• 0

Bankieren in het buitenland

Ik heb een aanbod gekregen via 1 van mijn opdrachtgevers, om mijn bankzaken in Iran te gaan regelen.

De kosten zijn een stukken lager en zij staan open voor het overnemen van mijn bedrijfslening, na goedkeuring van een ondernemingsplan etc etc.

Klinkt opzich allemaal erg goed, voor wat ik begrepen heb willen de staatsbanken in Iran meer naamsbekendheid en invloed krijgen in Europa, dit willen ze bereiken door meer zaken te gaan doen in Europa.

 

Wat ik me nu echter afvraag, wat gaat er gebeuren als de heren in Brussel besluiten om het land nog verder te boycotten. Kan ik dan nog bij mijn geld?

 

De contacten lopen Lloyds TSB Bank, dit is een engelse bank met kantoren in Nederland, zij regelen het legitimatie verhaal. Verder gaat alles gewoon via een contactpersoon in Iran.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iran ??? Kom op Jasper, je afkeer tegen Nederlandse banken kan toch echt niet zo groot zijn dat je een Iraanse bank wilt nemen dat zou ik dus nooit doen.. ik bedoel er zijn ca 186 landen in de wereld als ik mij niet vergis, er zijn er een stuk of 5 a 10 waar je zeker geen zaken mee wilt doen als Nederlands bedrijf zonder internationale belangen. Iran staat zeker op dat lijstje..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik sluit me bij Jeroen aan.

 

En voeg graag toe:

 

Wat als het met die banken misgaat? Waar haal jij je geld dan op?

Wat als het met jou misgaat? Hoe snel ben je dan helemaal alles kwijt?

Garanties? Jurisdictie? Ga jij lekker in Iran procederen als al je geld ineens weg is?

 

Ik zou me verre houden van bankieren over de grens als het enkel gaat om financieel voordeel. Zo idioot hoog zijn de bankkosten in NL nu ook weer niet dat Iran echt een veilige plek zal blijken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat iedereen zo bij dat podium blijft hangen.

 

Door de jaren heen hebben we een hoop opdrachten voor de ambassade van Iran en aanverwanten gedaan. Hier zaten tot nu toe geen podia bij.

 

Op het eventuele boycot na is Iran een stuk stabieler kwa economie dan een land in Europa ooit zal zijn, dankzij die besluiteloosheid.

 

Ik kan me wel goed voorstellen dat als ze ooit voeten in de aarde willen krijgen dat ze klein willen beginnen. Denk niet dat ze snel met een grote speler in zee kunnen gaan.

 

Ik weet ook nog niet of ik gaan doen, maar wil graag met een bank van buiten europa in zee gaan. Banken in Europa zijn vooral bang en willen liever niets te maken hebben met kleine en middelgrote ondernemingen. Teveel risico en te weinig geld.

 

Ik weet dat je uiteindelijk toch opgelicht wordt en dat het ze allemaal niet interesseerd, dus met je vooral aan jezelf denken. De tijden van lange relaties met banken, waardoor men mee wil gaan denken zijn in mijn ogen wel verdwenen.

 

edit: was weer te lang bezig, de laatste 2 berichten heb ik nog niet gelezen.

 

Een groot deel an onze omzetten komt uit internationale opdrachten, maar dat komt vooral omdat hier in Den Haag veel ambassades zitten. Er worden veel evenementen van ambassades geregeld en ook betaald door de ambassades of het thuisland. Ambassades zijn 1 van onze doelgroepen welke niet aan het bezuinigen zijn, tenminste degene buiten west europa dan.

 

De vragen waar Joost mee kwam waren ook de vragen waar ik een beetje mee zat, nu ben ik niet bank voor het omvallen van deze bank, het is 1 van de 11 staatsbanken.

 

Ik begrijp wel dat mensen wat tegen het land Iran, hoort een beetje bij de cultuur die wij hebben. Maar misschien gaat het inderdaad meer problemen dan voordelen opleveren.

 

Toch kan het geen kwaad om af en toe eens na te denken over kosten en mogelijkheden.

 

Ik spreek trouwens sowieso veel te wienig talen, maar dat was tot nu toe nog geen probleem. (hoewel mijn Russisch wel steeds beter wordt ;) )

Ik breng trouwens al jaren geen geld naar de bank, niet voor de rentes die zij geven. Het gaat in dit geval meer om een groot project waar ik geld voor wil gaan lenen.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Een bank in Iran als huisbankier? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt mijn geld onder te brengen in een land waarvan ik niet eens de taal spreek.

 

Ik geef toe, het serviceniveau van verschillende banken in NL is bedroevend maar ook dat "went" (helaas). Mijn ervaring is: zolang je er geld brengt in plaats van haalt valt het allemaal wel mee. En die bankkosten, daar kan ik niet wakker van liggen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Op het eventuele boycot na is Iran een stuk stabieler kwa economie dan een land in Europa ooit zal zijn, dankzij die besluiteloosheid.

 

Sorry Jasper, maar dit slaat echt nergens op. Ik heb in de quote even onderstreept waarom (en dan kan ik nog wel 23099 redenen bedenken). Begrijp je echt wel wat je hier schrijft ???

 

Boycot? besluiteloosheid? Kernwapens? Iran is qua economie net zo stabiel als verrijkt plutonium.

 

Ohja, zei iemand daar valuta-risico?: http://www.mo.be/artikel/iraanse-rial-bereikt-historisch-dieptepunt

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja beetje jammer Jasper, ik kan je hierin ook niet helemaal serieus nemen.

 

Noord-Korea al overwogen? Ook een vrij stabiele economie en een overheid die tenminste niets aan duidelijkheid overlaat ;D

 

Wat is eigenlijk precies je afkeer tegen een NL of EU bank? Bankkosten van een eenvoudige betaalrekening?

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Jullie gaan te snel ;)

 

Dat van die Rial wist ik niet, maar ik was vergeten dat de valuta in engelse ponden, dollars of euro's kan worden geleend.

 

De besluiteloosheid was vooral bedoeld over de manier waarop de crisis wordt aangepakt. Men houdt zich liever bezig met hoofddoekjes van de koningin en een verbod op vuurwerk.

Het hele boycot gaat er alleen maar voor zorgen dat onze economie nog slechter gaat lopen. Iran raakt zijn olie toch wel kwijt aan landen als China en Rusland.

Maar was niet uit op een discussie over politiek. Vooral niet over onderwerpen waar het grote publiek anders denkt dan ik. (bad for buisness)

 

Maar misschien heb je ook wel gelijk. Een Iraanse bank als thuisbank kan heel slecht voor je naam zijn

Link naar reactie
  • 0

Ja beetje jammer Jasper, ik kan je hierin ook niet helemaal serieus nemen.

 

Noord-Korea al overwogen? Ook een vrij stabiele economie en een overheid die tenminste niets aan duidelijkheid overlaat ;D

 

Wat is eigenlijk precies je afkeer tegen een NL of EU bank? Bankkosten van een eenvoudige betaalrekening?

 

Gr

 

Devlinx

 

Wat ik tegen een bank uit europa heb? Behalve de slechte service, hoge kosten, niet willen/durven meedenken, koppelverkoop, woekerpolissen en het feit dat de banken nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden?

 

Sorry ben het vertrouwen al lang kwijt geraakt.

 

Maar zoals ik eerder al zei is Iran wellicht niet de jusite keuze. Er zijn nog wel andere landen, alleen vanuit dit land kreeg ik het aanbod.

Link naar reactie
  • 0

Een Iraanse bank als thuisbank kan heel slecht voor je naam zijn

 

LOL, ik zou nooit betalen aan je totdat je een NL bankrekening presenteert

Je ziet dit alleen niet, met de constructies die nu bestaan maak je gewoon geld over naar een NL rekeningnr. Zou ook zonde van de kosten van je klanten zijn. Hoe dit precies werkt weet ik nog niet, zover ben ik er nog niet ingedoken.

 

Bovendien denk/verwacht ik niet dat je ooit geld naar mij overmaakt, lol.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik tegen een bank uit europa heb? Behalve de slechte service, hoge kosten, niet willen/durven meedenken, koppelverkoop, woekerpolissen en het feit dat de banken nauwelijks hun hoofd boven water kunnen houden?

 

Advies: gebruik je energie om te ondernemen en gebruik de bank alleen voor het betalingsverkeer.

Ondernemingen maken winst voor zichzelf, verwacht vooral niet dat ze met jou gaan meedenken. Probeer, buiten het betalingsverkeer, gewoon onafhankelijk te zijn van de bank. Dan heb je daar ook nooit kosten en ellende van.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Helaas heb ik die luxe niet en ben ik nog wel afhankelijk van de bank. Tenminste ben bijna van ze af.

 

Ben misschien van plan een groot project te starten waar een hoop geld voor nodig is. En daarvoor moet je niet in Nederland wezen ;).

Maar ga gewoon nog even verder kijken. Zoals eerder gezegd door Roel zijn er nog 185 193 andere landen.

Link naar reactie
  • 0

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/the-future-of-finance/allah-vrouwen-en-de-bank.html

 

Na de crash van ons Westerse financiële stelsel wordt het wellicht eens tijd om om ons heen te kijken naar andere vormen van bankieren. Wereldwijd zijn er diverse alternatieven voorhanden, een daarvan is het Islamitisch bankieren. Oftewel bankieren volgens de wetten van de sharia.

 

In grote delen van de wereld wordt deze vorm van handeldrijven al eeuwenlang uitgeoefend. Islamitisch bankieren is al zo oud als de Zijderoute. Recentelijk is er echter een nieuwe opleving te bespeuren, vooral bij emerging economies, zoals Maleisië, Indonesië en de Golfstaten, waar men na de financiële crisis naarstig op zoek is naar een nieuw paradigma voor groei.

 

Tegenlicht bezocht de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur, dat zichzelf op de kaart wil zetten als het internationale centrum voor het Islamitisch bankieren. Opvallend genoeg drijft het Maleisische succes voor een groot deel op een aantal topvrouwen die in deze branche de toon zetten. Zo is de gouverneur van de Centrale Bank in Maleisië een vrouw, het hoofd van de Securities and Exchange Commissie is een vrouw, de directeur van de Islamitische Stock Exchange is een vrouw, en zijn er in Maleisië verschillende vrouwelijk CEO's te vinden van islamitische banken.

 

Tegenlicht is op zoek naar de Female Touch in het Islamitisch bankieren in Maleisië en volgde daarvoor een vrouwelijke bankdirecteur Fozia Amanulla (Chief Executive EonCap Islamic Bank), de vrouwelijk directeur van de Islamitische Stock Exchange Raja Teh Maimunah, de vrouwelijke directeur van een van de grootste Aziatische vermogensbeheerders Datuk Noripah Kamso (Chief Executive CIMB-Principal Islamic Asset Management) en de vrouwelijke Baljeet Kaur Grewal werkzaam als hoofd-Econoom bij de Maleisische branche van het Kuweit Finance House (KFH).

 

Uitzending: 21 februari 2011

Regie: Shuchen Tan

Productie: Bella Boender

Eindredactie: Henneke Hagen / Jos de Putter

 

Ook, bijv.: http://ftalphaville.ft.com/blog/2007/05/23/4731/islamic-finance-an-ft-special-report/

Link naar reactie
  • 0

Bij het lezen van dit topic schieten mij drie punten door het hoofd:

1. Naar Iraanse banken mag je niet met Amerikaanse dollars betalen. De betreffende bank kan hiervoor een hoge boete krijgen (zie ABN Amro dat hiervoor ooit een boete van honderden miljoenen euro's moest betalen)

2. Alle banksystemen controleren hiervoor op het woord "Iran", maar bijvoorbeeld ook op "Persia"

3. Inmiddels heeft ook de EU Iran op de sanctielijst gezet waardoor financiele transacties vrijwel niet meer mogelijk zijn en zelfs verboden zijn op straffe van, net als bij de Amerikanen, een hoge boete.

 

Simpel gezegd: als jij een leverancier in NL wil betalen via je Iraanse rekening, dan blokkeert de Nedelandse bank van jouw leverancier deze betaling omdat deze bank 'compliant' wil zijn en geen boete wil krijgen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.