• 0

Aanpakken van een enorm idee

Goedemorgen allemaal.

 

Sinds enige tijd loop ik met een idee rond waarvan ik echt denk dat het enorm kan worden.

Het is echter zo dat het echt verschrikkelijk grootschalig is wat ik van plan ben.

 

Maar lukt het, dan zijn we de eerste in de wereld waarbij het concept zeker over de hele wereld uitgevoerd zou kunnen worden.

Helaas is het een megaproject waardoor de stappen die ik zou moeten gaan doorlopen ook lastig gaan worden.

We praten namelijk over tientallen miljoenen aan investeringen.

 

Milieu, innovatie en dergelijke zijn zeker belangrijk in het idee.

Het gaat nu nog niet om het idee zelf. Maar meer over de stappen die ik zou moeten gaan doorlopen.

 

Om het idee uit te voeren heb ik namelijk niet alleen verschikkelijk veel geld nodig (investeerders), maar ook erg veel grond waarop gebouwd moet gaan worden.

We hebben het over een complex bouwen, parkeren en de complete omliggende infrastructuur.

 

Hoe begin je?

Eerst opschrijven wat ik precies van plan ben. Wat zeker meegenomen moet worden en hoe het eruit moet komen zien als het klaar is.

Wat de doelstellingen zijn en wat er allemaal in en om het complex mogelijk moet gaan worden.

Al die mogelijkheden moeten uiteraard perfect ingericht zijn en dergelijke.

 

Het moet ontworpen worden uiteindelijk. Investeerders gezocht worden, een locatie waar het allemaal kan en mag en nog veel meer.

Ik verwacht dat dit een project is van zeker 10 jaar hoor. Dus ik verwacht niet snel een resultaat.

Maar wat zijn de stappen, waar kan ik terecht, hoe begin ik het naar buiten te brengen en aan wie?

Groeten,

Dennis van Orsouw

http://www.stickerland.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik dit bericht lees, frons ik direct mijn wenkbrauwen.

 

*verschrikkelijk grootschalig

*eerste in de wereld

*mega project

*tientallen miljoenen

*verschikkelijk veel geld nodig

*erg veel grond nodig

*project van 10 jaar

*niet snel resultaat

 

Dan denk ik, wat moet of kan ik hiermee, voor mij is het allemaal megalomaan, sorry kan het niet anders benoemen! 

Je zou kunnen beginnen om het vehaal tot wat "normale" proporties terug te brengen.

Link naar reactie
  • 0
Hoe begin je?

 

Met een goed kopje verse koffie. En dan ondertussen even goed nadenken of het wel allemaal realistisch is wat je wil.

 

hoe begin ik het naar buiten te brengen en aan wie

 

Aan ons natuurlijk ! Het is nu vooral vaag en dus zal niemand jou een zinnig antwoord kunnen geven

 

 

Gr

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je allereerst, dit in tegenstelling tot de meeste mensen die menen dat zij een idee hebben dat goud waard is, moet afstappen van de gedachte dat je idee zo enorm belangrijk en veel geld waard is dat je daar niets over los durft te laten.

 

Begin dus met het concretiseren van je idee, probeer te schetsen wat allemaal nodig is bij de uitvoering en ga vervolgens met mensen erover praten. Probeer hen te interesseren voor je idee dus.

Zo te horen zal je namelijk een heleboel partijen moeten spreken voordat je maar een fractie van je idee kan uitvoeren. En als je niets concreets te zeggen hebt, dan blijf je gewoon met lege handen en een idee zitten.

 

Link naar reactie
  • 0

*verschrikkelijk grootschalig

*eerste in de wereld

*mega project

*tientallen miljoenen

*verschikkelijk veel geld nodig

*erg veel grond nodig

*project van 10 jaar

*niet snel resultaat

Ik heb na een dagje vergeefs winkelen ook eens zo'n idee gehad: een warenhuis waar gewoon alles te koop is wat er maar in Nederland te koop is. Als je daar niet slaagt hoef je dus ook nergens anders meer naartoe. "One stop shopping" op z'n best ...

Link naar reactie
  • 0

Multinationals organiseren met enige regelmaat challenges voor (studenten)teams. Misschien zou je eerder in deze richting moeten kijken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe begin je?

Eerst opschrijven wat ik precies van plan ben. Wat zeker meegenomen moet worden en hoe het eruit moet komen zien als het klaar is.

Wat de doelstellingen zijn en wat er allemaal in en om het complex mogelijk moet gaan worden.

Al die mogelijkheden moeten uiteraard perfect ingericht zijn en dergelijke.

 

 

Hier, je geeft antwoord op je eigen vraag. Heb je hier al een meer dan tien pagina's tellend script van?

Link naar reactie
  • 0

Met andere woorden, stel een ondernemingsplan op, een goed ondernemingsplan dwingt je ook tot het toetsen op haalbaarheid. Om jezelf voor te bereiden (voor de trouwe HL-bezoekers: 'Ja, daar komt-ie weer, mensen!'), neem je vijf A-4tjes.

 

Op het eerste A4-tje schrijf je 'Wie ben ik?', op de tweede 'Wat kan ik?', op de derde 'Wat wil ik bereiken?', op de vierde 'Hoe is dat te bereiken?' en op de laatste 'Wat is ervoor nodig om het te bereiken?'

 

Ga gedurende een aantal weken gedisciplineerd elke dag een uur ervoor zitten om deze vragen in willekeurige volgorde te onderzoeken en te beantwoorden. Je zult merken dat deze vragen de hele dag door je hoofd gaan spoken, maak meteen notities van die gedachten en vul die op de betreffende A4-tjes in. Na een tijd kun je de A4-tjes in bovenvermelde volgorde leggen en heb je in logische volorde de basis voor jouw persoonlijke ambities en je ondernemingsplan.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of ik dit allemaal helder kan zeggen. Ik ga het proberen en wij zien hoe ver wij komen.

 

In The Lean Entrepreneur, wordt voorgesteld dat een spectrum in innovatie bestaat, met aan de ene kant verduurzaamende innovatie en aan de andere kant ontwrichtende innovatie. Het is niet op stenen tablets opgeschreven ofzo maar het is wel een nuttig manier om er over na te denken.

 

Verduurzamende innovatie wordt gekenmerkt door:

 

[*]Een probleem die goed begrepen is

[*]Een bestaande en enigzins voorspelbare markt

[*] Innovatie betreft: verbeterde prestatie, lagere kosten, oplopend veranderingen

[*] Bestaande, traditioneel methodes zijn voldoende om met het probleem om te gaan; er zijn er geen structurele veranderingen gaande

 

Ontwichtend innovatie wordt gekenmerkt door:

 

[*]Een probleem die niet volledig begrepen is

[*]Een nieuwe markt die niet aan zichzelf als markt denkt; je client weet nog niet dat z/hij het oplossing zou willen en is dus onvoorspelbaar

[*] Innovatie verandert de spelregels/relaties in de markt

[*] Bestaande, traditioneel methodes falen en er zin structureel bewegingen te zien in de sector

 

Tussen deze extremes zitten: Opnieuw segmenteren/lage kosten; Opnieuw segmenteren/nieuwe niche; Rimpelende Innovatie.

 

Als je markt begrepen is en dus enigszins voorspelbaar (Verduurzaamende innovatie), is de huidige wijsheid dat je het beste inderdaad kan beginnen met alles op papier schrijven. Je kans op traditioneel investeerders is des te beter, en je principieel uitdagingen hebben met de concurrentie en marketing te maken. Je moet minimaal beter dan de concurrentie presteren om te kunnen slagen; of in ieder geval op een of andere manier beter in de smaak vallen bij je cliënten. Als je kan toetsen hoe goed je product bij je markt past met een enquête of door het te illustreren door een aantal markt transacties, doe dat maar.

 

Hoe dichterbij de andere kant van de innovatie spectrum je komt, hoe meer er op gewezen wordt dat het van belang het is dat je kan uitdokteren wat de minimum product is die ook levensvatbaar is voor je doelgroep en met deze zo snel mogelijk naar de markt toe komen. En dan blijven zo snel mogelijk verbeteren, en uitbreiden in de richting dat je doelgroep om roept.

 

Gelukkig zijn er mensen en bedrijven die je voor zijn gegaan: wil je een bepaalde software markt domineren, begin dan met een Basic Interpreter voor een paar duizend mogelijk gebruikers. Wil je alle informatie ter wereld organiseren en beschikbaar maken, begin dan met een crawler die de hoeveelheid backlinks naar een website optelt. Wil je de leven van mensen over de hele wereld verbeteren door innovatie, begin maar met een enkel-product fabriek in Eindhoven. Wil je je merk over hele de wereld bekend maken, begin dan met een kruidenierswinkel in Joure, verkoop exclusief binnen het dorpje.

 

En dan plaats ontwikkeling, verbetering, innovatie centraal en van je doelgroep blijven leren. Gewoon loslaten, het idee dat het perfect tot in de puntjes uitgevoerd moet worden voordat je eraan kan beginnen. Het hoeft niet perfect te zijn; het moet levensvatbaar zijn. Hoe de puntjes eruit moten zijn krijg je van je doelgroep te horen.

 

Begin klein en word groot. Maak de kleinste stukje van je grote visie die je doelgroep interessant vindt en verkoop dat maar. En dan de volgende. Lather. rinse, and repeat.

 

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor de goede reacties.

Hier kan ik zeker meer mee.

 

Even een paar kleine puntjes van jullie kritiek / opmerkingen.

 

Ik weet dat ieder idee bij iedereen geweldig is. Zo ook bij mij.

Maar om verder te kunnen gaan moeten toch wat dingen vooraf onderzocht worden.

 

Het idee is nog zo vers dat er nog geen ondernemingsplan is, nog geen vooronderzoek en dergelijke.

Maar alvast een paar stappen hoe te beginnen, waar en bij wie zijn zeer welkom geweest.

 

En nee, ik ga niet hier het complete idee uitleggen. Simpelweg omdat het nog te vroeg is. Ik moet later zeker dingen gaan uitleggen en presenteren, maar dan zijn we al veel verder.

 

Met een periode van 10 jaar bedoel ik dat het misschien wel 10 jaar duurt voordat de deuren geopend kunnen gaan worden.

Misschien eerder als alles meezit natuurlijk.

Ik ga daar eigenlijk niet vanuit. We blijven in Nederland, alles gaat door vele molens en het idee is nogal abitieus te noemen waardoor vele dingen uitgevoerd moeten gaan worden die nog niet eerder gedaan zijn.

Dus daar moeten oplossingen voor gaan komen.

 

Kortom, mijn idee staat nog steeds :)

Nu eerst uitzoeken wat ik precies zou willen zien in het complex en hoe dat uit te voeren zou zijn.

Eerst grote plannen en ideeen op papier zetten, dan wegstrepen wat echt te abitieus is. Als het goed is, blijft er dan een mooi concept over.

Groeten,

Dennis van Orsouw

http://www.stickerland.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook wel eens een idee gehad voor een specifiek pretpark, ook veel ruimte nodig, gebouwen, attracties en heel veel geld. Na een kleine rondgang bij enkele vrienden heb ik het toch maar laten varen. Bij dergelijke grote projecten kun je er voor jaren in vastlopen zonder ook maar iets te bereiken. Zeker zonder een goed netwerk kom je er gewoon niet zonder eigen geld.

 

Je moet natuurlijk blijven dromen, maar als je te lang blijft slapen, komt er nu geen geld binnen.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Ik ken niemand die 10 jaar nodig heeft gehad voor iets (nu ken ik ook niet zoveel mensen, maar toch). 2 jaar is vaak al lang. Als ik dit in een project benadering zou plaatsen dan zou het voor voor mij gedoemd zijn om te mislukken. 10 jaar... is jouw idee nog steeds zo zinvol over 10 jaar? Ik kan niet zover vooruit kijken namelijk. Moet wel erg bijzonder zijn is mijn reactie dan.

 

Wat ik heb geleerd is onderzoek. Onderzoek door te doen. Misschien kun je het idee zover verkleinen dat het binnen enkele maanden een pilot oplevert? Dat zou investeerders mogelijk sneller geintresseerd krijgen lijkt me (ook daar heb ik geen ervaring mee).

 

Veel succes! Heerlijk die creativiteit... verzuip er alleen niet in :)

"Doe wat je leuk vindt, dan werk je nooit te hard".

Link naar reactie
  • 0

2 jaar lang voor een groot project? Zeker nog nooit met vergunningen etc. te maken gehad?

 

Het plan dient eerst uitgewerkt te worden zoals Hans aangeeft.

 

Als het plan zo groots is dan lukt het niet in je eentje, hier heb je mensen bij nodig. Verzamel de mensen om je heen die vertrouwd en waarmee je dit samen wil oppakken. Leg het idee/ondernemersplan aan hen voor, zien zij het ook zitten?

 

Zo ja ga het plan dan (gezamenlijk) verder stap voor stap uitwerken. Onderzoek kan hierbij erg belangrijk zijn, vergeet ook niet regelmatig te peilen en bij te sturen als het om zo'n langdurend project gaat.

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Dat ga ik zeker doen.

Mensen die ik vertrouw om me heen verzamelen waarbij we dingen kunnen delen / uitzoeken.

 

Ik ken zelf wel degelijk mensen die meer dan 10 jaar aan 1 project werken en waarbij het nog niet rond is allemaal.

Ondertussen wel al ver gevorderd hoor.

 

Ik heb ook mensen om mij heen die dit vaker gedaan hebben. Die mega projecten van idee tot opening gedaan hebben.

Probleem is dat deze mensen snel met je idee zelf verder gaan.

Mensen om je heen hebben is niet zoiets als mensen direct alles toevertrouwen natuurlijk. Zeker als je weet dat zij wel het netwerk en kapitaal hebben om het zonder mij te doen :)

 

Dus ik ga later zeker wel naar deze mensen toe, maar nu nog niet. Dit is nog een te vroeg stadium denk ik.

Groeten,

Dennis van Orsouw

http://www.stickerland.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.