• 0

buitenlander wil BTW terug

Weet het zelf even niet goed. Wat is er gebeurd: een buitenlander komt in onze winkel goederen kopen. Hij betaalt netjes en zegt me dat hij zijn BTWnr. zal doormailen en dat ik hem dan een factuur kan schrijven voor het aangekochte en dat hij dan de BTW wil teruggestort krijgen.

Ik heb de gegevens ondertussen ontvangen.

Nu komt het probleem:(stel dat ie voor 121 euro gekocht heeft, om even gemakkelijk te rekenen)

Als ik doe wat hij me vraagt zit ik met een factuur van 100 euro excl. BTW en stort ik hem 21 euro terug.

Maar in mijn dagontvangsten heb ik al op de kassa 121 euro geboekt.

Dus heb ik 121 euro ontvangen (incl. BTW) + nog eens 100 euro van de factuur, terwijl ik slechts100 euroheb ontvangen.

Moet ik hem vertellen dat dit niet gaat, of is er een oplossing dat ie alsnog de BTW kan terugkrijgen van me?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoezo zou hij die moeten terug krijgen van jou?

 

Wie is je klant?

 

consument van buiten EU --> op schiphol is een loketje, kan hij zijn btw terug vragen

consument binnen de EU ? Kan niet

onderneming buiten EU --> zelfde loketje

onderneming binnen de EU --> btw nummer nemen(en controleren), persoonlijk zou ik verzenden, anders is niet te controleren of die goederen Nederland hebben verlaten, kun je het anders nog zelf dokken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat je de klant hebt toegezegd dat hij een factuur met BTW kan krijgen.

Zodra je dat gedaan hebt heeft de klant idd recht op BTW teruggave.

Wij hadden hier ook veel problemen met Belgische klanten (die overigens 9 van de 10 keer prive spullen bestelden op naam van hun bedrijfje). We hebben het opgelost door in onze Algeme Voorwaarden aan te geven dat we alleen aan particulieren leveren en dat buitenlandse zakelijke klanten geen bon met BTW kunnen krijgen, de bestelling kan niet als intercommunautaire levering aangemerkt worden. Ik weet niet of dit juridisch waterdicht is maar het werkt wel.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

@Dirk.

De plaats van levering/dienst is bepalend voor de BTW.

Jij hebt geen bewijs dat de goederen Ned. hebben verlaten (je hebt niet zelf voor verzending zorggedragen) en

dus is het terecht dat je MET BTW gefactureerd hebt.

Je klant kan op Schiphol bij Customs trachten de BTW terug te vragen

maar zal dan wel bewijs van transport naar buitenland dienen te overleggen.

Sommige landen maken een onderlinge afspraak om eea te versoepelen.

Zo is er volgens mij tussen Ned. en Duitsland zo'n speciale BTW teruggave regeling,

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Hans

> Het probleem is dat je de klant hebt toegezegd dat hij een factuur met BTW kan krijgen.

Je schrijft het alsof dat een gunst is voor de klant maar het is simpelweg een verplichting van de verkoper.

 

> Zodra je dat gedaan hebt heeft de klant idd recht op BTW teruggave.

Kun je uitleggen waarom je meent dat er dan recht is op BTW teruggave ?

 

> Wij hadden hier ook veel problemen met Belgische klanten

Waarom geeft dat problemen ?

 

Link naar reactie
  • 0

@LittleBit

> Het probleem is dat je de klant hebt toegezegd dat hij een factuur met BTW kan krijgen.

Je schrijft het alsof dat een gunst is voor de klant maar het is simpelweg een verplichting van de verkoper.

Niet helemaal waar. Wij hebben dit door onze boekhouder laten navragen bij de Belastingdienst.

Zolang je van te voren aangeeft dat de klant géén BTW gaat terugkrijgen ben je ook niet verplicht dit te doen.

Je moet alleen zorgen dat je dan ook geen factuur met BTW nummer geeft aan de klant, want dan ben je wél verplicht te leveren zonder BTW bij een buitenlandse klant.

 

Waarom het problemen geeft?

Ik denk dat dit hele topic al aangeeft dat het veel boekhoudkundig werk oplevert om de BTW aan buitenlandse klanten terug te geven en er zelf niet 21% bij in te schieten.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Waarom het problemen geeft?

Ik denk dat dit hele topic al aangeeft dat het veel boekhoudkundig werk oplevert om de BTW aan buitenlandse klanten terug te geven en er zelf niet 21% bij in te schieten.

 

Huh ???

 

Hoe zou je er zelf 21% bij inschieten? Volgens mij heb je een heel verkeerd beeld van de BTW. De BTW geef je niet aan de klant terug, die bereken je gewoon niet dus hoeft hij deze ook niet te betalen.. Je schiet er dus niets bij in. Je laat nu potentiële omzet liggen omdat Belgische klanten op zoek gaan naar een andere leverancier van jouw producten. Dat is natuurlijk een keuze, maar als je die keuze maakt vanwege de administratieve rompslomp die het zou geven dan heb je in mijn ogen een probleem in je administratieve bedrijfsvoering.

Jij en je boekhouder hebben overigens wel gelijk dat je bij leveren aan particulieren niet verplicht bent om een factuur te verstrekken.

 

Het probleem is dat je de klant hebt toegezegd dat hij een factuur met BTW kan krijgen. Zodra je dat gedaan hebt heeft de klant idd recht op BTW teruggave.

 

Maar dat zal jou toch verder een zorg zijn? Deze klant regelt dat verder maar met de Belastingdienst of douane. Als op het moment van order niet de benodigde bescheiden (BTW-nummer) zijn aangeleverd en niet aangetoond wordt dat de goederen het land verlaten (verzenddocumenten) is er geen enkele reden waarom deze klant met verlegde BTW zou mogen worden gefactureerd. Sterker nog, er is nu contant in een winkel betaald dus de hele issue speelt niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De klant heeft een BTW nummer en is ingezetene van de EU en heeft dus recht op een BTW-"0" levering. De Makro/Metro levert ook netjes op "0" BTW als je met je pas in het buitenland gaat inkopen.

 

Het administratieve probleem is niet in de voeten van de klant te schuiven. Je moet je administratie en administratiemiddelen dusdanig aanpassen dat je dit probleem voorkomt.

Link naar reactie
  • 0

@Hans,

Eigenlijk is het simpel: Een ondernemer doet GEEN belasting teruggeven, dat doet een belastingdienst.

Het enige dat een ondernemer doet is een juiste factuur maken.

Bij een juiste factuur huurt vermelding van BTW-nr en BTW-bedrag

( en dat resulteert dus NIET tot teruggave verplichtingen door die ondernemer).

Verder is het dan een kwestie van een stroomdiagram

Is Consument ? Ja, dan BTW berekenen.

Is Bedrijf en goederen worden afgenomen in Ned ?, Ja, dan BTW berekenen,

Is Bedrijf buiten Ned. ?:

Ja, dan mag je met 0% BTW factureren als je bewijs hebt van verzending naar dat bedrijf.

(Daarbij: als het een europees bedrijf is dien je daarbij hun BTW-nr te registreren en te controleren )

 

Je doet dus nimmer zelf BTW-teruggeven.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Dennis

Misschien leg ik het niet goed uit maar mijn oplossing is echt zo gek nog niet hoor.

Je geeft van te voren gewoon duidelijk aan dat je alleen aan particulieren levert.

Voor de meeste 'zakelijke klanten' (kuch) is het niet zo'n probleem als je het netjes uitlegt.

Maar uiteraard zullen er ook zijn die voor een andere leverancier kiezen.

Als je duizenden bestellingen per dag hebt, voor kleine bedragen wil je ook niet veel tijd bezig zijn met die ene zakelijke klant tussen de duizenden particulieren. Bovendien, als die buitenlandse klant dan na een tijdje er achter komt dat hij toch geen BTW terug krijgt (omdat hij niet de juiste papieren heeft) is hij pas echt boos.

Misschien is mijn situatie anders omdat wij leverden aan Belgen die 9 van de 10 keer prive goederen wilden bestellen op naam van hun 'bedrijfje'. Ik vond dit wel schokkend om te zien dat er zo veel misbruik van werd gemaakt. Alleen al daarom wilde ik er niet langer aan meewerken, en heb ik het opgelost door duidelijk aan te geven dat we alleen leveren aan particulieren uit België.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

@PJ

> De Makro/Metro levert ook netjes op "0" BTW als je met je pas in het buitenland gaat inkopen.

Ja, dat heb je ook al eerder beweerd in de thread

"Re: iPhone inkopen Duitsland / factuur vraag " 20 september 2012, 21:42 »

 

En dat blijkt idd te kunnen door gebruik te maken van "BTW verlegging", zie hieronder:

Maar op de Makro-website kan ik nergens vinden dat zij bereid zijn dit te doen.

Dat heb je zelf gelezen op hun website ?

Of je hebt het zelf ervaren en je hebt een factuur ervan (waarbij je de goederen ter plaatse hebt meegenomen ?)

Staat er op die factuur "BTW verlegd ?"

 

Als een europese klant een BTW-nr heeft,

en geen gebruik maakt van mogelijkheid-1, een vervoersverklaring

en geen goederen door jou -als verkoper- laat verzenden naar zijn land

(zodat je een vervoersbewijs hebt en je 0% BTW mag berekenen, zijnde mogelijkheid-2)

dan is er blijkbaar nog een mogelijkheid-3, de BTW verlegging.

Die mogelijkheid-3 brengt administratieve zaken en een extra stukje verantwoordelijkheid voor de verkoper mee.

(Je kunt dit ook niet 'even' bij de kassa controleren maar eventueel wel bij een klantenregistratie, zoals de Makro doet)

Vandaar dat het interessant is hoe bv de Makro hiermee overweg gaat.

 

De website belastingdienst zegt over BTW verlegging ( http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ ) :

> De dienst is belast in het land van uw afnemer.

> U verlegt de btw naar uw afnemer. Uw afnemer geeft de btw aan in eigen land.

> Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

> U stuurt een factuur aan uw afnemer zonder btw.

> Op de factuur noteert u 'btw verlegd'.

> Controleer het btw-identificatienummer van uw klant.

> Op de factuur noteert u het btw-identificatienummer van uw afnemer.

> U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte.

> U geeft deze dienst op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

> Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin u de dienst hebt geleverd.

> Klopt het btw-identificatienummer van uw klant niet? Vraag deze dan om het juiste nummer.

> Krijgt u geen juist nummer? Dan verlegt u de btw niet naar uw afnemer,

> maar geeft deze belasting zelf aan in het land van uw afnemer.

 

Blijkbaar is dat ook het probleem van onze TS/Dirk.

Zijn klant was blijkbaar de indruk toegedaan dat TS/Dirk bereid was "BTW verlegging" toe te passen en dus geen BTW te factureren..

 

Link naar reactie
  • 0

@PJ

> De klant heeft een BTW nummer en is ingezetene van de EU en heeft dus recht op een BTW-"0" levering.

Nou.... een 'recht' is het niet voor de Koper

maar het bied je -als Verkoper- de mogelijkheid gebruik te maken van de BTW-verlegging

en zo je klant deze extra service te bieden.

 

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is dat ook het probleem van onze TS/Dirk.

Zijn klant was blijkbaar de indruk toegedaan dat TS/Dirk bereid was "BTW verlegging" toe te passen en dus geen BTW te factureren..

 

Dat is nu precies mijn punt. De buitenlandse klant heeft vaak het idee dat hij maar even zijn BTWnummer op de factuur hoeft te krijgen en dat hij dan eenvoudig de goederen zonder BTW geleverd krijgt. In de praktijk moet je heel precies alle handelingen uitvoeren zoals hierboven beschreven, anders gaat het mis. Jouw klant is boos en jij zit met een verkeerde factuur die je handenvol tijd kost om weer recht te breien.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

@Dirk

Dus volgens mij zijn we eruit.

Je klant was de indruk toegedaan dat jij bereid bent "BTW verlegging" toe te passen.

Dat kan.

Dan moet je enkele procedurele zaken doen zoals in deze thread aangegeven,

waaronder BTW-nr contolre op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

En dan moet je je factuur aanpassen,

en dat kan zoals Hans aangaf met credit-nota en nieuwe nota zonder BTW.

Maar als dit een eenmalige klant is en je wilt geen extra werk/verantwoordelijkheid, kun je ook zeggen volgens mij:

"Sorry u heeft het verkeerd begrepen en u dient zelf de BTW terug te vragen, bv bij Schiphol Customs."

 

Link naar reactie
  • 1

 

Als we alle reactie's combineren krijgen we dus het volgende overzicht:

 

Inzake BTW is het dan een kwestie van:

 

IF klant is Consument ?

THEN Ja,

Dan normale BTW berekenen.

ELSE Nee, dus is het een bedrijf

IF Het bedrijf zit in Nederland ?

THEN Ja,

Dan bereken je BTW.

ELSE Nee, dan is het een buitenlands bedrijf.

IF Klant heeft een Vervoersverklaring (van douane/belasting) ?

THEN Ja,

Dan mag je 0% BTW hanteren.

ELSE

IF Klant/bedrijf zit buiten europa ?

THEN Ja,

IF Jij zorgt voor verzending naar de klant in het buitenland,

THEN Ja,

Dan mag je 0% BTW berekenen mits je het verzendbewijs naar het land bewaart.

ELSE Nee, dan is GEEN sprake van verzending naar buitenland (maar bv afhalen),

Dan dien je BTW te hanteren want "BTW verlegging" is hier niet mogelijk.

ENDIF

ELSE Nee, dan is dus sprake van een europees bedrijf (buiten Ned).

IF Je hebt het BTW-nr van je klant ?

en heb je dit gecontroleerd ?

en het is juist bevonden ?

THEN Ja, dan is dus sprake van een europees bedrijf (buiten Ned.) met een OK-BTW-nr.

IF Er is sprake is van verzending naar buitenland

THEN Ja,

Als jij zorgt voor verzending naar de klant in dat europese land,

dan mag je 0% BTW berekenen mits je het verzendbewijs naar het land bewaart.

ELSE Nee geen verzending dus bv afhalen.

IF Ben je bereid "BTW verlegging" te doen ?

THEN ja,

Dan factureer je conform "BTW verlegging" zonder BTW.

ELSE Nee,

Dan zal je klant toch BTW moeten betalen

en kan deze desgewenst dit terugvorderen

bij de belastingdienst (bv via Schiphol Customs)

ENDIF

ENDIF

ELSE Nee, dan klopt BTW-info dus niet en

Dan factuur je gewoon BTW.

ENDIF

ENDIF

ENDIF

ENDIF

ENDIF

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als we alle reactie's combineren krijgen we dus het volgende overzicht:

 

Inzake BTW is het dan een kwestie van:

 

IF klant is Consument ?

THEN Ja,

Dan normale BTW berekenen.

ELSE Nee, dus is het een bedrijf

IF Het bedrijf zit in Nederland ?

THEN Ja,

Dan bereken je BTW.

ELSE Nee, dan is het een buitenlands bedrijf.

IF Klant heeft een Vervoersverklaring (van douane/belasting) ?

THEN Ja,

Dan mag je 0% BTW hanteren.

ELSE

IF Klant/bedrijf zit buiten europa ?

THEN Ja,

IF Jij zorgt voor verzending naar de klant in het buitenland,

THEN Ja,

Dan mag je 0% BTW berekenen mits je het verzendbewijs naar het land bewaart.

ELSE Nee, dan is GEEN sprake van verzending naar buitenland (maar bv afhalen),

Dan dien je BTW te hanteren want "BTW verlegging" is hier niet mogelijk.

ENDIF

ELSE Nee, dan is dus sprake van een europees bedrijf (buiten Ned).

IF Je hebt het BTW-nr van je klant ?

en heb je dit gecontroleerd ?

en het is juist bevonden ?

THEN Ja, dan is dus sprake van een europees bedrijf (buiten Ned.) met een OK-BTW-nr.

IF Er is sprake is van verzending naar buitenland

THEN Ja,

Als jij zorgt voor verzending naar de klant in dat europese land,

dan mag je 0% BTW berekenen mits je het verzendbewijs naar het land bewaart.

ELSE Nee geen verzending dus bv afhalen.

IF Ben je bereid "BTW verlegging" te doen ?

THEN ja,

Dan factureer je conform "BTW verlegging" zonder BTW.

ELSE Nee,

Dan zal je klant toch BTW moeten betalen

en kan deze desgewenst dit terugvorderen

bij de belastingdienst (bv via Schiphol Customs)

ENDIF

ENDIF

ELSE Nee, dan klopt BTW-info dus niet en

Dan factuur je gewoon BTW.

ENDIF

ENDIF

ENDIF

ENDIF

ENDIF

 

 

 

Ik wil best BTW 0 tarief leveren aan een klant die ophaalt. Ook heb ik vaker opgehaald in Duitsland met 0 tarief. Maar dat doe je niet met een "aangewaaide" winkel klant. De duitsters noteren ook vaak het kenteken op de factuur

Link naar reactie
  • 0

We zijn serieus offtopic aan 't afdwalen, de vraag was,kan dat of niet. Zoals gemeld heeft hij een buitenlands BTWnr. en heb ik de gegevens gemailed gekregen.

Als ik het goed begrijp kan ik de man geen btw terugstortenomdat ik a) het niet zelf verzonden heb of b) hem geen papier heb laten tekenen dat de goederen het land uitgaan?

Correct me if im wrong.

Bedankt

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp kan ik de man geen btw terugstortenomdat ik a) het niet zelf verzonden heb of b) hem geen papier heb laten tekenen dat de goederen het land uitgaan?

Correct me if im wrong.

 

Tja, je mag natuurlijk van alles, maar of je er beter van wordt is een tweede.

 

[*]De man heeft gewoon de BTW bij jou in de winkel voldaan, door deze terug te storten verlaag je gewoon de verkoopprijs en moet je over die lagere prijs BTW afdragen.

[*]De BTW verleggingsregeling voor intracommunautaire prestaties staat hier uitgewerkt.

[*]De administratieve bescheiden die moeten bewaard bij een ICP staan hier nader toegelicht.

 

In dit concrete geval zou ik de stelling innemen dat de klant zich niet in afdoende mate als EU-ondernemer voor de omzetbelasitng heeft geïdentificeerd, geen vervoersverklaring heeft overlegd en derhalve correct inclusief BTW de transactie heeft voldaan. Met de door jou verstrekte factuur kan hij bij ofwel de douane ofwel via de Belastingdienst in het land van vestiging trachten de BTW terug te vorderen bij de Nederlandse fiscus.

Bij alle andere handelwijzen in deze concrete situatie loop jij het risico op BTW-schade. Dat zou jammer zijn, omdat het hele concept van BTW voor de ondernemer juist kostenneutraal is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.