Ik ben nooit actief geweest hier, maar nu voor het eerst sinds mijn 7 jaar als ondernemer lijkt het mij interessant om dit in de groep te gooien.
Om meteen met de deur in huis te vallen:
Wat vinden jullie van het, per direct mail (post), benaderen van klanten van de concurrent?
Daarbij spelen de volgende zaken in dit concrete geval een rol:
- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.
- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.
- daarna zouden we die klant een reclamefolder sturen via de gewone post. Dit zal een neutrale folder zijn met onze aanbieding, en niet één die gericht is op het pushen tot overstappen. Wel zal onze prijs lager zijn natuurlijk, maar dat was hij al.
Achtergrond van dit verhaal:
Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.
Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.
Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.
Ons voordeel zou enorm zijn omdat:
- wij nu nog heel klein zijn maar we al jaren bezig zijn met een vernieuwing van ons product. Dit is bijna klaar en dit product is van zodanig hoge kwaliteit dat het goed ontvangen zal worden.
Als klanten van die concurrent nu al, terwijl we nu nog met een verouderd product werken, soms overstappen naar ons, verwachten we dat als we klanten van die concurrent direct benaderen, er veel zullen overstappen.
Ons nieuwe product is significant beter en ons aanbod is goedkoper en meer flexibel.
We hebben het over het benaderen van zo'n 4000 klanten van die concurrent. We verwachten dat minimaal 5% zal overstappen.
Met 200 nieuwe klanten zal ons nieuwe product een vliegende start maken.
Het gaat mij meer om het ethische vraagstuk in dit geval en minder om de doctrine van eerlijke/oneerlijke concurrentie.
Voor zover ik heb onderzocht is het bovenstaande verhaal legaal. In de wet Wbp en de reclame code staat niets wat er op wijst dat dit niet mag. Juridprudentie hierover is magertjes, maar datgene dat ik vind bevestigd mijn beeld dat dit mag.
Let op: het gaat hier om eerlijke/oneerlijke mededinging, en niet om oneerlijke concurrentie, want het laatste heeft vooral betrekking op het concurrentiebeding in het geval van een ex-werknemer die klanten van zijn oude werkgever benaderd.
Wat is jullie mening hierover? Is dit not done, of misschien op het randje, of zeggen jullie: dit is gewoon concurrentie en niets meer niets minder.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HPotter
HPotter
Beste leden,
Ik ben nooit actief geweest hier, maar nu voor het eerst sinds mijn 7 jaar als ondernemer lijkt het mij interessant om dit in de groep te gooien.
Om meteen met de deur in huis te vallen:
Wat vinden jullie van het, per direct mail (post), benaderen van klanten van de concurrent?
Daarbij spelen de volgende zaken in dit concrete geval een rol:
- de lijst met klanten van de concurrent is verkregen door middel van het opzoeken van het ipadres van de server van de concurrent. Via dit ipadres kun je vervolgens via reverse domain lookup een lijst in beeld krijgen van alle domeinen die op die server staan.
- vervolgens zouden wij dan per domein kijken naar het adres van de klant en bij de KVK controleren of dat juist is.
- daarna zouden we die klant een reclamefolder sturen via de gewone post. Dit zal een neutrale folder zijn met onze aanbieding, en niet één die gericht is op het pushen tot overstappen. Wel zal onze prijs lager zijn natuurlijk, maar dat was hij al.
Achtergrond van dit verhaal:
Al geruime tijd merken we dat er klanten vrijwillig overstappen van die concurrent naar ons.
Dit komt omdat die concurrent een product aanbiedt dat enigszins verouderd is en niet flexibel. Daarnaast is hun prijs vrij hoog.
Wij zijn al sinds een paar jaar eigenlijk de goedkoopste in onze branche.
Ons voordeel zou enorm zijn omdat:
- wij nu nog heel klein zijn maar we al jaren bezig zijn met een vernieuwing van ons product. Dit is bijna klaar en dit product is van zodanig hoge kwaliteit dat het goed ontvangen zal worden.
Als klanten van die concurrent nu al, terwijl we nu nog met een verouderd product werken, soms overstappen naar ons, verwachten we dat als we klanten van die concurrent direct benaderen, er veel zullen overstappen.
Ons nieuwe product is significant beter en ons aanbod is goedkoper en meer flexibel.
We hebben het over het benaderen van zo'n 4000 klanten van die concurrent. We verwachten dat minimaal 5% zal overstappen.
Met 200 nieuwe klanten zal ons nieuwe product een vliegende start maken.
Het gaat mij meer om het ethische vraagstuk in dit geval en minder om de doctrine van eerlijke/oneerlijke concurrentie.
Voor zover ik heb onderzocht is het bovenstaande verhaal legaal. In de wet Wbp en de reclame code staat niets wat er op wijst dat dit niet mag. Juridprudentie hierover is magertjes, maar datgene dat ik vind bevestigd mijn beeld dat dit mag.
Let op: het gaat hier om eerlijke/oneerlijke mededinging, en niet om oneerlijke concurrentie, want het laatste heeft vooral betrekking op het concurrentiebeding in het geval van een ex-werknemer die klanten van zijn oude werkgever benaderd.
Wat is jullie mening hierover? Is dit not done, of misschien op het randje, of zeggen jullie: dit is gewoon concurrentie en niets meer niets minder.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39809-ethisch-vraagstuk-omtrent-het-benaderen-van-klanten-van-de-concurrent/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
41 antwoorden op deze vraag