• 0

Website van m'n vriend, hulp gevraagd

Hallo HL-ers,

 

Mijn vriend wil van zijn hobby zijn werk maken en heeft een website gelanceerd met door hem gemaakte foto's.

www.natuurlijkrimburg.nl

 

Het gaat met name om natuur-opnamen en art-fotografie. Daarnaast fotografeert hij af en toe, op verzoek, evenementen.

 

De site bestaat nu enkele maanden, trekt veel bezoekers, maar de verkopen houden op bij twee foto's (mijn schoonzus en ik).

 

Wat mankeert er aan de site? Hebben jullie ideeën, zijn er profs die wat kunnen betekenen?

Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik koop zakelijk regelmatig foto's in (met niet-exclusieve licentie voor gebruik op websites), maar zelden of nooit bij dit soort losse sites van de fotograaf. Ik vind het te veel werk om geschikte foto's op dergelijke sites te vinden, per site de gebruiksrechten te checken (op de site van je vriend kan ik daar zo 1-2-3 niets over vinden), account te maken, betalen etc. Ik koop vrijwel alleen in via de grotere stockfotobureaus, waar je met 1 zoekactie vele foto's kunt vinden van verschillende fotografen, op basis van voorinkoop van credits en algemeen geldende gebruiksrechten.

 

Misschien kan je vriend zijn foto's beter via stockfotobureaus/sites aan de man brengen.

Link naar reactie
  • 1

 

Het is meer een ego-site dan een shop. Het gaat over IK de fotograaf, dan MIJN THEMA's en ergens onder een knopje mag ik dan nog wat bestellen. Sorry. Bij mij gaat het om IK de klant. Daarna om jouw product, een decoratief plaatje in een kader en helemaal aan het end ben ik dan wellicht benieuwd naar jou de maker.

 

Dus tenzij je een beroemde fotograaf bent....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ook eens. Bij een fotograaf moeten foto's spreken. De homepage heeft een aantal mooie foto's in de header, maar als ik vervolgens op Foto's bestellen klik, krijg ik een wazige shop waar ik pas na klikken foto's kan zien. Kan je vriend niet op de homepage direct de top5 foto's zetten met een bestel nu knop? De top5 kan hij misschien bedenken vanuit zijn meest verkochte foto's of een top5 die door vrienden wordt gekozen?

 

Het is altijd wat lastig bij mensen die van hun hobby een beroep maken, omdat verkoopgericht zijn niet altijd vanzelfsprekend is. Echter, nu doet het ook niet veel eer aan de toch mooie foto's

Link naar reactie
  • 1

De site bestaat nu enkele maanden, trekt veel bezoekers, maar de verkopen houden op bij twee foto's (mijn schoonzus en ik).

 

Heet je schoonzus Floor?

 

De vraag is waar die bezoekers vandaan komen. Heeft hij bijvoorbeeld veel backlinks? Twittert hij met zo'n onherkenbare link in zijn berichten (bit.ly o.i.d.), zodat zijn volgers (haast automatisch) op die link klikken (en vervolgens meteen afhaken)? Met welke zoekwoorden komen bezoekers op zijn site?

 

Bij een eerste blik valt me op dat het geen verkoopsite is. Door die grote banner - met overigens fraaie foto's - sla je het menu gemakshalve over en ga je onder de foto verder lezen. De menu-keuze "foto's bestellen" heb je dan niet gezien en de eerste regels tekst lezen alsof het een hobby-site is waar een amateur-fotograaf zijn foto's op geplaatst heeft "ter lering en vermaak".

 

Als ik dan toch gevonden heb dat ik foto's kan bestellen en op de link klik duurt het redelijk lang voordat die pagina geladen is. Dat helpt ook niet echt.

 

Vervolgens tekst in een heel klein lettertje, technische termen ("onderliggende mappen"?), een zeer onhandige presentatie (10 fotootjes onder elkaar en een groot grijs vlak, als ik op een van de onderste foto's klik moet ik telkens naar boven scrollen om die vergroot te zien).

 

In de winkelwagen zie ik opties die niet uitgelegd worden ("Pearl", "Acryluxe", "Dibond"), een mysterieuze partij die ineens om de hoek komt kijken ("OYPO"), onduidelijke instructies (kan het door mij bestelde product nu wel of niet als spoedbestelling?) en een vervelend dropdown-menu (bankkeuze).

 

En bij de laatste stap in het bestelmenu zie ik pas dat ik de foto niet op mijn website mag zetten ... :(

 

Wat mij betreft dus te veel drempels ...

Link naar reactie
  • 1

Ik vind de foto's zowel qua onderwerp als nabewerking drie keer niks. Bij de lentefoto's zie ik kiekjes van takjes meestal precies in het midden met vreselijk verzadigde kleuren. Niet interessant om naar te kijken laat staan aan de muur te hangen. Bij de artfoto's zie ik iets spannendere dingen maar dan wel weer heel specifiek qua smaak.

 

Nu ben ik een vreselijk zeur maar wellicht kan hij z'n foto's eens ter review aanbieden in het tweakers testcasefoto forumdraadje of op photo.net. Op de laatste heb ik (jaren geleden) erg goede opbouwende kritiek gekregen.

 

Verder zou ik een eigen site opzetten en niet oypo gebruiken. Betere uitstraling en je loopt een stuk minder risico dat mensen het zoekveld gebruiken en foto's van andere te zien krijgen (om waarschijnlijk nooit meer terug te komen bij zijn portfolio) Zat drukkers die dropshipping aanbieden dus je hebt geen werk aan zelf laten afdrukken en verzenden.

Link naar reactie
  • 1

Ik vind het doodnormaal dat niemand bij je wil kopen.

 

Je header...wat heeft dit met fotograferen te maken? Kijk daar eens naar, wat zie je dan? Wel, ik één of andere natuurvereniging. Jij niet?

 

Daarna lanceer je op je homepage een toeristische traktatie over de Limburg.

Mooi. Maar daar komen we niet voor. We komen voor foto's.

 

Vervolgens heb je een Foto Link. Wel laat de rest van je site nu eens beter ademen dat je een foto site bent, dan moet je hier geen te algemeen linkje (foto) plaatsen.

 

In je menu zet je het soort foto's dat je wil verkopen:

 

* Vogels

* Andere dieren

* Landschappen

* Evenementen

* Art

 

Noem die laatste maar 'Kunst'.

 

Foto's bestellen moet je gewoon kunnen wanneer je bv. op vogels hebt geklikt en een vogeltje hebt gekozen.

Kijk héél dit proces maar eens goed na, want het zit echt niet lekker.

 

Gastenboek, haal dat maar weg, is voor niks goed. Het enige wat je er mee duidelijk maakt, is "hallo, ik ben een amateur"

 

Het staat dan nog vol met ondingen zoals:

 

"Hey John,

 

De website ziet er goed uit zeg! Succes!

 

Groetjes,

 

Roger"

Geweldig! Maar wat hebben je klanten hier aan? Het is bovendien niet eens waar, je website ziet er niet goed uit. Maar dat heb je met familie en dikke vrienden, die vinden alles geweldig aan je.

 

Contact is goed, maar waarom vraag jij naar een 'onderwerp'? Zodat de boodschap terecht komt bij de juiste persoon in je multinational? Gewoon normaal doen, man. Minder vragen = meer mensen die het willen invullen. Of denk je dat contact formulieren invullen plezant is of zo?

 

En waar is je adres? Je KVK nummer? Je BTW nummer? Oh en vertrouwen dat we je doen.

 

Testpagina mag, neen moet, uiteraard OOK weg.

 

Even herhalen, dit wordt je nieuwe menu:

 

Home - Vogels - Andere dieren - Landschappen - Evenementen - Kunst - Over Natuurlijk Rimburg - Contact

 

In een footer menu stop je dit:

 

Algemene voorwaarden - Privacybeleid - SItemap - Over Natuurlijk Rimburg - Contact

 

Succes!

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 1

Als aanvulling op al het bovenstaande... Maak op de homepage

een 'foto van de week' of iets dergelijks, met gelijk een bestel knop

eronder. Zo wordt het gelijk duidelijk dat je vriend foto's verkoopt.

 

Misschien is het ook een idee om de teksten na te laten kijken...

www.YourPrivateDriver.nl | Studentchauffeurs in uw eigen auto

Link naar reactie
  • 1

Ha John,

 

Een best belangrijk (SEO) ding is de “title” voor Google om een site vindbaar te maken voor bezoekers (althans dat heb ik altijd begrepen).

 

Nu is de title:

“Natuurlijk Rimburg | Natuurlijk Rimburg”

 

Dat zegt niemand wat, lijkt mij. Je kan in een title niet veel kwijt, dus het moet juist beknopt heel veel vertellen zodat de site voor mensen gevonden kan worden wanneer zij iets zoeken.

Zoals het nu is, dan werkt het dus goed wanneer men (een van) deze twee woorden intikt. Maar dat zullen niet veel ‘Goggelaars’ doen, lijkt mij. Dat moet wel beter kunnen dacht ik.

 

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.