Met regelmaat vragen (met name de grotere corporates) om een NDA. Graag deel ik onze redenen om deze niet te tekenen en lees ik jullie opvattingen hierover. Hoe gaan jullie hiermee om?
Waarom wij geen NDA tekenen:
[*]Als een klant ons vraag een NDA te tekenen zeggen ze feitelijk dat ze ons niet vertrouwen. Vertrouwen zien wij als de basis van elke samenwerking.
[*]Een NDA is een juridisch document met juridische consequenties. We kunnen deze dus niet tekenen zonder een jurist hiernaar te laten kijken. Dit kost ons onnodig tijd, energie en geld die we beter in het opzetten van een constructieve samenwerking kunnen steken.
[*]We kunnen ongewenst door een toevalige samenloop van omstandigheden in een rechtzaak belanden doordat de klant meent dat wij afspraken in de NDA niet nakomen (denk aan ‘vermoedens’ rondom gebruik data van klant bij bedienen van concurrenten van de klant). Lijkt me duidelijk dat we daar niet bij van worden.
[*]Als wij een partij zouden zijn die niet te vertrouwen is dan zou de klant dat al lang weten: we doen zowel persoonlijk als als bedrijf al ruime tijd zaken en als we klanten zouden belazeren dan zou dat niet moeilijk te achterhalen zijn.
[*]NDA’s zijn meestal niet specifiek genoeg: er wordt over algemene informatie/kennis gesproken. Dit maakt het onmogelijk om te werken omdat een koffiegesprek al als zodanig is aan te merken en dus nooit buiten de context van de klant ter sprake mag komen. Ondoenlijk.
[*]NDA’s bevatten soms opmerkingen over het ‘niet overnemen van personeel’. Los van het feit dat wij dat niet snel willen geeft dergelijk statement aan hoe zo’n organisatie in elkaar steekt: eigen problemen (personeelsbeleid; waarom wil iemand weg?) camoufleren met juridische macht. Zo’n houding past niet bij onze manier van zaken doen.
[*]NDA’s van klanten zijn bijna altijd eenzijdig opgesteld: wij mogen geen informatie/kennis van de klant gebruiken voor andere doelen, maar hoe zit dat met informatie/kennis vanuit ons?
[*]NDA’s zijn weer een extra administratieve last. Niemand word blij van onnodige extra administratie
[*]De laatste reden is topgeheim, je kunt hem krijgen na een NDA te tekenen...
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
NilsR
NilsR
Met regelmaat vragen (met name de grotere corporates) om een NDA. Graag deel ik onze redenen om deze niet te tekenen en lees ik jullie opvattingen hierover. Hoe gaan jullie hiermee om?
Waarom wij geen NDA tekenen:
[*]Als een klant ons vraag een NDA te tekenen zeggen ze feitelijk dat ze ons niet vertrouwen. Vertrouwen zien wij als de basis van elke samenwerking.
[*]Een NDA is een juridisch document met juridische consequenties. We kunnen deze dus niet tekenen zonder een jurist hiernaar te laten kijken. Dit kost ons onnodig tijd, energie en geld die we beter in het opzetten van een constructieve samenwerking kunnen steken.
[*]We kunnen ongewenst door een toevalige samenloop van omstandigheden in een rechtzaak belanden doordat de klant meent dat wij afspraken in de NDA niet nakomen (denk aan ‘vermoedens’ rondom gebruik data van klant bij bedienen van concurrenten van de klant). Lijkt me duidelijk dat we daar niet bij van worden.
[*]Als wij een partij zouden zijn die niet te vertrouwen is dan zou de klant dat al lang weten: we doen zowel persoonlijk als als bedrijf al ruime tijd zaken en als we klanten zouden belazeren dan zou dat niet moeilijk te achterhalen zijn.
[*]NDA’s zijn meestal niet specifiek genoeg: er wordt over algemene informatie/kennis gesproken. Dit maakt het onmogelijk om te werken omdat een koffiegesprek al als zodanig is aan te merken en dus nooit buiten de context van de klant ter sprake mag komen. Ondoenlijk.
[*]NDA’s bevatten soms opmerkingen over het ‘niet overnemen van personeel’. Los van het feit dat wij dat niet snel willen geeft dergelijk statement aan hoe zo’n organisatie in elkaar steekt: eigen problemen (personeelsbeleid; waarom wil iemand weg?) camoufleren met juridische macht. Zo’n houding past niet bij onze manier van zaken doen.
[*]NDA’s van klanten zijn bijna altijd eenzijdig opgesteld: wij mogen geen informatie/kennis van de klant gebruiken voor andere doelen, maar hoe zit dat met informatie/kennis vanuit ons?
[*]NDA’s zijn weer een extra administratieve last. Niemand word blij van onnodige extra administratie
[*]De laatste reden is topgeheim, je kunt hem krijgen na een NDA te tekenen...
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37423-waarom-wij-geen-nda-tekenen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag