) bij mij langskomen op B&B 'De Witte Boerderij' voor de beruchte (normaal €150,=, maar gratis voor HL-ers) (v/h CREANIZE!) 'Huiskamer- c.q. keukentafelsessies': 'Marketinggrondslagen voor (startende) ondernemers', 'Effectieve acquisitievaardigheden', 'Opstartsessie ondernemersplanning', 'Presentatievaardigheden' of een combinatiesessie van het voorgaande. (Inclusief koffie, thee, koek, fris) en een afsluiting met gezellig en wellicht nuttig netwerken.

 

Ik zie de voorstellen voor een afspraak (bvk een woensdag- of zaterdagmiddag) dan wel tegemoet.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.