Wij werken met een volledig geautomatiseerd systeem. Op dit moment kan dit systeem nog geen BTW nummers controleren en facturen aan passen zodat ze voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een factuur voor intracommunautaire leveringen.
Voor elke klant die nu vanuit het buitenland besteld bij ons dient het BTW nummer handmatig gecontroleerd te worden en dient de factuur ook handmatig aangepast te worden. Nu verkopen wij dingetjes van een paar euro of soms nog minder. Het komt steeds vaker voor dat een Belgische klant voor een euro BTW toch eist dat de factuur met 0% BTW opgemaakt wordt. Dit kost ons vrij veel tijd en moeite voor wat het deze klant oplevert.
Ik had bedacht dat we of verzoeken voor minder dan 10 euro aan BTW wilden weigeren of er kosten twv. 19% van het netto factuurbedrag bij rekenen. In dat geval kan de klant namelijk alsnog de betaling via ons automatische systeem voldoen en hoeft alleen het BTW nummer gecontroleerd te worden en een nieuwe factuur aangemaakt te worden.
Nu is mijn vraag, mogen wij intracommunautaire leveringen weigeren en/of hier kosten voor in rekening brengen bij de klant?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wouter Hol
Wouter Hol
Wij werken met een volledig geautomatiseerd systeem. Op dit moment kan dit systeem nog geen BTW nummers controleren en facturen aan passen zodat ze voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een factuur voor intracommunautaire leveringen.
Voor elke klant die nu vanuit het buitenland besteld bij ons dient het BTW nummer handmatig gecontroleerd te worden en dient de factuur ook handmatig aangepast te worden. Nu verkopen wij dingetjes van een paar euro of soms nog minder. Het komt steeds vaker voor dat een Belgische klant voor een euro BTW toch eist dat de factuur met 0% BTW opgemaakt wordt. Dit kost ons vrij veel tijd en moeite voor wat het deze klant oplevert.
Ik had bedacht dat we of verzoeken voor minder dan 10 euro aan BTW wilden weigeren of er kosten twv. 19% van het netto factuurbedrag bij rekenen. In dat geval kan de klant namelijk alsnog de betaling via ons automatische systeem voldoen en hoeft alleen het BTW nummer gecontroleerd te worden en een nieuwe factuur aangemaakt te worden.
Nu is mijn vraag, mogen wij intracommunautaire leveringen weigeren en/of hier kosten voor in rekening brengen bij de klant?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33179-ben-je-verplicht-om-intracommunautair-te-leveren/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag