• 0

modelbescherming

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag betreffende de bescherming van een model.

Het verhaal:

In 1986 heb ik een, door mij ontworpen kinderstoel, laten registreren bij de belastingdienst.

Na al die jaren heb ik nu het plan opgevat het ontwerpn toch maar eens te gaan produceren en verkopen.

Met name de westkust van de VS lijkt me een aantrekkelijk afzetgebied, maar uiteraard ook Europa.

Destijds heb ik 1 exemplaar gemaakt en, n.a.v. mijn plannen, onlangs een prototype voor een gewijzigde versie. (ikea concept)

Nou is mijn vraag: Heeft het zin de ontwerpen van beide uitvoeringen te beschermen, of zijn ze al beschermd doordat ze reeds gemaakt zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Heeft het zin de ontwerpen van beide uitvoeringen te beschermen, of zijn ze al beschermd doordat ze reeds gemaakt zijn?

 

De auteursrechten heb je al omdat de ontwerpen gemaakt zijn. (tenzij uiteraard iemand kan aantonen dat hij/zij een dergelijk ontwerp eerder gemaakt of geregistreerd heeft)

 

De extra bescherming van Modelregistratie vooral bedoeld voor iets anders: de bewijslast bij een auteursrechtclaim (van jou aan een derde, of een derde die meent dat jij inbreuk pleegt) wordt daarmee een stuk makkelijker .

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat modelregistratie voor jou geen optie meer is tenzij het om een geheel nieuw ontwerp/model gaat.

 

Termijn van respijt

 

De beschikbaarstelling aan het publiek door de ontwerper, zijn rechtsverkrijger of door een derde op basis van door hen verstrekte informatie, is niet schadelijk voor de nieuwheid of het eigen karakter als zij heeft plaatsgevonden in de twaalf maanden voorafgaand aan de datum van depot (of de prioriteitsdatum). U hebt, met andere woorden, een termijn van respijt van twaalf maanden vanaf de beschikbaarstelling aan het publiek om uw model te deponeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp heeft registratie geen zin meer.

Wat me nou nog niet duidelijk is: is het ontwerp nou beschermd of niet.

Ik kan aantonen dat het ontwerp al langer bestaat, door de oude registratie bij de belastingdienst.

Bovendien staan beide uitvoeringen al langer op mijn website.

Of is dit juridisch te zwak?

Link naar reactie
  • 0

De unieke ontwerpkenmerken zijn beschermt middels auteursrecht.

 

Om sterker te staan bij een eventuele claim wordt vormgevers geadviseerd het ontwerp ook als model te registreren.

 

In ieder geval staat niets jou in de weg om het product alsnog op de markt te brengen.

Door registratie die je hebt gedaan en de website geniet je toch op basis van auteursrecht een zekere bescherming.

 

Hoe sterk je werkelijk staat weet je feitelijk pas bij inbreuk en hoe een eventuele toetsing via de rechter afloopt./

 

BTW

Je kunt via het internet archief terugvinden hoe jouw site er op verschillende data uitzag.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in de Nederlandse en EU wetgeving vooral om de totaal indruk die een voorwerp als een kinderstoel geeft en dan specifiek die elementen die op een creatieve keuze zijn gebaseerd. Ze bijv het Stokke arrest toevallig over kinderstoelen.

 

De registratie bij de BD is minder relevant dan de vertoning aan het publiek. Iets wat geheim is kan namelijk per definitie niet worden nagemaakt. Het kan overigens geen kwaad om ook nog eens goed na te gaan of je met het ontwerp niet in andermans vaarwater komt, al zal die kans gezien de oorspronkelijke ontwerpdatum vrij klein zijn.

 

Als het een succes wordt krijg je vrijwel zeker te maken met look a likes. Tegen die tijd moet je beslissen hoe je daarmee omgaat. Heb recent nog een paar voorbeelden gezien van zaken waarvan ik zelf dacht dat het gewoon een 1:1 kopie was maar waarvan de rechter voldoende afwijkingen zag. Procederen kost een hoop geld, tijd en vooral energie. Zaken die je beter in productontwikkeling, marketing en distributie kan steken.

 

Verder uiteraard geen risico's nemen m.b.t. veiligheid en kwaliteit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maak ook een tweeling- of drielingvariant en je hebt iets wat misschien niet in grote aantallen verkoopt (of eerder B2B wordt), maar wel iets wat veel (free) publicity trekt om het aangepaste, originele model te slijten. Het kunnen meenemen, opbergen en doorverkopen van een demontabele stoel (bank) zijn ook interessante verkoopargumenten. 8)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je het model van die kinderstoel wilt beschermen is het aan te bevelen dat te doen dmv modelbescherming, bijv. via het Benelux Merken- en Modellenbureau; zie ondermeer BOIP

 

Bescherming in de US (daar werd over gesproken in het eerste bericht, meen ik), kan dmv een Design patent; zie http://www.uspto.gov/web/offices/com/iip/pdf/brochure_05.pdf

 

Je dat zelf doen of evt laten doen.

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.