• 0

Vergelijkbare naam

Beste forumleden,

 

Sinds 01-03-12 ben ik mijn eigen bedrijf begonnen in de audiovisuele branche.

Ik sta geregistreerd als Take1Media. Bij de KvK was deze naam nog vrij en kon ik deze naam gewoon kiezen.

 

Vandaag kreeg in e-mails binnen dat mensen mijn site niet konden bereiken omdat die ofline stond.

Wat niet zo is, dit komt omdat er een bedrijf is met bijna de zelfde naam maar dan takeonemedia.

De 2 bedrijven zijn 100 km uit elkaar gevestigd, en in een andere provincie

 

Ik heb naar hun een e-mail gestuurd dat onze namen te veel op me kaar lijken en dat dit verwarring kan brengen.

Nu stuurde hun terug dat ze al langer als mij bij de kvk staan ingeschreven.

 

Ik heb nu wat Naams bekendheid opgebouwd en promotie materiaal gekocht.

Wat kan ik nu het beste doen. Ik heb al veel op het internet gezocht maar ik kom er niet uit.

 

Groeten,

Stephan Blok

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees het topic over Merknamen, handelsnamen en Domeinnamen.

 

Voordat je je naam koos en liet inschrijven bij de KvK, heb je toen onderzoek gedaan? Heb je gezocht op het internet, in het register van de KvK en de merknaamregisters? Ook op afwijkende spellingen?

 

Jouw naam werd geaccepteerd door de KvK, maar dat geeft je niet het alleenrecht. Zo te zien is er al een ander die een vrijwel vergelijkbare naam hanteert in dezelfde branche. En die ander was eerder.

 

Was je nou een lokale slager geweest, dan had het niet zoveel uitgemaakt. Maar nu kom je mogelijk in mekaars vaarwater. Dan gaat het risico op verwarring gelden. Bestaat er een risico dat jouw naam verwarrend is voor (potentiële) klanten van die ander. Als het antwoord daarop positief is - kan uiteindelijk alleen door de rechter vastgesteld worden - maak de nieuwkomer inbreuk op het handelsnaamrecht van de oudgediende.

 

Zo te zien heb je slapende honden wakker gemaakt. :-\

 

Voortaan beter onderzoek doen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik heb samen met een medewerker van de kvk nog in het register gekeken en de naam bestond volgens hem nog niet. Dus ik had verwacht dat het wel goed zou zijn. Van te voren heb ik alleen gezocht op take1media en niet op andere mogelijkheden.

KVK mensen doen geen marktonderzoek voor jou. Dat moet je zelf doen. Ik zou als ik jouw was gelijk je naam veranderen, want dit gaat je alleen maar meer geld kosten als je hier mee door blijft gaan. Als de andere partijen stappen gaat ondernemen dan kan je je domeinnaam inleveren, proceskosten betalen aan de rechter en je eigen advocaat nog betalen. In het ergste geval dan. Een andere naam bedenken is goedkoper en bovendien meer onderscheidend, want die bestaat nog niet. Althans, dat ga je natuurlijk uitzoeken en daar ga je voor zorgen.
Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar dat vind ik wel heel slecht zoeken ! Ligt nogal voor de hand namelijk. Als zij langer ingeschreven staan zou ik de discussie uit de weg gaan en of een nieuwe naam bedenken of hun naam overnemen. Daar je energie in steken is beter dan een zinloos gevecht aangaan.

 

Als die andere off-line is is die wellicht voor weinig over te nemen ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen idee welk bedrag je in je naam hebt geinvesteerd (sunk costs)?

 

2 mogelijkheden:

- zelf een andere naam kiezen

- gaan strijden

 

Zelf een andere naam kiezen is waarschijnlijk voor jou het meest effectief. Kost het minste tijd, geld en negatieve energie.

 

Als je wil gaan strijden. Ik zie dat de andere partij hun url pas in november 2011 geregistreerd heeft. Men heeft de handelsnaam misschien nog niet echt in gebruik. Hier zou dan een juridische mogelijkheid in zitten. Nadeel is dat het een juridische touwtrekkerij gaat worden en meerdere rechtsbijstandsverleners sluiten dit soort geschillen uit. En je hebt de naam nu zelf pas 2 weekjes in gebruik. Grote kans dat je hierin dus aan het kortste eind gaat trekken.

 

Als je het "eerlijk" bekijkt heeft de andere partij de naam als eerste gekozen. Fonetisch (klank) zijn de namen hetzelfde. Wanneer beide namen in gebruik blijven dan heb je zelf ook last van verwarring. Het zou je dus sieren als je zelf een mooie andere naam verzint.

Link naar reactie
  • 0

Voor de zoveelste keer wijs ik erop dat een inschrijving bij de KvK weinig of geen handelsnaamrechten geeft. Het hele handelsnaamrecht is natuurlijk uit de tijd dat slagerij Jansens uit Breda geen verwarring opleverde met Slagerij Jansens uit Groningen. De KvK controleerde of er in de regio een bepaalde handelsnaam was ingeschreven om conflicten te voorkomen.

 

De situatie die door het Internet is ontstaan maakt de zaak veel complexer. Take1media zal met haar site Nederland of zelfs meer als gebied gebruiken. Zaak dus om, de eerdere antwoorden zijn helemaal correct, VOORAF zeer grondig onderzoek te doen. De KvK is een begin maar je kijkt ook in het merkenregister (met * in de naam dus Take1* en andere combinaties) en natuurlijk in Google.

 

Bij een conflict gaat het niet om het bewijs de eerste inschrijving in handen te hebben zoals bij merken maar om het aantonen van bekendheid en daardoor het ontstaan van verwarring.

Als TS met de handelsnaam bekend is geworden door het voeren van een website en het maken van reclame en aannemelijk kan maken dat hij de naam van de andere partij niet kende en ook redelijkerwijs niet kon kennen en de andere partij heeft niets of nauwelijks iets met de naam gedaan (ondersteund de bewijsvoering van TS) heeft TS een sterkere zaak dan de tegenpartij.

 

Neemt niet weg dat er bij een strijd meestal 2 verliezers zijn. Strijd voorkomen door overleg te voeren en er samen proberen uit te komen heeft altijd de voorkeur. Maar ik zou me zeker niet laten intimideren door een vroegere inschrijving sec.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat de kvk er ook achter is dat handelsnamen niet met een simpele check afgedaan kan worden, ze zijn gestopt met het aanbieden van de dienst handelsnaamonderzoek (dat koste 90 euro)

 

in plaats daarvan word verwezen naar een lijstje zaken waar op te letten bij het kiezen van een handelsnaam

 

Kortom, wat de kvk doet is volstrekt niet relevant en je kunt er zeker niet op vertrouwen dat als de kvk je inschrijft dat je dan geen problemen krijgt. de KvK trekt zich steeds verder terug uit dit wespennest van de handelsnaam en die zoekactie die ze doen bij de inschrijving stelt niet zo veel voor.. dat blijkt wel want als ze bij een naam als take1 niet bedenken om ook take one te checken dan is zo'n controle een wassen neus..

 

Verder ben ik het eens met Hans, laat je niet intimideren door enkelvoudige feiten als eerdere inschrijving, maar ga zelf ook niet te hard van de torenblazen dat jij al naamsbekendheid hebt opgebouwd zeker als je 2 weken bezig bent zal dat een redelijk dun argument zijn..

aangezien jullie beide webdiensten en "iets met video" aanbieden zal er geen plek voor jullie beide zijn..

 

Dus je hebt 2 keuzes..

1. je belt een advocaat en gaat de strijd aan.. (vraag hem eens naar zijn uurtarief)

2. je bedenkt een nieuwe naam en belt je drukker voor een offerte voor nieuw promotiemateriaal (je weet ongeveer wat het je nu gekost heeft)

 

ik denk dat je snel tot de conclusie komt dat optie 2 financieel gezien in vrijwel alle gevallen goedkoper zijn..

 

aangezien de website van de tegenpartij ook nog niet in de lucht is.. zou ik hun hetzelfde adviseren als zij als eerste met de vraag waren gekomen, misschien is het wel een ongelukkige samenloop van 2 starters met hetzelfde idee qua naam..

maar goed.. de vraag is ga je je startperiode besteden aan het vechten om een naam.. of kom je tot de conclusie dat deze naam toch iets te voor de hand liggend was en dat je dit niet of moeilijk had kunnen voorzien, je baalt een weekend lang er verschrikkelijk van en begint maandag met een frisse start om een nieuwe naam te bedenken..

ik bedoel take all media.. is ook een leuke naam toch.. misschien eens op zoeken of deze al in gebruik is en promotioneel ook wel wat mee te doen.. in de zin van een winnaar kiest take all media.. afijn ik probeer er ook maar een draai aan te geven..

Link naar reactie
  • 0

Voor de zoveelste keer wijs ik erop dat een inschrijving bij de KvK weinig of geen handelsnaamrechten geeft. Het hele handelsnaamrecht is natuurlijk uit de tijd dat slagerij Jansens uit Breda geen verwarring opleverde met Slagerij Jansens uit Groningen. De KvK controleerde of er in de regio een bepaalde handelsnaam was ingeschreven om conflicten te voorkomen.

 

Hans, ik heb even gezocht in mijn archieven en vond het volgende schrijven van een medewerker van de KvK

 

Ik noteer inclusief vetgedrukt letterlijk:

"Met betrekking tot de handelsnaamkwestie kan ik u meedelen dat voor de bescherming van de handelsnaam de registratie geen vereiste is. De Handelsnaamwet beschermt de handelsnaam van de feitelijke eerste gebruiker, onafhankelijk van het al dan niet ingeschreven staan in het handelsregister."

 

 

Dus als je jaren geleden ooit wat hebt verkocht onder naam x dan blijf je blijkbaar eigenaar van de handelsnaam x (tenzij je overdraagt).

Anyway, dit ging over een bedrijf dat tijdelijk is stopgezet (lees even geen O formulier) en ik vervolgens bezwaar maakte tegen het uitschrijven.

De KvK medewerkers hebben de mond vol over innovatie, dat dat voor sommigen betekent dat je misschien gedurende een jaar beter even geen factuur kunt sturen, bijvoorbeeld wegens complexiteit VAR, snappen ze niet.

Er is mij middels een brief waar dit citaat uit afkomstig is verzekerd dat ik het recht op de handelsnaam behoud ook al vinden zij dat ik geen bedrijf heb.

 

Erg prettig die ondersteuning van overheidswege als je met nieuwe dingen bezig bent, afijn, dat is een andere discussie.

Link naar reactie
  • 0

Hans, ik heb even gezocht in mijn archieven en vond het volgende schrijven van een medewerker van de KvK

 

Ik noteer inclusief vetgedrukt letterlijk:

"Met betrekking tot de handelsnaamkwestie kan ik u meedelen dat voor de bescherming van de handelsnaam de registratie geen vereiste is. De Handelsnaamwet beschermt de handelsnaam van de feitelijke eerste gebruiker, onafhankelijk van het al dan niet ingeschreven staan in het handelsregister."

 

 

Dus als je jaren geleden ooit wat hebt verkocht onder naam x dan blijf je blijkbaar eigenaar van de handelsnaam x (tenzij je overdraagt).

Anyway, dit ging over een bedrijf dat tijdelijk is stopgezet (lees even geen O formulier) en ik vervolgens bezwaar maakte tegen het uitschrijven.

 

Nico,

Klopt natuurlijk. Echter je moet dit volgens mij ook zien in het kader van bekendheid in een bepaalde doelgroep/regio. Als je als Slagerij Jansen bekend bent in Breda en je stop tijdelijk met de zaak hou je de handelsnaamrechten. Iemand anders mag niet profiteren van de opgebouwde naam en faam. Lijkt me logisch. Voor hoelang is de vraag maar ik denk dat met het uitsterven van de bekendheid ook het recht vervalt.

 

TS moet in mijn ogen de andere de mogelijkheid bieden om te bewijzen dat deze de handelsnaam actief heeft gebruikt en daarmee een zekere naam/bekendheid heeft opgebouwd. Als dat zo is moet TS gewoon opnieuw beginnen met een andere (goed en veilig) gekozen naam. Dat is de simpelste oplossing.

 

Echter, het ziet er naar uit dat de andere partij nog in de voorbereidende fase zit en geen of weinig activiteit heeft ontplooid. Puur juridisch staat TS dan sterker (ondanks de eerdere inschrijving van de andere partij) als hij wel kan aantonen met offertes, rekeningen, folders en screenshots website dat hij de naam actief heeft gebruikt. Maar zekerheid over de uitkomst bij een conflict heeft TS zeker niet. De vraag is hoe de rechter (als het tot een zaak komt) een en ander weegt. En natuurlijk heb je er geld voor over om je eventuele recht te halen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.