• 0

Omzet, BTW en ondernemersinkomen...

Beste mede-ondernemers,

 

Ik heb een aantal vragen over het opnemen van financiële middelen uit mijn organisatie.

 

1: Ik wil in 2014 een omzet realiseren van €25.000.

- De inkoop van goederen bedraagt €900,00 p/j.

- Verzekeringen €1200,00 p/j.

- Overige kosten c.a. €1500,00 p/j.

( verder geen kosten, ivm kantoor aan huis)

 

Nu heb ik online een rekentool gevonden (ikwordzzper.nl) die aangeeft dat ik € 1832,00 , oftewel € 21.982 per jaar netto verdien. Hoe betrouwbaar is deze berekening?

 

2: Ik heb goederen moeten aanschaffen (zoals een pc, website, etc), waarover BTW is betaald.

Mag ik, stel dat ik voor €1000,00 aan goederen heb gekocht, en hierover €210,00 BTW heb betaald, verekenen met de BTW die binnenkomt? Zodat ik deze BTW niet apart hoef te zetten? ( Berekening: inkomende BTW - uitgaande BTW= BTW-bedrag dat ik aan de belastingdienst moet betalen?)

 

 

Groet,

 

Lukas

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zonder verdere gegevens is er geen berekening te maken.

 

Gaat het om een eenmanszaak?

Ben je ondernemer voor de omzetbelasting?

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Heb je recht op startersaftrek?

Zijn er andere aftrekposten (hypotheek, opleidingen, kinderen, zorgkosten enz enz enz)?

Maak je gebruik van de FOR?

 

Enzovoort. Ga eens naar een financieel adviseur. Of begin bij een startersavond van de KvK om te horen wat er allemaal komt kijken bij het ondernemen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de FOR?

 

De Fiscale Oudedags Reserve, een soort spaarpot voor pensioen voor IB ondernemers via belastinguitstel.

 

Kan interessant zijn om belasting te besparen (uitstel, geen afstel) en een voorziening voor na je 65e/67e op te bouwen maar er zitten wel wat spelregels aan vast. Zie voor nadere informatie dit uitgebreide topic over de FOR

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
,of is het niet zo simpel om daar een concreet antwoord op te geven?

 

Hoewel geen specialist op dat gebied, kan ik deze - relatief eenvoudige - vragen wel beantwoorden:

 

1) Het blijft een aanname waar je geen rechten aan kunt ontlenen. Maar als jij buiten deze omzet en kosten verder niets spannends doet (zoals FOR) zal het bij benadering wel kloppen op basis van de huidige tarieven en aftrekposten.

Maar aangezien we nu al weten dat er op Prinsjesdag wijzigingen komen, kun je er vanuit gaan dat de werkelijkheid hoe dan ook gaat afwijken van deze berekening. Het valt nog niet te beoordelen hoe en wat; maar in de loop van oktober/november zullen deze rekenmodules ook wel worden aangepast aan die nieuwe situatie.

 

2) Yep. Je betaalt - als je BTW kunt verreken - het saldo van de gefactureerde en de door jou betaalde btw. Is het saldo negatief (meer betaald dan gefactureerd) dan krijg je geld terug

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Nu weet ik dat ik deze (btw) niet hoef over te boeken naar de spaarrekening, tot het moment dat er meer btw binnenkomt dan er uit gaat natuurlijk.

Klopt, zolang je er maar rekening mee houdt dat het niet gaat om de daadwerkelijk ontvangen maar om de gefactureerde btw

(reactie op dit punt verduidelijkt)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ten overvloede: btw draag je af op basis van wat jij aan je klanten gefactureerd hebt. Je mag btw aftrekken op basis van de facturen die jij van je leveranciers hebt ontvangen. Op een paar uitzonderingen na gaat het er dus niet om wat je daardwerkelijk hebt ontvangen, gefactureerd = afdragen.

 

De btw op bijvoorbeeld je PC kun je aftrekken in het kwartaal waar de factuurdatum in valt. Als je geen factuur hebt waar de btw expliciet op vermeld staat, heb je geen recht op aftrek. Ja, ze zijn nogal streng.

 

 

Je schrijft dat je 25.000 omzet wil realiseren en dat je ongeveer 900 + 1200 + 1500 = 3.600 aan kosten verwacht. Ik ga er vanuit dat al deze getallen exclusief btw zijn.

Je winst wordt dan 25.000 minus 3.600 = 22.600.

 

Als je deze winst in 2013 zou realiseren, en je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting en je voldoet aan het urencriterium, heb je recht op zelfstandigenaftrek (7.280), startersaftrek (2.133) en mkb-winstvrijstelling (14%).

Van die 22.600 blijft er dan 11.341 over om belasting over te betalen.

 

Je betaalt daarover sowieso 5,65% bijdrage zorgverzekeringswet ofwel 640 euro.

Daarnaast betaal je hierover inkomstenbelasting. Hoeveel dat is, is iets lastiger te berekenen, dat heeft te maken met de berekening van de arbeidskorting (die in 2014 ook weer op de schop schjijnt te gaan). maar ik ga er even vanuit dat dat een bedrag tussen de 300 en de 1.000 zal zijn.

 

In het beste geval betaal je dan 640 bijdrage zorgverzekeringswet en 300 inkomstenbelasting, totaal 940.

Je had een winst van 22.600, na belastingen wordt dat dan 21.760.

Dus gut, die online berekening zou best eens kunnen kloppen.

 

 

Ik zou je aanraden je niet te veel te verlaten op het internet, mensen schrijven de gekste dingen op allerlei fora ::)

 

 

 

EDIT: Norbert was me voor met het 'gefactureerde btw'-verhaal

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert,

 

Bedoel je: als een bedrijf de factuur niet betaald dat ik dan wel de btw moet afdragen?

Of dat bij het versturen van een factuur gelijk de btw daarop apart gezet moet worden?

 

Beide.

 

In het geval er echt niet betaald wordt, bijvoorbeeld in het geval van faillissement, kan de BTW weer teruggevorderd worden. Echter zal dit vrijwel nooit in hetzelfde kwartaal zijn als de factuur verzonden is.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 1

@ Norbert,

 

Bedoel je: als een bedrijf de factuur niet betaald dat ik dan wel de btw moet afdragen?

Of dat bij het versturen van een factuur gelijk de btw daarop apart gezet moet worden?

 

Ja. Ook als een bedrijf de factuur (nog) niet betaald heeft, moet jij de btw afdragen. Dat wordt anders als het bedrijf in kwestie failliet gaat.

 

Of je die btw apart zet op een spaarrrekening of een bitcoins-account, mag je zelf weten.

 

 

EDIT: Nu was Jamie me voor :P Ik ga maar wat anders doen...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Op het oog ziet de berekening er redelijk betrouwbaar uit.

Er zit alleen een naar foutje waarbij er ongevraagd een AOV premie van 2500 euro word meegnomen in het berekeningsscript.

Zonder die AOV premie kom je netto zo'n 950 euro lager uit.. op 21.032 of 1753 per maand

 

Maar als je diezelfde gegevens invoert in het voorlopige aangifte programma kun je de bedragen ook controleren. (zal ik zo nog even doen..)

ikwordzzper.thumb.png.fc0c70f15a0686a0f423e443091adaf1.png

ikwordzzper.thumb.png.fc0c70f15a0686a0f423e443091adaf1.png

Link naar reactie
  • 0

Ter lering en vermaek, heb ik de berekening ook even door het programma van de voorlopige aanslag gehaald.

 

Op wat kleinere foutjes na klopt de berekening op die site. Door mij vast gestelde verschillen:

 

- alle tarieven en heffingskortingen zijn nog gebaseerd op 2012, in 2013 zijn er aardig wat wijzigen.

- het overzicht word standaard en ongevraagd 2500 euro AOV premie meegenomen die leid tot netto inkomsten die ca 1000 euro hoger uitkomen.

- Het rekenprogramma van ikwordzzper staat ook negatieve belasting toe, in dit geval minus 161 euro ( 3483 - 2033 - 1611 = -161) dat zou ik op 0 zetten zolang er geen kennis is of er verrekenbare componenten zijn.

 

De belangrijkste bedragen zoals, belastbare winst, bijdrage zorgverzekeringswet, te betalen inkomstenbelasting (voor aftrek heffingskortingen) kloppen.

 

Maar het is altijd slechts een redelijke indicatie Wat je bij dit soort berekening altijd in het achterhoofd moet houden is dat ze nooit perfect kunnen zijn. Als ik bijvoorbeeld naar deze tool kijk worden afschrijvingskosten ook gewoon afgetrokken van het besteedbaar inkomen, maar afschrijvingskosten zijn over het algemeen uitgaven uit een ander jaar die dit jaar pas als kosten worden verantwoord. In dit overzicht word de belastbare winst gelijk gesteld aan beschikbare liquide middelen maar bij wat grotere investeringen hoeft dat zeker niet zo te zijn. Stel dat je in je startjaar 3000 euro investeringen doet die je activeert op de balans. dan heb je toch echt 3000 euro minder geld in kas. dan dit overzicht doet vermoeden en daalt je netto inkomen met 250 euro per maand.

 

Je moet dus niet de vergissing maken om jezelf op basis van de berekening elke maand 1750 euro te gaan overmaken uit je onderneming.. op basis van je verwachtte omzet. je moet alleen die geldmiddelen onttreken waarvan je zeker weet dat die niet nodig zijn in je onderneming, vandaar dat er bij de start van een onderneming eigenlijk altijd word geadviseerd om een buffer van ca 6 maanden vaste lasten te hebben (Zowel prive lasten als evt zakelijke vaste lasten) zodat je niet direct in de problemen komt als je omzet tijdelijk terugvalt of stilvalt.

 

controleberekeningen.thumb.png.ebf4cf94cb86938f29de954fa9681167.png

Link naar reactie
  • 0

Na de getallen voor 2012 nog even mijn poging voor een rekensom met de getallen voor 2013:

 

Omzet: € 25.000

 

Daar gaan in jouw geval af (geen FOR, wel startersaftrek, verder geen fratsen, ervan uitgaande dat de gegeven bedragen ex btw zijn):

Inkoop € 900

Verzekeringen € 1.200

Overige kosten € 1.500

Inkomstenbelasting en premie ZVW € 1.996

 

Blijft over:

Besteedbaar netto jaarinkomen € 19.404

 

Dat is € 1.617 per maand.

 

Maar.... het heeft geen zin dat achter de komma uit te rekenen. Niet alleen veranderen de getallen voor 2014, maar je moet nog maar zien of je exact op die € 25.000 omzet uitkomt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

volgens mij zit je dan wel aardig wat te hoog met de te betalen belasting en zvw Ron, ik kwam in mijn proefberekening voor 2013 op een paar tientjes verschil met de cijfers van 2012, dus vandaar dat ik de 2012 cijfers toch maar als basis ben blijven gebruiken..

 

jij komt op 1996 voor belasting en zwv, ik kom maar tot 674 totaal (IB 92 en zvw 582)

 

ik denk dat jij een belastbare winst van 25000 euro hebt gebruikt ipv 21400 ?

Link naar reactie
  • 0

Roel, ik gebruikte de berekening dmv de Excelsheet onderaan deze post. De startersaftrek zit verstopt in de onzichtbaar gemaakte regel 7, die moet je even zichtbaar maken en invullen. En de FOR dan voor dit geval op 0 zetten.

 

Correcties op de Excelsheet zijn welkom natuurlijk!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Het verschil zit hem in berekening van de arbeidskorting, jij berekent in die sheet maar 403 arbeidskorting terwijl het programma van de voorlopige aanslag gewoon de maximale arbeidskorting van 1723 toekent. is een verschil van 1320 euro

 

Je moet de arbeidskorting berekenen over de winst uit onderneming vóór aftrek van zelfstandigenaftrek en mkb vrijstellen

 

uit de helptekst van het aangifte programma..

U krijgt de arbeidskorting als u in 2013 de volgende inkomsten hebt:

 

- winst uit onderneming vóór ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling

 

..enz enz

 

verder is de term brutowinst niet juist.. brutowinst is in de winst en verliesrekening normaal de winst vermindert met de directe inkoopkosten. voor het gemak verwijs ik even naar de berekening van ikwordzzper hierboven, daar zie dat ook terug..

In jou excelsheet is de term nettowinst of winst voor belasting meer op zijn plaats zijn omdat dit de winst is na aftrek van alle kosten die als grondslag voor belastingheffing dient.

 

Link naar reactie
  • 0

Roel, met die aanpassing kom ik inderdaad op de door jou genoemde getallen. Een reus voor jou. Nieuwe poging:

 

Omzet: € 25.000

 

Daar gaan in het geval van TS af (geen FOR, wel startersaftrek, verder geen fratsen, ervan uitgaande dat de gegeven bedragen ex btw zijn):

Inkoop € 900

Verzekeringen € 1.200

Overige kosten € 1.500

Inkomstenbelasting en premie ZVW € 676

 

Blijft over:

Besteedbaar netto jaarinkomen € 20.724

 

Dat is € 1.727 per maand, dus net ietsje meer. Voor de aangifte van daadwerkelijk gerealiseerde cijfers maakt dat zeker uit. Voor het koffiedikkijken voor 2014 is het verschil niet significant.

 

Als er helderheid komt voor 2014 kan ik weer verse grafiekjes maken ;D

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een late reactie naar aanleiding van de excel sheet van Roel Jongman.

 

Wat mij niet duidelijk is; waarom betaal ik in de excelberekening slechts 1,95% (klopt het dat dit voor 2013 5,86% is?) inkomstenbelasting?

Ik moet van mijn accountant de btw apart zetten, daarnaast nog 35% voor de belastingdienst, is dit dan niet veel te veel?

 

 

De cijfers zijn overigens nog steeds mijn doel voor 2014, al moet ik eerlijk bekennen dat ik in het laatste kwartaal meer dan €7000 aan opdrachten heb liggen. T gaat goed dus!

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi te lezen dat het goed gaat. Proficiat...

 

Wat mij niet duidelijk is; waarom betaal ik in de excelberekening slechts 1,95% (klopt het dat dit voor 2013 5,86% is?) inkomstenbelasting?

Dat komt door de verschillende aftrekposten en heffingskorting.

 

Ik moet van mijn accountant de btw apart zetten, daarnaast nog 35% voor de belastingdienst, is dit dan niet veel te veel?
Je kunt jezelf beter iets armer rekenen zodat het later meevalt, dan dat je alle omzet als inkomsten ziet. De BTW is niet van jou, maar voor de Belastingdienst. Dat moet je dus zeker apart houden. Wat je daarnaast reserveert voor de inkomstenbelasting hangt een beetje van af van hoe karig of spilzuchtig je wilt leven.

 

Zelf heb ik wisselende inkomsten en maak ik maandelijks een voorschot op de winst over van zakelijk naar privé op basis van het maandresultaat ex. btw. Daarnaast maak ik direct een deel over naar een aparte spaarrekening met IB-reserveringen. Hiermee zorg ik dat ik geld voor de belasting niet zie als geld om uit te geven of om gaten mee te vullen. In maanden dat ik meer verdien reserveer ik een groter deel voor belasting dan in maanden dat de omzet minder is. Bijvoorbeeld 500 euro IB bij 2000 euro resultaat (25%) en 1000 euro IB bij 3000 resultaat (33%). Verder hou ik een reserve aan op de zakelijke rekening voor onverwachte kosten (bv. autoreparatie) en om in echt slechte maanden toch nog een minimaal maandbedrag te kunnen overmaken.

 

Na het afsluiten van het boekjaar weet ik de jaarwinst en kan ik mezelf een "bonus" geven van het verschil tussen de jaarwinst en de voorschotten. Ook deze splits ik weer in een deel privé en een deel IB. Van de reservering IB kan ik de voorlopige aanslag betalen en na het ontvangen van de definitieve aangifte kan ik dat wat ik in dat jaar teveel heb gereserveerd ook overmaken naar privé.

 

Ik doe dit al jaren zo en heb vooralsnog daardoor altijd geld genoeg apart gehad voor de inkomstenbelasting. Zaak is natuurlijk wel dat je altijd genoeg verdient om van rond te komen (duh!) en het eerste jaar kun je het beste iets teveel reserveren ivm. de voorlopige aanslag. Let op: die voorlopige aanslag is bij mij meestal een stuk hoger dan de definitieve, maar dat hangt af van de persoonlijke omstandigheden. Ik betaal de voorlopige aanslag bij voorkeur ineens, zodat ik geen maandbetalingen heb en de definitieve aanslag meevalt.

 

Kortom: als je die 35% apart kan zetten, doe dat dan. In de loop der jaren kun je dit altijd nog fijnslijpen. Zet de reserveringen voor BTW en IB op aparte spaarrekeningen zodat je het makkelijk gescheiden houdt en je ook nog wat rente krijgt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 39 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.