• 0

Holding onder een coöperatie

Beste ondernemers,

 

Op het moment zit ik in een pril ontwikkelingsstadium van een nieuw soort collectief ondernemen. Het klinkt heel vaag, en dat is het voorlopig ook. ;)

 

Ik heb daarvoor wel een vraag. Het idee is voorlopig om een coöperatie op te richten. Zoals ik het begrepen heb is dat een soort 'profit' vereniging. Het basisconcept is dat mensen uit de coöperatie allemaal een onderneming starten, of daar aan meewerken. Dit is wel gewoon hun eigen onderneming, maar vanwege de collectieve diensten (die je gratis aan elkaar verleent) wordt er wel een percentage winst terug in de coöperatie gestopt. Van alle ondernemingen samen wordt dit vervolgens weer verdeeld onder de leden.

 

Nu is het wel van belang dat de coöperatie los staat van de onafhankelijke bedrijven, in die zin dat ze niet direct (juridisch) verbonden zijn, maar dat er wel een vast te leggen geldstroom plaats vindt, en dat je 'verplichting/regels' kunt opleggen. Nu kun je alle ondernemingen wel onder een holding zetten (zoals ik het begrepen heb). Is het dan vanaf daar weer mogelijk om een holding onder een coöperatie te plaatsen?

 

De reden van deze constructie is dat ik een minderjarig persoon ben met te veel ideeën, maar te weinig tijd. Ik weet dat er meer gelijkgezinde zijn. Op deze manier kun je de taken verdelen en dus sneller ontwikkelen. Je kunt er daardoor ook meer geld aan verdienen.

 

Zoals gezegd is dit idee pas in een pril stadium. Alle kritieken, adviezen en antwoorden op mijn vragen zijn daarom zeer welkom.

 

Groeten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar is de coöperatie dan aansprakelijk wanneer een van zijn ondernemingen (lid met onderneming of daadwerkelijk een onderneming als lid) failliet gaat? Het zou natuurlijk nooit werken als de hele coöperatie kan vallen door één ondernemer. Het lijkt mij logisch dat de coöperatie aansprakelijk gesteld kan worden maar zeker weten doe ik dit absoluut niet.

Ik weet ook niet precies hoe dat dan met een holding zit (qua aansprakelijkheid).

 

Link naar reactie
  • 0

De coöperatie is niet aansprakelijk voor het handelen van individuele leden buiten de coöperatie om, zie bijvoorbeeld de zuivelcoops.

 

Het optuigen van bedrijfsstructuren in de vorm van kerstbomen dragen niet bij aan de bestuurlijkheid van de onderneming..

Breng eerst zelf maar eens iets succesvol naar de markt, daar leer je meer van dan je energie stoppen in het distribueren van ideeën. Voor zover ik weet heeft die manier van werken nog nooit iemand zakelijk succes gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook bezig met een onderneming, maar samenwerking vergroot de kans op succes voor alle leden. Ook is de distributie van tijd makkelijker te doen. Als scholier of student is dat nou eenmaal erg lastig.

 

Als de coöperatie niet aansprakelijk is voor het handelen van leden, is het dan wel mogelijk om dingen op te leggen? Zoals een winstpercentage?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een cooperatie vergelijken met een vereniging. Van een vereniging kun je lid worden, op de voorwaarden die de vereniging stelt. Cooperatie idem dito. Als jij je bij de vereniging misdraagt, staat er meestal wel iets in de statuten waarmee het bestuur van de vereniging je weer lid-af kan maken. Bij een cooperatie kun je dat ook zo regelen.

 

Het leuke van de cooperatie is dat het een zo weinig gebruikte rechtsvorm is, dat heel veel adviseurs er weinig tot geen ervaring mee hebben. Je zult dus wellicht iets langer moeten zoeken naar een adviseur met kennis van zaken als je dit pad opgaat.

 

Ik begrijp uit je openingspost echter niet wat de reden is om deze ´kerstboom´ op te tuigen. Als je meer mensen kent die graag willen ondernemen, kunnen zij ook gewoon een onderneming oprichten en dan kun jij hen inhuren, en zij kunnen jou inhuren. Je bent aansprakelijk voor je eigen gedrag en gehouden aan de contracten die je met elkaar afsluit. Ik zie nog geen voordelen van de cooperatie. Kun je aangeven waar jij die ziet?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat er hier iets fouts in je beredenering.

 

Allereerst kun je een coöperatie vrij oprichten. In de wet zijn er maar weinig beperkingen aan een coöperatie.

 

Er zijn dan ook verschillende verschijningsvormen:

•   Klanten- of eigenaarscoöperatie

•   Leveranciers- of ondernemingscoöperatie

•   Werknemerscoöperatie

 

Qua aansprakelijkheid zijn er ook varianten, WA (wettelijke aansprakelijkheid), UA (uitgesloten aansprakelijkheid) en BA (beperkte aansprakelijkheid)

 

Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat je een verkeerde indruk hebt van de coöperatie. Ik geloof dat jij ervan uitgaat dat onder de coöperatie de eenmanszaken valt. Dat is niet juist. De cooperatie kan wel degelijk een (top)holding zijn, maar dan van BV’s, NV’s of partners in VOF of CV’s. Niet van eenmanszaken.

Een coöperatie bestaat uit leden. De leden kunnen particulieren, eenmanszaken of vennootschappen zijn. Ik denk ook dat jij een ondernemingscoöperatie wil. Als ondernemingscoöperatie kun je de leden maar ook externe klanten je diensten aanbieden.

 

Dennis heeft al verwezen naar een andere thread, waarin veel vermeld staat over coöperaties. Het is wel verstandig om goed onderzoek te doen aangezien er zowel binnen de fiscus als binnen de adviseurswereld (boekhouders en notarissen) relatief weinig bekend is over deze ondernemingsvorm. Als het niet goed is opgericht, kun je tegen ongewenste praktijken aanlopen. Laat je dus goed voorlichten.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Coöperatief ondernemen. Interessant!

 

Ik ga je een tip geven Maurits, kijk maar even of je er iets mee kunt.

 

Ga bij een whitebord staan (of pak een groot vel papier).

 

De losse ondernemers/personen teken je als vierkantjes, de centrale organisatie(s) als driekhoekjes.

 

Met behulp van (gekleurde) pijlen kun je aangeven welke stromen er tussen deze deeltjes van de totale organisatie lopen. Omzetstromen, kosten, provisie, etc

 

Ook kun je door middel van arcering aangeven waar wel en geen risico gewenst is qua aansprakelijkheid.

 

Ook kun je aangeven waar je het vermogen wil laten groeien. (Opgepotte winsten).

 

Etc etc.

 

Maak dus een abstracte schets van wat jij zou willen. Hoe zou jij het georganiseerd zou willen zien. Hierbij houdt je geen rekening met wat wel of niet zou kunnen.

 

Als je je schets afhebt dan leg je contact met iemand met kennis van rechtsvormen en dan krijg je een of enkele alternatieven voorgelegd. Vervolgens ga jij je dan daarin verdiepen en daarna maak je keuze's.

 

Als je een auto wil gaan kopen, ga je toch ook niets eerst naar de HTS om autotechniek te studeren?

Link naar reactie
  • 0
Als je je schets afhebt dan leg je contact met iemand met kennis van rechtsvormen en dan krijg je een of enkele alternatieven voorgelegd. Vervolgens ga jij je dan daarin verdiepen en daarna maak je keuze's.

 

Goed idee. Ik heb inderdaad een duidelijk beeld van wat ik wil, maar niet echt hoe ik dit in de gewenste vorm tot stand krijg. Ik zal het meteen uit gaan voeren!

 

Zoals velen hier al zeggen:

Inderdaad, zo'n kerstboom is niet de bedoeling. Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Ik heb echter niet genoeg verstand van juridische zaken en rechtsvormen om een duidelijk beeld te krijgen van wat ik moet doen om mijn plannen te realiseren.

 

Zoals hierboven sta zal ik eerst een schets maken. Ik kan natuurlijk ook wat dingen vragen aan de accountant die mij helpt met mijn eigen onderneming.

Ik kan het plaatje ook hier wel eens een keer uploaden. Een second-opinion is nooit verkeerd.

 

In ieder geval hartstikke bedankt voor de adviezen :)

Link naar reactie
  • 2

Maar is de coöperatie dan aansprakelijk wanneer een van zijn ondernemingen (lid met onderneming of daadwerkelijk een onderneming als lid) failliet gaat?

 

Nogmaals, ik denk dat je een denkfout maakt.

Laat ik higherlevel.nl als voorbeeld stellen en laten we ons inbeelden dat higherlevel een coöperatie is.

Elk geregistreerde account is lid van de coöperatie. De coöperatie verleent diensten aan haar leden (geregistreerd) en aan niet-leden (kijkers).

Gaat 1 van de leden failliet, dan heeft dat geen gevolg op higherlevel.

Gaat higherlevel failliet, dan heeft dat gevolgen op je tegoeden cq schulden bij higherlevel maar het hoeft niet het faillissement van de leden tot gevolg te hebben. Aangezien de leden ook naast higherlevel een eigen onderneming hebben.

 

Als je naast de coöperatie ook meerdere klanten hebt, dan kun je veelal profiteren van de fiscale voordelen van je eenmanszaak terwijl de coöperatie eventueel de grote risico projecten loopt.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0
Laat ik higherlevel.nl als voorbeeld stellen en laten we ons inbeelden dat higherlevel een coöperatie is.

Elk geregistreerde account is lid van de coöperatie. De coöperatie verleent diensten aan haar leden (geregistreerd) en aan niet-leden (kijkers).

Gaat 1 van de leden failliet, dan heeft dat geen gevolg op higherlevel.

Gaat higherlevel failliet, dan heeft dat gevolgen op je tegoeden cq schulden bij higherlevel maar het hoeft niet het faillissement van de leden tot gevolg te hebben. Aangezien de leden ook naast higherlevel een eigen onderneming hebben.

Heldere uitleg! Reuswaardig, tot nu toe begreep ik het hele Coöperatie concept nog niet zo, maar dit voorbeeld maakt een hoop duidelijk

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al de hele structuur uit getekend van mijn idee. Ik ga dit ook nog in een digitale versie vormgeven.

 

Het klinkt misschien stom, maar het is wel een idee waar ik zelf mee aan de slag wil. Is het verstandig om deze hele visualisering van het concept op internet openbaar te maken? Of kan ik het beter voorleggen aan mensen die ik vertrouw en die kennis van zaken hebben?

 

Bedankt trouwens voor de uitleg. Hartstikke duidelijk :)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Michiel, het is natuurlijk wel leuk om het ene topic na het andere te starten hier, met steeds hetzelfde soort vragen, maar volgens mij moet je nu 's gewoon aan het werk, in plaats van ons steeds van ons werk te houden.

 

 

 

Tjonge, wat straal je weer vandaag. Jammer om zo te moeten reageren. Als het je van je werk houdt, ga dan terug aan het werk. Ik vind het een interessante vraag, met interessante antwoorden. Het is niet aan jou om te bepalen wat iemand hier wel of niet mag vragen.

Link naar reactie
  • 1
Michiel, het is natuurlijk wel leuk om het ene topic na het andere te starten hier, met steeds hetzelfde soort vragen, maar volgens mij moet je nu 's gewoon aan het werk, in plaats van ons steeds van ons werk te houden.

 

Als je je ergert aan mijn vragen, dan lees je ze niet en dan moet je er vooral niet op reageren.

Je mag dan misschien wel een veteraan en ik een nieuwkomer zijn op dit forum, maar een forum is niet voor niets toegankelijk voor iedereen. Je kunt hier open vragen stellen en als ik die heb stel ik ze ook vooral.

 

Ik werk me op het moment helemaal de pleuris om mijn dromen waar te maken. Ik probeer mijn gymnasium diploma te halen, mijn ideeën voor bedrijven te realiseren en tegelijk nog te functioneren als een normale jongen. Graag alleen maar commentaar op mijn vragen en niet alleen over mijn persoonlijke situatie. Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk me op het moment helemaal de pleuris om mijn dromen waar te maken. Ik probeer mijn gymnasium diploma te halen, mijn ideeën voor bedrijven te realiseren en tegelijk nog te functioneren als een normale jongen. Graag alleen maar commentaar op mijn vragen en niet alleen over mijn persoonlijke situatie. Bij voorbaat dank.

Goed bezig Miquel ;). Netjes gedaan.

 

"Normale" jongen hoef je niet te zijn. Geniet gewoon van het leven, dat is een geschenk wat je hebt gekregen en daar mag je mee doen wat jij wil.

 

Dat gymnasium-diploma kan heel handig zijn. Met name als je interesse hebt om een vervolgopleiding te gaan doen heb je dan een enorme keuzemogelijkheid. Dus als je het in je hebt: altijd dat papiertje scoren!

 

Je te pleuris werken om je dromen waar te maken. Mmmm, maak je zelf niet te gek. Als je ondernemen leuk vindt begin dan gewoon een onderneminkje. Ook Ben en de Facebook-boys zijn feitelijk met een ieniemienie-bedrijfje begonnen. Dat opschalen doe je pas in volgende fases. Het voordeel van het maken van een klein eerste succes is dat andere mensen je meteen voor "vol" aan gaan zien. Dan wordt het dus ook eenvoudiger om sneller de volgende stappen te doorlopen.

 

En christine is heel aardig en heel capabel. Misschien zouden jullie zelfs interessante businesspartners kunnen zijn. Dus als iemand een keer een tekst typt die een vreemde lading heeft, dan kan het ook zo zijn dat die niet negatief bedoeld is. Maar daar heb je een goeie neus en veel intuitie voor nodig ;)

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0
Goed bezig Miquel

 

Het is Maurits ;), maar dat doet er niet zo veel toe.

 

Als je ondernemen leuk vindt begin dan gewoon een onderneminkje

 

Ik probeer ook niet meteen enorm te beginnen, maar de dingen die nu in me opkomen wil ik graag (wanneer mogelijk natuurlijk) ten uitvoer brengen. Dat kost nou eenmaal enorm veel tijd. En tijd heb ik nooit genoeg!

Link naar reactie
  • 0

Is er verband met die andere bijzondere ambitieuze onderneming? Ik kan met Christina's opmerking wel voorstellen, want de eerste onderneming vergde al een lastige constructie en nou komt er een tweede constructie bij (misschien om de financiering van de eerste op poten te zetten) waarbij uitvoering allemaal wel erg onwaarschijnlijk wordt.

 

En nee: dit forum dient niet om eindeloos veel vragen te beantwoorden. Het is een forum over innovatie en ondernemerschap. Niet voor imaginaire imperiumbouw. Dus misschien kun je toelichten wat het doel van deze denkbeeldige coop is...

 

...met een holding eronder.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Dus misschien kun je toelichten wat het doel van deze denkbeeldige coop is...

 

...met een holding eronder.

 

Nogmaals, ik vroeg wat andere mensen hiervan af wisten. Dit was slechts een gedachtespinsel. Dankzij de de antwoorden weet ik dat zo'n constructie onzin is.

 

Is er verband met die andere bijzondere ambitieuze onderneming

 

Dit staat volledig los van de andere topics. Er is absoluut geen direct verband.

 

Niet voor imaginaire imperiumbouw

 

Imaginaire imperiumbouw vind ik wel wat overdeven zeg. Ik stel vragen omdat ondernemen nou eenmaal niet appeltje eitje is. Daar is op zich niets mis mee lijkt mij.

 

Dus misschien kun je toelichten wat het doel van deze denkbeeldige coop is...

 

Ik heb inmiddels het hele idee visueel uitgewerkt. Het punt is dat ik niet weet of ik dit zo maar moet gaan rondstrooien hier. Mijn vragen zijn in ieder geval beantwoord, dus wat mij betreft kan ik nu beter een accountant gaan zoeken.

 

Om maar even een eerdere post te quoten:

[Het klinkt misschien stom, maar het is wel een idee waar ik zelf mee aan de slag wil. Is het verstandig om deze hele visualisering van het concept op internet openbaar te maken? Of kan ik het beter voorleggen aan mensen die ik vertrouw en die kennis van zaken hebben?

 

Voor een uitleg waarom ik dit wil realiseren:

 

Het basisconcept is dat mensen uit de coöperatie allemaal een onderneming starten, of daar aan meewerken. Dit is wel gewoon hun eigen onderneming, maar vanwege de collectieve diensten (die je gratis aan elkaar verleent) wordt er wel een percentage winst terug in de coöperatie gestopt. Van alle ondernemingen samen wordt dit vervolgens weer verdeeld onder de leden.

 

Ik ben ook bezig met een onderneming, maar samenwerking vergroot de kans op succes voor alle leden. Ook is de distributie van tijd makkelijker te doen. Als scholier of student is dat nou eenmaal erg lastig.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.