• 0

Dreiging tot aanklagen

Hey, ik heb momenteel te maken met een persoon uit Utah (VS) die dreigt mij aan te klagen.

 

Om het verhaal zo kort mogelijk te houden: Ik nam deel aan een groep op een instant messenger dat een computergame aan het maken was. De enige afspraak over chat was dat ik een deel van de opbrengsten zou krijgen wanneer deze binnen zouden komen (wat redelijk standaard is). In de tussentijd zijn enkele leden vertrokken en aan de hand daarvan had degene die een bedrijfsnaam geregistreerd had enkele regels opgesteld in een pdf en gevraagd iedereen dit te lezen. In principe is niemand daarmee akkoord gegaan, alleen het gelezen. (een noot is dat deze zeer kinderachtig is opgesteld in eigenlijk niet leesbaar engels)

 

Op een moment was ik het zat doordat er voor de zoveelste keer geen progressie meer te vinden was. Ik besloot daarop om weg te gaan, meer dan de helft van de groep deelde mijn mening en vertrok kort daarna. Hierna heb ik kort bezonnen wat erna te gaan doen en met de overige leden ben ik samen aan een nieuw project begonnen dat niets met het oude te maken heeft.

 

Kortgeleden ontving ik deze email (zie bijlage)

 

De grootste grap is dat met uitzondering van 1 persoon eigenlijk elk lid nog hielp met zijn project en dat zij past na het zien van de email vonden dat zij helemaal niet meer met deze persoon wilden samenwerken. De belangrijkste punten, wij hebben nooit een cent gekregen voor het werk, dus het is hypocriet dat hij opeens anderen daarvoor wel moet inhuren. De overige bewoordingen hebben ook geen grond en berusten niet op de waarheid. Bijgevoegd in de email was hem met een handbrace en een middelfinger, een briefje van z'n dokter (waarschijnlijk denkt hij dat ik niet geloofde dat zijn medische redenen hem 't werk belemmeren, maar het ging mij om de produciviteitsfeer in de gehele groep, niet hem lol.) en een foto van mij en mijn zus die hij van facebook geplukt heeft. (eigen schuld door een publiek profiel te hebben)

 

Normaal zou ik niet zoveel aantrekken van deze aantijgingen, maar ik weet van deze persoon dat hij er niet om schroomt om het door te zetten aangezien hij al eerder met familieleden van een ander groepslid contact heeft opgenomen om zijn zin te krijgen. Wat vanuit de 'settle this outside court' valt op te maken is dat hij waarschijnlijk mij iets wil laten tekenen (heeft hij in het verleden met een andere lid willen doen) waarin ik geen contact meer opneem met de andere groepsleden of wellicht is hij daadwerkelijk uit op geld.

 

Wat ik van het recht hier afweet is dat je helemaal geen voorwaarden mag stellen tenzij deze schriftelijk zijn vastgelegd en overeengekomen, dus kan hij pas iets uithalen daarvoor als ik iets zou tekenen wat hij opstuurd. Waar het mij om gaat is wat nu precies te doen, ik denk aan afwachten tot er iets gebeurd maar wat dan? Wat is voor hem eigenlijk pas effectief mogelijk, bijvoorbeeld het hier lokaal inschakelen van een advocatenkantoor? Wanneer wordt iets eigenlijk rechtsgeldig en kan hij geld eisen vanuit het buitenland of moet dat hier?

 

Iemand enig idee?

 

Bedankt voor het lezen. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tristan,

 

niet te snel van de kook raken.. een vaag regelmentje en een opgefokt mailtje van iemand is nog geen rechtzaak en al helemaal geen veroordeling.

Als in Nederland iets niet naar ons zin gaat dan roept men meestal "ik stap naar de consumentenbond hoor" of naar de geschillencommissie, de ombudsman of welke bemiddelende instantie dan ook..

 

Als in Amerika iets je niet zint (tot en met de tempratuur van je kopje koffie) dan roept men meteen "I sue you (for damages)"

Net als hier, 90% van de mensen die het roept nooit iets doen met hun dreigement is dat in Amerika net zo.. Veel geblaat, weinig wol.. dat blijkt wel 1 gesprekj met een vriend van hem was voldoende om af te zien van verdere acties.. kortom waarschijnlijk gewoon een heethoofd die slecht tegen zijn verlies kan..

 

En zelfs als hij een zaak had aangepannen? hoe gaat hij jou dwingen naar de VS te komen? zolang jij hier lekker in NL / europa zit is er weinig aan de hand.. Je word echt niet bij Interpol gesignaleerd omdat Piraat Piet boos op je is en een rechtzaak heeft aangespannen..

Link naar reactie
  • 0

Dat was ik zeker niet van plan ;).

 

Ik had de rest al geadvisseerd om ook maar niets te tekenen als hij ooit nog wat opstuurd naar ze. Inderdaad zijn ze rechterlijk hyper, de lol was dat andere amerikanen adviseerden om een brief te laten sturen door een advocaat vanwege harassment ;D. Maar gelukkig doet hij dat niet bij mij, wel bij anderen helaas.

 

Alsnog bedankt voor de snelle reacties.

Link naar reactie
  • 0

En zelfs als hij een zaak had aangepannen? hoe gaat hij jou dwingen naar de VS te komen? zolang jij hier lekker in NL / europa zit is er weinig aan de hand.. Je word echt niet bij Interpol gesignaleerd omdat Piraat Piet boos op je is en een rechtzaak heeft aangespannen..

 

Ik zou er niet helemaal zo licht over denken, als het echt tot een zaak komt.

 

Ik heb hier wel eens uitleg over gehad van een patentrechtadvocaat, over een vergelijkbaar probleem: wat als iemand mij in de VS aanklaagt voor patentrechtschending in mijn app? Ik verwacht dat deze situatie vergelijkbaar werkt, het gaat immers om civiel recht.

 

In principe kan iemand in de VS mij daar aanklagen. Dan moet er wel hier bij mij een dagvaarding betekend worden, wat uiteraard geen gratis procedure is. Daarnaast zal de rechter beoordelen of dit binnen zijn jurisdictie valt. In deze context ging dat hoofdzakelijk om de vraag "wordt de app in de VS verkocht?". Vervolgens gaat dit in principe als een normale rechtszaak daar. Als je op dat moment geen verdediging voert, wordt je, net als in Nederland, bij versterk veroordeeld - dus alle eisen van de tegenpartij worden toegewezen. Zelfs als je alsnog veroordeeld wordt is verdedigen belangrijk, omdat je daarmee de schadevergoedingen kan matigen.

 

Als er eenmaal een veroordeling tegen je ligt, kan je uiteraard zeggen "ik betaal niet, zoek het maar uit". In dat geval zal de tegenpartij ook in Nederland juridische procedures moeten volgen, om uiteindelijk in Nederland af te kunnen dwingen dat je aan het Amerikaanse vonnis voldoet. Dat is niet eenvoudig, maar wel mogelijk. Er zit mogelijk nog wel enige toetsing bij, maar daar zijn we niet heel diep op in gegaan. Bij patentrecht kan dat moeilijk liggen als bijvoorbeeld een patent naar Europese eisen nooit toegewezen zou zijn. In dit geval is het waarschijnlijk wel iets eenvoudiger. De situatie kan anders liggen op het moment dat jij vrijwillig naar de VS komt, bijvoorbeeld voor vakantie. Maar daar zijn we niet in detail op in gegaan.

 

Dergelijke procedures zijn complex, erg duur, en lang niet altijd zeker. Dus in de praktijk doe je dit niet als het om kleine bedragen gaat of bij onduidelijke zaken. Maar, de kern van het verhaal is: als je eenmaal een dagvaarding hebt van een buitenlandse rechter, is negeren waarschijnlijk onverstandig.

 

Uiteraard is dit slechts een enorm vereenvoudigde weergave, en ik ben zelf geen jurist. Er zijn misschien video's van deze sessie, dus die kan ik opzoeken als iemand interesse heeft.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet helemaal zo licht over denken, als het echt tot een zaak komt.

 

Ik denk nergens te licht over hoor.. ik maak me zelfs wel eens zorgen over de reikweidte die Amerikanen denken te hebben met hun rechtspraak, door middels hun "agencies" verdachten "op te halen' in het buiteland of te dreigen met een invasie van Den Haag als het internationaal gerechtshof Amerikaanse militairen verdacht van oorlogsmisdaden zou aanklagen en arresteren voor berechting

 

maar ik kijk wel graag naar naar de context van een vraag.. Als je de PDF en het mailtje bekijkt zul je al snel zien dat dit nauwelijks serieus te nemen is.. De pdf is opgebouwd uit een lettertype uit het jaar kruik en piratentaal als "Aye mayties" en your captain sais arh arh arh.. het emailtje is van het niveau "wacht maar mannetje als ik je in mijn vingers krijg ben je nog niet jarig" maar juridisch geen van beide iets waard..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk nergens te licht over hoor.. ik maak me zelfs wel eens zorgen over de reikweidte die Amerikanen denken te hebben met hun rechtspraak, door middels hun "agencies" verdachten "op te halen' in het buiteland of te dreigen met een invasie van Den Haag als het internationaal gerechtshof Amerikaanse militairen verdacht van oorlogsmisdaden zou aanklagen en arresteren voor berechting

 

Daarin ben ik het helemaal met je eens.

 

maar ik kijk wel graag naar naar de context van een vraag.. Als je de PDF en het mailtje bekijkt zul je al snel zien dat dit nauwelijks serieus te nemen is.. De pdf is opgebouwd uit een lettertype uit het jaar kruik en piratentaal als "Aye mayties" en your captain sais arh arh arh.. het emailtje is van het niveau "wacht maar mannetje als ik je in mijn vingers krijg ben je nog niet jarig" maar juridisch geen van beide iets waard..

 

Helemaal mee eens. En zelfs als juridische dreigementen wel serieus bedoeld zijn, is de kans dat het tot een zaak komt niet zo groot, vanwege de hoge kosten. Dus ik zou mij niet echt druk maken tot er een dagvaarding is.

Link naar reactie
  • 0

En...hij is weer terug en eist 2.500 euro 'to settle out of court'. Zelf zegt hij al dat ik dat waarschijnlijk niet gaat doen dus beschrijft hij dat hij zin heeft in om 'in court' te gaan. Volgens mij heeft hij niet eens door dat hij mij hier moet aanklagen om het effect te doen geven. Volgens hemzelf heeft zijn advocaat hem overgehaald, maar ik moet nog het eerste officiële woord van deze zien.

 

Erg komisch, heb dat geld niet eens. Maar in ieder geval, afwachten totdat ik een brief thuis krijg of zo?

Via de email kan in principe toch niets gedaan worden?

 

Het gaat hier gelukkig niet om een patentzaak, maar iemand die gewoon op een andere manier z'n geld probeert te halen via een project dat het toch nooit gehaald zou hebben. Iets zegt me dat hij op dat moment iedereen 'aangeklaagd' zou hebben voor het verspillen van zijn tijd.

 

Het is erg moeilijk om niet op zijn mails te reageren, maar ik denk dat afstand nemen het beste is niet waar?

Link naar reactie
  • 0

Er waren meer mensen betrokken bij dit project, toch? En een aantal van hun is ook al opgestapt? Zijn zij ook 'aangeklaagd' of ben jij de enige? Als je samen met de andere personen een blok vormt sta je veel sterker, denk ik. Ook al is dit gedoe mijn inziens kansloos, maar bij die gekke Amerikanen weet je het maar nooit.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

23

 

Alleen één iemand anders waarschijnlijk, maar die heb ik vandaag nog niet gezien. Ik denk echter wel dat hij haar ook wat gestuurd heeft net als de vorige keer. Zij had het project al eerder verlaten en was destijds nog niet eens 18. Nu sinds een paar dagen geleden, wellicht daarom de reden dat hij nu terugkomt. Zij heeft echter achter de hand dat hij dingen met haar besproken heeft die je niet met een jong meisje moet overleggen. Zij verliet vanwege dezelfde reden, maar ook vanwege hem als persoon.

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk zou ik ook niet reageren. Wil je het voor je gevoel zeker weten, mail dan eens met http://blog.iusmentis.com/ , hij blogt ook veel over (niet commerciele) dingen. Wellicht wil die bloggen over jou (anoniem), zodat jij een passend (gratis) advies hebt.

 

ICT-jurist Arnoud Engelfriet werkt als partner bij ICTRecht. Eenvoudige vragen beantwoord ik gratis wanneer u hieronder aanvinkt dat het antwoord op mijn blog gebruikt mag worden. Voor andere gevallen moeten we even overleggen.

 

http://www.arnoud.engelfriet.net/contact-arnoudengelfriet/

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag al een bevestigend antwoord van Arnoud Engelfriet gehad die zei dat het moeilijk te bewijzen is wat de plichten en oplossing zijn wanneer een samenwerking van te voren niet goed geregeld is. Ook dat praktisch gezien er bij een uitspraak van een amerikaanse rechter niets te halen valt omdat ik toch niets in de VS aan bezit heb. Verder het advies om niet in discussie te gaan en af te wachten tot een advocaat iets stuurt. Tot dan is de kans dat wanneer hij daadwerkelijk spreekt met een advocaat die zakelijk reageert op zijn punt hij waarschijnlijk wel zal afkoelen.

 

Een ander groepslid denkt er anders over en denkt over eigen stappen, die heeft er echter ook meer last van gehad dan ik.

Ik blijf gewoon gezellig afwachten ;D.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hem een mailtje sturen met het feit dat je niet ingaat op zijn voorstel en alle claims van de hand wijst.

En dat je niet langer wilt corresponderen met hem. Dan ligt de bal bij hem om initiatief te nemen richting een rechtszaak.

Gezien het beperkte belang (2500 Euro) is het risico daarop niet erg groot.

Iemand die denkt dat je voor 2.500 Euro een spel kan programmeren neem ik sowieso niet erg serieus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.