• 0

Wanneer is een webwinkel echt veilig?

Omschrijving van je concept:

Na al wat langer meelezen op het forum toch maar eens geregistreerd om mijn eigen idee te posten :)

 

Ik heb een idee om een product te maken om mensen automatisch te tonen of een webwinkel betrouwbaar is op het moment dat ze aan het winkelen zijn. In het onderstaande schermvoorbeeld wordt de functionaliteit duidelijk.

 

betrouwbaarheid-webshops-plaatje.png

 

Het idee hiervoor is ontstaan na een aantal negatieve ervaringen die ik zelf heb gehad met webwinkels. Achteraf had ik kunnen weten dat deze onbetrouwbaar waren omdat daarover genoeg te vinden was op internet. Gebruikers worden dus automatisch op de hoogte gehouden van de betrouwbaarheid van een webwinkel zonder daar zelf actief op te hoeven zoeken.

 

Het is de bedoeling om bestaande informatie zoals shopreviews en keurmerken te gebruiken. Het is dus niet de bedoeling om zelf een database met beoordelingen aan te leggen. Het is meer de reeds beschikbare informatie van verschillende bronnen op een actievere manier aan de gebruiker aanbieden.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Het technische platform om meldingen op deze manier te presenteren heb ik reeds gerealiseerd. Voor verschillende browsers realiseer ik dit met een browser-addon. Het is trouwens geen toolbar (daar ben ik allergisch voor). Als er wat te vertellen is voor die website dan is de melding bovenaan de website zichtbaar, als er niets te melden is dan zie je ook verder helemaal niets.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik wil online winkelen veiliger maken, zodat je minder vaak voor onaangename verassingen komt te staan. Uitdaging in dit concept is bestaande informatie zoals shopreviews van verschillende sites en bestaande keurmerken aggregeren tot een simpel betrouwbaarheidsoordeel.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Je heb wel een aantal buitenlandse concepten maar die voegen in mijn beleving weinig "betrouwbaarheid" toe voor Nederlandse webshops.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Is dit een levensvatbaar idee, zouden jullie dit concept gebruiken?

 

 

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een interessant idee, en zeker een concept waar je waarde mee toe zou voegen. Als is het denk ik goed om duidelijker te maken wat voor soort betrouwbaarheid je op doelt: technische betrouwbaarheid (is de website zelf veilig gebouwd) of organisatorische betrouwbaarheid (is de organisatie te vertrouwen). Of beide, maar dan is het denk ik nog steeds goed dat onderscheid te maken.

 

Het eerste punt wat me wel te binnen schiet is hoe betrouwbaar de gegevens zijn waar je je mening op baseert. Keurmerken zeggen (helaas) vaak weinig, zo blijkt keer op keer weer. En ook shopreviews kunnen gekleurd zijn, zeker bij wat kleinere shops. Bij de grote zit dat vaak wel goed, maar ja, die staan vaak al bekend als betrouwbaar simpelweg omdat iedereen er shopt. Een interessant kip en ei probleem.

 

Al zou het wellicht al interessant zijn om onder de "klik hier voor meer informatie" bijvoorbeeld een lijstje te tonen van de laatste 10 Twitterberichten over die site, een aantal recente reviews e.d., zodat naast je globale indicator ook meteen zelf een globaal beeld gevormd kan worden (zijn van de laatste 10 tweets er 8 van ontevreden klanten, dan zegt dat al meteen wel genoeg).

 

Nogmaals, een interessant idee, de crux zit hem aan het baseren op zo zuiver gewogen gegevens en je zou iets moois kunnen hebben. Overigens zou ik naast een add-on in de browser er ook over nadenken om bijvoorbeeld een widget aan te bieden die sites zelf kunnen integreren. Kortom, meerdere publicatiemanieren zodra je eenmaal de database hebt om je oordeel op te baseren.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

 

Qua betrouwbaarheid doel ik meer op de organisatorische betrouwbaarheid en niet op de technische betrouwbaarheid.

 

De uitdaging zit hem inderdaad in het maken van een goed betrouwbaarheidsoordeel. Als een winkel een 10 krijgt met één review is dat niet hetzelfde als een 8/10 met 2000 reviews. Verder zegt een keurmerk niet heel veel maar wel iets. Als een webwinkel bijvoorbeeld wel een plaatje van een keurmerk op zijn website heeft staan maar er niet echt bij aangesloten is dan zegt dat zeker iets.

 

Je idee over de twitter berichten vind ik wel goed, hoe actueler de berichten hoe beter.

 

Ook al heeft een webshop nog zulke goede reviews zou dit bijvoorbeeld ook zeer interessant zijn om te melden:

fail.png

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

Topidee, normaal ben ik niet van de addons maar deze zou ik installeren. Veel websites blijven online terwijl bedrijven in moeilijkheid verkeren of failliet zijn.

 

Qua betrouwbaarheid doel ik meer op de organisatorische betrouwbaarheid en niet op de technische betrouwbaarheid.
De technische betrouwbaarheid is ook belangrijk, denk aan online bestellen via een onbeveiligde verbinding. Dergelijke dingen wil je niet meenemen in de beoordeling? Dan zou ik de tool minder serieus nemen.

 

Hoe wil je het in de markt zetten? Een samenwerkingsverband met keurmerken en review sites?

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een leuk idee. Ook het controleren van zaken als insolventieregister lijkt mij zeker nu we veel met iDEAL betalen erg nuttig. Ook onterecht een keurmerk claimen is een duidelijke indicatie dat er iets niet klopt. Ik zou wel sterk aanraden om ook technische veiligheid mee te nemen.

 

Ik zie wel een paar mogelijke struikelblokken:

 

[*]Hoe ga je dit financieren, zoals John al vroeg?

[*]Hoe ga je je onderscheiden van bestaande zaken met hetzelfde doel, zoals keurmerken? Hoe ga je vertrouwen opbouwen, want ik hecht vrijwel geen waarde aan keurmerken, omdat de feitelijke controle nog al eens matig is.

[*]Mogelijk kan je niet zomaar bestaande databases van reviews harvesten vanwege databankenrecht.

[*]Heb je gedacht aan aansprakelijkheid en smaad? Als jouw plugin door een foutje zegt dat ik failliet of anderszins onbetrouwbaar ben, kan mij dat direct heel veel omzet kosten, en kan het een goede optie zijn om jou aansprakelijk proberen te stellen. Of dat lukt zal van de omstandigheden afhangen. In principe zie ik daar zelfs grond voor smaad, hoewel dat minder snel een probleem zal zijn dan aansprakelijkheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd of je hierbij ook aan een bepaald verdienmodel denkt (waarbij je uiteraard elke vorm van belangenverstrengeling zult willen vermijden). Een betaalde add-on?

 

Het verdienmodel ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb wel verschillende modellen bedacht waarbij of de gebruiker, webwinkel of doorklik-webpagina betaald maar ik weet nog niet precies wat het beste model is.

 

 

[*]Hoe ga je dit financieren, zoals John al vroeg?

[*]Hoe ga je je onderscheiden van bestaande zaken met hetzelfde doel, zoals keurmerken? Hoe ga je vertrouwen opbouwen, want ik hecht vrijwel geen waarde aan keurmerken, omdat de feitelijke controle nog al eens matig is.

[*]Mogelijk kan je niet zomaar bestaande databases van reviews harvesten vanwege databankenrecht.

[*]Heb je gedacht aan aansprakelijkheid en smaad? Als jouw plugin door een foutje zegt dat ik failliet of anderszins onbetrouwbaar ben, kan mij dat direct heel veel omzet kosten, en kan het een goede optie zijn om jou aansprakelijk proberen te stellen. Of dat lukt zal van de omstandigheden afhangen. In principe zie ik daar zelfs grond voor smaad, hoewel dat minder snel een probleem zal zijn dan aansprakelijkheid.

 

[*]Insolventieregister: goede tip!

[*]De technische betrouwbaarheid kan ook wel meegenomen worden in het advies. (zoals https betaalpagina)

[*]Databankenrecht: Dat is nogal een grijs gebied inderdaad, ik ga eerst verschillende partijen benaderen om eens met ze te praten over de mogelijkheden.

[*]Aansprakelijkheid en smaad: Hier had ik nog niet over nagedacht ::) maar zeker iets om in het achterhoofd te houden als dit naar het grote publiek uitgerold wordt.

[*] Financiering: Het technische platform om op deze manier meldingen te tonen aan gebruikers is al beschikbaar (gebruikt voor een ander product) dus in principe hoeft er qua ontwikkeling weinig geïnvesteerd te worden. De grootse uitdaging is het op een eerlijke manier verzamelen van reviews, keurmerken, faillissement-info en technische aspecten en dit tot een goed oordeel samenvatten. Het idee is dat je middels een soort popup-window zou kunnen doorklikken naar de websites die de bron-informatie bevatten.

 

 

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

I*]Hoe ga je je onderscheiden van bestaande zaken met hetzelfde doel, zoals keurmerken? Hoe ga je vertrouwen opbouwen, want ik hecht vrijwel geen waarde aan keurmerken, omdat de feitelijke controle nog al eens matig is.

 

Dit was het eerste waar ik aan moest denken. In principe maak je een keurmerk addon. Maar als nieuwkomer zal je inderdaad eerst een reputatie oid moeten opbouwen wil je dat mensen daadwerkelijk jouw addon gaan installeren. Ik ben niet bekend met de verhouding van webshop consumenten en zij die browser addons gebruiken. Maar misschien iets voor een klein doelgroep onderzoek?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Thijs,

 

Tijdens het lezen van dit topic moest ik gelijk denken aan deze pagina van de ConsuWijzer. Misschien dat de Online ShopScan je nog op ideeën brengt.

 

Groet, Nynke

 

Grappig, ik heb ConsuWijzer nog geen uur geleden een mail gestuurd om te vragen of ze over dit initiatief van gedacht willen wisselen. Mijn idee is inderdaad een soort geautomatiseerde variant van de Online ShopScan. :)

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

Dit was het eerste waar ik aan moest denken. In principe maak je een keurmerk addon. Maar als nieuwkomer zal je inderdaad eerst een reputatie oid moeten opbouwen wil je dat mensen daadwerkelijk jouw addon gaan installeren. Ik ben niet bekend met de verhouding van webshop consumenten en zij die browser addons gebruiken. Maar misschien iets voor een klein doelgroep onderzoek?

 

Het klopt inderdaad dat mensen vertrouwen moeten krijgen in het feit dat ik "eerlijke" informatie laat zien. In hoeverre je wat aan een keurmerk hebt weet ik ook niet precies maar ik ben ervan overtuigd dat door verschillende informatie samen te voegen toch een redelijk goed betrouwbaarheidoordeel te geven is.

 

Momenteel ben ik aan het kijken of ik een prototype met wat beperkte betrouwbaarheid-informatie kan maken en die kan uitrollen onder een groep "early adopters"

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

We zijn inmiddels twee maanden verder maar de eerste versie van WebWinkelChecker is live! ;D

 

Er zijn nog genoeg dingen die ik wil verbeteren maar ik probeer op de "The Lean Startup" manier te werken en wil nu eerst zoveel mogelijk feedback krijgen van gebruikers.

 

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

 

http://webwinkelchecker.nl/

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

Goeie tip, ik zag laatst inderdaad een webwinkel die weinig reviews had op beslist.nl/kieskeurig.nl maar wel heel veel positieve reviews op eKomi.

 

Ik zou eKomi moeten benaderen om te vragen of ze hun reviews ook in WebWinkelChecker willen ontsluiten.

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

Klinkt god, zou wel heel goed nadenken over de juridische dichttimmering ervan, je claimt immers nogal wat met de tekst 'deze webshop is betrouwbaar'. Immers, ook bij een betrouwbare webshop kunnen negatieve ervaringen ontstaan en ook bij een altijd betrouwbare webshop kun je als derde partij nooit weten of ze niet op een dag met de noorderzon vertrekken.

Verder helemaal goed, mits je het goed uitwerkt en in staat bent enkele grotere partijen met je mee te krijgen.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Doe je, behalve beoordelingen door klanten, ook een technische assessment? Veel sites lijken veilig en krijgen een goed oordeel, todat zij toevallig aan de beurt zijn om gehackt te worden. Een kleine shop is geen target voor hackers, maar kan wel onveilig zijn. Het lijkt me voor de hand liggen om shops waar je een oordeel over geeft, ook te onderwerpen aan een beveiligingstest. Je staat er versteld van hoeveel websites lek zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

@robbert

Daar moet ik inderdaad niet te lang mee wachten. Ik probeer uiteraard een zo goed mogelijk advies te geven maar dit is geen garantie voor succes.

 

@Christine

Om echt een technische assessment te doen is vrij bewerkelijk. Mocht een webwinkel negatief in de publiciteit komen zal ik dit uiteraard wel meenemen. Het is lastig om vooraf echt een goed beeld te krijgen van de "hackbaarheid" van een webwinkel.

 

Wel wil ik een aantal technische aspecten gaan controleren zoals: Zijn de login- en bestel-pagina's beveiligd.

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
  • 0

@robbert

Daar moet ik inderdaad niet te lang mee wachten. Ik probeer uiteraard een zo goed mogelijk advies te geven maar dit is geen garantie voor succes.

Schuif dit dus alsjeblieft niet op de lange baan. Bij een consument gaat het vaak nog om een paar tientjes. Webshops die omzet mislopen op het moment dat jij ze als onbetrouwbaar aanmerkt kloppen bij jou aan.

 

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels:
Uit commercieel oogpunt begrijp ik het maar pas ook op met deze beloftes (uit je handtekening)

 

Heb de tool geïnstalleerd. Werkt prettig! Kan ik mij ergens aanmelden voor je nieuwsbrief?

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

@luuceu

We moeten ons inderdaad indekken tegen eventuele klachten van webwinkels, misschien toch verstandig om eens juridisch advies te gaan vragen.

 

Ik heb nog geen nieuwsbrief, op Facebook en Twitter zal ik nieuwtjes posten dus daar kan je ons wel volgen.

Maak je nooit meer zorgen over de betrouwbaarheid van webwinkels: WebWinkelChecker toont direct of een webwinkel betrouwbaar is, wanneer je deze bezoekt. http://webwinkelchecker.nl/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.