• 0

administratiekantoor verprutst jaarrekening

Ergens in 2009 ben ik met mijn bedrijf begonnen. Tot nu toe loopt het vrij goed. Het succes dat mijn onderneming met zich mee brengt is direct zichtbaar in mijn leven. Vooral ook voor mensen die 'dicht' bij mij zijn. Helaas zorgt groei in iemands leven voor afgunst en jaloezie van anderen. Vrij normaal zou je zeggen. Het hoort bij het leven, want ik ben niet de enige zijn die hier last van heeft. Alleen verschillen de reactie's van persoon tot persoon. De persoon waarmee ik dit momenteel meemaak is helaas mijn administratiekantoor. Ik zal mijn verhaal vertellen.

 

Toen ik destijds tijdens de start van mijn onderneming een administratiekantoor zocht heb ik niet gekozen voor de eerste en de beste. Ben een aantal administratiekantoren afgegaan en heb gekozen voor degene waar ik de beste klik mee had. In het begin had ik een hele goede klik met mijn administratiekantoor. Ik heb dan ook niet echt spijt van mijn keuze als het aankomt op mijn keuze destijds. Naarmate mijn bedrijf aan het groeien was veranderde de houding/gedrag van mijn administratiekantoor.

 

In 2011 begon het veranderende gedrag mij op te vallen. Ik wilde namelijk graag verhuizen naar mijn 'droomwoning'. Zelf wist ik dat mijn inkomen uit de onderneming dit toeliet.

Tijdens het gesprek met de woningcorporatie kreeg ik dan ook de woning 'onder voorbehoud' toegewezen. Ze wilden namelijk eerst 'andere papieren' zien.

Ik heb mijn administratiekantoor gecontacteerd met het verhaal dat ik wilde verhuizen etc. Voor de woning geldt een inkomenseis en ik vroeg haar of zij een overzicht kon maken waaruit blijkt dat ik daadwerkelijk ook bedrag x verdien. Ze vertelde mij dat ik dat bedrag waarschijnlijk niet verdiende. Iets dat totaal niet klopte!! Zij dus met de mededeling dat ze het even zou nachecken en het me dan zou laten weten. Toen ik terug gebeld werd door haar schrok ik me te pletter want volgens haar verdiende ik dat bedrag niet. Maar ze wilde wel even contact opnemen met de woningcorporatie om hen uit te leggen dat ik de woning wel zou kunnen betalen. Ik heb dit niet gedaan. Ik heb haar er toen compleet buiten gelaten.

Later heb ik zelf met de woningcorporatie het 1 en het ander geregeld en ergens in 2011 ben ik verhuisd :).

 

Toen mijn administratiekantoor dit vernam kon ik aan haar reactie zien dat ze hier totaal niet blij mee was. Ik doe mijn aangifte omzetbelasting per kwartaal en begon te merken dat de administratie steeds 'slordiger' werd gedaan. Voorbelastingen werden 'vergeten' en met name de bonnen met hoge bedragen werden niet afgetrokken, waardoor ik onterecht veel aan de belasting moest betalen. Ik hield dit goed in de gaten, dus elke keer als ik merkte dat voorbelastingen van bepaalde bonnen niet waren afgetrokken sprak ik haar hierop aan. Ze corrigeerde dit dan de kwartaal erna.

 

Om mijn bedrijf nog verder te laten groeien had ik financiering nodig. Begin 2012 ben ik dan ook hiermee aan de slag gegaan. Nadat ik klaar was met het ondernemingsplan heb ik contact met mijn administratiekantoor opgenomen met de vraag of zij voor mij jaarcijfers en de balans van de voorafgaande jaren kon opstellen. Ze begon erg veel vragen te stellen. Waar is het voor nodig? Wat ben je van plan? Etc. Ik heb haar de ware reden niet verteld. Ik vertelde haar dat het meer voor mezelf was. Per mail heeft ze me dus de 'jaarcijfers' toegestuurd. Tenminste dat dacht ik.

Ik ben een beginnende ondernemer en heb niet eerder jaarcijfers gezien dus wist niet dat dit niet de cijfers waren die ik eigenlijk nodig had. Ik kreeg dit van de bank te horen. Het was volgens hun slechts een kolommenbalans. Een 'ruw' bestandje die uit de boekhouding komt. Ik heb wederom contact opgenomen met mijn administratiekantoor met de vraag naar mijn echte cijfers. Wederom begonnen de vragen. Ze gaf aan dat jaarcijfers en de balans alleen nodig zijn als je bijvoorbeeld naar een bank stapt voor een lening. Ze wilde dus echt perse weten waar ik het voor nodig had etc. Ik heb het toen maar verteld. In het weekend daarnaa zou ze voor me aan de slag gaan.

 

Toen ze er klaar mee was dat weekend stelde ze voor dat ik het kwam ophalen. Iets dat ik gelijk vreemd vond. Ze kon het toch ook gewoon op de mail doen? Ik kreeg er een heel slechte gevoel bij en er begonnen al allerlei zaken door mijn hoofd te spoken van wat ze wellicht zou kunnen hebben gedaan. Ik heb haar toen gezegd dat ik het zou ophalen maar het tevens digitaal wenste te ontvangen.

Ze deed er best wel lang over om hem digitaal toe te sturen terwijl dit hooguit maar een paar minuten zou hoeven kosten.

Ik heb het niet direct goed doorgenomen nadat ik het digitaal ontvangen had omdat ik het de volgende dag uitgebreid wilde doen. Het was al immers laat die dag. Bij het afsluiten van het document kreeg een een melding met iets in de richting van 'het document is beveiligd/versleuteld met een code, ........(weet niet meer precies wat) is niet mogelijk.

 

Toen ik mijn administratie, jaarcijfers en balans ben gaan ophalen had ik een kort gesprek. Ze vertelde me dat ik verlies had gedraaid. Ik ging er niet verder op in. Thuis aangekomen toch maat besloten door te spitten wat ze had opgezet. Wederom kreeg k de slechtheid van dit mens te zien. Uit de cijfers en balans is een verlies naar voren gekomen. Iets dat totaal niet klopte! Daarnaast klopte zo'n beetje alles niet. Tevens stond op elke bladzijde de naam van haar administratiekantoor geschreven. Zeker voor het geval de bank even zou bellen, zodat ze nog slechtere dingen kon zeggen >;(. Geen enkele bank zou uit zulke cijfers in ieder geval een lening verstrekken. Ik mag dan wel mijn administratie hebben uitbesteed maar ik ben niet dom! Toen ik haar hierop heb aangesproken begon ze met hele moeilijke boekhoudkundige termen uit te leggen waardoor het komt en dat er geen fouten gemaakt zijn.

Ik besloot er niet verder op in te gaan.

 

Uiteindelijk heb ik toch de juiste jaarcijfers en balans gekregen, omdat ik naar andere administratiekantoren ben gestapt.

Een kleine week geleden heb ik een gesprek gehad met de bank. Ze waren ontzettend enthousiast! Ik heb dan ook de gevraagde financiering gekregen :D.

 

De aangifte omzet voor het eerste kwartaal van dit jaar staat alweer bijna voor de deur en ik heb besloten niet verder te gaan met dit administratiekantoor. Ik heb het haar nog niet gemeld, maar ben van plan dit zeer snel te gaan doen. Natuurlijk vertel ik haar ook even erbij dat ik de cijfers door een andere bureau heb laten maken en uiteindelijk toch de financiering heb gekregen 8). Daarnaast wil ik hier werk van maken, want dit kan totaal niet!! Mijn vraag aan jullie is dan ook als er een organisatie bestaat waar ik met dit soort gevallen terecht kan. Hebben administratiekantoren niet een bepaalde gedragscode waar zij zich aan dienen te houden? En indien dit niet gebeurt kan het dan ergens worden aangegeven?

Is er bijvoorbeeld een brancheorganisatie die zich sterk maakt tegen dit soort zaken en/of 'malafide' administratiekantoren?

Ook ben ik niet van plan de factuur te betalen voor de werkzaamheden die zij dat weekend (opzetten van de jaarcijfers en balans) heeft gedaan. Terecht toch? Kan dit? Ze heeft wel immers wel ten nadele van mij expres met mijn cijfers zitten kloten.

 

Ik wacht jullie reactie's af. Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen wijzen op organisatie's die hier tegen optreden.

 

Alvast erg bedankt!

 

Dhr Mac

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb totaal geen verstand van de regels omtrent administratiekantoren, maar heb toch je verhaal met verbazing gelezen. Ik vraag me dan direct wat de beweegredenen van zo iemand zijn om dit te doen. Zou het voor dit kantoor niet veel lucratiever zijn geweest om jou als succesvolle klant te behouden en te steunen? Waarom jou doen geloven dat je verlies lijdt terwijl dit niet zo is? Heb je nog meer medewerkers van dit kantoor gesproken, of alleen deze vrouw?

 

Excuus voor alle vragen, ben gewoon benieuwd. Er zullen vast reacties komen waar je iets meer aan hebt. :)

Link naar reactie
  • 0

 

Er bestaat geen organisatie tegen malafide adminstratiekantoren, net zomin als er een organisatie bestaat die ondernemers vertelt dat ze niet met idiote boekhouders in zee moeten gaan. Deze boekhouder gedraagt zich belachelijk, maar ik snap tegelijk niet waarom je niet meteen ingegrepen hebt.

 

Ik weet niet hoe lang je al onderneemt, maar je moet elk jaar een balans en een verlies & winstrekening (laten) maken. Die heb je nodig voor je belastingaangifte. Over je eerste jaar, je tweede jaar, en zo voort.

 

Als je die niet hebt gehad, heb je een slechte boekhouder. Dat had je al gemerkt. Nu heb je een ander gezocht. Zorg dat die al die cijfers heeft en met terugwerkende kracht de voorliggende periode in orde maakt. Overleg met je nieuwe boekhouder hoe om te gaan met de huidige.

 

En sluit de zaak dan af.

 

Op forums gaan zitten zeuren helpt je helemaal niet. Je boekhouder is je moeder niet, dus laat je niet bemoederen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

weinig toe te voegen aan Twabla..

behalve dat je bij de keuze van je volgende administratiekantoor misschien ietsje minder naar de klik moet kijken.. dat je goed met iemand op kunt schieten is leuk maar maakt ze nog geen goede boekhouder en de klik was er zakelijk compleet niet want elke keer als jij iets vroeg kreeg je iets anders als je had gevraagd.. dus ik denk dat je ook bij jezelf wel eens te raden moet gaan over de eisen die je aan een administratiekantoor stel dus iets meer naar de controleerbare kwalificaties en vooraf eens vragen of ze en klachtenregeling hebben of aangesloten zijn bij een branche organisatie en of die een geschillencommissie heeft bijvoorbeeld.

 

Overigens zijn de vragen die je boekhouder stelt waarvoor je cijfers nodig hebt zeer legitieme vragen want een verhuurder stelt andere eisen aan cijfers als een bank en zo geld dat

 

Voor dit geval vermoed ik dat als je schade wilt verhalen dat je gewoon naar de rechter moet. en er is geen organisatie waar je kunt klagen over boekhouders die nergens bij aangesloten zijn..

Link naar reactie
  • 0

Eens met Twabla en Roel.

Lees op dit forum diverse verhalen over administratiekantoren, afscheid nemen is vaak het enigste wat je hoort na een blooper.

 

De keuze van een administratiekantoor of boekhouder zijn vaak moeilijke beslissingen, het gaat idd. om de klik, om je geld, wat gaan ze voor je doen. Heb je een accountant nodig of een administratiekantoor.

 

Bij mij was de klik ook goed, maar ook per 1 januari afscheid van genomen door diverse gebeurtenissen die ik hier niet in detail ga beschrijven, maar het is dan een optelsom van diverse gebeurtenissen.

 

Zie het als een lering, sluit het af en ga met een nieuw kantoor in zee.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik ben wel wat voorzichtiger en vooral kritischer, want ik lees toch wel zaken die niet met elkaar in overeenstemming zijn.

 

Ergens in 2009 ben ik met mijn bedrijf begonnen.

 

In 2011 begon het veranderende gedrag mij op te vallen. Ik wilde namelijk graag verhuizen naar mijn 'droomwoning'. Zelf wist ik dat mijn inkomen uit de onderneming dit toeliet.

 

Ik mag toch aannemen dat je toen al op zijn minst een jaarrekening 2009 had ontvangen? Of een IB aangifte 2009 met daarin een balans en W&V rekening? Die van 2010 had er ook al kunnen zijn. Hoe lang duurde dat?

 

Hoe weet je na 1 jaar en een beetje zo goed dat je winst haalde die voldoende was voor de inkomenseis voor de huur? Je boekhouder gaf aan van niet. Welke kennis had jij die je boekhouder niet had? Had je boekhouder wel alle info toen?

 

Ze vertelde mij dat ik dat bedrag waarschijnlijk niet verdiende. Iets dat totaal niet klopte!! Zij dus met de mededeling dat ze het even zou nachecken en het me dan zou laten weten. Toen ik terug gebeld werd door haar schrok ik me te pletter want volgens haar verdiende ik dat bedrag niet. Maar ze wilde wel even contact opnemen met de woningcorporatie om hen uit te leggen dat ik de woning wel zou kunnen betalen. Ik heb dit niet gedaan. Ik heb haar er toen compleet buiten gelaten.

Later heb ik zelf met de woningcorporatie het 1 en het ander geregeld en ergens in 2011 ben ik verhuisd :).

 

Hoe heb je dat gedaan dan? Je had geen vertrouwen in je boekhouder meer, maar je bokst het wel voor elkaar dat de woningcorporatie de woning jou gunt. Hoe weet je zo zeker dat haar cijfers onjuist zijn? Welke cijfers heb jij overlegd die aanvaard werden?

 

Toen mijn administratiekantoor dit vernam kon ik aan haar reactie zien dat ze hier totaal niet blij mee was. Ik doe mijn aangifte omzetbelasting per kwartaal en begon te merken dat de administratie steeds 'slordiger' werd gedaan. Voorbelastingen werden 'vergeten' en met name de bonnen met hoge bedragen werden niet afgetrokken, waardoor ik onterecht veel aan de belasting moest betalen. Ik hield dit goed in de gaten, dus elke keer als ik merkte dat voorbelastingen van bepaalde bonnen niet waren afgetrokken sprak ik haar hierop aan. Ze corrigeerde dit dan de kwartaal erna.

 

Ik ken geen boekhouders die jaloers worden op hun klanten. Zal het niet eerder zo zijn dat ze te veel werk had?

 

Om mijn bedrijf nog verder te laten groeien had ik financiering nodig. Begin 2012 ben ik dan ook hiermee aan de slag gegaan. Nadat ik klaar was met het ondernemingsplan heb ik contact met mijn administratiekantoor opgenomen met de vraag of zij voor mij jaarcijfers en de balans van de voorafgaande jaren kon opstellen. Ze begon erg veel vragen te stellen. Waar is het voor nodig? Wat ben je van plan? Etc. Ik heb haar de ware reden niet verteld. Ik vertelde haar dat het meer voor mezelf was. Per mail heeft ze me dus de 'jaarcijfers' toegestuurd. Tenminste dat dacht ik.

 

Tuurlijk vraagt ze dat en waarschijnlijk ook vragen die zien op de boekhouding an sich! Zoals Roel al aangeeft, een jaarrekening voor een financiering is nogal wat anders dan een opzet van de cijfers die een bepaald inkomen moeten bewijzen.

Ik ben een beginnende ondernemer en heb niet eerder jaarcijfers gezien dus wist niet dat dit niet de cijfers waren die ik eigenlijk nodig had. Ik kreeg dit van de bank te horen. Het was volgens hun slechts een kolommenbalans.

 

De bank overdrijft altijd wel een beetje. In de basis is de kolommenbalans (als het goed is) hetzelfde als de jaarrekening. Een jaarrekening heb je inderdaad niet per se nodig. Vooral banken vragen erom. Zoals ik het zie heb je een boekhouder gehad die jou niet op kosten heeft willen jagen door elk jaar met een jaarrekening te komen. Zij heeft jou slechts laten betalen voor de, BTW-aangiften, balans, W&V en de IB aangifte. In essentie heeft ze je waarschijnlijk geld bespaard door niet elk jaar een onverplichte jaarrekening te maken (met dito kosten).

Ze vertelde me dat ik verlies had gedraaid. Ik ging er niet verder op in. ......Uit de cijfers en balans is een verlies naar voren gekomen. Iets dat totaal niet klopte! Daarnaast klopte zo'n beetje alles niet. Ik besloot er niet verder op in te gaan.

 

Hoe weet je dan zo zeker dat je geen verlies hebt gemaakt? Waarom, als je het zelf blijkbaar elke keer beter ziet dat zij, heb je dan de boekhouding niet zelf gedaan? En tot slot, waarom ga je niet in op vermeende fouten? Het zijn jouw centen en jouw toekomst! Hoezo neem je dan genoegen met cijfers die volgens jou niet kloppen?!

 

Uiteindelijk heb ik toch de juiste jaarcijfers en balans gekregen, omdat ik naar andere administratiekantoren ben gestapt.

Een kleine week geleden heb ik een gesprek gehad met de bank. Ze waren ontzettend enthousiast! Ik heb dan ook de gevraagde financiering gekregen :D.

 

Wacht even: andere administratiekantoren? Is een niet voldoende? En daarnaast: volgens je oude boekhouder maakte je verlies en door tussenkomst van een nieuwe boekhouder wordt dat verlies ineens zoveel winst dat je bij een bank financiering krijgt ??? Dat komt mij wel enorm ongeloofwaardig over! Zeker als ik bedenk dat je nog geen jaar geleden ook al een duurdere huurwoning voor elkaar hebt gekregen terwijl ook toen de cijfers blijkbaar niet toereikend waren.

 

Daarnaast wil ik hier werk van maken, want dit kan totaal niet!! Mijn vraag aan jullie is dan ook als er een organisatie bestaat waar ik met dit soort gevallen terecht kan. Hebben administratiekantoren niet een bepaalde gedragscode waar zij zich aan dienen te houden? En indien dit niet gebeurt kan het dan ergens worden aangegeven?

Is er bijvoorbeeld een brancheorganisatie die zich sterk maakt tegen dit soort zaken en/of 'malafide' administratiekantoren?

Ook ben ik niet van plan de factuur te betalen voor de werkzaamheden die zij dat weekend (opzetten van de jaarcijfers en balans) heeft gedaan. Terecht toch? Kan dit? Ze heeft wel immers wel ten nadele van mij expres met mijn cijfers zitten kloten.

 

 

Nee, er is geen organisatie waar je heen kunt met klachten over boekhouders. Als zij je echt benadeeld heeft, dan zul je via een civiele procedure je gelijk moeten halen. Dat betekent dus dat je haar nalatigheid moet bewijzen, de omvang van je schade ook en dan mag de rechter zich erover buigen.

 

Of je de factuur voor het werk aan de jaarcijfers zomaar onbetaald kunt laten, betwijfel ik. Je hebt de opdracht gegeven en uit je verhaal is niet duidelijk waarom en in hoeverre de cijfers van haar onjuist zouden zijn. Je roept enkel dat het niet klopt. Waaruit blijkt dat? Heb je bewijs?

 

Je beschuldigd haar ook wel van nogal wat zaken: kloten met cijfers, verlies rapporteren waar het winst had moeten zijn en dat alles onder een saus van "zij gunt jou geen succes". Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Je kunt vrijwel niet bewijzen dat zij uit afgunst jouw cijfers niet goed gemaakt heeft. Sterker nog: waarom zou ze? Een succesvolle klant is een goede klant!

 

Kan het niet ook zo zijn dat jouw rancune nu nog een overheersende rol speelt en dat je over een paar dagen dit leest en dan denkt: "ach ja, ik heb geen schade, ben van haar af en ga nu verder met de toekomst!". ?

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is me wel een warrig verhaal, maar ik ben het niet eens met bovenstaande reacties dat het uitmaakt waarvoor een jaarrekening is. We zijn geen makelaars! Het is wel zo dat er steeds minder kantoren standaard een jaarrekening verschaffen. Als de afspraak is dat dit niet gebeurd, dan kun je een dergelijke vraag verwachten waarschijnlijk zelfs om kosten te besparen.

 

Het is zo dat iedereen een administratiekantoor kan beginnen. Het is dus lastig om te kunnen bepalen of iemand goed is of niet. Een handig tool tegenwoordig is wel linkedin, waardoor je eigenlijk de CV van iemand kan zien. Check dat, ervaring en een degelijke opleiding lijkt me zeker belangrijk daarin.

 

Maar ook dat hoeft niet alles te zeggen. Iedereen kan fouten maken en (incidenteel) slecht werk leveren. Het is wel zo dat je waarschijnlijk 10 verschillende jaarrekeningen krijgt als je dit door 10 verschillende personen/kantoren laat opstellen. Is de jaarrekening dan fout, nee. Zelfs als een accountant het controleert kan deze ze alle 10 goedkeuren.

 

Of je argwaan naar het kantoor terecht is, waag ik te betwijfelen. Maar als het gevoel niet meer goed is, tja er is genoeg vis op dat gebied.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel een goede zaak als die branche eerst geloofsbrieven gaan overleggen aan hun potentiële klanten? Je stapt toch altijd ergens zomaar in het diepe als je met zo'n kantoor in zee gaat. En dat er goeie bestaan hoeft niet bewezen te worden. Die zitten hier op HL! ') HL zou dus al een goeie geloofsbrief kunnen zijn.....

Link naar reactie
  • 0

 

De kopregel wees aanvankelijk naar een malafide acountant. De huidige kopregel is nog steeds niet goed, maar in ieder geval niet zo overdreven. Ik denk dat je in de vraagstelling ook tussen de regels moet lezen. Jalouzie. Succes. Dat zijn allemaal subjectieve begrippen. Topicstarter is gebaat met een andere boekhouder die wat beter communiceert, maar om de originele nou af te beelden als malafide, is een fikse stap te ver.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reactie's tot nu toe. Krijg nu al het idee dat er verder niet veel aan te doen zal zijn dan te stoppen met dit kantoor.

 

Ik heb totaal geen verstand van de regels omtrent administratiekantoren, maar heb toch je verhaal met verbazing gelezen. Ik vraag me dan direct wat de beweegredenen van zo iemand zijn om dit te doen. Zou het voor dit kantoor niet veel lucratiever zijn geweest om jou als succesvolle klant te behouden en te steunen? Waarom jou doen geloven dat je verlies lijdt terwijl dit niet zo is? Heb je nog meer medewerkers van dit kantoor gesproken, of alleen deze vrouw?

 

Excuus voor alle vragen, ben gewoon benieuwd. Er zullen vast reacties komen waar je iets meer aan hebt. :)

 

Naar mijn mening zijn de beweegredenen dus pure afgunst. Je zou inderdaad zeggen dat het voor een kantoor veel lucratiever is een succesvolle klant te behouden en te steunen. Toch is dit echt mijn verhaal. Aan een aantal reactie's zie ik dat mijn verhaal in twijfel wordt getrokken. Laten we eerlijk zijn. In onze wereld is het normaal dat er genoeg anderen mensen het leuk vinden als een ander succesvol aan het worden is.

In het begin was alles oke, maar naarmate mijn bedrijf begon te groeien veranderde haar gedrag. Ik vindt het niet zo vreemd als er mensen zijn die het niet leuk vinden om je te zien verhuizen van een 1-kamerwoning naar een 5/6-kamerwoning., om maar even als voorbeeld te geven. Helaas is 1 van deze personen mijn boekhoudster geworden. Ze wilde mij laten doen geloven dat ik verlies draai om verdere groei te voorkomen. Het klinkt voor sommige mensen raar en vreemd. Maar dit is echt realiteit! Ik maak dit nu mee! Ze heeft een eenmanszaak dus andere medewerkers zijn er niet.

 

 

Er bestaat geen organisatie tegen malafide adminstratiekantoren, net zomin als er een organisatie bestaat die ondernemers vertelt dat ze niet met idiote boekhouders in zee moeten gaan. Deze boekhouder gedraagt zich belachelijk, maar ik snap tegelijk niet waarom je niet meteen ingegrepen hebt.

 

Ik weet niet hoe lang je al onderneemt, maar je moet elk jaar een balans en een verlies & winstrekening (laten) maken. Die heb je nodig voor je belastingaangifte. Over je eerste jaar, je tweede jaar, en zo voort.

 

Als je die niet hebt gehad, heb je een slechte boekhouder. Dat had je al gemerkt. Nu heb je een ander gezocht. Zorg dat die al die cijfers heeft en met terugwerkende kracht de voorliggende periode in orde maakt. Overleg met je nieuwe boekhouder hoe om te gaan met de huidige.

 

En sluit de zaak dan af.

 

Op forums gaan zitten zeuren helpt je helemaal niet. Je boekhouder is je moeder niet, dus laat je niet bemoederen.

 

Gelijk ingegrepen? Geleidelijk viel haar gedrag mij op. Het begint eerst met de kleine dingen. Eerst denk je nog dat het om fouten gaat. Je wilt niet gelijk uitgaan van het slechte. In het laatste kwartaal van 2009 ben ik met ondernemen begonnen. Ik ben dus wat dat betreft een 'starter'. Ieder jaar een balans en een verlies & winstrekening (laten) maken was volgens haar niet nodig als ik ze niet echt 'nodig' had. Zo hoefde ze niet extra werk te verrichten en hoefde ze deze natuurlijk niet door te belasten aan mij.

Inmiddels heb ik alle cijfers van de voorgaande jaren want die had ik immers nodig voor de bank. 1 dezer dagen wordt de zaak afgesloten. De reden dat ik dit onderwerp ben gestart is niet om te zeuren, maar om te kijken of er organisatie's zijn die hier wat mee kunnen, want ik vindt dit een schande!

 

weinig toe te voegen aan Twabla..

behalve dat je bij de keuze van je volgende administratiekantoor misschien ietsje minder naar de klik moet kijken.. dat je goed met iemand op kunt schieten is leuk maar maakt ze nog geen goede boekhouder en de klik was er zakelijk compleet niet want elke keer als jij iets vroeg kreeg je iets anders als je had gevraagd.. dus ik denk dat je ook bij jezelf wel eens te raden moet gaan over de eisen die je aan een administratiekantoor stel dus iets meer naar de controleerbare kwalificaties en vooraf eens vragen of ze en klachtenregeling hebben of aangesloten zijn bij een branche organisatie en of die een geschillencommissie heeft bijvoorbeeld.

 

Overigens zijn de vragen die je boekhouder stelt waarvoor je cijfers nodig hebt zeer legitieme vragen want een verhuurder stelt andere eisen aan cijfers als een bank en zo geld dat

 

Voor dit geval vermoed ik dat als je schade wilt verhalen dat je gewoon naar de rechter moet. en er is geen organisatie waar je kunt klagen over boekhouders die nergens bij aangesloten zijn..

 

Ik zal inderdaad in het vervolg minder kijken naar de klik en meer met 'zakelijke ogen'. Ik heb wat dat betreft wel veel geleerd van deze ervaring. Jij bent van mening dat ze legitieme vragen stelde. De manier waarop de vragen gesteld werden had alle weg van wispelturigheid. Jaarcijfers lijken mij jaarcijfers. Er bestaat toch niet zoiets als jaarcijfers voor verhuurders en jaarcijfers voor een bank?

Ik ben helemaal niet uit op het verhalen van schade. Door m'n oplettendheid is de schade beperkt gebleven. Ik zou al tevreden zijn als een kantoor die dit soort 'gedrag' vertoont op de vingers wordt getikt.

 

Eens met Twabla en Roel.

Lees op dit forum diverse verhalen over administratiekantoren, afscheid nemen is vaak het enigste wat je hoort na een blooper.

 

De keuze van een administratiekantoor of boekhouder zijn vaak moeilijke beslissingen, het gaat idd. om de klik, om je geld, wat gaan ze voor je doen. Heb je een accountant nodig of een administratiekantoor.

 

Bij mij was de klik ook goed, maar ook per 1 januari afscheid van genomen door diverse gebeurtenissen die ik hier niet in detail ga beschrijven, maar het is dan een optelsom van diverse gebeurtenissen.

 

Zie het als een lering, sluit het af en ga met een nieuw kantoor in zee.

 

 

Afscheid nemen zal zeker gebeuren. In mijn hart is het afscheid overigens al genomen. Ik zie het zeker ook als een lering die ik meeneem.

 

Ik ben wel wat voorzichtiger en vooral kritischer, want ik lees toch wel zaken die niet met elkaar in overeenstemming zijn.

 

Aan de vragen die je stelt en antwoorden die je geeft merk ik zeker dat je wat voorzichtiger en vooral kritischer bent. Daar ben je vrij in. Je mag geloven wat je wilt. Ik weet dat ik in ieder geval geen tijd heb om hier een verhaal op te hangen die niet op de waarheid berust. Ik zal elke vraag die je stelt beantwoorden en het is aan jou wat je ermee doet. Of je het neemt of niet, mijn leven blijft er hetzelfde op. Kortom ik ga me er niet verder dik over maken.

 

Ik mag toch aannemen dat je toen al op zijn minst een jaarrekening 2009 had ontvangen? Of een IB aangifte 2009 met daarin een balans en W&V rekening? Die van 2010 had er ook al kunnen zijn. Hoe lang duurde dat?

 

Ik heb niet eerder jaarrekeningen ontvangen. Indien je verder leest zal je lezen waarom.

 

Hoe weet je na 1 jaar en een beetje zo goed dat je winst haalde die voldoende was voor de inkomenseis voor de huur? Je boekhouder gaf aan van niet. Welke kennis had jij die je boekhouder niet had? Had je boekhouder wel alle info toen?

 

IK bedoel maar van.....ik kan toch tellen! Ik weet toch welke marges ik haal. Ik weet toch voor hoeveel ik mijn producten inkoop en voor hoeveel ik ze verkoop. Lijkt me vrij duidelijk. We beschikten over dezelfde info. Ik had geen info die zij niet had en zij had geen info die ik niet had.

 

Hoe heb je dat gedaan dan? Je had geen vertrouwen in je boekhouder meer, maar je bokst het wel voor elkaar dat de woningcorporatie de woning jou gunt. Hoe weet je zo zeker dat haar cijfers onjuist zijn? Welke cijfers heb jij overlegd die aanvaard werden?

 

De woningcorporatie had mij in feitelijk al de woning toegewezen. Tijdens het gesprek had ik de overzichten van de omzetbelasting die bij de belasting worden ingediend meegenomen als 'bewijs' van inkomsten. Mijn partner werkt daarnaast in dienstverband/loondienst dus nam de woningcorporatie tevens ook genoegen met haar loonstroken. Vandaar dat ik de woning al toegewezen kreeg. Alleen wilde de woningcorporatie nog even contact met mijn administratiekantoor om dat te verifiëren.

'Later heb ik zelf met de woningcorporatie het 1 en het ander geregeld en ergens in 2011 ben ik verhuisd' had ik misschien niet zo moeten opschrijven. Omdat ik het gevoel had dat mijn administratiekantoor de toewijzing zou verpesten heb ik het er helemaal bij gelaten. IK heb hen geen contact met elkaar laten leggen. Ik had de woning al immers toegewezen gekregen. Ik hoopte eigenlijk alleen maar dat de woningcorporatie er verder niet op terug zou komen. Dat is uiteindelijk dus ook niet gebeurt. Ik heb dus eigenlijk verder niets geregeld en ook geen andere cijfers overlegd die opeens wel aanvaard werden. De cijfers die ik in de eerste instantie heb overlegd vonden zij al voldoende alleen wilde ze het ook even vanuit mijn administratiekantoor 'horen'.

 

Ik ken geen boekhouders die jaloers worden op hun klanten. Zal het niet eerder zo zijn dat ze te veel werk had?

 

Mensen worden jaloers op andere mensen. Vrij normaal toch?! Onder mensen vallen dus ook mensen die boekhouder zijn als beroep. Of zijn boekhouders vrij van 'zonden'? Voor hetzelfde geldt was het mijn kapper of slager om de hoek. Helaas was het echter mijn boekhouder. Het feit is dat jaloezie vaak komt wanneer succes volgt. Dat hoort er gewoon bij! Teveel werk? I don't think so >;(. Als ik haar bijvoorbeeld aansprak over de bon die vergeten was wist ze wel direct over welke bon het ging. En wel frappant dat bonnen waar een voorbelasting van bijvoorbeeld € 400 werden 'vergeten' en niet de bonnen van een paar euro's. Daarnaast werden haar facturen ook steeds hoger terwijl ze eigenlijk wel iedere kwartaal hetzelfde werk verrichtte.

 

Tuurlijk vraagt ze dat en waarschijnlijk ook vragen die zien op de boekhouding an sich! Zoals Roel al aangeeft, een jaarrekening voor een financiering is nogal wat anders dan een opzet van de cijfers die een bepaald inkomen moeten bewijzen.

 

 

Volgens mij zijn jaarcijfers toch echt jaarcijfers en blijven het jaarcijfers. Maar blijkbaar verschillen daar de meningen over. Als ik om jaarcijfers vraag moet iedereen aan wie die vraag gesteld wordt toch begrijpen wat je bedoelt. Misschien heb ik het mis hoor en bestaan er wel verschillende soorten jaarcijfers. Alleen ben ik daar dan niet van op de hoogte.

 

De bank overdrijft altijd wel een beetje. In de basis is de kolommenbalans (als het goed is) hetzelfde als de jaarrekening. Een jaarrekening heb je inderdaad niet per se nodig. Vooral banken vragen erom. Zoals ik het zie heb je een boekhouder gehad die jou niet op kosten heeft willen jagen door elk jaar met een jaarrekening te komen. Zij heeft jou slechts laten betalen voor de, BTW-aangiften, balans, W&V en de IB aangifte. In essentie heeft ze je waarschijnlijk geld bespaard door niet elk jaar een onverplichte jaarrekening te maken (met dito kosten).

 

Achteraf heb ik inderdaad gezien dat de kolommenbalans in feite hetzelfde is als de jaarrekening. Waarom de bank dus perse de jaarrekening wilde zien is mij dus een raadsel. In die zin overdrijven banken dus wel vaak. Het klopt inderdaad dat ze mij kosten heeft laten besparen door niet ieder jaar een onverplichte jaarrekening te maken die ik eigenlijk toch niet nodig zou hebben. Dat vertelde ze mij ook in het begin. Dat ze die in feitelijk niet opmaakt omdat je die eigenlijk toch niet nodig hebt.

 

Hoe weet je dan zo zeker dat je geen verlies hebt gemaakt? Waarom, als je het zelf blijkbaar elke keer beter ziet dat zij, heb je dan de boekhouding niet zelf gedaan? En tot slot, waarom ga je niet in op vermeende fouten? Het zijn jouw centen en jouw toekomst! Hoezo neem je dan genoegen met cijfers die volgens jou niet kloppen?!

 

Ten eerste ken ik mijn cijfers ook. Ik heb alles zelf opnieuw nageteld vanuit mijn administratie. Daarnaast was de kolommenbalans niet in overeenstemming met de jaarcijfers. In de kolommenbalans was de winst wel zichtbaar. Alleen nam de bank hier geen genoegen mee. Toen de jaarcijfers mij werden gepresenteerd kwam daar een verlies naar voren. En hiermee zou de bank wel genoegen nemen. Dat wist zij ook. Mijn kennis was niet genoeg om zelf de boekhouding te doen. Ik ben wat dat betreft een starter. Ik denk dat ik nu wel de kennis heb om zelf voor mijn boekhouding te zorgen. Dat is dan eigenlijk ook wat ik het liefst zal doen. Ben hier en daar wat informatie aan het verzamelen omtrent boekhoudprogramma's en wie weet wat eruit komt. Ik ben zeker wel op de vermeende fouten ingegaan. Ik heb haar er telkens op gewezen. 'Vergeten' bonnen werden alsnog de volgende kwartaal ingediend. Ik heb ook geen genoegen genomen met de cijfers die niet klopten. Uiteindelijk heeft een andere kantoor ze toch op de juiste wijze opgezet.

 

Wacht even: andere administratiekantoren? Is een niet voldoende? En daarnaast: volgens je oude boekhouder maakte je verlies en door tussenkomst van een nieuwe boekhouder wordt dat verlies ineens zoveel winst dat je bij een bank financiering krijgt Dat komt mij wel enorm ongeloofwaardig over! Zeker als ik bedenk dat je nog geen jaar geleden ook al een duurdere huurwoning voor elkaar hebt gekregen terwijl ook toen de cijfers blijkbaar niet toereikend waren

 

Ik ben inderdaad naar meerdere kantoren gegaan ( 2 om precies te zijn) om hen onafhankelijk van elkaar mijn cijfers te laten maken. Hun uitkomsten waren hetzelfde. Dit om alleen maar even te laten zien dat mijn kantoor aan het kloten is. In de kolommenbalans van mijn oude boekhouder was zelfs de winst zichtbaar, maar toen de jaarcijfers werden opgesteld niet meer. Door tussenkomst van een nieuwe boekhouder is er dus niet opeens winst gekomen. Hier was vanaf het begin al sprake van.

 

Nee, er is geen organisatie waar je heen kunt met klachten over boekhouders. Als zij je echt benadeeld heeft, dan zul je via een civiele procedure je gelijk moeten halen. Dat betekent dus dat je haar nalatigheid moet bewijzen, de omvang van je schade ook en dan mag de rechter zich erover buigen.

 

Of je de factuur voor het werk aan de jaarcijfers zomaar onbetaald kunt laten, betwijfel ik. Je hebt de opdracht gegeven en uit je verhaal is niet duidelijk waarom en in hoeverre de cijfers van haar onjuist zouden zijn. Je roept enkel dat het niet klopt. Waaruit blijkt dat? Heb je bewijs?

 

Je beschuldigd haar ook wel van nogal wat zaken: kloten met cijfers, verlies rapporteren waar het winst had moeten zijn en dat alles onder een saus van "zij gunt jou geen succes". Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Je kunt vrijwel niet bewijzen dat zij uit afgunst jouw cijfers niet goed gemaakt heeft. Sterker nog: waarom zou ze? Een succesvolle klant is een goede klant!

 

Kan het niet ook zo zijn dat jouw rancune nu nog een overheersende rol speelt en dat je over een paar dagen dit leest en dan denkt: "ach ja, ik heb geen schade, ben van haar af en ga nu verder met de toekomst!". ?

 

Succes

Joost

 

Een rechtszaak ga ik niet aanspannen. Ik hoef geen geleden schade op haar te verhalen. Door mij oplettendheid heb ik dit gelukkig kunnen beperken. Bewijzen zijn er volgens mij genoeg. 2 andere administratiekantoren waaruit wel degelijk blijkt dat ik winst gehaald heb. Een kolommenbalans die opeens niet meer overeenkomt met de jaarcijfers. En niet te vergeten mijn gehele administratie. Indien je wat tijd neemt en alles zelf optelt kom je tot de conclusie dat de kolommenbalans die ze verstrekt heeft juist is. Alleen de jaarcijfers opeens niet meer. Waarom zou ze? 1 woord. Jaloezie. Jij hebt nog niet eerder zo'n verhaal gehoord, wel dan is dit je eerste. Het gebeurt echt!

Ik ga zeker verder met de toekomst. Ik hoopte hiermee eigenlijk op iemand die mij op een organisatie wees waar je bijvoorbeeld een klacht kan indienen. Uit de reacties kan ik opmaken dat die er helaas niet zijn. Jammer!

 

Het is me wel een warrig verhaal, maar ik ben het niet eens met bovenstaande reacties dat het uitmaakt waarvoor een jaarrekening is. We zijn geen makelaars! Het is wel zo dat er steeds minder kantoren standaard een jaarrekening verschaffen. Als de afspraak is dat dit niet gebeurd, dan kun je een dergelijke vraag verwachten waarschijnlijk zelfs om kosten te besparen.

 

Het is zo dat iedereen een administratiekantoor kan beginnen. Het is dus lastig om te kunnen bepalen of iemand goed is of niet. Een handig tool tegenwoordig is wel linkedin, waardoor je eigenlijk de CV van iemand kan zien. Check dat, ervaring en een degelijke opleiding lijkt me zeker belangrijk daarin.

 

Maar ook dat hoeft niet alles te zeggen. Iedereen kan fouten maken en (incidenteel) slecht werk leveren. Het is wel zo dat je waarschijnlijk 10 verschillende jaarrekeningen krijgt als je dit door 10 verschillende personen/kantoren laat opstellen. Is de jaarrekening dan fout, nee. Zelfs als een accountant het controleert kan deze ze alle 10 goedkeuren.

 

Of je argwaan naar het kantoor terecht is, waag ik te betwijfelen. Maar als het gevoel niet meer goed is, tja er is genoeg vis op dat gebied.

 

Het klopt inderdaad dat niet iedere kantoor standaard meer jaarrekeningen geeft. wat mij betreft ging dit veel verder dan fouten maken. Indien je je cijfers door 10 verschillende kantoren laat opstellen kan het inderdaad zo zijn dat ze niet allemaal voor 100% overeenkomen. De jaarrekeningen van de 2 kantoren die uiteindelijk mijn cijfers hebben opgesteld kwamen ook niet voor 100% overeen. Maar het lag wel erg dicht op elkaar. Een verschil van € 10.000 lijkt mij geen 'foutje'. Dat is wat er immers is gebeurd. Bij de inkoop is er expres € 11.000 extra opgeteld, waardoor ik een verlies van € 1000 had. In de kolommenbalans stond keurig dat er winst is behaald. In de jaarcijfers opeens niet. Argwaan is dus wel zeker op zijn plaats. Zelfs meer dan dat!

 

 

De kopregel wees aanvankelijk naar een malafide acountant. De huidige kopregel is nog steeds niet goed, maar in ieder geval niet zo overdreven. Ik denk dat je in de vraagstelling ook tussen de regels moet lezen. Jalouzie. Succes. Dat zijn allemaal subjectieve begrippen. Topicstarter is gebaat met een andere boekhouder die wat beter communiceert, maar om de originele nou af te beelden als malafide, is een fikse stap te ver.

 

Ik zie dat de kopregel inmiddels is aangepast. waarschijnlijk door de administrator. Ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden op dat moment, maar vindt de kopregel zoals ie nu is wel gepast :).

 

Link naar reactie
  • 0

Dit glas is half vol. Je had een boekhouder die niet voldeed, dat heb je tijdig ingezien en gecorrigeerd, en vanaf nu ken je met een betere boekhouder verder. Wat het motief van je eerste boekhouder was, doet eigenlijk niet te zake. Jaloezie op jouw succes: ontwikkel een dikke huid en focus op je eigen zaak. Je wordt omringd door leveranciers, collega-ondernemers en anderen die een graantje mee willen pikken. Verspil daar geen energie aan en werk gewoon samen met anderen die je wel vertrouwt en waar het wel mee klikt. Werk aan je neiging om driftig te reageren, want dat is allemaal negatieve energie. Doorlopen, niet natrappen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.