• 0

innovatie horeca

Hallo forumleden,

 

ik ben al een aantal jaren werkzaam in de horeca in het oosten van het land. Nu valt het mij steeds meer op dat er juist bij kleine familiezaken vaak een tekort aan kennis is. Dan bedoel ik kennis over moderne bedrijfsvoering.

Mijn baas bijvoorbeeld, hij wil geen pc etc aanschaffen omdat hij er geen verstand van heeft.

Nu ben ik voor mijn studie small business en retail management bezig met projecten en heb ik net een onderzoek gedaan naar de afhaal en bezorgrestaurants in mijn woonplaats.

Daar kwam uit dat er ondanks het grote aanbod van restaurants hier nog veel winst te behalen valt qua omzet en winst. Bijvoorbeeld met een andere werk en denkwijze.

Er zijn een paar uitzonderingen, maar de meeste restaurants hebben geen eigen website, doen niet aan enige vorm van marketing, betalen flinke fee's aan eten- bestelsite's en kunnen geen constante kwaliteit leveren. En het aller ergste in mijn ogen: ze kijken totaal niet naar de wensen van de klant!

 

Nou is mijn vraag aan jullie,

zouden jullie in dit geval een eigen bezorgrestaurant of juist een soort van adviesbureau beginnen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In 1999(!) stelde een Twentse Student vast dat er nog veel te verbeteren viel aan het bestellen en bezorgen van restaurants in het Oosten. Hij richtte een bedrijfje op, thuisbezorgd.nl, en verdient nu veel geld aan de fee's die restaurants hem betalen.

 

Nou is mijn vraag aan jullie,

zouden jullie in dit geval een eigen bezorgrestaurant of juist een soort van adviesbureau beginnen?

Nou is mijn vraag aan jou: waar ligt jouw ambitie, passie, drive?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nou is mijn vraag aan jullie,

zouden jullie in dit geval een eigen bezorgrestaurant of juist een soort van adviesbureau beginnen?

 

Dat is een lastig te beantwoorden vraag vanwege ontbreken info, achtergronden.

 

Waar zit of zitten bij jou de twijfels om het een te doen en het ander te laten?

 

Edit: zag pas na het plaatsen de reactie van Norbert, strekking is dezelfde

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij een enorm verschil:

Een bezorgrestaurant of een adviesbureau beginnen.

 

Volgens mij zullen de meeste adviseurs net zulke slechte restauranthouders zijn als de meeste horecabazen slechte adviseurs zullen zijn (dus je bent of het een, of het ander bedoel ik).

 

Maar ik denk zeker dat je gelijk hebt in je analyse.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Om te beginnen ligt mijn ambitie en drive in het verbeteren van de service naar de klant. Dan heb ik het dus over het werk wat thuisbezorgd.nl doet, maar daarbij wil ik de kleine ondernemer juist helpen met het verbeteren van zijn bedrijf.

Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat thuisbezorgd alleen zorgt voor de extra bestellingen.

Veel restaurants klagen over de hoge fee van thuisbezorgd, maar doen zelf niks aan reclame oid.

 

Alle bestellingen die een restaurant via een eigen verkoopkanaal binnenkrijgt zullen dus %10 meer opbrengen.

In het geval van mijn werkgever zijn vrijwel alle vaste klanten bereid via een eigen website te bestellen, mits dit goed werkt.

 

Maar met een dikke 60 afhaal en bezorgrestaurants in een stad lijkt het mij ook interessant om zelf een restaurant te beginnen puur gericht op service, waarbij ik het koken aan een kok overlaat.

Iig heb ik bij al het werk dat ik tot nu toe heb gedaan een tevreden klant altijd belangrijker gevonden dan het product dat ik verkocht.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

je haalt wel een punt aan dat twijfels oproept:

Iig heb ik bij al het werk dat ik tot nu toe heb gedaan een tevreden klant altijd belangrijker gevonden dan het product dat ik verkocht.

 

Dat gaat hand in hand. Als het product dat je levert de klant niet aanstaat, dan sta je al 4-0 achter. Nu lijkt het alsof je zegt dat jouw praatje en je randservice belangrijker is dan wat je levert. Dat lijkt mij een grove misvatting. Als pizzabakker A binnen 20 minuten een slappe, smakeloze pizza bezorgt met een dikke glimlach voor 7 euro, zonder bezorgkosten, dan haak ik af.

 

Ik wacht liever op een lekkere pizza van B die 40 minuten onderweg is, bezorgd wordt door een chagrijnige puber en koud aankomt voor 14 euro. Die warm ik wel op in de oven.

 

Je kunt twee kanten op: consulteer voor pizzabakker B hoe zijn service beter kan of consulteer voor pizzaman A hoe hij een beter product kan maken. B hoeft van jou niet te horen hoe je een pizza bakt en A niet hoe je service geeft. Kortom, segmenteer voordat je de boer opgaat.

 

Daarbij zullen restaurants die aangesloten zijn bij thuisbezorg en aanverwanten de automatisering wel op orde hebben. Hooguit zijn restaurants arrogant en lui geworden door het succes van dergelijke sites. Slechte waarderingen zijn via die sites makkelijk te manipuleren: je bestelt als eigenaar iets via de site, rekent af met thuisbezorgd, je kookt natuurlijk niets en twee uur later kun je jezelf weer 5 sterren geven.

 

Volgens mij zijn er kansen genoeg, maar zorg dan wel dat je focus juist is. Heroverweeg het consulteren en ga kijken wat jouw kansen zijn. Zelf een restaurant beginnen is tig keer zo veel kostbaarder en zal langer vergen tot je succesvol bent. Zeker als de kok niet produceert wat jij aankondigt en belooft!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er is sowieso een markt voor, daar heb je zelf onderzoek naar gedaan toch? Hoe zie je de onderneming voor je? Werk je vanuit huis en bezoek je je cliënten? Het probleem is denk ik wel dat veel ondernemingen geen weet hebben van de tekortkomingen en dus niet snel gebruik zullen maken van een service als deze. Lijkt me dus belangrijk dit onder de aandacht te brengen.

Uitjes Eindhoven; http://amusanteindhoven.nl/

Link naar reactie
  • 0

 

In het geval van mijn werkgever zijn vrijwel alle vaste klanten bereid via een eigen website te bestellen, mits dit goed werkt.

 

 

Je hebt dus al onderzoek gedaan. Besef dat er verschil is tussen wat mensen zeggen en wat mensen doen. Bovendien gaat er iets fout als zelfs de vaste klanten bestellen via Thuisbezorgd.nl. Dan kun je prima uitrekenen of een eigen bestelsite kosteneffectief is.

 

Kijk eens naar Sweebr, want die zijn bezig om een online bestelfunctie te koppelen aan kassafunctie. Dat is handig, want je moet toch al je producten invoeren in je kassasysteem!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat mij een goed idee lijkt: is een partij die alle rompslomp overneemt.

 

Een pizzabakker is goed in pizza bakken en niet een marketingplan tot uitvoering brengen. Het zal ideaal zijn dat de ondernemer bestellingen binnen krijgt en dat de financiële rompslomp automatisch in de boekhouding word verwerkt.

 

Dus dat de pizzabakker zijn bestellingen kan maken en bezorgen en dat de overige to do's door een derde partij gedaan worden zodat de pizzabakker netjes kan zien hoeveel hij draait en alleen bezig hoeft te zijn om de lekkerste pizza van het land te maken.

Link naar reactie
  • 0

De reden waarom thuisbezorgd draait heeft te maken met het feit dat de website vele klanten oplevert en de kosten beperkt zijn. Immers bij een maaltijd van 25 euro zijn 2.50 aan advertentiekosten zeer redelijk. Ik denk dan ook niet dat jouw plan als adviesbureau gaat werken, tenzij je ook een consequente dienst kan leveren die niet al te veel geld kost. Wat je wel zou kunnen doen is een soort lease plan, waarbij je technologie verhuurt, dus bijv een computer, de benodigde diensten levert (het draaiende houden van decomputer) en een maandelijks advies geeft tegen een lage prijs. Zo wordt je verzekerd van een vast inkomen en eventuele leuke clausules in het contract kunnen het aanzienlijk lastiger maken om van de dienst af te komen. (Dit klinkt wat duister, maar klantenbinding is kern)

 

Groetjes en succes!

Nasi sudah menjadi bubur

Link naar reactie
  • 0

hi tukker,

 

als ik alles zo lees wil en kan je beter een adviesbureau beginnen.

 

maar mensen ( ondernemers ) horen niet graag dat ze het niet goed doen. en als bv jouw baas nog geen computer wil ( in 2012 ::) ), dan wens ik je wel succes om zulke kerels te adviseren. m.a.w. slechte ondernemers, want daar gaat het eigenlijk om, de goede hoef jij niet te adviseren, zijn niet ontvankelijk voor adviezen en helemaal niet voor commentaar.

en dan moeten ze dr ook nog voor betalen.

 

het laatste verhaaltje van sweexer, klinkt mij wel aardig goed in de oren.

je verkoopt dan een 'tool'. anders verkoop jij een advies, wat ieder maand ook te lezen valt in een horeca blad.

 

( eigenwijze) ondernemers gaan ook niet graag naar een adviesbureau. ze investeren liever in iets wezelijk. een tool dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.