• 0

Belastingcontrole en boekhouding klopt niet

Ik heb sinds 2 maanden belasting controle dit duurt zolang doordat mijn boekhouder zwak ziek of misselijk is en verzet dan de afspraken.

Eerste gesprek was bij ons op de zaak er waren dingen niet juist .

Mijn bedrijf is de laatste jaren hard gegroeid . Hierdoor is doordat ik geen scholing voor administratie heb gehad als bij een kantoor neergelegd. Eenmanszaak . Wat gebeurt er

Er zijn fouten contant bonnen zonder doornummering (gebruik ik 3jaar mijn boekhouder /en drukker heeft mij niets hierover verteld)

nu is er een controle over een vuurwerkfolder van een groothandel ,deze heeft een marge maar daar hou ik mij niet aan

Ik geef kortingen aan grootafnemers en adverteer in krant met extra korting bonnen .

Nu is het dus in 3dagen erg druk maar de laatste jaren is er meer concurrentie en geef ik meer gratis producten weg (wij wonen in een dorp tegen de grote stad ,dus ons kent ons en verwacht dus korting.

 

Uiteraard ook de laatste uren worden extra Kortingen geven om klanten meer te laten geven .

Nu gelooft de controleur het niet omdat er geen kassabonnen zijn.

 

Doordat mijn boekhouder normaal 6500,00 vroeg voor heel jaar admin bij houden had ik al half 2011 een offerte gevraagd bij een ander ,die vroeg 3500,00 en heb ik mijn boekhouder gevraagd hoe dit kan ,na 3de en denken kon hij het ook doen voor die centen (vreemd gevoel geeft dat)

Nu bij controle verzet hij de afspraken wordt ik niet vrolijk van maar ook de controleur niet.

Dus ben ik opzoek gegaan naar een groter kantoor .

Wel zijn er nu nog bespreken met mijn oude boekhouder maar de nieuw kijkt mee.

 

Nu waren er nog vragen over een factuur en ben ik na een telefoontje van mijn oude boekhouder direct in mijn auto gestapt en naar zijn kantoor gereden daar was ook de controleur met jas aan want op dat kantoor was de kachel niet aan .

ik vroeg hoe het ging , er bleek dus zonder overleg een boekjaar zonder overleg met mij snel klaar gemaakt en bleek dus dat er 10.000,00 euro niet betaald te zijn (straf en boete ?? )

 

Tevens gelooft hij niet dat ik afwijk van de prijzen op de folder .

 

Wie weet raad moet ik nu de nieuwe of oude de bespreken verder laten voeren.

Vertrouwen in de oude boekhouder is wel voorbij.

(gezien privé auto op de zaak staat en nooit een benzine of reparatie bon is geweest.

En nog wel wat dingen Geen koffie bonnen geboekt en ander kleine bedragen .

Wat zal de boete zijn Btw 10.000.00

Hoe om te gaan met afwijking prijzen folder.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik vroeg hoe het ging , er bleek dus zonder overleg een boekjaar zonder overleg met mij snel klaar gemaakt en bleek dus dat er 10.000,00 euro niet betaald te zijn (straf en boete ?? )

 

Dag Joostq

 

Eerste wat ik me afvraag is of jouw oude boekhouder wel gemachtigd is om namens jou beslissingen te nemen en toezeggingen te doen aan de fiscus bij belastingcontroles.

 

Heb je ooit een machtiging getekend voor de boekhouder en zo ja, kun je die hier plaatsen?

 

Sowieso de oude boekhouder eruit. Geef ook aan de inspecteur aan dat hij niet bevoegd is om namens jou te spreken of te handelen. Laat de nieuwe boekhouder de zaken overnemen.

 

Kans is namelijk aanwezig dat de oude boekhouder zijn eigen fouten probeert weg te werken en de schuld daarvoor wellicht bij jou zal leggen. De nieuwe boekhouder heeft geen eigen belang te beschermen en kan dus 100% jouw belang dienen.

 

De prijzen in de folder zijn voor de fiscus slechts een vermoeden waarop ze een theoretische omzet kunnen berekenen. Als je echt in een ons-kent-ons-dorp woont, dan kun je best vragen aan je klanten om te bevestigen dat je tegen oud en nieuw ook echt je prijzen verlaagt. Dat is ook logisch, want wat moet jij met voorraad op 1 januari?

 

Zonder kassabonnen wordt het evenwel lastig aan te tonen dat je dingen weggeeft of met korting verkoopt. Getuigenverklaringen kunnen helpen en nogmaals, de logica dat je op 1 januari niets meer hebt aan het vuurwerk op voorraad spreekt in je voordeel.

 

Ga eerst maandag maar eens praten met de nieuwe boekhouder en leg je vragen voor. Wellicht goed om zijn/haar reactie weer hier te plaatsen. Bel meteen de controle inspecteur en geef aan dat de oude boekhouder niet bevoegd is en WAS om namens jou te spreken of te handelen. Enige afspraken die hij gemaakt heeft met de inspecteur zijn dus niet bindend (mits je dus geen volmacht hebt getekend).

 

Ben benieuwd naar het vervolg.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn dank ten eerste . Na weer een nacht slecht slapen .

Ik heb zover ik weet nooit een verklaring getekend bij mijn boekhouder maar ja er is wel eens wat getekend dus 100 %zeker weet ik niet .

Ik ga maandag direct naar de nieuwe boekhouder en vraag hem om de controleur te bellen

En bij de oude haal ik de spullen op.

 

Zoals ieder jaar wordt ik bevoorraad met nieuwe goederen en uiteraard verkoop ik ,wat over is gaat retour (dichte dozen )

Open dozen worden niet retour genomen . Dus gaan op het laatste moment in de aanbieding .

Dat gebeurt ook volgens mij zaterdag op de markt met fruit .

Over een handtekening vragen voor bewijs om korting

De controleur komt binnen 2 weken met een aanslag ,hij komt wel langs bij mij

 

En het nieuwe jaar is nog 6weken verder en dus vele zie ik pas dan weer .en vind het lastig om nu te vragen kan ik je handtekening want ik heb problemen met de belastingdienst . Ik hoor nu al de verhalen gaan .

Uiteraard dit jaar maak ik een lijst met gratis vuurwerk gehad en zet je postcode handtekening uiteraard kan ik erbij zetten ook vorig jaar gratis vuurwerk gehad. .maar dan lig die aanslag er al /denk ik

Nu had ik wel altijd korting kaartjes /op vertoon hiervan kregen mensen 10 % korting ,hier wordt veel gebruik van gemaakt en door gegeven /deze kortingstelsel kaarten heb ik laten zien aan de controleur maar legde dit naast zich neer

 

Nou het wordt vervolgd ,

Bedankt voor de reactie 's

 

Joostq

Link naar reactie
  • 0

Beste Joostq,

 

Volgens mij gaan er hier 3 partijen stevig in de fout:

- je oude boekhouder, o.a. door z'n afspraken met de fiscus;

- jij, door je basis-administratie niet op orde te hebben;

- de controle-ambtenaar, die naar het lijkt wil scoren en geen rekening houdt met bijv. jouw 10 %-bonnetjes.

 

Je grootste probleem is je eigen administratie. Als die gaten vertoont kun je bijv. niet bewijzen dat je korting hebt gegeven en hoeveel die korting bedroeg. Die controle-ambtenaar gaat dan uit van de prijzen in de folder.

 

Maar, er hoeft nog geen man over boord te zijn want die ambtenaar kan aanslagen opleggen zoveel hij wil, jij hebt naast plichten ook rechten, zoals het recht om bezwaar te maken en evt. daarna beroep aan te tekenen.

Als jij echt niets 'zwarts' gedaan hebt, heeft de Belastingdienst er in de bezwaarfase een zware dobber aan om die aanslagen in stand te houden.

 

Ik zou de aanslagen afwachten en daarna meteen, maar zeker binnen 6 weken, bezwaar laten maken door je nieuwe boekhouder. Vraag in dat bezwaar om uitstel van betaling en om een hoorgesprek. De belastingdienst is verplicht zo'n hoorgesprek te voeren, maar vraag er toch maar om.

Leg bij dat hoorgesprek, dat ik samen met je nieuwe boekhouder zou doen, de hele situatie nog eens goed uit en ik denk dat de aanslag dan iig een stuk zal zakken, zo niet weggepoetst zal worden (al ken ik de situatie natuurlijk niet). Dat gesprek wordt trouwens met een ander dan de controle-ambtenaar gevoerd, al kan hij er wel bijzitten.

 

Ik zou persoonlijk geen tijd meer steken in gesprekken met die controle-ambtenaar, want die heeft z'n conclusies blijkbaar al getrokken.

 

Suc6!

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie

 

Idd ben ik nu bewust van niet juiste administratie .

 

Wat ik nu al 3 dagen aan het doen ben is de inkoop facturen en de gekochte voorraad aan het controleren

Dus eigenlijk inkoop dozen x inhoud x verkoop prijs moet een bedrag worden en dat is de de bruto winst.

Verschil met mijn geboekte in de admin is korting / weggeven.

 

Waar het in zit is dat ik goederen weggeef en als korting geef niet bij hou.

 

ik zit op een industrie terrein met weinig parkeer plaatsen en maak gebruik plaatsen van de bedrijven om me heen

Uiteraard ook zakelijk word vuurwerk weggeven aan relatie .

De marge moet 45 -55 % zijn maar bij mij is dit lager (hoe laag moet ik nog uit zoeken )

 

Ook heb ik geadverteerd in kranten en met kortingsbonnen die de klanten moesten inleveren (kopieën opgevraagd )

Deze nam ik niet in . maar zet er een tijd op dat de bon nog een volgende keer gebruikt kon worden

Uiteraard zette ik een tijd erop .Dat niet de klant die in de winkel stond de bon gelijk kreeg .

Want die was er toch al /het ging mij erom dat de klant die aan de buurman /kennis thuis gaf .

 

ondertussen heeft mijn nieuwe boekhouden contact gehad met de belastingdienst voor een nieuwe afspraak

 

nogmaals bedankt voor de reactie .

 

Joostq

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nu al 3 dagen aan het doen ben is de inkoop facturen en de gekochte voorraad aan het controleren

Dus eigenlijk inkoop dozen x inhoud x verkoop prijs moet een bedrag worden en dat is de de bruto winst.

Die berekening levert de omzet op, als je daar de inkoopprijs vanaf haalt kom je op de bruto winst.

 

 

Die marge moet geen 45 - 55 % zijn. Heeft de controleur dat gezegd? Hij zal bedoelen dat dat de gangbare marge in jouw branche is. Iedereen mag zelf weten hoe hoog/laag z'n marge is. Als jij onder die gangbare marge zit, is dat geen bewijs dat je hebt zitten klooien. Het is hooguit een signaal dat met andere constateringen zou kunnen wijzen op zwarte omzet, maar ook op kortingen en weggevers. En als je die laatste niet bijgehouden hebt, hebben je berekeningen van de bruto winst achteraf geen zin.

 

Wat je wél kan doen is de Belastingdienst inzage geven in je werkwijze dit jaar. Je levert daarmee geen bewijs voor de voorgaande jaren, maar het kan een indicatie zijn en je geeft ermee iig aan dat je mee wilt werken.

 

Nogmaals suc6,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wat je wél kan doen is de Belastingdienst inzage geven in je werkwijze dit jaar. Je levert daarmee geen bewijs voor de voorgaande jaren, maar het kan een indicatie zijn en je geeft ermee iig aan dat je mee wilt werken.

 

Lijkt mij inderdaad een goed idee van John. Inzage geven, of:

Dit jaar uitnodigen voor bezoek tijdens druk vuurwerkverkoop.

Of video camera's gebruiken tijdens de verkoop.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

ten eersteBedankt voor de reaktie

 

1 foutje gevonden in 2010.

Bij de optelling van de ontvangsten Pin / webwinkelontvangsten / contant (bankstorting )

zit 5000 euro verschil met wat op de balans staat .

 

wel juist opgegeven en terug te vinden maar te weinig geboekt (oude boekhouder)

 

zal ik hiervan de controleur op de hoogte brengen .of misschien hopen dat hij dit jaar als controle jaar pakt en zo zijn ongelijk aan tonen ..

 

Er ongeveer 10% van de totale omzet weggeven.

maar is dit dan vreemd een klant besteed ong 50 euro als de mooiste pakketten tussen 35 -75 euro kosten

en deze zijn op en ik doe de duurdere in de aanbieding waar er dus voldoende voorraad is bv 90 is het geen aanbieding als er 10 euro af gaat toch .dan moeten die richting de 75 euro zeker de laatste uren van 31 december.

 

 

 

joostq

 

 

Link naar reactie
  • 0

ten eersteBedankt voor de reaktie

 

1 foutje gevonden in 2010.

Bij de optelling van de ontvangsten Pin / webwinkelontvangsten / contant (bankstorting )

zit 5000 euro verschil met wat op de balans staat .

 

wel juist opgegeven en terug te vinden maar te weinig geboekt (oude boekhouder)

 

zal ik hiervan de controleur op de hoogte brengen .of misschien hopen dat hij dit jaar als controle jaar pakt en zo zijn ongelijk aan tonen ..

 

 

Voor wat betreft de eventuele boete heb je daar wel een aardig punt. Ik zou dat, als je het goed kunt onderbouwen, in ieder geval gebruiken ten behoeve van het aansprakelijk stellen van je boekhouder. De werkelijk te betalen belasting is geen schade, maar mogelijk wel de extra belasting (dus het verschil tussen wat je eigenlijk had moeten betalen en wat je bij eventuele omkering van de bewijslast moet betalen) en de eventuele boete die door de nalatigheid van de adviseur opkomen, zou je in ieder geval kunnen proberen te claimen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

wel juist opgegeven en terug te vinden maar te weinig geboekt (oude boekhouder)

 

zal ik hiervan de controleur op de hoogte brengen .of misschien hopen dat hij dit jaar als controle jaar pakt en zo zijn ongelijk aan tonen ..

 

Hoi Joosq,

 

Als je hiermee z'n ongelijk aan kan aantonen, zou ik dit meenemen in de bezwaar-fase. Het is juist dat soort munitie waarmee je kan scoren: die ambtenaar heeft als het goed is een zgn. theoretische omzetberekening gemaakt. Als je die kan laten wankelen op een aantal punten, zit je in een goede positie en zal de ambtenaar die het hoorgesprek leidt ietwat nerveus worden, denk ik.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ja zal idd moeten aantonen dat het wel korting is en niet in mijn rechter achter zak verdwijnt

Maar gelukkig is het 10 %was zelf bang dat het meer zou zijn

 

10% is makkelijker te verdedigen dan 15 of 20% maar dit hoop ik aan te tonen met advertentie die ik 3 x plaats in een week krant met oplage van 44000 lezers.en door de importeur beschikbare website waar standaard die 10 % wordt gegeven.

 

En dit jaar laat onder tekenen als iets word gegeven. Ben wel benieuwd naar de reactie . Hier een pakketje vuurwerk maar zet je naam even neer .dat ik je vuurwerk heb gegeven.

 

Maar aan de andere kant als ik in de stad loop ,zie ik kortingen tot 70% of is dat anders

Link naar reactie
  • 0

maar dit hoop ik aan te tonen met advertentie die ik 3 x plaats in een week krant met oplage van 44000 lezers.en door de importeur beschikbare website waar standaard die 10 % wordt gegeven.

 

En dit jaar laat onder tekenen als iets word gegeven. Ben wel benieuwd naar de reactie . Hier een pakketje vuurwerk maar zet je naam even neer .dat ik je vuurwerk heb gegeven.

 

Hoi Joost,

 

Die advertentie is een uitstekend bewijsmiddel. En voor wat betreft je laatste vraag: dat is nu echt iets om met de Belastingdienst te bespreken of beter nog, te laten beschrijven. Laat zij maar aangeven hoe je dat het best kan gaan doen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wat mij opvalt is dat we al aan het beschrijven zijn hoe te handelen in de bezwaarfase, maar zo ik begrijp loopt de controle nog gewoon en het is een normale gang van zaken dat je bij een boekenonderzoek gewoon de gelegenheid krijgt om constateringen van de inspecteur te weerleggen alvorens het boekenonderzoek word gesloten en de inspecteur zijn conclusies vastlegt en een naheffingsaanslag oplegt voor de geconstateerde fouten.

 

Voor zover ik heb begrepen zijn een aantal constateringen jou mondeling medegedeeld toen de inspecteur met zijn jas aan stond bij de oude boekhouder en in een latere post lees ik dat hij nog bij jou langskomt en daarna een aanslag wil gaan opleggen. Volgens mij is er dus nog gelegenheid tot verweer voordat hij definitief zijn standpunt inneemt, misschien dat jou nieuwe boekhouder nog wat stroop moet smeren om de inspecteur te bewegen nog wat extra tijd te geven voor verweer en afronding van het onderzoek, want het is niet handig om elke bevinding die je nu doet zelf even door te geven aan de inspecteur, hou je kruit droog, bespreek het met je nieuwe boekhouder en bepaal samen met hem hoe je je gaat verweren tegen de (voorlopige) standpunten van de inspecteur die in het verslag of vragenbrief staan.

 

Pas als jou reactie word afgewezen en dat is volgens jou onterecht en de inspecteur handhaaft zijn standpunt, dan kom je in een bezwaarfase.

 

En vergeet alsjeblieft die kolder dat je klanten gaat laten tekenen voor ontvangen korting, dat is echt regelrechte onzin en complete paniekvoetbal. Denk er zelf even over na? zou jij tekenen als een winkelier je vraagt wilt u even tekenen dat ik u korting heb gegeven? Elke ondernemer in Nederland geeft af en toe korting op zijn producten daar zit absoluut geen probleem. alles wat de belastingdienst van je verlangt is dat uit jou kasadministratie blijkt wat je hebt verkocht en hoeveel daarvoor is betaald of dat middels facturen, kwitanties/genummerde bonnen of een geavanceerd computerkassasysteem gaat is aan jou. Maar de essentie is een goed kassasysteem, niks meer en niks minder. Je nieuwe boekhouder moet je dat in een half uurtje uit kunnen leggen desnoods ook aan het personeel dat je die dagen helpt.. Ik heb zelf net even te weinig ervaring met contante winkelverkopen om zelf die vereisten zo even op te lepelen maar dat is absoluut geen rocketscience

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Daar heeft Roel een punt, maar ik ging er vanuit dat de controleur z'n conclusies al getrokken had en meerdere redenen heeft om te twijfelen aan de correctheid van de aangegeven belasting. In de controle-fase, zo is mijn ervaring, doe je daar niet zoveel aan. In de bezwaarfase, wanneer een andere ambtenaar de zaken moet bezien, sta je veel sterker, zeker met goede argumenten.

 

En wat die korting betreft: ik blijf van mening dat als de BD daar een probleem mee heeft, zij maar moet aangeven hoe je dat moet vastleggen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Nee deze heeft geen aanslag op gelegd

 

We kregen brief van bd in sept 2011 voor bezoek.

 

Wij doen uiteraard meer dan vuurwerk verkopen ,maar het onderzoek richtte zich op alleen het vuurwerk.

Hoe het ging was eerst een bezoek op het werk ,ik moest uitleggen hoe ik werkte, over alle werkzaamheden.

Toen heeft hij het kantoor bekeken en de loods ,magazijn.

Een week later de boeken in kijken .bij de boekhouder

Toen werden deze onderbroken doordat DB werd weggeroepen en voor andere afspraak was spoed

Weer een nieuwe afspraak gemaakt toen werd mijn boekhouder ziek .nieuwe afspraak had mijn boekhouder hart problemen

Ondertussen blijkt nu dat de boekhouder in Oktober zonder overleg met mij 2011 balans heeft klaar gemaakt .

Weer een week later weer een afspraak en weer afgezegd .toen heb ik na een week gebeld met de DB voor een afspraak .

Deze is toen met mijn boekhouder gemaakt en toen kreeg ik een telefoontje dat ze facturen miste .

Ik zei tegen mijn boekhouder telefonische dat alles lekker was nagelopen.

Toen heb ik mijn leverancier gebeld en deze mailde de facturen door

Onder tussen was de Bd terug van lunch en ik met de missende facturen

Ik liep het kantoor in en zag hem zitten met zijn jas aan /ja boekhouder was vergeten verwarming aan te zetten

Ik zei er wat van .toen werd hem een ander kantoor aangeboden

Ik vroeg hoe het ging eerst wou hij weinig kwijt maar toen zij hij doordat ik bleef staan er zitter verschillen in de jaren heen qua marge ,maar ook de inkoop zat verschil in doordat je nu eenmaal het ene jaar meer verkoop en ander jaar minder .

Dus minder inkoop is ook minder verkoop .

 

Toen zei hij dat in 2010 te weinig Btw was afgedragen ,dat kwam te voorschijn dat 2010 was afgesloten

Ik zei tegen mijn boekhouder dat ik lekker jij maakt laat de balans op en nu krijg ik

Een boete ,de Db zei dat dit vaker gebeurde en dat het geen punt is

 

Maar ik kreeg een onderbuik gevoel dat het niet goed ging.

Ziek, afzeggen Enz facturen weg en overleg mogelijk met boekhouder voor de DB langs kwam en tijdens onderzoek de balans klaar gemaakt .

Weken slecht slapen ,nu hoor ik mensen denken als je niet te verbergen heb hoef je niets te vrezen

Die mening deel ik niet .fouten worden overal gemaakt en ik heb geen verstand van boekhouder en daarom laat ik dit doen .

Een schilder kan je zien wat hij doet ,maar als je er geen verstand van heb zie je niet dat er geen grondlak is gebruikt.

 

Daarom heb ik een groter boekhoudkantoor gebeld voor een gesprek ,een eenmanskantoor is blijkt nu erg kwetsbaar.

Wel goedkoper maar onderling overleg of van gedachte wisselen is niet aanwezig

 

Het lijkt onder tussen wel een levens verhaal.

Ik heb weinig school genoten en een moeilijke jeugd en daarom ben ik voor mezelf begonnen .

Eerst straat verkoop en steeds een stapje verder .

Ik verkocht banketstaven op straat met Sinterklaas en Kerst ook aan een groot bedrijf en voor dit bedrijf doe in nog steeds werkzaamheden.

Dus mijn bedrijf bestaat uit diverse verschillende dingen .als ik iets kan verdienen pak ik het aan .

Verkoop via websites een klein winkeltje ,die ik in december inricht voor verkoop van vuurwerk .

 

Nu is alles de afgelopen 2 jaar zoveel groter geworden en dat ik 2oproepkrachten nodig heb

Vandaar dat ik Mijn niet heb verdiept in contole boekhouder ik dacht hij heb er verstand van en ik niet.

Nu lijkt het wel dat hij schoonschip aan het maken is of in ieder geval aan het vertragen.

 

Zo ik hoop op jullie reactie's want ik denk nu in een tunnel en kom er niet uit

Ik heb al dingen gelezen waar ik mij aan kan vasthouden en hoop uit krijg.

 

BEDANKT

Misschien stel ik me kwetsbaar op maar voor mijn gevoel is dit nu de weg .

 

Joostq

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vanmiddag contact gehad met de nieuwe boekhouder kantoor met 70 medewerkers

Gesprek gehad met de directeur deze gaat morgen de Bd bellen en vragen wat de reden is van het onderzoek en wil een verzoek indienen of hun de controle mogen uitvoeren (klinkt apart )maar toch

 

Ook nog contact gehad met oude boekhouder /mobiel was afgesloten toen naar zijn privé nummer gebeld

Zijn vrouw nam op er is ingebroken alles weg pc laptop ja en nu ..........

De papieren heb ik maar de digitale versie wou ik ophalen .. Nu weer een tegenslag te verwerken.

Joostq

Link naar reactie
  • 0

Gesprek gehad met de directeur deze gaat morgen de Bd bellen en vragen wat de reden is van het onderzoek en wil een verzoek indienen of hun de controle mogen uitvoeren (klinkt apart )maar toch

 

Ik hoop dat je het verkeerd begrepen hebt, want beide verzoeken slaan nergens op. De reden van het onderzoek is niet van belang en zal door de BD ook niet worden gegeven, vermoed ik en de BD zal ook de controle niet door de nieuwe boekhouder laten uitvoeren.

 

V.w.b. die inbraak: vraag je oude boekhouder om een kopie van het proces verbaal (PV). Krijg je dat niet, dan zou ik zelf naar de politie gaan om e.e.a. te melden. Die oude boekhouder zal toch zeker een PV hebben laten maken, alleen al voor de verzekering.

 

Sterkte,

 

John

Link naar reactie
  • 0

net voor 5 uur belt de BD ,wat nu de bedoeling is

wie zijn aanspreek punt nu is de oude of de nieuwe boekhouder

terwel hij vandaag de nieuwe boekhouder heeft gebeld .

ik word verdacht van 35.000 euro belasting ontduiking . exkl btw en boete

en 5 000 btw (ik snap het niet dat is een vuurwerk omzet van een heel jaar (periode)

zo gek is toch niemand .

 

Dat kan dus nooit ,maar dit vertelde hij mijn niet .

ik heb geen luxe leven rij wel nieuwe auto 25.000 euro .2 jaar oud

1 x per jaar op vakantie 10 dagen waar moet ik het aan uitgeven dan .

geef 1600 euro per maand uit aan huishoudgeld.

235 euro aan stroom dus no big spender .

geen koophuis en geen duur huurhuis.

 

De BD voelde eigenlijk weinig om het verhaal weer opnieuw te doen en zonde van zijn tijd .

Maar ondanks dat hij 2 x op kantoor is geweest miste hij nog steeds facturen .

dat zijn er max 5-7 per jaar dus niet veel en dat vanaf 2006 .

ik stelde voor om nog een maal met mijn oude boekhouder te overleggen welke beslagen (weet ik niet wat dat is )

hij mist

En dat de oude boekhouder dit aan mij GEEFT en ik dan verder met de nieuwe boekhouder .

 

tevens vond hij het vreemd ,zei hij tegen mijn nieuwe boekhouder dat ik niets wist dat er nog btw over vorig jaar moest worden afgedragen .

Dit is dus bovengekomen toen mijn oud boekhouder tijdens de belasting controle het jaar afsloot zonder mijn weten.

 

tegen mij zei hij wel dat ik een mooi bedrijf heb met voor deze tijd een mooie omzet .

maar als het 35.000 euro wordt is er wel niets over .

 

Hij stelde voor om rustig te worden .de missende facturen op te zoeken en wachten met wat voor bedrag er wordt opgelegd .

Dan langs komt voor een gedachte wisseling ,waar ik nog kan verweren dan een bedrag word vast gelegd

en dan ik bezwaar te gaan .

waarschuwde wel hij rekent nu 1 jaar uitrekent en als er bezwaar komt alle jaren worden berekend .

 

ik ben sinds vorige week al onder doctor behandeling moet rustig aandoen.

 

 

 

Help

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik begrijp dat dit een hele lastige en moeilijke tijd voor jou is. Heel jammer dat jouw oude boekhouder n zo'n bende van heeft gemaakt. Helaas kunnen wij daar ook niet veel aan veranderen - ook al zouden wij dat graag doen. Belangrijk is om vertrouwen te hebben in jouw nieuwe boekhouder. Laat hem het contact met de Belastingdienst voeren en ga niet zelf één op één de confrontatie met hen aan. Als de BD jou belt gewoon aangeven dat de nieuwe boekhouder jouw gemachtigde is en dat hij het inhoudelijke deel van de controle verzorgd. Door zijn professionele distantie zal het contact, ook voor de Belastingdient, veel soepeler verlopen.

 

De controleur van de BD geeft jou aan dat je verdacht wordt van belastingontduiking. Ik kan goed begrijpen dat dit heel hard aankomt. Als dit wordt doorgezet wordt jouw administratie vermoedelijk verworpen en dan is het aan jou om aan te tonen dat je niet gefraudeerd hebt. Daar ligt jouw kans: als jij niet gefraudeerd hebt moet je ook in staat zijn, of in ieder geval de nieuwe boekhouder, om een sluitende aministratie te produceren en aan te bieden. Als deze er eenmaal is komt het vermoedelijk allemaal helemaal goed!

 

Houd je altijd één fei voor ogen: de Belastingdienst is er niet op uit om jou er onderdoor te trekken - dat zo hetzelfde zijn als de kip met de gouden eieren slachten, jij verdient immers geld voor hen. De Belastingdienst wil enkel haar deel. En als je jouw deel afgedragen hebt is daarmee de kous af.

 

Heel veel sterkte!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

admin verwerpen daar ben ik als de dood voor.

 

Het probleem is ben misschien te goed van vertrouwen ,en heb mijn vertrouwen aan mijn oude boekhouder gegeven.

en ook mijn boekhouding en met mijn kas boek ect ect nu is dit deels retour maar mis mijn kas bladen.

(en dan heb ik nog niet eens alles terug )

als mijn admin wordt verworpen kost dit handen vol geld.

de nieuwe boekhouder kost 7,000 euro per jaar vast bedrag als die overnieuw moet kan ik beter accoord gaan met de oplegging.

 

deze uitleg op reactie prive mail.

(7000,00 euro = opgebouwd uit

2200,00 samenstellen jaarrekeningen 2011 voor eenmanszaak

2500,00 maandelijkse beoordeling van excel admin

200,00 inkosten belasting voor mij

600,00 aangifte inkosten voor mijn vrouw inkl verzorgen aangiften omzetbelasting

2500,00 samen stellen jaar rekening bv (is in oprichting)

2000,00 oprichten (en begeleiden hierna) van de BV zonder inbreng van onroerende goederen voor maximaal 2000,00

800,00 begeleiden en opzetten van excel administratie

loonbelasting voor 2 personen(oproep) 200,00 per jaar )

 

dit jaar was ik op verzoek van mijn oude boekhouder bij grant thornton

3 bezoekjes a 700 euro .onderzoek of een bv zinvol was.

deze boek onderzoek richt zich op verkoop vuurwerk met omzet ong 40.000 euro.

dus in 5 jaar tijd heb ik volgens de belastingdienst 1 jaar ''vergeten'' te boeken .dat valt toch zo op daar hoef je geen boekhouder voor te zijn.

 

 

ik ben echt van mening dat ik niets fout heb gedaan ,was echt van plan om van een Siske de Rat een goedlopende (ondernemer) zaak te maken .Nu denk ik was maar een rat gebleven.

Link naar reactie
  • 0

pffff.

Vorige week kreeg ik de rekening van mijn boekhouder over aangifte LB en OB, salarisadministratie, jaarrapport, besprekingen en aangifte IB voor een gebroken boekjaar in een vof. Totale kost incl BTW bijna € 1.600,-

Nu moet ik toegeven dat ik alle stukken zelf ingeboekt heb in accview. Innmiddels heb ik de papieren boekhouding weer netjes in de auto staan. Een prijs zegt overigens niet (altijd) iets over de kwaliteit van de geleverde dienst.

Het kan dus ook anders.

 

Je zult aannemelijk moeten maken hoe een en ander tot stand is gekomen en naast de hulp van de nieuwe accountant is het inschakelen van een jurist wellicht geen overbodige luxe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.