• 0

Breedte website & gebruik IE

Zoals sommige weten ben ik bezig met een nieuw bedrijf, bij dit bedrijf hoort natuurlijk ook een nieuwe website.

 

Nu heb ik besloten om eens totaal out of thee box te denken (tenminste voor mij dan) en de layout totaal over te laten aan een bedrijf.

In mijn zoek tocht ben ik verschillende bedrijven tegengekomen. En zoveel bedrijven zoveel meningen.

 

Ik heb hun uitgelegd wat ik in grote lijnen wilde.

Nu komt het dilemma, de ene partij zegt, volledige breedte gebruiken, want dan kun je meer informatie en foto's kwijt en de andere partij beweerd juist dat je alleen het midden moet gebruiken, omdat niet alle resoluties hetzelfde zijn. Bovendien zou het dan kunnen dan je website mobiel totaal niet werkt.

 

Wat vinden jullie daar nu van?

Gaan we voor een partij die zweert bij een brede website of juist een partij die vasthoudt aan wat nu redelijk standaard is?

 

[Mod edit: topictitel aangepast ivm uitbreiding discussie naar browsergebruik]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik bouw zelf wel eens websites en eigenlijk zorg ik er dan voor dat de website er op alle devices leuk uit ziet.

Dit kan je doen door de website responsive te maken. Maw: afhankelijk van de screen size wordt de inhoud anders vertoond.

 

Een makkelijke manier is er voor te zorgen dat het lettertype en je images verkleinen indien de bezoeker bvb een ipad gebruikt.

Maar er zijn ook andere manieren.

 

Sommige webbouwers maken gewoon meerdere versies die dan worden getoond afhankelijk van de screensize.

 

Ik ben maar een amateur en ik slaag er in om dit te doen werken. Van een professionele webbouwer verwacht je dit gewoon standaard.

 

Je content in het midden gaan plaatsen zodat het ook op iphone/ipad leuk uitziet is naar mijn gevoel onzin. Veel bezoekers hebben een grote widescreen. Zorg er dus in de eerste plaats voor dat deze groep een leuke site te zien krijgt.

 

Websites komen immers het beste tot hun recht op een groot scherm.

Link naar reactie
  • 0

mijn idee is ook om een speciale mobiele website te maken, met minder grote foto's en prominenter de belangrijke info.

Ik verwacht dat de bezoekers van mijn mobiele website vooral opzoek zijn naar contact gegevens en 1 of 2 mooie foto's.

Daarbij een link naar de echte website.

 

Ik heb vanavond wel het één en ander gelezen over responsive websites, maar of niemand maakt er gebruik van of ik ken geen websites die dit hebben (of mijn telefoon kan het niet aan).

Ik kan dus niet echt ervaren hoe dit werkt.

 

Geen van de ontwerpers heeft het responsive design bij naam genoemd, wel zeggen ze allemaal dat de website goed te zien zal zijn op een smartphone (dus misschien bedoelen hetzelfde)

Link naar reactie
  • 0
Nu heb ik besloten om eens totaal out of thee box te denken (tenminste voor mij dan) en de layout totaal over te laten aan een bedrijf.

 

Da's niet zo heel erg out of the box, hoor - tienduizenden zijn je al voorgegaan! ;)

 

Wat responsive betreft zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken op http://expeditiegeluk.nl/, ontworpen door mede-HL'er Remco de Waal. Gewoon openen, en dan je browser breder en smaller maken om te zien wat het effect op andere device zou zijn.

 

Responsive design is tegenwoordig trouwens redelijk mainstream geworden, dus een ontwerper die daar moeite mee heeft loopt een beetje achter, qua scholing.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het aan mijn pc ligt dan, want ook in Firefox werkt het niet (Zie vorig plaatje)

werk met IE 10.

 

 

Ga responsive voor de kleinere maatjes en hou een redelijke maximale breedte aan. Niemand heeft zin om op een 30 inch scherm je website te moeten lezen alsof het een tenniswedstrijd is.

 

Wat zou deze maximale breedte moeten zijn? Ik las op internet 960 en 980, maar de meeste stukken die ik erover kan vinden komen uit 2009 en 2011. (waarom bestaan die websites nog)

Link naar reactie
  • 0

Die websites bestaan nog omdat ze in alle redelijk nog geldig zijn. De mens kan maar zo ver van links naar rechts zonder z'n hoofd te draaien. Ja, dat ligt aan resolutie en niet aan de breedte van het beeldscherm maar meestal gaat dat hand in hand. Je lijkt me een redelijk gemiddelde internetgebruiker. Vraag jezelf eens af wat jij prettig vindt. Fullscreen of beperkt tot een bepaalde maximale breedte?

Link naar reactie
  • 0

Mijn scherm is niet zo heel groot en zit er best ver vanaf, ik kan mijn hele scherm in 1 keer zien. Hij is ook maar 27 inch.

Dus ik ben een verkeerde partij om het te vragen. Maar ik begrijp goed wat je bedoeld.

 

Ik zal dus vragen om een website een responsive website vragen met een maximale breedte van 960 a 980 pixels.

Als ze dat niet snappen, heb ik dus een verkeerde partij ;-)

Link naar reactie
  • 0

Breedte alleen zegt niets, het gaat om het totaalplaatje. Teksten over de volledige breedte van je scherm maken het vermoeiend om te lezen. Teksten in het midden van het scherm lezen is lastig als aan de zijkant objecten staan die afleiden door vorm, kleur of beweging. Erg lang aan de linker- of rechterkant te moeten lezen is ook niet prettig.

Link naar reactie
  • 0

Die websites bestaan nog omdat ze in alle redelijk nog geldig zijn. De mens kan maar zo ver van links naar rechts zonder z'n hoofd te draaien. Ja, dat ligt aan resolutie en niet aan de breedte van het beeldscherm maar meestal gaat dat hand in hand. Je lijkt me een redelijk gemiddelde internetgebruiker. Vraag jezelf eens af wat jij prettig vindt. Fullscreen of beperkt tot een bepaalde maximale breedte?

 

Het is ook maar hoe je een browser gebruikt natuurlijk. Fullscreen op een 30" scherm geeft zeker een ping-pong effect als de tekst de hele breedte gebruikt. Anderzijds is die breedte die van je browser venster, niet die van je beeldscherm. Als je een groot scherm hebt is het wellicht handiger om je browser zijn breedte te beperken zodat het precies doet wat je wilt.

 

Overigens ben ik ook wel geneigd de breedte van tekst nooit groter te maken dan pakweg 1280 pixels (of liever 960), om het leesbaar te houden in fullscreen modus. Probleem is alleen dat de schermen ook veranderen in het aantal pixels per inch, en je best redelijk compacte schermen hebt met 4K resolutie waarop 960 px postzegelformaat is. Uiteraard ondervangen die het wel weer door alles een factor 2 op te schalen, maar handiger wordt het er niet op ;)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal ideaal kun je het helaas niet niet maken. Ik kan dit forum op mijn smartfone ook niet zien. ik blijf dan heen en weer scrollen.

Dat hou je toch tenzij je 2 aparte websites gaat maken. Wat ik niet wil. Om de simpele reden dat het bijhouden van 2 versies van 1 website veel te veel werk is. Vooral als je ook nog 5 andere websites moet bijhouden.

Link naar reactie
  • 0

Dat hou je toch tenzij je 2 aparte websites gaat maken. Wat ik niet wil. Om de simpele reden dat het bijhouden van 2 versies van 1 website veel te veel werk is. Vooral als je ook nog 5 andere websites moet bijhouden.

 

Het antwoord daarop heet dus ''responsive', zoals al eerder aangegeven. Dan heb je één website, die zich zelf aanpast aan de schermbreedte/resolutie. Higherlevel.nl is niet responsive, dus dat moet je dan niet als voorbeeld nemen.

Link naar reactie
  • 0

jquery is niet zo'n verademing hoor, er zijn nog een hoop telefoons die het niet ondersteunen.

 

De zwaardere jquery bestanden zorgen er ook bij mijn android voor dat pagina's haast niet laden of het script niet goed uitvoeren.

 

@ Jeroen, daar ben ik van op de hoogte, het gaat nu om de maximale breedte van een blok.

 

Inmiddels heb ik een partij gevonden die waarschijnlijk onze website mag ontwerpen.

Deze partij is op de hoogte van mijn wensen/eisen en verwacht iets moois te kunnen maken. Nu nog even de prijs afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal ideaal kun je het helaas niet niet maken. Ik kan dit forum op mijn smartfone ook niet zien. ik blijf dan heen en weer scrollen.

 

speciaal voor de smartfone met een wat minder groot scherm is er m.hl.nl

Scrollen is daar niet nodig

 

Dat hou je toch tenzij je 2 aparte websites gaat maken.

 

Dat hoeft niet, wordt volledig automatisch gegenereerd. De content is het zelfde, alleen de layout en het aantal zichtbare opties op de homepage is anders.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals sommige weten ben ik bezig met een nieuw bedrijf, bij dit bedrijf hoort natuurlijk ook een nieuwe website.

 

Nu heb ik besloten om eens totaal out of thee box te denken (tenminste voor mij dan) en de layout totaal over te laten aan een bedrijf.

In mijn zoek tocht ben ik verschillende bedrijven tegengekomen. En zoveel bedrijven zoveel meningen.

 

Ik heb hun uitgelegd wat ik in grote lijnen wilde.

Nu komt het dilemma, de ene partij zegt, volledige breedte gebruiken, want dan kun je meer informatie en foto's kwijt en de andere partij beweerd juist dat je alleen het midden moet gebruiken, omdat niet alle resoluties hetzelfde zijn. Bovendien zou het dan kunnen dan je website mobiel totaal niet werkt.

 

Wat vinden jullie daar nu van?

Gaan we voor een partij die zweert bij een brede website of juist een partij die vasthoudt aan wat nu redelijk standaard is?

 

Hi Jasper,

 

Persoonlijk vind ik een website met een 'max breedte' beter uitzien. Verder denk ik echt dat je voor een volledige responsive design moet gaan dat op elk scherm er goed uit moet zien. Ik ben met eens met mensen die zeggen dat een responsive website niet op alle browsers goed werkt, maar toch zou ik ervoor gaan. Veel bevestigde bedrijven met een oude website die vast zitten aan hun oude website, dromen van een responsive design. Vanuit een zoekmachine optimalisatie perspectief is het beter om 1 versie van je site (dezelfde url) te maken dan twee aparte sites.

 

Lees de quote hieronder van deze pagina op google: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details#rwd

 

Sites that use responsive web design, i.e. sites that serve all devices on the same set of URLs, with each URL serving the same HTML to all devices and using just CSS to change how the page is rendered on the device. This is Google's recommended configuration.

 

Succes!

https://www.teasenz.nl - Online theewinkel voor authentieke losse thee direct uit China.
Link naar reactie
  • 0

Anderhalf jaar geleden heb ik een draadje gestart over responsive design. Heb inmiddels wat meer ervaring met de techniek en die werkt uitstekend. Wel heb je een ontwerper nodig die er in thuis is en/of twee, of meer, ontwerpen maakt. Een grafisch ontwerp voor 980 pixels breed alleen en wat responsive design 'truukjes' werkt niet (goed) Je kunt een menu dat op een normaal scherm de helft van de breedte inneemt bijvoorbeeld niet zover schalen dat het op een mobiele telefoon nog bruikbaar is.

 

Verder is een breedte van een tekstblok ergens tussen de 60 en 150 kolommen (standaard ergonomie) Met 10-12 punts lettertype kom je dan op een bepaalde breedte uit. Breedte van je site hangt in die zin dus niet zo zeer van het scherm af. Als je voldoende content hebt kun je meerdere kolommen gebruiken. Met responsive design zou jeen extra kolom met bijvoorbeeld nieuws kunnen tonen en deze op 'kleine' schermen weg laten. Zolang je maar geen 200+ koloms teksten krijgt ;)

 

@Benm: yup, hoge DPI schermen gooien wat roet in het eten. Is een media query voor dus, daar is, als de tablet / OS het al niet doet met 'fake' resoluties of hogere DPI-instellingen voor fonts, om heen te werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan het zijn dat Internet Explorer het niet ondersteunt? Bij mij werkt het niet. Tenminste ik had begrepen dat de blokken dan onder elkaar zouden moeten komen.

 

Deze opmerking is eigenlijk belangrijker dan de vraag of je site nu 1015 of 1040 pix breed moet zijn.

 

Jij gebruikt nog IE, wat gebruiken je klanten?

Als jouw klanten vooral gebruik maken van infrastructuur welke de ICT afdeling van het bedrijf onderhoud dan moet je het niet te fancy willen maken. In veel grote bedrijven en instellingen draaien vaak oudere browsers met nauwelijks tot geen plugins.

 

Als je duidelijk heb wat jouw klanten gebruiken dan geeft dat een idee wat je wel en niet moet doen.

 

Zijn je huidige klanten ook dezelfde klanten die je voor deze site voor ogen hebt?

Kijk dan eens in je site statistieken wat voor OS'en, browsers, beeldschermresoluties enz mensen gebruiken.

 

wat heeft jouw sitebouwer trouwens voor advies afgegeven?

Link naar reactie
  • 0

Sinds google analytics een tijd geleden is veranderd kan ik deze gegeven zelf nergens meer terug vinden. Wellicht heb ik iets fout gedaan tijdens de verandering.

Maar ik verwacht dat chrome en internet explorer de meest gebruikte zal zijn.

Alleen heb ik geen terugkerende bezoekers. DAt is eigenlijk al jaren zo.

Toen ik het nog wel kon uitlezen was het zo'n 80% IE

En was de bezoektijd best wel lang, maar terugkeren doen mensen niet. Wat wel logisch is, als het gelezen hebt dan weet je het wel.

Link naar reactie
  • 0

Jij gebruikt nog IE, wat gebruiken je klanten?

Als jouw klanten vooral gebruik maken van infrastructuur welke de ICT afdeling van het bedrijf onderhoud dan moet je het niet te fancy willen maken. In veel grote bedrijven en instellingen draaien vaak oudere browsers met nauwelijks tot geen plugins.

 

Voor die doelgroep werkt de standaard breedte van 980 pixels prima. Als je dat als uitgangspunt neemt en alle responsive design toeters en bellen optioneel maakt werkt het overal ;)

 

Met wat creativiteit van de programmeur en ontwerper kun je deze techniek prima toepassen en de site toch toegankelijk maken voor oudere browsers. Ik ben het met je eens dat je voor veel andere technieken, waaronder flash, canvas en SVG (vector graphics) je ontzettend moet oppassen dat je doel(groep) niet voorbij streeft. Maar je site aanpassen aan de breedte van iedere browser kan best zonder dat te doen.

Link naar reactie
  • 0

Of het veel werk is valt te bezien. Eenmaal gebouwd hoef je natuurlijk weinig bijzonders voor een mobiele/compacte versie extra te doen als je content toevoegt. Via eender welk cms je gebruikt komt dat vanzelf op zowel de normale als mobiele versie terecht.

 

Iets waar je mogelijk wel rekening mee moet houden zijn afbeeldingen in je content. An sich zijn die ook wel 'slim' te schalen zodat de op een mobiele versie niet buitenproportioneel groot uitvallen, maar dat is wel iets waar je bij de bouw rekening mee moet houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.