• 0

brief advocaat merkhouder gebruiken als reclame

Binnenkort zullen we starten met een nieuwe webshop waar we producten van een bepaald merk zullen gaan verkopen (enkel en alleen producten van dat betreffende merk). Hierbij zal bij logo en andere plekken duidelijk aangegeven worden dat we geen directe relatie hebben met de merkhouder.

De domeinnaam van de shop zal als volgt zijn: merknaamshop.nl

 

Nu hebben we deze domeinnaam kunnen verkrijgen doordat de eigenaar van de shop die hiervoor daarop draaide de domeinnaam heeft opgezegt nadat hij een brief van de advocaten van de merkhouder ontvangen had.

Daarnaast zijn er de laatste tijd nog minimaal 5 shops die dat merk verkochten en de merknaam in de domeinnaam gebruikten gestopt.

Veel concurentie daarin verdwijnt dus.

 

Nu hebben we het uitgezocht en mag het gebruiken van een merknaam in een domeinnaam gewoon (onder paar kleine voorwaarden).

 

We zijn dus gewoon van plan om die shop mer die merk producten onder die domeinnaam te gaan verkopen.

Nu verwachten we dus op korte termijn een brief van de advocaten van dat bedrijf dat we shop ofline moeten halen en inleveren. (wat we dus niet zullen doen).

 

De vraag is nu echter hoe je uit een dergelijke sommatie tot stoppen zoveel mogelijk marketing voordeel haalt.

 

Moet je de brief van de advocaat op de website plaatsen?

Moet je daarvoor een persbericht versturen?

 

Hoe kan je zoiets nu het beste aanpakken om met zoiets zoveel mogelijk bekendheid te halen?

Wat is jullie advies hierin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik volg dit topic nu een tijdje, maar ik snap niet zo goed waarom je op deze manier marketing wil voeren of media-aandacht wil krijgen.

Je bent ondernemer (geworden) omdat je toch een bepaalde gewenste vrijheid wil -neem ik aan tenminste-? Neem dan ook de creativiteit en bedenk nieuws of ga zelf nieuws samenstellen. Het is momenteel sowieso komkommertijd tot eind augustus voor de media, dus als je al met iets orgineels komt, kun je mogelijk vrij snel in aanmerking komen voor een (leuk) item op radio, tv of in de krant. Enige wat ik hiermee wil zeggen; waarom allemaal op dat spoor de reclame zetten, wat een (groot) risico op negatieve reclame kan hebben, terwijl je ook iets kunt bedenken wat veel positieve reclame kan krijgen?

Link naar reactie
  • 1

Romano...

mijn beweegredennen heb ik in een eerdere post al uitgelegd.

Mag ik vragen of je nog in dezelfde branche zit? of nu een andere en zo ja, welke?

 

we verkopen diverse soorten producten en willen nog veel meer soorten producten gaan verkopen.

vergelijk het met een fonq.nl of een coolblue.nl maar dan voorlopig dus op veel kleinere schaal.

kijk bij b.v. fonq eens naar de merknamen die zij allemaal in hun domeinnamen gebruiken.

 

maar.... ik wil je en vele andere hier best verder helpen maar geef eens duidelijk aan of geef eens antwoorden op vraagstellers,; geïnteresseerde ; welke branche ik denk dat daar nog al een verschil zit. En anders.... Suc6 en denk ik niet verder met je mee Lekker Puh

 

wat bedoel je met welke branche??

we hebben webshops in diverse branches.

als we een interesant product vinden met bijpassende goede domeinnaam starten we daarin een shop.

welke branche dit product is ga ik gewoon liever niet op in omdat dan product snel te herleiden is en ik dat dus niet via openbaar forum wil (wil niet dat als er straks problemen zijn dat ze deze berichten kunnen terugvinden).

 

Ik snap het echt niet. Maar ja ik ben gelukkig ook niet zo slim, scheelt een hoop! Je begint een Topic over een mogelijk conflict met een merkhouder en je praat nu over verschillende branches!

 

Als je zo zeker van je zaak bent, maak je je toch ook geen zorgen?

 

Veel succes ik ga lekker op vakantie; doei!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

Dan even mijn interpretatie: je wilt een domeinnaam voeren van een geregistreerd merk, dat zelf actief is in het economisch verkeer. De mogelijkheid bestaat dus, dat de domeinnaam (weer, maar nu dan bij jou) opgeëist wordt. Dan is de kans ook aanwezig dat jij ook als te 'kwader trouw' wordt bestempeld. Je weet immers dat de merkhouder al eerder via een advocaat (dat geeft wel een beetje het belang van de merkhouder aan) een domeinnaamhouder heeft afgestopt.

 

Ook geef je hier (op HL, wordt veel gelezen) letterlijk aan dat je bewust en met opzet rumoer hierover wil maken, met het mogelijke gevolg dat dit tot afbreuk van het merk leidt.

 

Als inbreuk en afbreuk de claim van de merkhouder tegen jou wordt, heb je volgens mij echt wel even een probleem...

 

Maar je als je, zoals je aangeeft, dat allemaal zo goed hebt uitgezocht, leef je dan lekker uit, zou ik zeggen en laat ons weten hoe het gaat! Ben benieuwd...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Wederom zie ik je ieder goed bedoeld commentaar of reactie direct afschieten met iets dat jij blijkbaar al wist, je geeft dus via een omweg je eigen antwoorden op je eigen vragen? Je vraagt - eigenlijk opnieuw - hoe je zoiets doet zonder in een negatieve spiraal terecht te komen, dat doe je door een planmatige aanpak; heel goed onderzoek te doen en op basis daarvan een marketingcommunicatiestrategie uit te dokteren en die uit te voeren. Dus, ga idee uitwerken, maak een plan en voer het uit!

 

helemaal mee eens, maar ja als je denkt dat je in je recht staat en je kan dat idee niet loslaten dan blijven alleen (dure) advocaten en procedures over. Ben benieuwd wie er straks allemaal weer bij inschieten.

Link naar reactie
  • 1

dank je. zal het laten weten.

 

P.s. nog 1 vraagje hierover: als ik brief van advocaat in het duits of spaans (of iets dergelijks) binnenkrijg.

Kan ik dan gewoon in het Nederlands of Engels reageren? Duits kom ik misschien met heel veel moeite nog uit wat er in de brief staat maar kan ik niet zelf in antwoorden en spaans of zo kan ik al helemaal niks mee.

 

en weer doe je het! "of zo iets" mensch doe een keer een concrete vraag!

zit er ergens iets dwars bij je?

 

Vraag is zeer concreet lijkt me. wat als ik een brief krijg in een taal die ik niet beheers? had geen zin om 100 mogelijke talen op te gaan sommen waarin ik een brief kan krijgen dus noem ik er een paar en verder of zoiets waarbij ik speciaal voor jou zal uitleggen dat ik dus andere vreemde talen bedoel

 

En als jij, zoals je zelf aangeeft, uitstekend prima-de-luxe kan reageren met verwijzingen naar de verschillende uitspraken denk je dan echt, echt dat je dan goed bezig bent. Een liefdes brief of krabbeltje is nog geen duidelijk en juridisch goed antwoord. Dat is een vak, net als taal een vak is. Ondernemen is geen vak, dat is kunst, hele mooie kunst.

 

Ik heb door je gepikeerde reacties het idee dat jij zoiets eerder bij de hand gehad hebt waarbij jij de merkgerechtigde was en het verloren hebt.

Of gewoon met verkeerde been uit bed gestapt?

 

Ha ha! Beste Mevrouw, Mijnheer,

 

Ik hoop dat je de mogelijke zakelijke risico's beter hebt ingeschat dan hoe je mijn humeur hebt ingeschat.

 

Allereerst wil ik je delen in een leuke opmerking die ik laatst las, of eigenlijk reactie op jouw vraag of ik met het verkeerde been uit bed ben gestapt. Nou, al zou dat zo zijn (wat natuurlijk niet zo is) is dat altijd nog beter dan met het juiste been uit het verkeerde bed gestapt... (wat mij natuurlijk nooit gebeurt)

 

Voor jouw informatie.

Ik probeer, en nogmaals andere hier ook, je een beetje te helpen. Of je doet er wat mee en deelt wat (en ik hoef echt niet alles te weten, zeker niets over je bed) of niet. Maar of-zo opmerkingen heb ik niets aan. Andere misschien wel....

 

Dan je vraag over rechtzaken, nou daar komt ie:

 

- ik heb de handelsnaam doing business. Er was een vage mevrouw die mijn inziens, in iedergeval mijn fatsoensnorm overtrad door zo goed als alles van mijn website te 'stelen' (de handelsnaam / merkzelf is niet vast te leggen omdat het een hele gangbare naam is in die branche en gewoon zaken doet betekend) maar omdat ik het niet netjes vond, de mevrouw in kwestie je zuster had kunnen zijn (niet persoonlijk bedoeld maar door haar houding) heb ik mijn seo dingetje nog net iets beter gedaan, opgelost. Mevrouw gebruikt nu een andere naam en ik wens haar veel geluk (wij zaten ook nog eens in dezelfde wijk...)

 

- Ik heb een keer een conflict gehad over auteursrechten, tegen een van de grootste uitgevers in de wereld. Een hele spannende zaak die advocaten HEEL GRAAG wilde doen, dit is geschikt.

 

- Ik heb deelgenomen in online ondermode kleding bedrijf, hier gebruikte we ook de merknamen op verschillende manieren in de url's; dit hebben we met de merknaam houder opgelost en nu is een hele prettige samenwerking

 

- ik heb ge -free-lanced bij een bedrijf wat in de handelsnaam de naam van een luchthaven had (je mag niet raden) dit is voor de reclame code commissie geweest omtrent verwarring; deels onderling opgelost, deels verloren, deels gewonnen

 

- ik heb een bedrijf gehad wat innovatief was op het gebied van reizen, dienstverlening. Op de site stonden niet alleen de airline namen maar ook de logo's en dat vonden de amerikanen niet leuk. Dit is opgelost door alleen de namen te gebruiken maar toen en daarom mag ik je ergens wel (maar blijf het netjes houden, en niet he ik zie ene domeinnaam laat ik die handel ook maar gaan doen....) heb ik voor de keus gestaan en die was echt lastig; ok kom maar op ik zie je wel voor de rechtbank wat ik aan pr krijg is goedkoper dan een advocaat.... maar ik heb de keuze dus anders gemaakt.

 

Dus! Wil je nog meer weten? Je weet nu al heel veel zelfs hoe ik uit mijn en vooral welk bed!

 

Zo, en dan nu wachten op je reactie, beetje door typen want ik wil zo naar Haarlem Culinair, zo leuk en morgen lekker op vakantie.... heerlijk ik zie toch echt geen reden om een slecht humeur te hebben.

 

8)

 

 

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 1

en hoef niet een paar uur met een advocaat te sparren hierover. volgens veel jurispidentie en blogs van gespecialiceerde advocaten mag het dus gewoon (dus waarom met ze sparren als ze al in veel blogs het antwoord geven). probleem is enkel dat rechters dus nog wel eens wispelturig zijn en het dus een risico blijft en afwachten is hoe er gereageerd gaat worden. Maar dat is een risico dat we momenteel best aandurven.

 

Er is dus *geen* eenduidige jurisprudentie die jou gelijk geeft.

klopt, maar ik betweiffel of die er ook ooit zal komen.

vaak worden dit soort zaken volgens mij ook nog eens behandeld door rechters die niet weten wat internet is of totaal geen idee hebben van de speciaal bij die zaken belangrijke punten. en op die manier zal je ook nooit eenduidige uitspraken krijgen.

 

Maar voorlopig zien wij in de huidige uitspraken en jurispidentie voldoende mogelijkheid om op zijn minst die shop te starten en na een brief in discussie te gaan met merkgerechtigde waarbij we onzelf goede kans geven om op basis van wat er nu bekend is tot een oplossing te komen.

 

Maar ja... het blijft een risico, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Link naar reactie
  • 1

Kijk bij Fonq en je ziet dat merknamen op twee manieren gebruikt worden. Neem bv de Jamie-Oliver-Shop, die is opgezet in samenwerking met de merkhouder. Daarnaast heb je nog de zgn by-Fonq varianten waarin niet verwezen wordt naar een samenwerking: zie Alessi by Fonq. Ik vermoed dat daar iets vergelijkbaar gebeurt: Fonq koopt legaal in bij een groothandel en verkoopt legaal door, maar weet niet zeker wat toegestaan is met merk- en domeinnamen.

 

Vraag het Patrick Kerssemakers eens...

 

 

In de Brand-by-Fonq shops wordt soms ook verwezen naar samenwerking met de merkhouder. Maar niet altijd. Fonq kent vast het probleem wel dat ze producten van merk X willen verkopen, dat ze producten van merk X kunnen verkopen, maar dat de merkhouder niet meewerkt.

 

Ik heb het aan Patrick gevraagd....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Als je de producten op legale manier binnen de EU inkoopt, dan mag je de merknaam gebruiken om die producten te verkopen. Je zal duidelijk moeten maken dat je een intermediair bent en bij luxemerken zijn er nog wat extra randvoorwaarden, maar in principe is het merkrecht uitgeput en kan de merkhouder geen bezwaar maken. Al zullen ze wel proberen je te intimideren. Daar kun je op zich weer ophef over maken, maar ik vraag me af of jouw klanten veel sympathie hebben voor al dat gedoe.

 

Ik hoop dat je budget hebt voor goeie legale bijstand, want het gaat ook nog wel eens fout in de rechtbank. Succes. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

we kopen de producten gewoon in bij legale groothandels die we hebben verkregen via de merkhouder zelf (die heeft naar aanleiding van een vraag aan hun waar we konden inkopen die adressen zelf doorgegeven).

 

En ja verwacht zeker die brief omdat ze dus met intimidatie al 5 shops offline gekregen hebben (waarvan er 1 terecht was omdat die ook producten van andere merken in zijn shop verkocht).

 

We hebben geen groot budget voor advocaten en rechtzaken nee. we verwachten dat bedrijf (hun advocaat) wel te kunnen overtuigen dat het gewoon toegestaan is (eventueel ondersteund door een brief van een gespecialiceerde advocaat).

Mocht het toch op rechtzaak uitdraaien kunnen we veel wel zelf doen (kunnen zelf een redelijk goede verdediging schrijven met verwijzing naar wetten en uitspraken). eventueel ook weer met advies van advocaat.

 

en wil ook geen compleet gevecht op de website gaan uitvoeren, maar beetje media aandacht door zoiets is natuurlijk wel mooi meegenomen. dus als op nieuws sites/vakbladen enz. een artikel komt over dat advocaten van merkhouder proberen onze shop offline te krijgen.

 

dat is goed voor naamsbekendheid van de shop.

Link naar reactie
  • 0

Je wilt dus publiekelijk gaan soebatten over merkrechten e.d. en weten of dat als marketingtool voordeel kan opleveren? Dat noemen ze ook wel 'rumour around the brand' creëren.

 

Als je op een ondeugende manier positieve naamsbekendheid wilt creëren, zul je dus goed controle moeten hebben en houden over je marketingcommunicatie. Dus een plan opstellen waarin je alles tackelt: wie en wat wil je ermee bereiken, hoe ga je dat bereiken, wat is daar zoal voor nodig?

 

De negatieve uitwerking kan zijn dat men niet graag iets koopt bij een toko die publiekelijk ter discussie staat, de positieve uitwerking zou kunnen zijn dat je een soort Robin Hood imago opbouwt.

 

Dat is vaak eenvoudiger gezegd dan gedaan, het eerste resultaat (negatieve uitwerking) heb je sneller te pakken dan het tweede.

 

Maar als je het goed doet, zoals Coca Cola bijvoorbeeld, dan geloven hele generaties kinderen (sinds 1936) ineens dat de Kerstman een dikke, roodwit geklede goedzak met een witte baard is, die op Kerstavond in een arreslee door de lucht rijdt om Cadeautjes in sokken te stoppen. (Voor die tijd stopte een groene dwerg stoute kindertjes in een zak.)

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

ik verwacht niet dat mensen een slechte indruk van onze shop zullen gaan krijgen als ze ergens lezen dat de merkhouder probeerd om onze shop offline te krijgen met juridische dreigementen.

Ik verwacht wel dat mensen de naam op die manier dus horen (is een zeer goede naam, momenteel al vele duizenden unieke bezoekers per maand (90% typein) wat elke maand nog groeit ondanks dat er al maanden geen site opstaat.) en de naam dus eerder onthouden en er wat gaan bestellen.

 

Of in elkgeval als ze later zo een product willen kopen eerder aan mijn webshop denken.

Het gaat om 1 bepaald product (in vele honderden uitvoeringen) wat zelfs ook door bepaalde mensen verzameld wordt.

is een soort van luxe gebruiksvoorwerp.

 

Wat ik zou willen bereiken is dat in elkgeval de specifieke forums die er zijn over aan dit product gerelateerde onderwerpen/producten aandacht aan die sommatie geven omdat ik daarmee rechtstreeks mijn doelgroep bereik en die op dit moment toch al steeds meer verkoop punten zien verdwijnen.

 

Aandacht moet dus ook vrij eenvoudig zijn: de webshop merknaamshop.nl wordt door merknaam gesommeerd om te stoppen met activiteiten maar toch gewoon doorgaat. (later (hopelijk) gevolgt door bericht dat de webshop niet offline gedwongen kon worden en gewoon de producten blijft verkopen.

 

dat is voldoende aandacht om de naam bekender te maken bij de doelgroep en kopers te lokken.

 

Link naar reactie
  • 0

neem als voorbeeld even het volgende artikel: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2011/07/guesswinkel.nl-tijdelijk-offline-na-druk-horlogemerk/

 

en

 

http://twinklemagazine.nl/nieuws/2011/07/ook-guesshorloges.nl-uit-de-lucht-na-druk-fabrikant/

 

beide gesommeerd door dezelfde merkhouder

 

dat soort berichten op de juiste sites zou zeer veel aandacht voor de nieuwe webshop genereren.

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat waarschijnlijk om Deense bedeltjes of zoiets. Reken erop dat de merkhouder helemaal niet zit te wachten op een wijsneus die zich publiekelijk als Calimero gedraagt, en meer pijlen op zijn boog heeft dan alleen juridische. Hij kan bv zijn groothandel onder druk zetten om levering aan jouw webshop te staken. Je kan wel gelijk hebben, maar gelijk krijgen is een heel andere zaak.

 

Pick your fights!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik kan helemaal blij worden van het uitgangspunt van TS. Is misschien niet de meest chique manier maar toch er is iets voor te zeggen, in ieder geval iets Pietje Bel's en dat mag ik graag. Je moet het inderdaad wel netjes houden maar als jij er van je ECHTE gevoel van overtuigd bent dat je niets verkeerds doet vooral doen, een beetje schoppen in bestaande of gesloten markten kan geen kwaad! Maar blijf je tegenstander wel respecteren; het is niet voor niets dat je haar spullen wilt gaan verkopen, dat je er een andere mening BIJ hebt siert je als ondernemer!

 

Goofdluck (America today ging je voor en zo nog een paar, waaronder een paar hele grote die dagelijks zowat in de rechtszaal staan)

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
ik verwacht niet dat mensen een slechte indruk van onze shop zullen gaan krijgen
Kijk, al dat soort ononderbouwde aannames kunnen verkeerd of goed uitpakken. De markt kan anders reageren dan jij verwacht!

 

Je refereert dan nog even aan een horlogemerkkwestie die volgens jou één op één te vergelijken is. Als jij dus vindt dat je alles al getackled hebt, ga er dan voor!

 

Ik vraag me dan wel af waarom hier op HL nog komt informeren, je hebt het toch allemaal al in kannen en kruiken?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

het gaat niet om bedeltjes ofzo. waar het wel over gaat hou ik bewust even in het midden.

en heb niet alles getackeld maar zaak van horlogemerk komt inderdaad wel heel erg overeen. product is anders maar situatie is nagenoeg gelijk.

 

En ik zou echt geen reden kunnen verzinnen waarom klanten plots afkeer van de domeinnaam (daar gaat het immers om, webshop zal nieuw zijn (altans onze webshop op die domeinnaam), alle eventuele klanten zullen dus nieuw zijn voor ons bedrijf.) zouden krijgen.

Mits het uiteraard natuurlijk netjes gespeeld wordt.

Onze doelstelling is absoluut niet om negatieve aandacht voor merkhouder te verkrijgen maar gewoon aandacht te krijgen voor dat merkhouder dus van mening is dat die domeinnaam niet mag en wij daar anders over denken.

 

Dat kan zoals uit voorbeeld stukjes blijkt gewoon op een nette respectabelle manier waarmee je toch onder de aandacht komt van de juiste doelgroep.

 

mijn vraag is dus hoe je dat op de juiste manier doet zonder dat je dus in een negatieve berichten spiraal terecht komt. zullen er hier vast wel zijn die zoiets eerder bij de hand gehad hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan altijd contact zoeken met de media die aandacht besteden aan vergelijkbare kwesties. Je hoeft helemaal niet te gaan hameren in je (web)winkel. Open desnoods een apart blog, maar houd er dan wel rekening mee dat de merkhouder waarschijnlijk flink baalt van een openlijke confrontatie. Kan zijn dat ze meteen bakzeil halen, kan zijn dat ze een testosteron-aanval krijgen.

 

Daar riekt dit sowieso naar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

oja... leverancier dwingen om leveringen aan ons te staken: zal hij eerst moeten achterhalen bij wie wij inkopen (zijn er opzich niet zoveel).

Webshop naam is echter niet bij leverancier bekend, handelsnaam ook niet omdat via een tussenpersoon geleverd zal worden waarbij aflever adres ook niet in verband staat met vestigings adres van mijn bedrijf

Inkopen die wij doen bij groothandels zijn dus niet zomaar te herleiden naar die betreffende webshop.

 

Overigens is dat geen opzet vanwege deze situatie maar heeft dat inkoop technisch gewoon bepaalde voordelen voor ons.

 

overigens verwacht ik eerst een blafbrief waarop wij keurig zullen reageren dat wij domeinnaam (omkleed met argumenten) gewoon mogen gebruiken. daarna verwacht ik nog wel wat tegenspruttelingen maar verwacht dat ze uiteindelijk (onder bepaalde voorwaarden) de beoel gewoon zullen laten draaien en geen verdere actie zullen ondernemen. (uiteraard nooit zekerheid over)

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben circa een halve eeuw achter de rug waarin de detailhandel zijn positie versterkt heeft ten koste van fabrikanten, die desondank vaak nog menen dat ze als merkhouder in staat zijn de totale value chain te controleren. De wetgeving heeft zich in die vijftig jaar echter ontwikkeld ten gunste van de vrijhandel. Er vinden nog steeds schermutselingen plaats in de marge, en webshops zijn een duidelijk doelwit voor merkhouders die hun distributie netjes opgeknipt hebben over regio's. Die webshops hebben immers lak aan regiogrenzen en verzorgingsgebieden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

de regio verdeling speeld bij dit product niet zozeer. product wordt vaak in kleine winkeltjes verkocht die er dan maar een beperkt assortiment van hebben.

Zijn maar een paar verkoop punten in nederland die echt een groot assortiment hiervan hebben en dan nog is het een bijproduct.

Product is vanwege de niche bij uitsteek geschikt voor een spceciale webshop.

waarom merkhouder al die verkoop punten perse offline wil hebben snap ik ook niet direct.

1 van de webshops die ze offline gedwongen (gebluft??) hebben was een zeer proffessionele shop die echt mooi opgezet was en het hele merk echt een extra luxe beleving gaf.

Link naar reactie
  • 0

oja... leverancier dwingen om leveringen aan ons te staken: zal hij eerst moeten achterhalen bij wie wij inkopen (zijn er opzich niet zoveel).

Webshop naam is echter niet bij leverancier bekend, handelsnaam ook niet omdat via een tussenpersoon geleverd zal worden waarbij aflever adres ook niet in verband staat met vestigings adres van mijn bedrijf

Inkopen die wij doen bij groothandels zijn dus niet zomaar te herleiden naar die betreffende webshop.

 

Overigens is dat geen opzet vanwege deze situatie maar heeft dat inkoop technisch gewoon bepaalde voordelen voor ons.

 

overigens verwacht ik eerst een blafbrief waarop wij keurig zullen reageren dat wij domeinnaam (omkleed met argumenten) gewoon mogen gebruiken. daarna verwacht ik nog wel wat tegenspruttelingen maar verwacht dat ze uiteindelijk (onder bepaalde voorwaarden) de beoel gewoon zullen laten draaien en geen verdere actie zullen ondernemen. (uiteraard nooit zekerheid over)

 

vergis je niet! het zal niet de eerste "inval" zijn die een rechtbank goedkeurt om dit te achterhalen.

 

is natuurlijk een prima tactiek om je handel (tijdelijk) stil te leggen... is niet eens zo duur

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
oja... leverancier dwingen om leveringen aan ons te staken: zal hij eerst moeten achterhalen bij wie wij inkopen (zijn er opzich niet zoveel).

Webshop naam is echter niet bij leverancier bekend, handelsnaam ook niet omdat via een tussenpersoon geleverd zal worden waarbij aflever adres ook niet in verband staat met vestigings adres van mijn bedrijf

Inkopen die wij doen bij groothandels zijn dus niet zomaar te herleiden naar die betreffende webshop.

 

Overigens is dat geen opzet vanwege deze situatie maar heeft dat inkoop technisch gewoon bepaalde voordelen voor ons.

 

overigens verwacht ik eerst een blafbrief waarop wij keurig zullen reageren dat wij domeinnaam (omkleed met argumenten) gewoon mogen gebruiken. daarna verwacht ik nog wel wat tegenspruttelingen maar verwacht dat ze uiteindelijk (onder bepaalde voorwaarden) de beoel gewoon zullen laten draaien en geen verdere actie zullen ondernemen. (uiteraard nooit zekerheid over)

 

Wederom zie ik je ieder goed bedoeld commentaar of reactie direct afschieten met iets dat jij blijkbaar al wist, je geeft dus via een omweg je eigen antwoorden op je eigen vragen? Je vraagt - eigenlijk opnieuw - hoe je zoiets doet zonder in een negatieve spiraal terecht te komen, dat doe je door een planmatige aanpak; heel goed onderzoek te doen en op basis daarvan een marketingcommunicatiestrategie uit te dokteren en die uit te voeren. Dus, ga idee uitwerken, maak een plan en voer het uit!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij accepteert de rechtbank ook dat de wederverkoper zijn bron niet wil prijsgeven. Dan kan de aanvoer onderzicht worden door een onafhankelijke derde partij. Maar er is zat jurisprudentie. Vooral omdat merkhouders soms beweren dat het om namaak gaat of producten uit bv het Verre Oosten. Je hebt als wederverkoper een onderzoeksplicht. Kan je dus niet achter de onbekende groothandel verschuilen.

 

Zoek bv eens naar zaken van Converse All Star versus Makro e/o V&D. Daar bleek de groothandel te sjoemelen door originals met namaak te mengen. Die zaak is nooit helemaal uitgediept, want Converse heeft verschillende kwaliteitsniveaus in verschillende markten.

 

Zijn altijd wel spannende zaken. Kanaalgekibbel!

 

Misschien kun je je in je marketing beter op de positieve aspecten concentreren; laat de negatieve toonzetting aan de merkeigenaar over. Positioneer je shop als de kampioen van het gemak!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

oja... leverancier dwingen om leveringen aan ons te staken: zal hij eerst moeten achterhalen bij wie wij inkopen (zijn er opzich niet zoveel).

Webshop naam is echter niet bij leverancier bekend, handelsnaam ook niet omdat via een tussenpersoon geleverd zal worden waarbij aflever adres ook niet in verband staat met vestigings adres van mijn bedrijf

Inkopen die wij doen bij groothandels zijn dus niet zomaar te herleiden naar die betreffende webshop.

 

Overigens is dat geen opzet vanwege deze situatie maar heeft dat inkoop technisch gewoon bepaalde voordelen voor ons.

 

overigens verwacht ik eerst een blafbrief waarop wij keurig zullen reageren dat wij domeinnaam (omkleed met argumenten) gewoon mogen gebruiken. daarna verwacht ik nog wel wat tegenspruttelingen maar verwacht dat ze uiteindelijk (onder bepaalde voorwaarden) de beoel gewoon zullen laten draaien en geen verdere actie zullen ondernemen. (uiteraard nooit zekerheid over)

 

vergis je niet! het zal niet de eerste "inval" zijn die een rechtbank goedkeurt om dit te achterhalen.

 

is natuurlijk een prima tactiek om je handel (tijdelijk) stil te leggen... is niet eens zo duur

ik heb ook genoeg voorbeelden voorbij zien komen waarbij de (web)shop bij rechter wel moest aantonen dat hij het legaal kocht maar dat die informatie enkel bij rechter terecht kwam die daaruit kon opmaken dat het legaal verkocht werd.

daarbij bij inval komen ze terecht in mijn woning waar ze mogelijk uit administratie kunnen opmaken waar ik het inkoop. handel komt niet direct stil te liggen, gebeurd dus vanaf andere locatie door ander bedrijf.

 

Maar goed, ik verwacht niet dat het zover komt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.