Ga naar inhoud
  • 0

Onterechte klachten op klacht.nl

Beste mede ondernemers,

 

De laatste tijd loop ik tegen een probleem aan waar misschien meerdere ondernemers tegen aan lopen.

4 jaar geleden ben ik een webshop begonnen en na een paar jaartjes doorbijten en elk vrij uurtje in de zaak gestopt te hebben gaat het sinds vorig jaar, het derde jaar best goed.

Sinds het zo goed gaat heb ik gemerkt dat er soms een klacht over ons wordt geschreven door ontevreden klanten.

Meestal gaat dit over een pakket dat niet op tijd is afgeleverd door de pakketdienst wat soms terecht is maar altijd is opgelost.

Mocht het echt mis gaan bij een verzending doen we niet moeilijk en storten we het aankoopbedrag terug of we versturen een nieuw pakket indien dit nog op voorraad is.

Bij elke winkel of webshop gaat er wel eens iets mis maar we doen echt ons uiterste best doen om dit minimaal te houden.

gemiddeld gaat er 1 op de 800-1000 pakketten iets mis en dan is het vrijwel altijd een vertraagde levering wat een paar dagen langer duurt als normaal.

 

Er zijn verschillende websites waar de klant terecht kan voor een klacht maar de laatste tijd komen er veel klachten op www.klacht.nl.

Deze klachten zijn in een enkel geval volledig terecht maar de meeste zijn compleet verzonnen of zwaar overdreven.

Er staan bijvoorbeeld klachten over producten die wij nooit hebben verkocht en we zelf nog nooit van gehoord hebben.

 

We hebben contact opgenomen met klacht.nl en uitgelegd dat we graag met deze klanten in contact zouden komen en dat de (meeste) klachten onterecht zijn met een goede onderbouwing.

De reactie van klacht.nl is dat we dan maar lid moeten worden voor 100,- ex btw per maand en dan mogen reageren op de klacht.

 

In de afgelopen 4 jaar hebben we nog nooit een klacht niet opgelost maar staan nu wel hoog in de zoekmachines door een klachtensite welke al honderden misschien wel duizenden keren is gelezen.

 

Nu vraag ik me af of meerdere collega ondernemers hier last van hebben en hoe zouden jullie hier mee omgaan.

Het heeft veel tijd, geld en moeite gekost om iets op te bouwen maar dit is niet echt eerlijk ondernemen.

 

Lid worden heeft niet mijn voorkeur, we zijn al lid van een keurmerk waar we flink voor betalen en daarbij voelt het niet juist om zo´n bedrijf te belonen.

Een advocaat inschakelen is ook een mogelijkheid maar dat is misschien iets te rigoureus in dit stadium.

 

Mocht iemand dit traject al een keer hebben meegemaakt lezen ik en andere ondernemers het natuurlijk heel graag!

 

Groet,

 

Serge

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vervelende situatie zeg... Zoals ze zo mooi zeggen: je goede naam komt te voet en gaat te paard. Nu dat paard nog even tegen zien te houden!

 

Ik heb even rondgekeken bij klacht.nl maar volgens mij hoef je niet direct voor een duur account te gaan. Ik zag ook dat ze een gratis variant hebben: http://www.klacht.nl/voor-bedrijven/. Ik zou snel een account aanmaken en kijken wat je er aan damage control kunt doen...

 

Succes,

iOptimize

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

De reactie van klacht.nl is dat we dan maar lid moeten worden voor 100,- ex btw per maand en dan mogen reageren op de klacht.

 

Dat is vreemd, wat er is ook een gratis lidmaatschap waarmee je op klachten kunt reageren aldaar - en een beetje wederhoor lijkt me ook zeer terecht. Als je ervoor betaalt kun je klachten afhandelen voor publicatie... eigenlijk riekt dat ook een beetje naar chantage, maar een oordeel daarover laat ik liever aan juridische experts.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle snelle reacties!

 

In de reactie op mijn eerdere e-mail aan klacht.nl werd me voorgesteld dat het echt nodig was om lid te worden.

Inmiddels zie ik dat er inderdaad via de website een mogelijkheid is om te reageren op de klachten.

Wel vreemd om nogmaals op al afgehandelde klachten te reageren maar het is in ieder geval iets.

Nog beter zou zijn om de klachten echt te verwijderen als deze zijn afgehandeld maar ik kan hier wel mee leven.

 

Nou, ik ga snel wat damagecontrol doen :-[

Link naar reactie
  • 0

Erg vervelend. Helaas kan iedereen (ook concurrentie ) zo maar van alles ongestraft over je gaan schrijven wat voor zeer veel schade kan zorgen. Ik hoop dat hier in de toekomst nog iets aan gedaan kan worden, ben persoonlijk geen fan van sites zoals klacht.nl en kassa waar iedereen maar alles kan neerzetten.

 

Mijn advies is om er zeker op in te gaan, maar ik zou niet publiekelijk een discussie gaan voeren. Ik zou per klacht eenmaal reageren. Bijvoorbeeld schrijven dat je dat product nog nooit verkocht hebt of indien de klacht terecht is dat het is opgelost oid. Mocht het echt de overhand gaan krijgen dan raad ik je aan om je te registeren bij een site zoals Truspilot en dat op je site neer te zetten zodat bezoekers zien dat je gewoon goede service levert. Een link naar deze recensies zou je ook in de neppe-klachten kunnen posten waarmee je aantoont dat het onzit is.

 

Een ander punt dat bij mij op komt is of ze het wel echt over jou hebben? Ik heb ook een webwinkel en krijg wel eens mailtjes van mensen die een klacht hebben, terwijl ze nog nooit bij mij besteld hebben. Ik ga dan kijken hoe ze op mjin site zijn gekomen en dan zijn ze soms gewoon zoekend op een concurrent op mijn site gekomen omdat die een nogal generieke naam heeft. De klacht gaat dan dus helemaal niet over mij maar over iemand anders.

Link naar reactie
  • 0

Beste Serge,

 

 

Bij ons is ongeveer het zelfde gebeurt op klacht.nl. De klant heeft ons de mogelijk niet gegeven om eerst klacht zelf op te lossen. Vandaar dat ik het idee heb dat klacht.nl wellicht zelf bestellingen plaatsen bij webwinkels. Ook is onze logistiek en support afdeling zeer snel is. Durf zelf te zeggen dat het proces erdoor vertraagd is.

 

Nu snap ik dat sites zoals klacht.nl en trustpilot soms nodig zijn vooral bij malafide websites echter vind ik dat deze zich ook aan regel dienen te houden.

 

De klant hebben wij goed afgeholpen(ondanks het feit dat de klant de klacht via klacht.nl is gegaan) en nu voortaan als mensen ons googlen voor de komende x aantal jaar zien ze die ene klacht steeds. Dit vind ik oneerlijk en onterecht. Als we deze scenario in de echte wereld zouden toepassen zou een klant bijvoorbeeld elke dag 2 deuren verder op tegen elke klant zeggen 2 jaar geleden een klacht hadden. Tenzij je 249 euro ex BTW aan klacht.nl betaald om hem weg te laten halen. Dit is kapitalisme op zijn ergste.

 

Uit principe kan ik ze die bedrag niet betalen en reageren op die klacht hebben wij al gedaan. (gratis account vind ik trouwens gewoon een sneaky manier om de 249 ex btw te goed te maken) Maar alsnog willen wij niet op klacht.nl staan. Welke ondernemer die een beetje logisch kan nadenken wilt op een site staan die KLACHT.NL heet en daarvoor betalen? Dit gaat vele klanten onterecht afschrikken. Bovendien geeft klacht.nl alleen de mogelijkheid om negatieve reactie te plaatsen in tegenstelling tot andere beoordelingssites. Ten slotte dienen beoordelingssites geen reële beeld te geven over een onderneming in het belang voor de klant?

 

Ik ben persoonlijk niet zo makkelijk als jou Serge, om inmiddels 249 ex btw te betalen om een klacht te verwijderen vind ik chantage en bovendien voelt dit als gijzeling.

 

Indien wij er niet in een beschaafde wijze eruit kunnen komen met Klacht.nl zou ik alle bedrijven willen benaderen die op klacht.nl staan en samen eventueel een rechtszaak te starten tegen hun. Ik ben inmiddels aan het uitzoeken of een domeinnaam intellectuele eigendomsrechten hebben.

 

Hoe denk je hier over en hoe is het bij jou afgelopen?

 

 

MVG,

 

 

Philip

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat klacht.nl geen innitiatef van de consumentenbond of van de overheid is. In hoeverre kun je het dan serieus nemen?

 

Ik denk niet dat je moet denken als ondernemer; maar in hoeverre een gemiddelde internetgebruiker het serieus neemt, is afhankelijk van hoe groot het zoekverkeer daar terecht komt. Als daar dus veel word geklaagd, ondanks dat het niet van de consumentenbond of overheid is, kan het dus nog wel invloed hebben op je potentiele klanten.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat de consument een site zoals klacht.nl wel degelijk serieus neemt.

Maar denk ook dat je niet moet overdrijven met de negatieve kant van het staan op een site als klacht.nl.

Als jij die klacht die op die site is geplaatst serieus neemt en keurig oplost komt dat als het goed is ook gewoon daarbij te staan dat die klacht is opgelost.

Consumenten die eventueel op die pagina komen nadat ze op je gezocht hebben zien dus wel een klacht maar ook dat jij die keurig hebt opgelost. misschien kan dat zelfs nog wel eens positief werken want geen enkele consument verwacht dat jij foutloos werkt maar willen er wel graag vertrouwen in kunnen hebben dat als er een probleem is dat je dat netjes oplost.

 

Het is net als met recensies, als ik van ene bedrijf 100% positieve recensies zie ga ik toch eerder aan dat bedrijf tweiffelen (hebben ze die niet gewoon zelf geschreven) dan als er ook wat mindere ervaringen tussen staan.

Link naar reactie
  • 0

ik heb zelf klacht.nl gebruikt deze week. was een de laatste strohalm!

 

in het kort:

 

collega koop labtop bij scheer en foppen (collega ondernemer aan overkant van de straat)

lees de klacht hier:

http://www.klacht.nl/scheer-en-foppen/klacht/onterechte-rekening-2/

 

wat het vreemde is in het verhaal: tot 145,- reparatie kosten hebben ze zichzelf niet verplicht om de klant te bellen.

Ook zit er op software geen garantie.

Er was geen software klacht!

TOCH zeggen ze dat er een software fout in zat en hebben windows opnieuw overschreven.

Ze konden haar niet zeggen wat de foutmelding was(vriend van haar is werkzaam in de software) Ook konden ze niet zeggen hoe ze het zou kunnen voorkomen.

Ze beweerde zelfs dat de software fout de oorzaak was van de oververhitting!

 

HP zegt: tja hij is nu over 1 jaar, dus is de garantie voor S&F daar willen wij niet tussen gaan zitten.

S&F verstiging zegt: wij kunnen niks doen, dit zijn gewoon de gemaakte kosten, en wat is nou 135,- tegenover een nieuw kopen??

wil je bij S&F de klacht indienen moet je hem mailen, haha als je labtop stuk is ??? (ja je kunt vast wel bij iemand anders mailen.... en hoe weet je of er antwoord is ? als ze je bellen?)

 

Vandaar dat ik met enige google werk zag dat op klacht.nl de oplossings factor erg hoog is.

 

BINNEN 24hr was de rekening weg, en kon ze de labtop ophalen zonder problemen.

 

klacht.nl is nog niet zo erg als ressenties op plekken als tomtom, trosradar, kassa, tupalo enz daar kun je namelijk NIKS aan doen en blijven staan, terecht of onterecht.

(en een rechtzaak tegen tros, kassa of tomtom is kansloos voor een ondernemer alleen...)

 

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas heeft een boze buurman een nep klacht op klacht.nl geplaatst. Mijn met zorg opgebouwde reputatie gaat zo stuk door 1 boze meneer. Klacht.nl weigert na uitleg de klacht te verwijderen. De klacht is nep, is laster. Heb nog nooit voor die zogenaamde bedrijf (die trouwens in KvK al jaren failliet is) zaken mee gedaan. Via onderzoek achter gekomen wie de klacht heeft geplaatst en ga aangifte doen tegen laster. Politie er al over gesproken.

 

Elk idioot kan zijn concurrent, buurman, of kennis op klacht.nl beschadigen door een nepklacht te plaatsen. Er is totaal geen controle bij klacht.nl Zij controleren de gegevens niet, de KvK of dat er wel echt sprake is van een geschil/klant. Zo kan dus iedereen een ander kapot maken.

 

Dis is smaad en laster. En klacht.nl is medeverantwoordelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb problemen met klacht.nl.

Er zijn veel nep klachten geplaatst en er wordt zelfs gesproken over oplichting.

Ik heb doorgegeven dat ik hier een rechtzaak van ga maken als ze de gegevens niet verwijderen. Het is immers smaad.

Ze kwamen aan met een abonnement waar ik geld voor moet betalen.

 

Helaas verlies ik veel klanten want als men mijn bedrijfsnaam intikt in Google, is klacht.nl in de top 5 van de zoekresultaten.

Link naar reactie
  • 0

Laster = zwart maken of beledigen op basis van onwaarheden.

Smaad = zwart maken of beledigen op basis van misschien waarheden maar nog niet (of wel) bevestigd.

 

Voor laster zijn de straffen en boetes hoger. Omdat er namelijk sprake is van onwaarheden verspreiden met het doel de persoon of bedrijf te beschadigen in reputatie met alle gevolgen van dien.

 

Zo kan dus, zoals eerder gezegd, een concurrent een ander beschadigen met als doel meer omzet van zijn klanten te krijgen. Of zoals in mijn geval een prive dispuut welke netjes via de gemeente loopt, door wraak of boze gevoelens mijn bedrijf en inkomsten kapot maken.

 

Nou staat er maar 1 klacht en heb ik een nette reactie geplaatst. Maar ook ik ben nu in Google te vinden. Gelukkig is mijn naam nu wel verwijdert. Maar toch lijd ik hier schade aan.

 

Wanneer er met een dergelijke dienst misbruik gemaakt kan worden en er vele bedrijven en personen hier benadeelt (onterecht) in worden, lijkt mij, dat zij hier ook wetten en regels verbreken en geen bestaansrecht hebben. Ik ben helemaal voor als sites voor oplichting en het waarschuwen van consumenten. Maar er moet toch iets gedaan worden aan het bestrijden van misbruik, onterecht of niet bestaande klachten en reputatie schade?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn veel nep klachten geplaatst en er wordt zelfs gesproken over oplichting.

Ik heb doorgegeven dat ik hier een rechtzaak van ga maken als ze de gegevens niet verwijderen. Het is immers smaad.

 

Dat kan ik me voorstellen (d.w.z. smaad of laster).

 

Maar hoe kan zo'n klachtensite eigenlijk bestaan, als er zoveel nepklachten op staan? Dan zou je denken dat weinig bedrijven betalen en veel benadeelde bedrijven rechtszaken aanspannen, waarna de klachtensite aan de juridische kosten en schadevergoedingen ten onder gaat. Als internetuitgever zou ik me daarom wel drie keer bedenken voor ik zo'n klachtensite zou starten.

 

Misschien blaffen de benadeelde bedrijven wel, maar bijten ze te weinig.

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

 

Misschien blaffen de benadeelde bedrijven wel, maar bijten ze te weinig.

 

Zelfs als je in jouw gelijk staat is een rechtzaak aanspannen een erg dure en langdurige zaak. Je krijgt vaak nog niet eens al jouw schade vergoed.

 

Echter lijkt mij dit toch de enige zaak om wat aan deze onterechte lastercampagnes te doen.

 

Meer hierover staat op de blog van mede Higherlevel lid Arnoud Engelfriet:

 

http://blog.iusmentis.com/2009/03/14/forum-internetoplichtingnl-aansprakelijk-voor-berichten/

 

Hij kan je verder helpen. Ik denk dat je een juridisch sterke zaak hebt. Stel ze maar aanspoarakelijk voor alle aantoonbaar geleden schade met bewijzen van Google zoek resultaten en verminderde omzet als ze de onterechte aantijgingen niet willen verwijderen binnen een week. Al deze beschuldigingen aan www. klacht.nl over het publiceren van onterechte antireclame en zwartmaken van eerlijke bedrijven , werken ook niet bepaald in het voordeel van dit bedrijf.

 

Zonde eigenlijk want klacht.nl heeft bij sommige bedrijven wel een goede functie. Zo zijn er bepaalde bedrijven die pas na heel veel klachten van ontevreden klanten iets eraan willen doen.

Indertijd wilde ik mijn kapotte IPhone laten repareren. Ik had nog garantie van de winkel. Toen hoorde ik dat het reparatiebedrijf Dynafix de reparaties deed voor de winkelketens, zocht ik direct die naam op. Toen schrok ik van de werkelijk honderden klachten over hun. Naast tientallen gedupeerden op klacht.nl ook honderden reacties op kassa.vara.nl, fokforum-klaagbaak enz

Als klacht.nl zijn werk op eerlijke wijze doet is daar dus behoefte aan.

Link naar reactie
  • 0

 

De jurisprudentie staat op de blog van mede Higherlevel lid Arnoud Engelfriet:

 

http://blog.iusmentis.com/2009/03/14/forum-internetoplichtingnl-aansprakelijk-voor-berichten/

 

 

Paul, lees nou es goed voordat je advies geeft.

 

Update (6 juli): het vonnis is verworpen, in een nieuwe uitspraak acht de rechter de uitingen van “oplichting” gerechtvaardigd omdat “Trendylaarzen tenminste de schijn van oplichting tegen had”.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twa Bla dat is iets helemaal anders. Jouw opmerking slaat als een tang op een varken. Als een bedrijf terecht op een internet klachten/oplichtingensite zwart wordt gemaakt, wijst de rechter natuurlijk alle smaadclaims af van de "benadeelde"oplichter.

Hetzelfde geldt voor het beruchte telecom bedrijf Pretium. Zij verliezen natuurlijk ook al hun rechtzaken:

 

http://blog.iusmentis.com/2011/02/21/niet-aansprakelijk-voor-forumdraden-of-voorgelezen-smsjes/

 

Echter als je juridisch aantoonbaar onterecht in een kwaad daglicht wordt gesteld, sta je wel sterk in een rechtzaak als benaadeeld bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Zelf net terug van politie en heb aangifte gedaan. Tegen de persoon die de nepklacht heeft geplaatst en met eis dat klacht.nl een rectificatie plaatst. Schijnt een moeilijke zaak te zijn. Was het folders verspreid, heb je een sterke zaak... maar omdat het een ' mening' is op internet, is het moeilijk. Maar naar mijn mening veel schadelijker. Er moet actie, een wet, procedure of iets gebeuren dit soort praktijken te stoppen. Zo kan elke concurrent een andere hun business saboteren natuurlijk.

Link naar reactie
  • 2

Heb je al een klacht over klacht.nl op klacht.nl geplaatst?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Zelf net terug van politie en heb aangifte gedaan. Tegen de persoon die de nepklacht heeft geplaatst en met eis dat klacht.nl een rectificatie plaatst. Schijnt een moeilijke zaak te zijn. Was het folders verspreid, heb je een sterke zaak... maar omdat het een ' mening' is op internet, is het moeilijk. Maar naar mijn mening veel schadelijker. Er moet actie, een wet, procedure of iets gebeuren dit soort praktijken te stoppen. Zo kan elke concurrent een andere hun business saboteren natuurlijk.

 

Er is zo'n wet. Daarvoor zul je echter zelf naar de rechter moeten. Daar heeft de politie niks mee te maken. Die gaat als je geluk hebt eens een keertje met die buurman kletsen. Meer niet. Das maar goed ook. Als de politie zou gaan ingrijpen elke keer als twee mensen het niet met mekaar eens zijn, zouden we vier keer zoveel politie nodig hebben.

 

Biedt Klacht.nl je gelegenheid tot weerwoord?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Onder dankzegging voor de reuzen voor de suggestie, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de inspriatie van klacht.nl zelf heb gehaald: er staan al wat klachten op klacht.nl over klacht.nl. (Moelijke, haast komische zin, maar oprecht als serieuze optie bedoeld.) Succès en groet, Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Geachte,

 

Ik loop ook tegen een onterechte klacht op klacht.nl , dit schaadt gigantisch mijn bedrijf en de klacht is door ik weet niet wie geplaatst.

 

Ik heb proberen contact te leggen met klacht.nl , dit staat geregistreerd bij regus in utrecht 030 2982200, graad van roggenweg 328 - 334 , 3531 AH, dit is uiteraard alleen een postadres dat weer gelinkt is aan klachtenradar bv, die hebben dit telefoonnummer 0848 301570 dat uiteraard wel bestaat maar altijd onbereikbaar is.

 

Dit leidt nar muksar holding bv, ook hier is geen telefoonnummer van de vinden.

 

Na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat de eigenaar dit is

 

http://www.yasni.nl/allard+nooteboom/personen+zoeken

 

 

Ik wil hier gewoon melding van maken want ik vind dit chantage voor kleine ondernemers, met trosopgelicht.nl of de klachtenlijn van de consumenten bond heb ik geen probleem.

 

Maar met deze organisatie wel die kleine ondernemers chanteert om eur 249 te betalen om een klacht weg te halen, die anders jaren blijft staan

 

Dit is een commercieele organisatie die kleine ondernemers chanteert

 

Ik hoop dat de vele lezers van dit artikel nu ook weten wie zij hiervoor moeten hebben

 

Deze meneer probeert zich te verschuilen achter diverse bv's die weer doorleiden naar holdings etc

 

Ik vind dit chantage en ga er nog meer werk van maken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...