In diverse topics (bijv. deze), wordt door ons nagedacht en doorgedacht over wél / geen euro.
De zienswijze van Prof. dr. R.G.C. van den Brink (hoogleraar Financial Institutions UvA) :
[bron. FD 19-09-2011]
Dolf van den Brink - Geloof in snelle groei is illusie!
Overheden en instellingen moeten ophouden zichzelf en ons voor de gek te houden
De laatste weken heeft de wisselwerking tussen de ontwikkelingen op de kapitaalmarkten en de acties van politici geleerd, dat de kans dat de euro ten onder zal gaan niet groot is.
De aanval op Spaans, Italiaans en Frans staatspapier heeft de betrokken politici duidelijk gemaakt dat er geen weg terug is. De grenzeloze naïviteit waarmee sommigen - waaronder serieuze politici en economen - hebben geventileerd dat we de euro maar moeten laten vallen of het eurogebied moeten opdelen in verschillende regio's, is verbijsterend.
Het opbreken van de muntunie zal het eurogebied en de rest van de wereld tot een complete financiële meltdown brengen. Los van de vraag hoe je praktisch en technisch weer tot lokale valuta komt (de conversie naar de euro heeft jaren gekost), een opsplitsing zal tot een ongekend waardeverlies leiden bij financiële instellingen.
Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zullen worden geconfronteerd met gigantische afwaarderingen op basis van nieuwe valutakoersen. Voor Nederland zal het bijvoorbeeld betekenen dat de exposures op landen als Frankrijk, Italië en Spanje met vele tientallen miljarden moeten worden afgewaardeerd.
Dit zal ons zeer waarschijnlijk in een depressie storten die niet onderdoet voor die van de jaren dertig. Er is dus geen weg terug! Het goede nieuws is, dat politici zich meer en meer realiseren dat Europa meer dan een monetaire unie moet worden. En dat gaat ook gebeuren. Het slechte nieuws is dat dit Europa, en waarschijnlijk ook de rest van de wereld, in een stevige recessie zal brengen.
Het is goed nog even terug te gaan naar waar het allemaal mee begonnen is. Na de Tweede Wereldoorlog hebben we in de westerse wereld een ongekende groei in arbeidsproductiviteit meegemaakt, met name veroorzaakt door een opgaande golf van innovatie. In vele bedrijfstakken zijn product cycles gestart die de economische groei tot grote hoogte hebben opgestuwd. Maar product cycles kennen altijd een einde.
Terugkijkend is het zeer aannemelijk dat eind jaren negentig verschillende van deze cruciale product cycles in een verzadigingsfase zijn gekomen. De laatste tien jaar tonen vele industrieën in de westerse economieën weinig top line groei, maar weten hun winstmarges door kostenverlagingen op de been te houden.
Dit geeft op het eerste gezicht het plaatje van een winstgevend bedrijfsleven, maar mijns inziens op een veel te fragiele basis. Kostenverlagingen kunnen nooit de start zijn van een nieuwe opleving. Daarvoor zijn nieuwe clusters van innovatie nodig en die zijn er ook, maar deze nieuwe product cycles zijn nog in hun aanloopverliezen - zoals duurzame energie - en lang nog niet aan de fase toe van accelererende dynamiek. Dat gaat wel gebeuren, maar duurt waarschijnlijk nog vijf à tien jaar.
In de jaren dertig vond ook zo'n omslagpunt plaats en toen hebben financiële en monetaire autoriteiten besloten het probleem op te lossen door enorm op de rem te gaan staan. Het lijkt erop dat met name monetaire autoriteiten de laatste tien jaar precies het omgekeerde hebben gedaan. Men heeft enorm gas gegeven door langdurige liquiditeitscreatie. Vooral de banken zijn gefaciliteerd tot een vrijwel ongeremde groei van hun activa.
Ik denk dat beide uitersten zeer verwerpelijk zijn. Het stimuleren van een reële economie die in een saneringsfase is beland, is in ieder geval levensgevaarlijk. Het leidt tot schuldvorming die niet gedragen wordt door een reële verdien-capaciteit.
Als het niet zo ernstig was, zou het bijna komisch zijn om te zien hoe betrokken partijen zoals overheden en financiële instellingen, proberen zichzelf voor de gek te houden. Eén van de problemen van de huidige gang van zaken is dat de meeste financiële prognoses zijn gebaseerd op modellen die evident hebben gefaald. Vrijwel geen planbureau of bankanalist heeft de kredietcrisis voorzien en ook nu weer wordt er op basis van bestaande modellen beweerd dat de economische horizon weer verbetert.
Het wordt tijd dat we onderkennen dat economische modellen, net als weerprognoses, veel te kortzichtig zijn. De enige monetaire variabele in de macro-economische modellen is de rente. Omvang en samenstelling van bankbalansen bijvoorbeeld zitten er niet in, want dat is allemaal te ingewikkeld. Dat moge zo zijn, maar laat men dat dan ook hardop zeggen. Het wordt tijd dat gezond verstand weer gaat meespelen.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik in november 2008 een discussie had met een hoge functionaris van het CPB. Deze bleef maar beweren dat zijn modellen geen recessie voorspelden. Ten einde raad heb ik toen geroepen: 'Schei toch eens uit met naar modellen te kijken en kijk gewoon eens het raam uit!' En ook nu lijkt me dat geen onverstandige instelling.
Nog steeds schijnen vele modellen een snelle verbetering van de economie te voorspellen. Soms vraag ik me af wie nu eigenlijk gek is geworden. In een wereld waarin vrijwel alle Europese landen moeten bezuinigen, Amerika de keuze heeft zijn schuld onverantwoord verder te laten oplopen of ook stevig te gaan bezuinigen en Azië aan een groeivertraging toe is, de reële economie in transformatie is en de meeste financiële instellingen moeten de-leveragen en de-risken, zie ik geen snelle opleving aan de horizon. Integendeel. Laten we maar hopen dat ík gek geworden ben.
Eurozone Het idee om de euro weer af te schaffen is grenzeloos naïefEconomen Economische modellen ontberen realiteitOpleving Herstel zal zeker tien tot vijftien jaar duren
We kunnen er niet aan voorbijgaan; we moeten verder met de euro willen we geen financiële meltdown riskeren.
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mikky Vrolijk
Mikky Vrolijk
In diverse topics (bijv. deze), wordt door ons nagedacht en doorgedacht over wél / geen euro.
De zienswijze van Prof. dr. R.G.C. van den Brink (hoogleraar Financial Institutions UvA) :
[bron. FD 19-09-2011]
Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33139-de-kans-dat-de-euro-ten-onder-zal-gaan-is-niet-groot/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
33 antwoorden op deze vraag