In de sector Transport en Logistiek is er meer personeel dan werk. Dit is lastig, zeker, omdat er over een aantal jaren een tekort aan personeel zal zijn. Op dit moment worden veel organisaties gedwongen om te besparen op de kosten, wat inhoudt: Geen nieuwe instroom, geen verlenging van tijdelijke contracten en in sommige gevallen zelfs ontslag. Maar wat is wijsheid als je in je achterhoofd houdt dat er over enkele jaren een tekort zal zijn in de sector:

Ontslag of behoud? Wat is uw mening?

Ik ben benieuwd!

Groet en bedankt,

Kim

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36664-wat-te-doen-ontslag-of-behoud/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

• 0

eerst maar een tegenvraag: in welke hoedanigheid vraag je dit. De vraag is nu zo algemeen dat ik er geen zinnig woord over kan zeggen. Denk dat voor elk bedrijf de situatie weer anders is.

En personeel behouden terwijl je er geen werk voor hebt lijkt me een kostbare zaak. En wat als ze tegen de tijd wel weer ingezet kunnen worden maar dan arbeidsongeschikt raken?

• 0

Studievraag?

Ik dacht dat we daar tegenwoordig een filter voor hadden. Kunnen we niet instellen dat mensen niet zomaar een nieuw topic kunnen posten als ze nog nooit een bijdrage aan HL hebben geleverd? Ik post wel 's wat op stackoverflow, maar daar moet je eerst flink wat karma opbouwen voordat je dingen mag doen.

• 0

Ik dacht dat we daar tegenwoordig een filter voor hadden.

Klopt, dat zijn de mods ;)

Kim is geen student, maar een link tussen haar werkgever (?) en de vraag zie ik ook niet. Kun je wat meer vertellen Kim?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Kim werkt voor een marketingbureau wat weer werkzaam is voor VTL als ik het zo zie. VTL is het kenniscentrum voor onderwijs, werkgevers en werknemers in de sectoren transport en logistiek, en die houden zich (terecht) momenteel heel veel bezig met dit vraagstuk: hoe behoudt je goede mensen binnen organisaties en binnen een sector als deze.

• 0

Het is maar de vraag of er over een aantal jaren een fors tekort is. Goed er gaan de nodige chauffeurs met pensioen en de economie zal wellicht weer aantrekken maar aan de andere kant komt er steeds meer concurentie uit oost europa. En aangezien die vaak ook nog goedkoper werken denk ik dat het probleem groter voorgesteld wordt dan dat het in werkelijkheid is

daarnaast doet VTL behoorlijk wat aan nieuwe instroom met diverse opleidingen.

Wellicht kan Kim vertellen hoe groot hun het probleem inschatten?

• 0

D'r zit meestal wel een lobby achter. Het vervoer mag geen prijzen verhogen (politiek wil inflatie in de greep houden) en moet besparen om te kunnen investeren. Als nu duidelijk is dat er straks personeelstekorten zijn, mogen de prijzen wellicht iets meer omhoog of kan er een andere overgangsregeling getroffen worden. En misschien wil VTL de sector gewoon waarschuwen om niet te snel teveel mensen te ontslaan.

En dan ga je dus in social media de conversatie aan. Hmmm, ik vind het ietwat plastic. Der wordt hier een visie gedeponeerd waar ondernemers dan op mogen reageren. Zonder bron en zonder afzender. Van mij mag dat met open vizier en de nieuwe Code Social Media Marketing maakt dat zelfs verplicht. Toch even aan wennen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 1
Visie op de markt

De komende jaren voorziet VTL een substantieel tekort aan kwaliteitsmedewerkers in de sector Transport en Logistiek. Dit betreft met name chauffeurs. De huidige economische situatie is hier debet aan. In de economisch mindere tijd is er een beperkte vraag naar medewerkers. Ook hebben ondernemers minder middelen tot hun beschikking om te investeringen in de kwaliteit van hun medewerkers, hoewel zij beseffen dat dit op de lange termijn noodzakelijk is. Dit leidt ertoe dat de sector niet goed is voorbereid op wat de markt in de komende jaren van ondernemers vraagt. De behoefte aan meer en kwalitatief goede medewerkers trekt naar verwachting vanaf eind 2011 sterk aan.

Bovenstaand even geplukt van de website van VTL: Of de website van VTL is niet up to date of men ziet echt beren.

En als er dan zo'n overschot is, waarom worden er dan nog steeds zoveel overuren gemaakt. Mijn halve familie bestaat uit chauffeurs en er is er geen een die 38 uur werkt. Zal ongetwijfeld ook wel te maken hebben met het basissalaris maar dan nog? Als je een overschot aan mensen hebt dan is snijden in de overuren een eerste optie lijkt mij.

Waar in andere branches de overuren al aangepakt zijn om kosten te besparen blijft de transportsector behoorlijk achter.

Vraag me af of het echt zo slecht gaat in de sector of dat het gewoon huilen met de wolven is :(

• 0

Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik ben inderdaad werkzaam voor een communicatiebureau dat werkt voor VTL. VTL is zoals al gezegd hét instituut op het gebied van opleiding en ontwikkeling van en voor de sector Transport & Logistiek. In die hoedanigheid houdt VTL zich bezig met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en binnen VTL en de sector T&L leeft de vraag wat doe je als transport- logistiekbedrijf als je nu meer personeel dan werk hebt maar over een paar jaar meer werk dan personeel.

VTL organiseert op 10 mei een webinar, live tv-uitzending via internet, waarbij vier experts uit de sector discussieren over de vraag 'Meer personeel dan werk. Wat nu?'. Onder andere door discussies op social media te initiëren wilt VTL graag te weten komen welke ideeën en vragen er leven bij ondernemers in de sector. De vragen vanuit de sector worden vervolgens meegenomen in het webinar, uiteraard hebben de experts ook niet hét antwoord op elke vraag maar kennis kan wel gedeeld worden.

De mening van de sector is waardevol, hoe kijkt u tegen dit vraagstuk aan?

Vriendelijke groet,

Kim, namens VTL

• 0

Kim werkt voor een marketingbureau wat weer werkzaam is voor VTL als ik het zo zie. VTL is het kenniscentrum voor onderwijs, werkgevers en werknemers in de sectoren transport en logistiek,

Dat is een groot compliment voor HL. Een kenniscentrum wendt zich tot HL voor een gefundeerd advies.

• 0

In die hoedanigheid houdt VTL zich bezig met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en binnen VTL en de sector T&L leeft de vraag wat doe je als transport- logistiekbedrijf als je nu meer personeel dan werk hebt maar over een paar jaar meer werk dan personeel.

- conform cao betalen

- niet meer uitvlaggen

- geen cabotage door niet benelux landen

- alle buitenlanders conform nederlandse wetgeving betalen

Als je alle buitenlanders er uit schopt dan heb je geen overschot aan Nederlandse chauffeurs.Als je daarnaast de lonen aanpast aan een realistisch nivo krijg je vanzelf weer instroom.

De verladers en werkgevers zien het liefst alleen maar roemenen en bulgaren aan het werk want die kosten niets en daar kun je nog lekker tegen trappen. Een hond heeft het in Nederland nog beter.

• 0

Zomaar een tijd "op de bank" laten zitten is een kostbare geschiedenis zeker als we alle verhalen van moordende concurrentie en lage prijzen mogen geloven.

werktijdverkorting via de overheid? hoewel ik denk dat dit momenteel niet haalbaar zal zijn met al die bezuinigingen.

Wellicht is het mogelijk dat meerdere bedrijven met elkaar een pool vormen zodat men chauffeurs kan inlenen bij ziekte of vakantie. en dan denk ik daarbij vooral op lokaal/regionaal niveau.

Aanpakken van overuren door flexibele werkweken in te voeren? of de chauffeurs daar zelf op zitten te wachten is de vraag.

En wellicht meer lobbyen bij de politiek zodat chauffeurs en werkgevers uit oost europa zich ook aan de regels moeten houden.

En wellicht een lagere accijns op diesel voor transportbedrijven maar dat zullen andere dieselrijders niet leuk vinden.

• 0

Het is opvallend dat, in toekomstplanning voor de arbeidsmarkt, de toekomst lijkt heel erg op de huidige situatie. In tijden net als nu, met de economische condities en dan ook de snelheid van maatschappelijk verandering, is het vrijwel onmogelijk om aan arbeidsplanning te doen voor de hele transportsector.

Het gaat om weten wat de vaardigheden van de toekomst zullen zijn, en nu beginnen met deze ontwikkelen.

Transport & Logistiek wordt mijn inziens in de toekomst belangrijker dan ooit, maar om er vanuit te gaan dat het blijft ondertussen eruitzien zoals het nu is, lijkt me sterk. De sterkste ontwikkeling binnen Europa op het moment lijkt me de opmars van 3e partij logistiek en globalisatie.

Ik denk dat opleiding en ontwikkelen van de huidige en toekomstige werknemers een sleutelbegrip hierbij moet zijn; ook denk ik dat of de werkgevers of de vakbonden zullen een keer wakker moeten worden en inzien dat er vragen zijn en dat een golf van verandering eraan komt. Er zijn er geen grote veranderingen in de transportsector sinds de laat-1960s, maar ik denk dat er nu eentje aankomt.

Om het te stellen als "behouden of ontslaan" vind ik kort door de bocht.

S4_Evangelista.pdf

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

• 0

Bedankt voor uw inzichten en reacties. Mocht u nu meer willen weten en benieuwd zijn naar hoe VTL en diverse experts uit de sector Transport & Logistiek tegen dit vraagstuk aankijken: VTL organiseert op 10 mei een discussie met Annemarie van Gaal als moderator. Zij zorgt met vier experts hopelijk voor nieuwe inzichten.

Uw eigen vragen kunt u tot en met 8 mei insturen via www.vtl.nl/webinar waar u zich tevens gratis kunt aanmelden.

Met vriendelijke groet,

Kim (namens VTL)

• 0

Bedankt voor uw inzichten en reacties. Mocht u nu meer willen weten en benieuwd zijn naar hoe VTL en diverse experts uit de sector Transport & Logistiek tegen dit vraagstuk aankijken: VTL organiseert op 10 mei een discussie met Annemarie van Gaal als moderator. Zij zorgt met vier experts hopelijk voor nieuwe inzichten.

Uw eigen vragen kunt u tot en met 8 mei insturen via www.vtl.nl/webinar waar u zich tevens gratis kunt aanmelden.

Met vriendelijke groet,

Kim (namens VTL)

En ook bedankt voor deze zeer inhoudelijke discussie, er zal ongetwijfeld veel veranderen in de transport.

• 0

Een groot dilemma voor velen in de sector Transport & Logistiek: Er is meer personeel dan werk. Wat nu?

Een lastige kwestie, zeker als je beseft dat er over een aantal jaar hoogstwaarschijnlijk een tekort zal zijn aan personeel. Wat is wijsheid: Ontslag of behoud?

Zekerheid is er niet. Wijsheid wel.

Enige tijd geleden heb ik hierover een discussie gestart in dit forum en u gewezen op een webinar dat VTL organiseerde m.b.t. dit thema. Tijdens dit webinar, geleid door Annemarie van Gaal, kwamen verrassende nieuwe adviezen en meningen aan het licht. VTL bundelde deze adviezen in het boekje 'Slimme inzichten'. Download het boekje of bekijk het webinar op www.vtl.nl/webinar en laat weten wat je van deze inzichten vindt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar