Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Joost Rietveld

Auto en BTW, de complete nieuwe regels...

Recommended Posts

Ik hoop dat ik het redelijk begrepen heb. Graag ontvang ik op- en aanmerkingen op de sheet.

 

Ik heb niet alles doorgenomen, maar dit valt mij al op om nog eens te controleren:

 

Als je geen beroepsvervoerder bent dan heb je geen investeringsaftrek.

link

 

Wel wanneer het een zeer zuinige auto betreft.

Volgens mij mis je daarvoor de voorwaarde in de sheet. Dit zou je kunnen koppelen aan de bijtelling.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ging in mijn geval over een bestelbus, dan geldt het toch wel?

Ik kan de voorwaarde eens toevoegen.

 

Groeten,

Joris

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ging in mijn geval over een bestelbus, dan geldt het toch wel?

Alleen als het vervoeren met de bestelbus het beroepsinkomen is.

Transporteur van goederen (koerier) of personen (taxi).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie die beperking toch nergens staan. Belastingdienst site maakt hier geen melding van. Wel voor auto's bedoeld voor personenvervoer maar niet voor bestelbus. link

Zie ook Lancelots forum. Ik ga er dus van uit dat ik wel investerings aftrek zou krijgen (ware het niet dat deze etikettering voor mij niet interessant is).

 

Edit: links

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Joris,

 

Bij een bestelauto geldt inderdaad doorgaans recht op investeringsaftrek. Doorgaans omdat er wel wat regels zijn t.a.v. De laadruimte en niet elke bestelauto valt daarbinnen.

 

Je excel heb ik niet gecontroleerd op juistheid omdat dat best een klus is en omdat er al andere modellen in omloop zijn die gemaakt zijn door fiscalisten.

 

Groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb blijkbaar dezelfde opvatting over beroepsvervoer als ronaldinho, terwijl Joost in dat draadje meer weet of anders weet over speciale bestelauto's. Misschien kan hij de achtergrond hierover verklaren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Brood,

 

In dat draadje ging het om de vraag of er sprake was van een personenauto. Dan geldt de KIA alleen als die bestemd is voor beroepsvervoer over de weg.

 

Is het geen personenauto, dan geldt de uitsluiting van de KIA niet.

 

Gr. Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Joost,

 

@joris 276:

Je baseert je keuze op het financieel+fiscaal minimum, maar er zijn misschien ook bijkomende argumenten om anders te kiezen.

 

ik vraag me toch af als je de bestelauto voor IB prive neemt je met verzekeringen omtrent vervoer van goederen niet een risico loopt van een beperkte uitkering en eventuele niet gedekte aansprakelijkheid . Hierover is ook al eens gepost op HL. Ik weet niet of de mogelijkheid er is bestelauto prive te nemen met een zakelijke dekking.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na veel informatie zoeken kom ik er toch niet uit. We denken erover om een personen auto op naam van de zaak (vof man/vrouw firma) te kopen. De auto gaat echter ook veel privé gebruikt worden, zeker meer dan 500km per jaar. Het wordt een zuinige auto met 14% bijtelling.

Moet je dan nog een rittenadministratie bijhouden ook al weet je dat je boven de 500km per jaar komt? Of mag je ook zonder rittenadministratie alleen de 14% bijtelling hanteren? Dat scheelt natuurlijk veel werk.

Hoe werkt het met de btw? Moet je het privé gebruik van de auto weer verrekenen met de btw aftrek? Is daar een vast percentage voor of hangt dat weer af van hoeveel je de auto privé ten op zichte van zakelijk gebruikt?

Is er een grens hoeveel je de auto privé mag gebruiken ten opzichte van zakelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

De 14% bijtelling hoort bij de IB , waar je de OPA (Onttrekking Privegebruik Auto) hanteert. Wanneer je dus meer dan 500 km prive rijdt.

 

Na veel informatie zoeken kom ik er toch niet uit.

 

Toch wel in dit draadje en op veel plaatsen te vinden. De BTW kun je zakelijk of prive etiketteren. Zie o.a. deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belastingdienst zegt het verkeerd. 1 oktober is geen datum in deze regeling. Wellicht heb je iemand gesproken die het nieuwe besluit nog niet kent.

 

In jouw geval hanteer je de 75% regeling tot 1 juli.

Vanaf 1 juli corrigeer je 1,5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde als prive gebruik tijdsevenredig (dus maal 6/12), maar trek je alle auto-BTW uit het tweede half jaar wel volledig af

 

Groet

Joost

 

Is deze regel ook toegestaan in een BV?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze regel slaat op de overgang van het 'oude' btw-auto-regime naar het 'nieuwe' btw-auto-regime, en dat gebeurde in 2011. Heeft je vraag betrekking op de btw-aangiftes van 2011?


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze regel slaat op de overgang van het 'oude' btw-auto-regime naar het 'nieuwe' btw-auto-regime, en dat gebeurde in 2011. Heeft je vraag betrekking op de btw-aangiftes van 2011?

 

Dat begrijp ik, ik vraag het voor 2012. Deze regel is ook van toepassing in 2012 en later, ik vroeg me alleen af of deze regel is toegestaan in een BV. Ik heb nog een privé auto waar geen administratie voor wordt bijgehouden maar die wel soms zakelijk wordt gebruikt. Bij een ez of vof zou je dan 100% van de brandstof en onderhoud aftrekken en weer 1,5% van de cataloguswaarde corrigeren, bij een bv twijfel ik of dit mag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer een werknemer in zijn/haar eigen auto rijdt voor de onderneming, kan de werkgever (de onderneming dus) geen btw aftrekken. Mijns inziens geldt dat ook voor de DGA.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Joost,

 

Ik heb veel gezocht op het forum om een antwoord op mijn vraag te krijgen, echter heb ik heb niet specifiek kunnen vinden.

 

Ik heb sinds begin dit jaar mijn privé auto zakelijk gebruikt en gezien ik meestal in Duitsland tank heb ik heeft er geen BTW aftrek in mijn administratie plaatsgevonden. Hierdoor waren alle kosten van mijn privé auto ook privé betaald inclusief de BTW waneer deze wel van toepassing was i.e. keuze omzetbelasting privé dus geen correctie 1,5% privé gebruik.

 

Nu heb ik in December dit jaar een nieuwe auto gekocht/geleverd welke op de zaak is aangeschaft (eenmanszaak),

de auto staat op mijn balans en de betaalde voorbelasting wil ik gaan aftrekken. Echter ben ik er nog niet uit wat voor mij het beste zal zijn voor wat betreft de omzetbelasting correctie privé gebruik, de 2,7% regeling of de sluitende KM registratie.

 

Stel Auto kost 50000 incl btw (bpm = 0)

 

Is het zo dat bij de 2,7% regeling ik 2,7% nieuwwaarde / 12 (50000 / 100 * 2,7 /12 = 112,5 )mag toepassen of blijft dit gewoon 1 jaar dus (50000 / 100 *2,7 = 1350 )

 

en is het bij gebruik van KM administratie dat dit ook na verhouding wordt berekend, dus over deze ene maand met andere woorden 1/5 deel van aanschaf btw ca 8500/5 = 1700 / 12 = 141,66 * percentage privé ?

 

stel verhouding privé zakelijk was tot december 90% zak 10% privé en vanaf december 50% zak 50% privé,

dan kan ik niet de totale verhouding nemen omdat het een andere auto is maar de verhouding nemen vanaf het moment gebruik van de auto correct?

 

alvast bedankt.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Snippe

Is het zo dat bij de 2,7% regeling ik 2,7% nieuwwaarde / 12 (50000 / 100 * 2,7 /12 = 112,5 )mag toepassen of blijft dit gewoon 1 jaar dus (50000 / 100 *2,7 = 1350 )

De eerste dus delen door 12

 

en is het bij gebruik van KM administratie dat dit ook na verhouding wordt berekend, dus over deze ene maand met andere woorden 1/5 deel van aanschaf btw ca 8500/5 = 1700 / 12 = 141,66 * percentage privé ?

nee die 141,66 moet je nog vermenigvuldigen met de verhouding privé/totale kilometers

 

stel verhouding privé zakelijk was tot december 90% zak 10% privé en vanaf december 50% zak 50% privé,

dan kan ik niet de totale verhouding nemen omdat het een andere auto is maar de verhouding nemen vanaf het moment gebruik van de auto correct?

 

klopt, je bekijk dit per de auto in kwestie.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Ik ben DGA (personal holding) en heb in november 2013 een 0% bijtelling auto aangeschaft (nieuw).

Nu zit ik met de btw bijtelling voor het privé gebruik in de aangifte.

Ik hou geen km-administratie bij.

Auto gekocht 01-11-2013 voor € 55.000,- incl. btw / bpm (=0).

 

€ 55.000,- x 2,7% = € 1.485,- x 2/12 = € 247,50

 

journaalpost:

 

Autokosten (W&V)

aan Btw af te dragen privé-gebruik auto (balans)

 

Klopt het bovenstaande?

 

De werkelijke voorbelasting op de geboekte autokosten is echter minder (los van de aanschaf uiteraard).

Klopt het dat je als DGA toch altijd het volledige forfaitaire bedrag moet afdragen (in tegenstelling tot een IB ondernemer)?

 

Ik hoor graag van jullie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autokosten (W&V)

aan Btw af te dragen privé-gebruik auto (balans)

 

Klopt het bovenstaande?

Volgens mij klopt dat, als de auto tenminste zakelijk is aangekocht.

 

De werkelijke voorbelasting op de geboekte autokosten is echter minder (los van de aanschaf uiteraard).

Klopt het dat je als DGA toch altijd het volledige forfaitaire bedrag moet afdragen (in tegenstelling tot een IB ondernemer)?

 

Voor de 2,7% correctie is het niet toepasbaar om dit door de BTW van de autokosten te laten beperken. Hierin zit voornamelijk het prive aandeel van de afgetrokken BTW bij aankoop. (bij de IB ondernemer geldt dit ook).

 

Na 5 jaar is 1,5% correctie toegestaan over al de BTW van het onderhoud . En dit kun je volgens mij wel beperken door de maximale BTW die in het jaar afgedragen is. Tenminste ik pas dit wel toe. De meningen kunnen hierover verschillend zijn .

Ben je zelf onzeker dan is het natuurlijk mogelijk geen BTW meer (op onderhoud) terug te vorderen, zodat correctie niet nodig is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een ondernemer voor de BTW, niet voor de inkomstenbelasting. Mijn onderneming is qua omzet en winst (als die er al is) marginaal. Ik verhuur vakantiehuisjes en moet af en toe met wat meubilair slepen. Daarom wil ik een bestelbus kopen. Alle 13 pagina's van dit topic heb ik doorgelezen en ik denk dat ik het antwoord voor mijn eigen specifieke situatie daar uit wel gehaald heb. Toch ben ik er niet helemaal zeker van, daarom de vraag of onderstaande beweringen van mij kloppen:

1.

Als eenmanszaak met BTW nummer kan ik een bestelbus rijden op grijs kenteken met het daarbij behorende lage tarief motorrijtuigenbelasting. Die bus komt op mijn naam te staan en ik wil hem ook als privé beschouwen en niet tot de bedrijfsmiddelen van mijn onderneming beschouwen. Ik kan wel - desgevraagd -aannemelijk maken dat tenminste 10% van de kilometers voor zakelijke doeleinden is.

2.

Als ik een nieuwe bus koop mag ik de BTW als voorbelasting aftrekken.

Tevens ben ik vrijgesteld van BPM

3.

Als ik een occasion koop (marge-auto) kan ik uiteraard de BTW niet als voorbelasting terugontvangen. BPM speelt dan ook niet.

Koop ik een occasion waar nog wel apart BTW op wordt berekend, kan ik die wel aftrekken van de verschuldigde BTW op de omzet.

4.

Zowel voor een nieuwe bus als een occasion geldt dat de BTW op alle brandstof en onderhoudskosten als voorbelasting aftrekbaar is.

5. Zowel voor een nieuwe buis als een occasion geldt dat bij de BTW-aangifte in het 4e kwartaal 1.5 % van de cataloguswaarde als privé gebruik opgegeven moet worden wanneer ik die BTW op brandstof en onderhoud heb afgetrokken.

6.

Trek ik de BTW op aanschaf (eventueel), brandstof en onderhoud niet af, dan hoef ik ook de 1,5 % privégebruik niet op te geven

7. Met bijtelling heb ik in geen geval iets te maken omdat ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5. Zowel voor een nieuwe buis als een occasion geldt dat bij de BTW-aangifte in het 4e kwartaal 1.5 % van de cataloguswaarde als privé gebruik opgegeven moet worden wanneer ik die BTW op brandstof en onderhoud heb afgetrokken.

 

Dag Pluym

 

Soms zien we topics over het hoofd doch het staat elk lid natuurlijk vrij om te reageren of niet. Ik had je vraag in elk geval gemist. Dus bij deze:

 

Ik ben het met alles wat je schrijft eens, behalve punt 5 hierboven. Als je een bus aanschaft en de aanschaf-BTW terugvraagt dan bedraagt de correctie wegens privégebruik de eerste 5 jaar 2,7% van de nieuwprijs van de bus incl. BTW en BPM.

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Joost,

 

Enorm bedankt voor je snelle reactie.

Het is me nu bijna geheel duidelijk.

Alleen die 2,7 % van de nieuwwaarde gedurende de eerste 5 jaar:

1. Is dat de eerste 5 jaar dat ik die bus in bezit heb of de eerste 5 jaar vanaf de eerste kentekendatum van die bus.

 

2.Stel dat ik een bus koop van ouder dan 5 jaar waar geen BTW & BPM meer over berekend wordt (dus een zogenaamd marge-voertuig) en ik breng alleen de BTW over brandstof en onderhoud in aftrek, geldt dan toch de eerste 5 jaar 2,7 % van de cataloguswaarde of die 1,5% ?

 

3.Stel dat ik een jongere bus koop waar nog wel BTW en BPM op zit maar ik breng dat niet in vooraftrek maar vraag alleen de BTW op brandstof en onderhoud in rekening; hoe zit het dan met die 2,7 respectievelijk 1,5 % ???

 

Ik weet, een gek kan meer vragen dan 10 moderators kunnen beantwoorden maar erg eenvoudig heeft de wetgever het ook niet gemaakt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 5 jaar is 1,5% correctie toegestaan over al de BTW van het onderhoud . En dit kun je volgens mij wel beperken door de maximale BTW die in het jaar afgedragen is. Tenminste ik pas dit wel toe. De meningen kunnen hierover verschillend zijn .

Ben je zelf onzeker dan is het natuurlijk mogelijk geen BTW meer (op onderhoud) terug te vorderen, zodat correctie niet nodig is.

 

 

Maar dan ga je uit van 1,5% over de btw van het onderhoud. Maar het gaat toch om 1,5% van de catalogus prijs ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan ga je uit van 1,5% over de btw van het onderhoud. Maar het gaat toch om 1,5% van de catalogus prijs ?

 

Klopt. Ik had snel beschreven, maar bedoeld, dat al de BTW op onderhoud in aftrek genomen mag worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil een bestelwagen kopen (grijs kenteken dus) waarvan het gebruiik tenminste 10% zakelijk zal zijn. De regeling m.b.t. de BTW-compensatie is mij toch niet geheel duidelijk. Wanneer is die compensatie nu 2,7% van de nieuwwaarde (incl BTW & BPM) en wanneer 1,5%?

 

Daarom 2 multiple-choice vraagjes . Wie kan mij het juiste antwoord geven? (bijvoorbeel d 1C ; 2A)

 

1. De bestelwagen is 7 jaar oud. De handelaar brengt de BTW apart in rekening. Ik breng de BTW op aanschaf en de BTW op onderhoud en brandstof in vooraftrek.

A. Omdat de wagen ouder dan 5 jaar is geldt de 1,5% BTW compensatie voor privé gebruik zolang ik die wagen in mijn bezit heb.

B. De eerste 5 jaar dat die wagen in mijn bezit is geldt de 2,7 % BTW compensatie voor privé gebruik, daarna wordt dat 1,5% zolang die wagen in mijn bezit is.

C. De eerste 5 jaar dat die wagen in mijn bezit is geldt de 1,5 % BTW compensatie voor privé gebruik, daarna hoef ik het privé gebruik niet meer op te geven.

 

2. De bestelwagen is 7 jaar oud. De handelaar brengt geen BTW in rekening (marge auto). Ik breng alleen de BTW op onderhoud en brandstof in vooraftrek.

A. Omdat de wagen ouder dan 5 jaar is geldt de 1,5% BTW compensatie voor privé gebruik zolang ik die wagen in mijn bezit heb.

B. De eerste 5 jaar dat die wagen in mijn bezit is geldt de 2,7 % BTW compensatie voor privé gebruik, daarna wordt dat 1,5% zolang die wagen in mijn bezit is.

C. De eerste 5 jaar dat die wagen in mijn bezit is geldt de 1,5 % BTW compensatie voor privé gebruik, daarna hoef ik het privé gebruik niet meer op te geven.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op basis van het Besluit van 11 juli 2012 zou ik zeggen

1 : B

2 : A

 

Ik vind overigens dat het antwoord op vraag 1 eigenlijk A zou mogen zijn, maar ik heb nog geen inspecteur gesproken die dat ook vindt (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, ik spreek gewoon niet zo vreselijk veel inspecteurs).

 

Wat ook te overwegen is: hou een kilometer-administratie bij waardoor je het zakelijk en privé-gebruik keurig in percentages uit kan drukken, en vraag het percentage van het zakelijk gebruik aan voorbelasting terug. Als je ook de btw op de aanschaf terugvraagt, wordt het een soort ingewikkeld, maar hopelijk helpt het besluit je verder.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 295 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept