• 0

Overzicht "maak"-ondernemers op HL.

Goed idee van Herman om eens te kijken hoeveel "maak"-ondernemers er nu eigenlijk op HL zitten. Ofwel ondernemers die in eigen beheer productie bezigen om hardware te produceren.

Vul het lijstje maar aan en completeer tevens de producten s.v.p. lijkt me wel een mooi en nuttig overzicht:

 

Herman - Tiller voor distributie-logistiek e.d.

Frans - Archiefkasten

P.J. - Machines/kabelringen/ophangsystemen voor inlijsters/ophangsystemen voor particulieren

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kunt je afvragen of er nog wel "maak" starters de kans hebben om hier in NL te starten? Als het aantal "maak" starters geminimaliseerd is, zou het eens onder de lopen moeten worden genomen om dat aantal weer omhoog te kunnen krijgen waardoor er ook weer meer "maak" banen ontstaan.

 

Als er kansen ontstaan in de maakindustrie dan komen er vanzelf (maak)ondernemers die daar nieuwe kansen zien.

 

 

En om je alvast wat stappen voor te zijn.

Het opzetten van een webwinkel, het geven van advies, het schrijven van software in opdracht is over het algemeen een minder lang en minder ondoorzichtig proces met andere risico's dan wanneer je een nieuw product ontwikkeld, produceert en vervolgens in de markt zet.

Dus ja, waarom zouden er minder maakondernemers zijn?

Omdat het punt waarop je als start -up geld gaat verdienen nog verder in de toekomst ligt misschien?

 

Christine opereert in de kennis industrie, de sector waar de politiek zoveel waarde aan hecht voor onze economie.

In die hoek hopen ze namelijk meer TomTom's te kunnen verwelkomen. Bedrijven die met high tech bezig zijn en hoog opgeleide mensen aan het werk houden en als bedrijf groeipotentieel in zich hebben, dat is de toekomst van NL volgens Den Haag.

Zie het subsidie opslurpende topsectoren beleid #EL&I

 

Jij doelt volgens mij meer op het grote potentieel aan gewone werkmensen die ook weer iets om handen moeten krijgen.

Veel van deze mensen zijn hun baan kwijtgeraakt aan lage lonen productie en vormen nu een blok aan ons economische been.

 

De grote vraag is, zijn Nederlanders bereid om genoegen te nemen met 'minder' door een ambachtelijk in Nederland geproduceerd product te kopen. Als er steeds meer Nederlanders komen die inzien dat die vorm van 'protectionisme' eigenlijk onderlinge solidariteit is om onze verworvenheden in stand te kunnen houden dan zeg ik dat die ondernemers er vanzelf bij gaan komen. Daarbij moeten we niet vergeten dat meer ambachtelijke banen ook nieuwe markten zullen doen ontstaan in de dienstverlening.

 

Om de Nederlander Nederlandse producten te laten kopen is wel eens cultuuromslag nodig. Op dit moment hebben Nederlands ondernemers veel last van het "weg met ons" sentiment. Een afkeer van alles wat Nederlands is als het gaat om in Nederland geproduceerde (consumenten)producten.

Merkwaardig voorbeeld uit de wielerwereld. Nederlandse racefietsen zijn er bijna niet meer. Merken als Concorde, Batavus en Gazelle zijn in de racemarkt compleet verdwenen. Vreemd genoeg zijn er in het buitenland enkele Nederlandse ondernemers zeer succesvol in de wielerwereld. oaGerard Vroomen van Cervelo

 

Link naar reactie
  • 0

Jeroen, het gaat niet om enige kwalificatie. Elke ondernemer betekent evenveel voor de economie. Maar zoals Herman het ook bedoelde, moet je als "maak" ondernemer basismaterialen inkopen, om je eindproduct te "maken". Voor een spuitgieter is dat dus granulaat, voor een machinefabriek allerlei metalen in allerlei vormen. Voor een elektra/elektronica zijn dat onderdelen en draden die toegepast moeten worden om schakelkasten e.d. te "maken". Vaak wordt daar in eigen beheer ook de programmering van onderdelen gedaan.

 

De definitie vind ik nog steeds vaag, ik heb een elektronica product ontwikkeld maar werk zeer nauw samen met buitenlandse partijen, de productie gaat in het buitenland plaatsvinden maar ik koop wel op component niveau in. Assemblage gaat in Nederland verzorgt worden (ook uitbesteed), het eigendom, productontwikkeling, verkoop en distributie gebeurt ook vanuit Nederland, toch komt er hier geen soldeerbout aan te pas... Als dit er onder valt dan kun je er dus nog eentje toevoegen :).

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk wel. Maar Nico begrijpt gelukkig mijn intentie in de vraagstelling. In de sectoren waar Rick Veenstra werkt zijn ook de installatiebureau's en de elektrische installateurs aan de slag. Die krijgen nu klappen omdat de nieuwbouw zowat stil ligt en er ook weinig verbouw plaats vindt. Ze moeten zich even tevreden stellen met reguliier onderhoud en reparaties. Toch komen uit die sectoren niet zoveel nieuwe producten voor nieuwe productie en assemblage. Ik heb ook een deel productie in China gehad en dat ga ik een volgende keer wel anders aanpakken. Onderdelen inkopen die aan de eisen voldoen is OK, maar de samenstelling gebeurt hier. En dan hoop ik toch weer op b.v. de hulp van sociale werkplaatsen, die simpel werk moeten hebben.

Link naar reactie
  • 1

Ik maak zelf producten voor de modelbouw. Tot nu toe alleen gefreesde en gedraaide producten maar zeer binnenkort ook spuitgietproducten. De matrijs hiervoor ben ik ook zelf aan het maken.

 

Ik ga je binnenkort even een pm sturen omdat ik misschien een leuk idee/product voor je heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een metaalbewerkings bedrijf, ik maak dus vele producten van metaal ;)

 

Daarnaast ben ik bezig met het starten van een webwinkel voor metalen binnen en buiten meubels, metalen accesoires en nog wat verschillende producten. Deze producten ga ik dus ook zelf produceren.

Link naar reactie
  • 0

 

Suggesties om dit forum aantrekkelijker te maken voor innovatieve maakindustriëlen zijn altijd welkom.

 

Kunnen we daarna ook eens naar land- en tuinbouw kijken.

 

Dat is een heel scherpe opmerking. Daar wordt enorm ontwikkeld aan zowel nieuwe gewassen dan aan nieuwe technieken. De Chinezen staan hier niet voor niets in de rij om zaken over te nemen. En daarvoor is China weer een heel mooie markt met bijna eindeloze potentie....

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is al een ouwe stammenstrijd. Mikken we met HL op groei (hoera, weer 10.000 nieuwe registraties erbij) of zijn we selectief door de nadruk te leggen op innovatie? Als je de koers verlegt, moet je het forum aantrekkelijker maken voor de ontwikkelaars, de makers, de telers, de laboranten en zo voort. En minder aantrekkelijk voor anderen.

 

Die drempels worden wel ingebouwd, dus misschien is het tijd voor wat stimulerende maatregels die tegenwicht bieden. Een Groennovatie-actie!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heel moeilijk om nu nog iets wezenlijks in die sector te kunnen betekenen. De prestatie van de mensen achter TomTom is natuurlijk echt groot geweest. Maar ze zullen langzaam aan nieuwe concurrenten ten onder gaan. Of zien jullie nog een gouden toekomst voor TomTom?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heel moeilijk om nu nog iets wezenlijks in die sector te kunnen betekenen. De prestatie van de mensen achter TomTom is natuurlijk echt groot geweest. Maar ze zullen langzaam aan nieuwe concurrenten ten onder gaan. Of zien jullie nog een gouden toekomst voor TomTom?

 

PJ, met "een nieuwe Tomtom" wordt bedoeld "een tech startup met groot succes". Mijn "nieuwe Tomtom" beweegt zich in een heel andere sector dan Tomtom.

Link naar reactie
  • 0

Een lege DVD vullen met een afgeronde videoproductie zal ik maar niet scharen onder 'maakindustrie'. ;)

(De maakindustrie is zeker belangrijk; als straks het gas op is, moeten we als land toch iets meer hebben dan alleen Goudse kaas om te exporteren: energie, technische snufjes en handige dingen. En buiten dat argument: ik moet toch ook ergens video's over kunnen blijven maken. )

 

.... En dan hoop ik toch weer op b.v. de hulp van sociale werkplaatsen, die simpel werk moeten hebben.

 

Als je daar naar zoekt: hier in Maassluis is er eentje met veel mogelijkheden.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Heel moeilijk om nu nog iets wezenlijks in die sector te kunnen betekenen. De prestatie van de mensen achter TomTom is natuurlijk echt groot geweest. Maar ze zullen langzaam aan nieuwe concurrenten ten onder gaan. Of zien jullie nog een gouden toekomst voor TomTom?

 

PJ, met "een nieuwe Tomtom" wordt bedoeld "een tech startup met groot succes". Mijn "nieuwe Tomtom" beweegt zich in een heel andere sector dan Tomtom.

 

Hopelijk krijg je snel succes met die nieuwe tumtum..... ;)

Link naar reactie
  • 0

Een lege DVD vullen met een afgeronde videoproductie zal ik maar niet scharen onder 'maakindustrie'. ;)

als je het ontwerp maakt, zelf de opnamen doet en monteert, 'maak' je wel degelijk iets en volgens eerder genoemde zaken hoort het er dus bij.

 

ik denk dat PJ doelt op klassieke assemblage, in een productieruimte met basismaterialen een eindproduct fabriceren.

ik ken de definities niet, maar bij een software product praat je niet over 'assemblage' ondanks het feit dat je wel iets 'maakt'

wellicht is het slimmer dat hij een nieuw topic opent met een beter definitie in de OP zodat er minder discussie hoeft te zijn wie er wel of niet bijhoren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Zo scherp ligt het niet hoor Bas. TwaBla heeft eigenlijk al lang duidelijk antwoord gegeven. Of je nu virtuele bouwstenen gebruikt of keien, uiteindelijk ben je allebei wel iets aan het bouwen dat een "product" heet. Als je een software-programma maakt dat op DVD verkocht wordt, denk ik toch ook wel dat je aan een product moet denken en niet aan een dienst.

Link naar reactie
  • 0

Een kortzichtig stukje van een veredeld boekhouder... Geen sprietje met harde info...

 

Nederland haalde afgelopen week het hoogste handelsoverschot ooit... Het zou volgens zijn zienswijze (er gaat meer uit dan erin komt) dus eigenlijk beter als ooit!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.