• 0

Ik kan niemand meer betalen, wat gaat er nu gebeuren?

Ik ben in paniek, weet even niet meer hoe of wat ik moet doen.

Paniek en ondernemen gaat niet goed samen dus ik ben hard op weg om alles duidelijk te krijgen.

Een korte samevatting.

Eenmanszaak detailhandel, overgenomen begin 2008, fors bedrag voor goodwill geleend bij de bank.

Seizoenskrediet gekregen voor mijn inkopen.

Al sinds vorig jaar krijg ik mijn seizoenskrediet niet op tijd op het benodigde bedrag. De bank deed telkens wel moeilijk, maar liet de noodzakelijke betalingen wel doorgaan (huur, salarissen, belastingdienst en kleine noodzakelijke facturen). Deze keer is de bank echter van mening dat ze het niet kunnen. Het einde van de maand is in zicht en ik heb geen rooie rotcent. Van mijn laatste geld heb ik één personeelslid kunnen betalen. Ik kan van mijn ouders geld lenen om het andere personeelslid deze maand ook nog te betalen. Maar dan houdt het op.

Ik ben met een ontslagprocedure bezig wegens bedrijfseconomische redenen. Maar wat moet ik nu doen? Ik ben in gesprek met de bank, ze bellen me vandaag of uiterlijk morgen terug.

Mijn boekhouder is met zwangerschapsverlof en de vervanger is iemand die het allemaal niet weet en niet snapt. Ik weet niet meer wie ik om advies kan vragen. Ik ben nu bang voor een faillissement of een wsnp of ik weet niet wat.

Ik kan dus niks meer betalen, de rc gaat in principe 1 juli weer open maar tot die tijd ben ik afhankelijk van de meneer van de bank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus, snel in gesprek met de bank dus en dit goed voorbereiden:

 

Jouw Plan van Aanpak ziet er ongeveer als volgt uit: 1. Omzet verhogende acties nemen en op korte termijn de zwaarste kostenposten verlagen 2. Probeer met wederzijds goedvinden te ontslaan 3. Ga in gesprek met crediteuren waar je rekeningen hebt openstaan en neem het initiatief voor z.s.m. een gesprek met de bank om aan te geven wat je er allemaal aan doet om uit het dal te klimmen en probeer regelingen te treffen!

 

Na - de reacties en antwoorden op - al het voorgaande heb je meer duidelijkheid over je (on)mogelijkheden, weet je waar je staat en kunnen we er hier verder over praten en vervolgstappen bepalen. Nu dus tijd voor actie, later kom je maar weer op HL terug, dus niet lekker (wil je zelf ook niet) in de zon gaan zitten helaas, weet dat paniek een slechte raadgever is en kom in actie, en wel nu!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de bank (vast contactpersoon) afgelopen dinsdag een brief gegeven met al mijn punten, en dat is behoorlijk postief allemaal). Een afspraak kon niet worden gemaakt. Vandaag is hij niet aanwezig, heb direct vanochtend gebeld.

In die brief staan al mijn punten. Ik weet dat hij contact heeft gehad met mijn boekhouder. De jaarcijfers 2011 zouden door mijn vaste boekhouder gemaakt worden, die is nog tot begin volgende maand met verlof.

Dus die cijfers eist de bank nu wel (begrijpelijk), maar ik heb ze niet officieel, enkel wat ik uit YOB (boekhoudrpogramma) kan printen.

Die cijfers komen ook niet meer voor het einde van de maand vrees ik.

 

Ik ben open naar mijn leveranciers, maar de reacties zijn niet mis. Dreigen met incassobureaus etc. Ik heb gezegd dat ze hun geld daar echt niet sneller door gaan krijgen, maar daar denken sommigen anders over.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben open naar mijn leveranciers, maar de reacties zijn niet mis. Dreigen met incassobureaus etc. Ik heb gezegd dat ze hun geld daar echt niet sneller door gaan krijgen, maar daar denken sommigen anders over.
Kijk, nu er wat wordt doorgevraagd, blijkt dat je al een antal zaken in gang hebt gezet en dat er natuurlijk ook minder bereidwillige reacties komen van crediteuren. Maar heb je nu genoeg houvast om eerst mee verder te kunnen of heb je andere vragen?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De afbetaling van de bank gaat gewooon te snel van de rc af (de afbetaling van de lening). Ik ben die lening aangegaan in de tijd dat de bomen nog tot in de hemel konden groeien. Direct na mij overname kwam de crisis en ik was niet ervaren genoeg/ kundig genoeg om daar direct op in te spelen.

Dit geeft hoop. Je bent eerlijk over je eigen kwaliteiten.

 

Ken je geen collega-ondernemer (in je directe omgeving) die vaker met dit bijltje heeft gehakt? Waar de 1 een enorme puzzel ziet, ziet een ander een situatie die hij al 10x heeft meegemaakt en dus veel sneller krijgt opgelost. (een telefoontje op de juiste toon en met de juiste inhoud doet wonderen)

 

Het is mijn inschatting dat je er nog op tijd bij bent. Het is wel belangrijk dat je het beetje goodwill wat je nu nog hebt bij banken, leveranciers en personeel goed gebruikt. Met name wat en hoe je communiceert kan daarbij doorslaggevend zijn.

 

Eigenlijk dus maar 1 tip: haal er iemand bij die je kent en vertrouwd (met ervaring) en die jou hierin helpt.

 

Leg anders contact met Ondernemersklankbord en omschrijf je situatie en vraag of zij je in contact kunnen brengen met iemand waarvoor dit gesneden koek is.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak op uit je berichtgeving dat je in de modebranche zit, hoe zit het met het aankomende seizoen?

 

Het lijkt mij een klusje voor het HL crisisteam.

 

De winkel optimaliseren en weer op de rails zetten kan al zonder investeringen te moeten doen door de routing en het schappenplan te optimaliseren waardoor de klant verleidt wordt tot meer of duurdere aankopen.

Ook klanten naar de winkel lokken is een kwestie het slim bespelen.

 

In welke regio zit je?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans, Ik heb nog wel een aantal vragen

Wat moet ik doen wanneer de bank besluit de rekening niet meer te openen?

Geeft de belastingsdienst uitstel van betaling als ik daarom vraag, ook wanneer ik niet officieel kan aantonen wanneer ik het kan betalen?

Ik hoop dat ik morgenochtend bij de bankman terecht kan. Het is allemaal zo enorm knudde, ieder gesprek geeft hij me weer het gevoel dat ik de enige zaak (in de detailhandel) ben die het zwaar heeft op het moment. Ik ben op dit moment gewoon zo labiel dat ik mijn tranen moeilijk kan tegenhouden bij zulke gesprekken. Ik wil dus zo helder mogelijk hebben wat me te wachten staan wanneer de bank mijn rekening courant sluit. Of is die kans erg klein?

Link naar reactie
  • 0

De afbetaling van de bank gaat gewooon te snel van de rc af (de afbetaling van de lening). Ik ben die lening aangegaan in de tijd dat de bomen nog tot in de hemel konden groeien. Direct na mij overname kwam de crisis en ik was niet ervaren genoeg/ kundig genoeg om daar direct op in te spelen.

Dit geeft hoop. Je bent eerlijk over je eigen kwaliteiten.

 

Ken je geen collega-ondernemer (in je directe omgeving) die vaker met dit bijltje heeft gehakt? Waar de 1 een enorme puzzel ziet, ziet een ander een situatie die hij al 10x heeft meegemaakt en dus veel sneller krijgt opgelost. (een telefoontje op de juiste toon en met de juiste inhoud doet wonderen)

 

Het is mijn inschatting dat je er nog op tijd bij bent. Het is wel belangrijk dat je het beetje goodwill wat je nu nog hebt bij banken, leveranciers en personeel goed gebruikt. Met name wat en hoe je communiceert kan daarbij doorslaggevend zijn.

 

Eigenlijk dus maar 1 tip: haal er iemand bij die je kent en vertrouwd (met ervaring) en die jou hierin helpt.

 

Leg anders contact met Ondernemersklankbord en omschrijf je situatie en vraag of zij je in contact kunnen brengen met iemand waarvoor dit gesneden koek is.

 

Ik kom niet uit een ondernemersfamilie, heb geen vrienden die ondernemen. Heb eigenlijk helemaal niemand die me kan helpen (zonder eigen gewin in de vorm van geld).

 

Ik ga het ondernemersklankbord googelen. Bedankt voor die tip.

Link naar reactie
  • 0
Beste Hans, Ik heb nog wel een aantal vragen Wat moet ik doen wanneer de bank besluit de rekening niet meer te openen? Geeft de belastingsdienst uitstel van betaling als ik daarom vraag, ook wanneer ik niet officieel kan aantonen wanneer ik het kan betalen? Ik hoop dat ik morgenochtend bij de bankman terecht kan. Het is allemaal zo enorm knudde, ieder gesprek geeft hij me weer het gevoel dat ik de enige zaak (in de detailhandel) ben die het zwaar heeft op het moment. Ik ben op dit moment gewoon zo labiel dat ik mijn tranen moeilijk kan tegenhouden bij zulke gesprekken. Ik wil dus zo helder mogelijk hebben wat me te wachten staan wanneer de bank mijn rekening courant sluit. Of is die kans erg klein?
Natuurlijk ben je emotioneel en is het zwaar om mee te maken, dat moet je jezelf ook gunnen, hoe zwaar ook die emotie hoort erbij. Over de kansen die je hebt, zal de bank vast wel een mening hebben, daar kunnen we hier niet op vooruit lopen. Dat zelfde geldt voor de belastingdienst, maar blijf met partijen open in gesprek! Maar als je de vragen van René van Zandwijk beantwoord, is het misschien mogelijk met wat ingrepen verbetering aan te brengen die al snel wat opleveren. Dan is er inderdaad een soort HL crisisteam die mogelijk wat hulp kan bieden.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik maak op uit je berichtgeving dat je in de modebranche zit, hoe zit het met het aankomende seizoen?

 

Ik zit idd in de modebranche, wel een specifieke tak, een echte speciaalzaak met een duidelijke doelgroep. De inkopen zijn gedaan, moet half jaar vooraf. Goederen zullen vanaf half juli worden geleverd.

Het lijkt mij een klusje voor het HL crisisteam.

 

De winkel optimaliseren en weer op de rails zetten kan al zonder investeringen te moeten doen door de routing en het schappenplan te optimaliseren waardoor de klant verleidt wordt tot meer of duurdere aankopen.

Ook klanten naar de winkel lokken is een kwestie het slim bespelen.

 

Ik ben de afgelopen maanden hard bezig geweest om beter vindbaar te worden. Ik heb een website laten maken, een digitaal klantenbestand aangemaakt. Als ik de klant in mijn winkel heb, gaat de klant 9 van de 10 keer met een product naar buiten. Maar wanneer er niemand in de winkel komt dan blijft de omzet ook weg.

Een webshop is in mijn branche niet rendabel, daarvoor is het te specifiek en is de kans dat het product retour komt te groot en mijn verkoopseizoen te kort. Ik moet iedere keer het wiel weer uitvinden en dat is lastig soms. Alles beslissingen die ik maak hebben voors en tegens, het is moeilijk altijd de goede beslissingen te nemen. Zeker wanneer je totaal geen buffer hebt om op terug te vallen.

 

In welke regio zit je?

Link naar reactie
  • 0

Ik snap even de rol van de boekhouder niet zo. Die persoon is nou juist de persoon, die je in dit soort situaties kan bijstaan. Ik zeg kan en dus niet moet. Maar zij zou wel op veel vragen antwoord kunnen geven, waar jij nu mee zit. In ieder geval moet ze de cijfers aanleveren, die jij nu zo hard nodig hebt. En nu is ze met zwangerschapsverlof en heeft de boel even over gelaten aan iemand, die blijkbaar niet echt capabel is. Is je boekhouder ook een zelfstandige? Heel leuk voor haar dat ze een kindje verwacht (of wellicht al intussen heeft gehad), maar mijn inziens blijft ze hoe dan ook verantwoordelijk voor haar eigen klanten, toch? En net nu je even in deze situatie zit en je haar nodig hebt, is ze dus niet in staat om je bij te staan. Is ze totaal niet bereikbaar cq beschikbaar en kan ze niet even een uitzondering maken?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een lange weg te gaan, linksom of rechtom kom ik wel ergens. Ik wil iedereen die hier gereageerd heeft bedanken.

Ik kende dit forum niet en voelde me ontzettend eenzaam in het ondernemen. Problemen waar je met niemand over kan sparren, vragen, onzekerheden.

Ik heb vandaag gemerkt dat er hier op dit forum een hoop mensen zijn die door een gemeende interesse te geven, zoveel kunnen betekenen. De warboel in mijn hoofd begint nu al een klein beetje minder te worden, ik heb weer positieve energie.

Ik kijk uit naar de toekomst en hoop veel te leren de komende dagen.

 

 

Fantastisch! Maar ik hoop wel dat je nu daadwerkelijk gaat doorpakken en het aanbod van Marco met beide handen aangrijpt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even een snelle update. De bank heeft gelukkig vandaag een klein beetje kans op lucht gegeven. Lees goed, kans op lucht.

Als ik vandaag en morgen goed genoeg draai, mogen dinsdag de huur, het salaris personeel, btw en de loonheffing van de rekening af!

Bijna een kleine hoera. Vandaag was de omzet behoorlijk oké dus alleen morgen is nog even bezien, maar ik hoop dat het goed genoeg voor de bank is (hij was onder de indruk van de omzet over afgelopen dagen/weken).

 

Het idee van klanten contant laten betalen was ook bij mij opgekomen, maar ik ben iemand die het liever allemaal netjes wil doen en iedereen te vriend wil houden (semi slechte eigenschap).

 

De bank heeft ook aangegeven dat ik mijn cash afstortingen nu mag gebruiken voor het betalen van de kleine facturen zodat hij daar geen toestemming voor hoeft te geven. Mijn financiele positie is nog steeds knudde, maar ik heb hoop voor de toekomst.

 

Straks heb ik een afspraak staan die me hopelijk wat meer inzicht zal geven. Ik moet echt zeggen dat dit forum mij de rust heeft gegeven om kordaat te handelen. Ik wist even niet meer waar te beginnen en lag al bijna huilend op mijn knietjes in smeekhouding bij de bank voor de deur (was mijn noodoplossing, had bedacht dat ze dan wel iets moesten doen, is natuurlijk geen goede reclame voor de bank ;D).

Link naar reactie
  • 0
Het idee van klanten contant laten betalen was ook bij mij opgekomen, maar ik ben iemand die het liever allemaal netjes wil doen en iedereen te vriend wil houden (semi slechte eigenschap).

Als ik moest kiezen tussen netjes doen en eten, dan ging ik eten! Je moet echt jezelf niet gaan wegcijferen, anders ga je er misschien aan onderdoor. Maar goed dat je wat lucht hebt!

Link naar reactie
  • 0

Punt is alleen dat als je de klanten contant laat betalen er dus niets op je bankrekening binnen komt en de bank vervolgens weer denkt dat je geen omzet draait, wat nou juist de bedoeling was, toch? En de btw, loonbelasting en huur betaal je toch liever via bank dan cash? Dus of het nou zo'n handige tip is..... ik weet het niet.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Vandaag was de omzet behoorlijk oké dus alleen morgen is nog even bezien, maar ik hoop dat het goed genoeg voor de bank is (hij was onder de indruk van de omzet over afgelopen dagen/weken).

 

Omgeving Breda? D'r zitten hier wellicht een paar potentiële klanten op het forum en anders wel een paar onbezoldigde ambassadeurs. Is er een manier om aan te gevan wat je waar verkoopt, dat kan zomaar wat extra omzet opleveren...

 

... ik kan eventueel een tijdelijke tekst morgen weer verwijderen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Punt is alleen dat als je de klanten contant laat betalen er dus niets op je bankrekening binnen komt en de bank vervolgens weer denkt dat je geen omzet draait, wat nou juist de bedoeling was, toch? En de btw, loonbelasting en huur betaal je toch liever via bank dan cash? Dus of het nou zo'n handige tip is..... ik weet het niet.

 

Nee, morgen moet het allemaal pin zijn! Ik heb van de bank de onofficiele toestemming om het gewone cash geld wat normaal afgestort wordt te gebruiken voor kleine facturen. Dit ga ik ook doen, maar om de zaken boekhoudkundig niet te lastig te maken, houdt het daarbij ook verder op.

 

Een boterham kan ik nog wel eten hoor (en een paar kilo minder voor de zomer, daar zegt ook niemand nee tegen volgens mij ;) )!

Link naar reactie
  • 0

Vandaag was de omzet behoorlijk oké dus alleen morgen is nog even bezien, maar ik hoop dat het goed genoeg voor de bank is (hij was onder de indruk van de omzet over afgelopen dagen/weken).

 

Omgeving Breda? D'r zitten hier wellicht een paar potentiële klanten op het forum en anders wel een paar onbezoldigde ambassadeurs. Is er een manier om aan te gevan wat je waar verkoopt, dat kan zomaar wat extra omzet opleveren...

 

... ik kan eventueel een tijdelijke tekst morgen weer verwijderen. ;)

 

Tsja, hier ga ik me niet aan wagen, maar je intentie is goed. Ik spoor de gehele mensheid gewoon aan morgen goed te gaan winkelen in Breda (of elders natuurlijk)! Lekker de economie uit het slop trekken, zaterdag de 26ste mei!

 

Misschien eindelijk positief nieuws dan, morgen op het 8uur journaal.

 

Vandaag heeft Nederland laten zien niet bang te zijn voor de toekomst en massaal geld in de economie gepompt!

Link naar reactie
  • 0

Mag of kan je zondag en maandag open zijn? Private shopping aanbieden? Advertentieverkoop doen en via een iDEAL-betaallink of direct laten betalen? Heb je een klantenbestand met telefoonnummers of e-mailadressen? Opvolgen en uitnodigen i.v.m. vakantiegeld!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Het lijkt mij een klusje voor het HL crisisteam.

 

Is dat er? Zo niet, dan moet het er komen, juist voor dit soort gevallen.

 

Ik weet niet of het officeel onder het crisiteam valt, maar ik ben achter de schermen al behoorlijk geholpen. Het feit dat mensen die ik niet ken, reageren op zo'n paniekonderwerp en kosteloos hulp aanbieden is iets wat ik in de huidige samenleving eerlijk gezegd niet had kunnen verwachten.

 

In het verleden hebben 'bevriende kennissen' hun hulp aangeboden. Ik zit in financiele problemen en dan is het erg zuur, dat zo'n kennis er toch een slaatje uit wil slaan, door achteraf met een dikke factuur op de proppen te komen.

Dit maakte mij als ondernemer ook bang om hulp in te schakelen, want wie heeft het écht goed met me voor, en wie zit hier enkel ja te knikken en denkt stiekem aan de euro's die ik hem of haar ga opleveren.

 

Ik sta aan het begin van een nieuw leerproces en ik sta er zo ontzettend open voor. De verhalen die ik her en der lees hier, hadden mij ook kunnen overkomen. Ik doe wat ik goed kan (verkopen) heel erg goed, maar waar ik geen kaas van heb gegeten (het echte ondernemen, de cijfers weten, prognoses etc.) daar ga ik de komende weken/ maanden hopelijk ontzettend in groeien.

 

Ik hoop deze nieuwe kennis dan ook zeker door te kunnen geven aan anderen, want ik weet zeker dat er in Nederland veel ondernemers zijn, die hun werk met hun hart doen, maar stiekem geen flauw benul hebben van de uiteindelijke resulaten en de invloed die zij daar misschien op uit kunnen oefenen.

Link naar reactie
  • 0

Mag of kan je zondag en maandag open zijn? Private shopping aanbieden? Advertentieverkoop doen en via een iDEAL-betaallink of direct laten betalen? Heb je een klantenbestand met telefoonnummers of e-mailadressen? Opvolgen en uitnodigen i.v.m. vakantiegeld!

 

Groet,

 

Highio

 

Jeetje, wat een actieplannen meteen. Ik vind je denkwijze super, meteen mogelijkheden zien en creëren.

 

Ik moet daar nog een beetje inkomen, maar ben op weg. De pinksterdagen opengaan, zit er niet in en ik ben daar eigenlijk wel een beetje blij mee. Na alle hectiek van de afgelopen dagen, korte nachten, stress, moedeloosheid én euforie, denk ik dat een keertje lekker uitslapen mijn lichaam goed gaat doen!

 

Bedankt voor je input!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.