Heel veel jaren geleden zat mijn echtgenote in een reclame voor een nieuw koekje, merk “Club”. Vreemd genoeg geen spoor meer van te vinden op het Internet. Ik moest er aan denken bij het lezen van een boek over Neuromarketing. Later zal blijken waarom. Deze vrij nieuwe tak van sport probeert (koop) gedrag te voorspellen aan de hand van fysische metingen in de hersenen en de rest van het lichaam. Denk daarbij bijvoorbeeld aan oogbewegingen, spierspanning en hartslag. Eigenlijk is het dus consumentenonderzoek met behulp van vaak onbewuste lichaamstaal. Het betreffende hoofdstuk ging over het gebruik van empathie, invoelingsvermogen dus. Onze hersenen zijn door spiegelneuronen in staat mee te voelen, ruiken en proeven wat anderen ervaren.
Conclusie is dat beelden die ons effectief opslurpen in de zin dat we ze als het ware zelf beleven heel effectief zijn. We kennen dat natuurlijk van – zien eten, doet eten - maar het werkt ook op het geheugen. In de serie Overspel zie je een aantal keer het gebruik, dus het openen van de fles, inschenken en drinken, van een Cola. Duidelijk geen Coca Cola, wel met een rode dop. Weet het niet 100% zeker, maar dacht dat het om het voor mij geheel onbekende huismerk van AH ging. Boodschap is dat het wegzetten van een fles weinig of geen effect heeft maar het gebruik des te meer. We drinken als het ware mee en volgende keer als we die specifieke Cola zien krijgen we dorst.
Terug naar het koekje in de reclame van mij vrouw. In deze reclame zongen ze in clubverband samen een liedje over het koekje en lieten ze de verpakking zien. Boodschap kwam er op neer dat je door het op zak hebben van de koekjes bij de groep hoorde. Het werd een grote flop. Ze werden niet gekocht.
Ze hadden, met de kennis van nu, natuurlijk naar een bakker moeten gaan waar het duidelijk heerlijk ruikt (kijker ruikt mee), de verse koekjes worden in een ambachtelijk zakje gedaan en aangegeven (kijker voelt het zakje) en samen bij een heerlijk kopje koffie gegeten (kijker proeft mee). Hé, – denk je dan - die reclame bestaat.
Natuurlijk ziet iedereen dan dat er in statisch adverteren de klad zit en Youtube de toekomst heeft. Hier kan je zelfs meebeleven hoe het is om een nieuw smartfoon uit de verpakking te halen en in gebruik te nemen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans v N
Hans v N
Heel veel jaren geleden zat mijn echtgenote in een reclame voor een nieuw koekje, merk “Club”. Vreemd genoeg geen spoor meer van te vinden op het Internet. Ik moest er aan denken bij het lezen van een boek over Neuromarketing. Later zal blijken waarom. Deze vrij nieuwe tak van sport probeert (koop) gedrag te voorspellen aan de hand van fysische metingen in de hersenen en de rest van het lichaam. Denk daarbij bijvoorbeeld aan oogbewegingen, spierspanning en hartslag. Eigenlijk is het dus consumentenonderzoek met behulp van vaak onbewuste lichaamstaal. Het betreffende hoofdstuk ging over het gebruik van empathie, invoelingsvermogen dus. Onze hersenen zijn door spiegelneuronen in staat mee te voelen, ruiken en proeven wat anderen ervaren.
Conclusie is dat beelden die ons effectief opslurpen in de zin dat we ze als het ware zelf beleven heel effectief zijn. We kennen dat natuurlijk van – zien eten, doet eten - maar het werkt ook op het geheugen. In de serie Overspel zie je een aantal keer het gebruik, dus het openen van de fles, inschenken en drinken, van een Cola. Duidelijk geen Coca Cola, wel met een rode dop. Weet het niet 100% zeker, maar dacht dat het om het voor mij geheel onbekende huismerk van AH ging. Boodschap is dat het wegzetten van een fles weinig of geen effect heeft maar het gebruik des te meer. We drinken als het ware mee en volgende keer als we die specifieke Cola zien krijgen we dorst.
Terug naar het koekje in de reclame van mij vrouw. In deze reclame zongen ze in clubverband samen een liedje over het koekje en lieten ze de verpakking zien. Boodschap kwam er op neer dat je door het op zak hebben van de koekjes bij de groep hoorde. Het werd een grote flop. Ze werden niet gekocht.
Ze hadden, met de kennis van nu, natuurlijk naar een bakker moeten gaan waar het duidelijk heerlijk ruikt (kijker ruikt mee), de verse koekjes worden in een ambachtelijk zakje gedaan en aangegeven (kijker voelt het zakje) en samen bij een heerlijk kopje koffie gegeten (kijker proeft mee). Hé, – denk je dan - die reclame bestaat.
Natuurlijk ziet iedereen dan dat er in statisch adverteren de klad zit en Youtube de toekomst heeft. Hier kan je zelfs meebeleven hoe het is om een nieuw smartfoon uit de verpakking te halen en in gebruik te nemen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35309-neuromarketing-en-het-koekje-bij-de-thee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag