• 0

Stage overeenkomst voor net afgestudeerden

Beste,

 

Ik probeer het internet af te zoeken maar ik krijg geen consistent antwoord:

 

Is het mogelijk een net afgestudeerde (als in komende maand) een stageplek aan te bieden? De stagiair gaat full time werken en krijgt daarvoor ook een stagevergoeding a 600 euro.

 

Zitten er ergens risico's aan vast? Voornamelijk: Hoe kan ik voorkomen dat dit als verkapt loon wordt gezien?

 

Alvast bedankt!

 

Maurice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal: je biedt een stageplaats aan aan een afgestudeerde? Of bedoel je een stageplaats zolang iemand nog niet is afgestudeerd?

 

Het laatste kan...uiteraard, het eerste niet: een stage-overeenkomst is gekoppeld aan het volgen van een studie. Is er geen studie, dan is het voor zover mij bekend niet mogelijk om een stage-overeenkomst aan te gaan, maar ga je een arbeidsovereenkomst aan, hiervoor geldt dan ook het wettelijk minimum loon.

 

Wellicht dat een van de HL juristen er nog iets zinnigs over kan zeggen...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

De stagiair begint deze week al maar is pas officieel volgende maand afgestudeerd. De stage is echter voor 6 maanden, dus hij loopt stage terwijl hij al is afgestudeerd.

 

Ik ga even de belastingtelefoon bellen, ik post zo de reactie. Ik zie ondertussen de reactie van de HL juristen graag tegemoet!

Link naar reactie
  • 0

Toch heb ik wel vaker gehoord dat mensen onder het mom van een stage ergens gingen werken, terwijl ze totaal geen opleiding volgden. Een vriendin van mij heeft dat zelfs gedaan tijdje terug. Ze had het maar gedaan, omdat ze al een hele tijd aan het zoeken was naar werk en dit beter was dan niets. Maar ik vraag me serieus af hoe zoiets kan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Maar ik vraag me serieus af hoe zoiets kan.

Voorzover mij bekend kan het niet en is het vaak een oneigenlijke manier om minimumloon, loondoorbetalingsplicht en afdracht sociale verzekeringswetten te ontlopen. Werkgever loopt daarin grote financiële risico's en het is strafbaar.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo xapss,

 

Ik ga met Norbert mee.

 

Het Burgerlijk Wetboek regelt "de stageovereenkomst" alszodanig niet, maar in de praktijk gaat het dan om een driehoeksverhouding tussen:

[*]het opleidingsinstituut;

[*]de stagiair en

[*]het stagebedrijf.

 

De stage vormt een onderdeel van de opleiding en/of het behalen van een diploma.

Het leertraject is belangrijker dan het 'effectieve werken'-traject (alhoewel niet bij voorbaat uitgesloten is dat een stagiair wat oplevert).

 

In jouw geval mis ik de derde partij het opleidingsinstituut en het leerdoel. De bewuste persoon is al in het bezit van zijn diploma en zal het grootste gedeelte van zijn werktijd bij jou helemaal schooltijd-loos zijn.

 

Een stagevergoeding bestaat meestal uit slechts een stageonkostenvergoeding of een kleine bruto vergoeding.

 

Euro 600/maand is al een heel aardig bedrag dat ongetwijfeld meer dan alleen onkosten dekt (dus bruto!). Dat gekoppeld aan de overige kenmerken van een (wettelijke) arbeidsovereenkomst: persoonlijk bepaalde arbeid verrichten in een gezagsverhouding maakt dat jullie werkrelatie van 6 maanden al snel een arbeidsovereenkomst wordt geacht te zijn met alle consequenties van dien.

 

Kijk dus uit als je zo aan de slag gaat voor het aanwezig zijn van een arbeidsrelatie en het bruto zijn van een vergoeding.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 1-11-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor alle reacties!

 

De stagiairs die nog op de universiteit zitten heb ik gevraagd of die een begeleider willen zoeken om zodoende te voldoen aan de driehoeksverhouding & de personen die niet meer studeren heb ik een tijdelijk contract aangeboden.

 

Helaas, volgende keer iets beter voorbereiden! :) Achja, leer je ook weer van!

 

Nogmaals: bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Aan de universiteit loop je geen stage. Dat is nou juist het verschil tussen HBO en universiteit:

- In het HBO vormt de stage een belangrijk onderdeel van je studie.

- Aan de universiteit is het wetenschappelijk onderzoek (statistisch onderbouwd) een belangrijk onderdeel.

 

Een student aan de universiteit is gewoon bij je in dienst. Voor een student aan het HBO zou je misschien (via de school) een stageplaats kunnen regelen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.