• 0

brief advocaat merkhouder gebruiken als reclame

Binnenkort zullen we starten met een nieuwe webshop waar we producten van een bepaald merk zullen gaan verkopen (enkel en alleen producten van dat betreffende merk). Hierbij zal bij logo en andere plekken duidelijk aangegeven worden dat we geen directe relatie hebben met de merkhouder.

De domeinnaam van de shop zal als volgt zijn: merknaamshop.nl

 

Nu hebben we deze domeinnaam kunnen verkrijgen doordat de eigenaar van de shop die hiervoor daarop draaide de domeinnaam heeft opgezegt nadat hij een brief van de advocaten van de merkhouder ontvangen had.

Daarnaast zijn er de laatste tijd nog minimaal 5 shops die dat merk verkochten en de merknaam in de domeinnaam gebruikten gestopt.

Veel concurentie daarin verdwijnt dus.

 

Nu hebben we het uitgezocht en mag het gebruiken van een merknaam in een domeinnaam gewoon (onder paar kleine voorwaarden).

 

We zijn dus gewoon van plan om die shop mer die merk producten onder die domeinnaam te gaan verkopen.

Nu verwachten we dus op korte termijn een brief van de advocaten van dat bedrijf dat we shop ofline moeten halen en inleveren. (wat we dus niet zullen doen).

 

De vraag is nu echter hoe je uit een dergelijke sommatie tot stoppen zoveel mogelijk marketing voordeel haalt.

 

Moet je de brief van de advocaat op de website plaatsen?

Moet je daarvoor een persbericht versturen?

 

Hoe kan je zoiets nu het beste aanpakken om met zoiets zoveel mogelijk bekendheid te halen?

Wat is jullie advies hierin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

prima, je kwam erg geiriteerd over. maar goed het blijft een scherm en dat maakt humeur en intentie lastig te bepalen.

 

je hebt duidelijk ervaring met vergelijkbare zaken.

 

 

Is nog maat een kleine opsomming, en helemaal niet helaas!

 

Als wij officieel bij de fabrikant D*ll demo notebooks inkochten 10.000-20.000 stuks vond de verkoop dat heerlijk maar als wij een advertentie voorpagina in een wakkere krant plaatsten vond legal dit niet leuk

 

Als wij op de HCC dagen 4 stand vol hadden met Joysticks officieel bij de fabrikant gekocht vonden ze dat heerlijk mits we de naam er maar afhaalden, sociale werkplaats heeft leuk werk gehad

 

en zo kan ik er nog wel wat opnoemen maar NOOIT de intentie gehad om mensen of bedrijven boos te maken.... een beetje schoppen mag maar hou het netjes, je komt elkaar altijd weer tegen (zelfs in de autohandel....)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

prima, je kwam erg geiriteerd over. maar goed het blijft een scherm en dat maakt humeur en intentie lastig te bepalen.

 

je hebt duidelijk ervaring met vergelijkbare zaken.

 

 

Is nog maat een kleine opsomming, en helemaal niet helaas!

 

Als wij officieel bij de fabrikant D*ll demo notebooks inkochten 10.000-20.000 stuks vond de verkoop dat heerlijk maar als wij een advertentie voorpagina in een wakkere krant plaatsten vond legal dit niet leuk

 

Als wij op de HCC dagen 4 stand vol hadden met Joysticks officieel bij de fabrikant gekocht vonden ze dat heerlijk mits we de naam er maar afhaalden, sociale werkplaats heeft leuk werk gehad

 

en zo kan ik er nog wel wat opnoemen maar NOOIT de intentie gehad om mensen of bedrijven boos te maken.... een beetje schoppen mag maar hou het netjes, je komt elkaar altijd weer tegen (zelfs in de autohandel....)

 

wij hebben ook absoluut niet de intentie om iemand boos te maken.

we willen gewoon een product waarin wij een goede markt zien gaan verkopen op een leuke en eerlijke manier.

Als je daarin dan tegengewerkt wordt is dat vervelend en moet je zien daar het beste van te maken.

 

we hebben in elkgeval geen enkelle intentie om hun merk te moeten gaat beschadigen.

ik hoop dan ook dat we na die eerste brief er gewoon in goed overleg uit kunnen komen.

 

ik ben echter ook niet de persoon die zich door de eerste de beste intimidatie poging gelijk gewonnen geeft. (dan had ik wel voor mijn laatste baas kunnen blijven werken).

Link naar reactie
  • 0

 

Als je op de snelweg verkeerd ingehaald wordt door een grote truck, is het niet aan te raden om die vervolgens even te gaan afsnijden. Ik heb sympathie voor je hardnekkigheid en twijfel aan recente uitspraken, maar juist omdat de jurisprudentie zwabbert kan het even beter zijn om de voorrangsregels door de truckers te laten uitvechten voordat je je met je bestelwagentje in de spits begeeft. Al ben ik wel voor business wiv balls

 

Misschien blijft het bij blaffen van de merkeigenaar.

 

20.000 D*ll laptops, das handel trouwens....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

zou mooi zijn als een andere webshop eigenaar de kastanjes uit het vuur zou halen voor mij en zijn rug recht zou houden.

Helaas hebben alle concurenten kennelijk zwakke knieën en hebben die zich snel gewonnen gegeven en de domeinnaam ingeleverd of opgeheven.

ik ben in elkgeval best benieuwd hoe merkhouder gaat reageren als ze brief van gespecialiceeerde advocaat terug ontvangen met weerlegging van hun claim en dat we best wat willen aanpassen maar niet willen stoppen.

Uiteindelijk zal daar veel vanaf hangen in hoe dit verder zal en moet lopen.

Link naar reactie
  • 0

zou mooi zijn als een andere webshop eigenaar de kastanjes uit het vuur zou halen voor mij en zijn rug recht zou houden.

Helaas hebben alle concurenten kennelijk zwakke knieën en hebben die zich snel gewonnen gegeven en de domeinnaam ingeleverd of opgeheven.

ik ben in elkgeval best benieuwd hoe merkhouder gaat reageren als ze brief van gespecialiceeerde advocaat terug ontvangen met weerlegging van hun claim en dat we best wat willen aanpassen maar niet willen stoppen.

Uiteindelijk zal daar veel vanaf hangen in hoe dit verder zal en moet lopen.

 

Ken je die andere webshop houders? Misschien is het een idee om contact met hen te leggen, uit te vinden wat zij allemaal ondervonden hebben. Misschien hebben ze zwakke knieen, maar misschien zijn ze iets tegengekomen waar jij je niet van bewust bent. Hoe dan ook een mogelijkheid om wat meer duidelijkheid te krijgen.

 

Als je publiciteit van de procedures wilt zou ik me wat de juridische strijd betreft vooral richten op het uitstellen daarvan, alle termijnen ten volste benutten de langzaamste procedure kiezen. Verder moet je op de een of andere manier subtiel duidelijk krijgen dat jouw bestaan goed is voor de klant, ikzelf zou als ik de indruk had dat een winkel onder juridisch vuur lag en misschien niet lang meer zal bestaan huiveriger worden om iets te kopen.

 

Al met al vind ik de vergelijking met de grote trucks & verkeersregels wel passend. Succes ermee, maar verkijk je niet. Als de truck een zwabber tegen jou aan maakt kun je daar weinig meer aan doen..

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

 

Als je op de snelweg verkeerd ingehaald wordt door een grote truck, is het niet aan te raden om die vervolgens even te gaan afsnijden. Ik heb sympathie voor je hardnekkigheid en twijfel aan recente uitspraken, maar juist omdat de jurisprudentie zwabbert kan het even beter zijn om de voorrangsregels door de truckers te laten uitvechten voordat je je met je bestelwagentje in de spits begeeft. Al ben ik wel voor business wiv balls

 

Misschien blijft het bij blaffen van de merkeigenaar.

 

20.000 D*ll laptops, das handel trouwens....

 

met alles hierboven eens.... ;-)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0
wel ik weet wel voldoende voor nu.

we gaan de webshop gewoon starten en wachten de brief af en de volgende reactie op ons verweer daarin.

en vanaf daar kijken we weer verder wat we gaan doen.

   

 

mooi wanneer horen we eindelijk eens om welk merk het gaat. Dan heb je je eerst reclame al te pakken. H.L wordt immers goed gevonden door zoekmachines :)

Link naar reactie
  • 0

wel ik weet wel voldoende voor nu.

we gaan de webshop gewoon starten en wachten de brief af en de volgende reactie op ons verweer daarin.

en vanaf daar kijken we weer verder wat we gaan doen.

   

 

mooi wanneer horen we eindelijk eens om welk merk het gaat. Dan heb je je eerst reclame al te pakken. H.L wordt immers goed gevonden door zoekmachines :)

 

en dat is nu precies waarom ik het merk hier niet noem..

bovendien heb ik nog geen reclame nodig want de webshop voor die domeinnaam is nog niet klaar.

Link naar reactie
  • 0
en dat is nu precies waarom ik het merk hier niet noem..

 

je wil toch herrie, knallen en omzet ? op wat voor termijn ga je de website lanceren? Krijg steeds meer het idee dat je gewoon gratis advies wil maar dat de reacties je tegenvallen.

 

Ga eens een paar uurtjes sparren met een advocaat over dit onderwerp. de knaken die je daar aan spendeert zijn het dubbel en dwars waard. Wellicht behoedt het je voor een gigantische miskleun. En als het wel gaat lukken lach je om die paar knaken met de omzetten die je in gedachte hebt

 

veel zal er niet te halen zijn voor ze bij mij.

Maar op welk punt zou ik kunnen verliezen?

 

 

 

als je de proces en advocaatkosten niet meer kan betalen ga je vanzelf een keer failliet. of worden de activiteiten vanuit een (duister) BV-tje gevoerd.

 

hier heb je nog niet willen of kunnen reageren, ben toch wel benieuwd want als je echt de kale kip bent die je zegt te zijn wie doet dan de noodzakelijke investeringen?

Link naar reactie
  • 0

en dat is nu precies waarom ik het merk hier niet noem..

 

je wil toch herrie, knallen en omzet ?

dat wordt dus geheel uit zijn verband getrokken.

Mijn vraag was dus hoe ik wat publiciteit / naamsbekendheid kan krijgen uit een negatieve situatie zoals een brief van de advocaat van een merkgerechtigde. nergens staat dat ik herrie wil trappen (heeft een negatieve klank).

op wat voor termijn ga je de website lanceren? Krijg steeds meer het idee dat je gewoon gratis advies wil maar dat de reacties je tegenvallen.

de website zal met 1 a 2 maanden gelanceerd worden.

momenteel is de layout in aanbouw (deze moet voor meerdere soorten shops gebruikt kunnen worden dus moet goed in elkaar steken).

Verder moeten de producten nog in het systeem gezet worden (daarvoor is morgen een hulp middeltje af om dat makkelijker te doen).

Reacties vallen me niet tegen, reacties gingen voornamelijk over een vraag die ik niet gesteld heb (maar wat wel interesant is).

Juridische kant of het wel of niet mag hebben we de afgelopen maanden al veel over uitgezocht (daarom heeft het ook lang geduurd voordat we besloten hebben het project toch door te zetten)

Ga eens een paar uurtjes sparren met een advocaat over dit onderwerp. de knaken die je daar aan spendeert zijn het dubbel en dwars waard. Wellicht behoedt het je voor een gigantische miskleun. En als het wel gaat lukken lach je om die paar knaken met de omzetten die je in gedachte hebt

nergens praat ik over gigantische omzetten, praat over paar honderd orders per maand, maar dat is voor een dergelijke shop toch leuk en makkelijk verdient.

en hoef niet een paar uur met een advocaat te sparren hierover. volgens veel jurispidentie en blogs van gespecialiceerde advocaten mag het dus gewoon (dus waarom met ze sparren als ze al in veel blogs het antwoord geven). probleem is enkel dat rechters dus nog wel eens wispelturig zijn en het dus een risico blijft en afwachten is hoe er gereageerd gaat worden. Maar dat is een risico dat we momenteel best aandurven.

 

 

veel zal er niet te halen zijn voor ze bij mij.

Maar op welk punt zou ik kunnen verliezen?

 

 

 

als je de proces en advocaatkosten niet meer kan betalen ga je vanzelf een keer failliet. of worden de activiteiten vanuit een (duister) BV-tje gevoerd.

 

hier heb je nog niet willen of kunnen reageren, ben toch wel benieuwd want als je echt de kale kip bent die je zegt te zijn wie doet dan de noodzakelijke investeringen?

zou niet weten waarom ik daarop moet reageren. wie of wat investeringen doet (voor zover die er al zijn) is niet iets wat van belang is om te weten in deze discussie

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

en hoef niet een paar uur met een advocaat te sparren hierover. volgens veel jurispidentie en blogs van gespecialiceerde advocaten mag het dus gewoon (dus waarom met ze sparren als ze al in veel blogs het antwoord geven). probleem is enkel dat rechters dus nog wel eens wispelturig zijn en het dus een risico blijft en afwachten is hoe er gereageerd gaat worden. Maar dat is een risico dat we momenteel best aandurven.

 

Er is dus *geen* eenduidige jurisprudentie die jou gelijk geeft.

Link naar reactie
  • 1

en hoef niet een paar uur met een advocaat te sparren hierover. volgens veel jurispidentie en blogs van gespecialiceerde advocaten mag het dus gewoon (dus waarom met ze sparren als ze al in veel blogs het antwoord geven). probleem is enkel dat rechters dus nog wel eens wispelturig zijn en het dus een risico blijft en afwachten is hoe er gereageerd gaat worden. Maar dat is een risico dat we momenteel best aandurven.

 

Er is dus *geen* eenduidige jurisprudentie die jou gelijk geeft.

klopt, maar ik betweiffel of die er ook ooit zal komen.

vaak worden dit soort zaken volgens mij ook nog eens behandeld door rechters die niet weten wat internet is of totaal geen idee hebben van de speciaal bij die zaken belangrijke punten. en op die manier zal je ook nooit eenduidige uitspraken krijgen.

 

Maar voorlopig zien wij in de huidige uitspraken en jurispidentie voldoende mogelijkheid om op zijn minst die shop te starten en na een brief in discussie te gaan met merkgerechtigde waarbij we onzelf goede kans geven om op basis van wat er nu bekend is tot een oplossing te komen.

 

Maar ja... het blijft een risico, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Link naar reactie
  • 0

Het is al net met merknamen in Adwords. Het ene half jaar mag dat wel (van het Europese Hof) en het volgende half jaar gaan lokale rechters dat weer terug-interpreteren zodat het niet mag. Ik vrees dat veel lokale rechters toch geneigd zijn de merkhouder te steunen wanneer er iets met of rond dat merk gebeurt wat die merkhouder niet wil. Je ziet dat ook in reacties op het forum: wie betaalt bepaalt.

 

Er zijn echter goede redenen om te stellen dat het merkrecht uitgeput is als een product legaal verkocht is. Bijvoorbeeld dat je een heel luie middenstand krijgt als de merkhouder toegestaan wordt concurrentie uit te sluiten. Voor je het weet staan zulke middenstanders voor elk wissewasje bij de burgemeester.

 

Oeps, dat was een andere discussie. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Bijvoorbeeld dat je een heel luie middenstand krijgt als de merkhouder toegestaan wordt concurrentie uit te sluiten.
Om als merkhouder rechten te kunnen doen gelden, is deze krachtens de merkenwet gehouden het merk in het economisch verkeer te voeren en wel binnen vijf jaar na registratie in het merkregister.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bijvoorbeeld dat je een heel luie middenstand krijgt als de merkhouder toegestaan wordt concurrentie uit te sluiten.
Om als merkhouder rechten te kunnen doen gelden, is deze krachtens de merkenwet gehouden het merk in het economisch verkeer te voeren en wel binnen vijf jaar na registratie in het merkregister.

 

 

Ik doelde op concurrente onder afnemers. Grote merkhouders hebben de neiging om hun afnemers voor te schrijven hoe ze zaken mogen doen. En dat belemmert concurrentie in de detailhandel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Kijk bij Fonq en je ziet dat merknamen op twee manieren gebruikt worden. Neem bv de Jamie-Oliver-Shop, die is opgezet in samenwerking met de merkhouder. Daarnaast heb je nog de zgn by-Fonq varianten waarin niet verwezen wordt naar een samenwerking: zie Alessi by Fonq. Ik vermoed dat daar iets vergelijkbaar gebeurt: Fonq koopt legaal in bij een groothandel en verkoopt legaal door, maar weet niet zeker wat toegestaan is met merk- en domeinnamen.

 

Vraag het Patrick Kerssemakers eens...

 

 

In de Brand-by-Fonq shops wordt soms ook verwezen naar samenwerking met de merkhouder. Maar niet altijd. Fonq kent vast het probleem wel dat ze producten van merk X willen verkopen, dat ze producten van merk X kunnen verkopen, maar dat de merkhouder niet meewerkt.

 

Ik heb het aan Patrick gevraagd....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik doelde op concurrente onder afnemers. Grote merkhouders hebben de neiging om hun afnemers voor te schrijven hoe ze zaken mogen doen. En dat belemmert concurrentie in de detailhandel.
Ok, dan heb ik het anders begrepen. Thnx.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.