• 0

Zijn deze kosten normaal voor een simpele inkomstenaangifte?

Goedendag iedereen,

 

Ik vroeg me af of deze situatie normaal is?

Ik ben een ondernemer sinds 2012, heb sinds het begin zelf de omzetbelasting verzorgd en de inkomstenbelasting 2012 heb ik door een zorgvuldig uitgekozen boekhouder laten doen.

 

We wisten door twee voorafgaande gesprekken dat het niet de goedkoopste accountant was maar we zaten op één lijn tijdens de gesprekken en dus zijn we met deze accountant in zee gegaan.

 

Nu dus einde 2013 gingen ze beginnen met onze inkomstenaangfte(ik ondernemer en mijn man in loondienst).

We hebben alles in excel aangeleverd en in mappen netjes en overzichtelijk gesorteerd al ze ik het zelf. We hebben iets van een honder facturen en 5 inkomsten gehad dat jaar, dus echt nog niet een lopende zaak met zoveel transacties ed.

 

Nu is er in totaal 11,15 uren in rekening gebracht met een totaal bedag van 1019 exclusief BTW.

 

Ik heb telefonisch twee vragen gesteld in dat hele jaar en dat is ook berekend natuurlijk, elke mail, telefoongesprek, archivering van bestanden wordt berekend en niet een beetje oom qua tijd. Voor het archiferen alleen al is er 0,75 uren gerekend terwijl alles gescand in de mappen aangeleverd zijn. Alles is digitaal aangeleverd dus het lijkt me erg sterk dat je voor zo'n eenvoudige onderneming zoveel tijd besteed om een simpele inkomstenbelasting te doen lijkt me en dan toch zoveel uren te berekenen?

 

Als je nu een goed draaiende onderneming hebt en ingewikkelde persoonlijke situatie begrijp ik dat maar dit lijkt met toch wel erg veel of is dit een redelijk bedrag in jullie ogen?

 

Graag jullie mening wat ik hiermee aanmoet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omgerekend 90 euro per uur, kan je over discussiëren of dat hoog is of niet maar je geeft zelf al aan dat je niet de goedkoopste hebt gekozen.

 

Is het een Accountant of Boekhoudkantoor?

 

En in die 11,25 uur zit waarschijnlijk ook het opstellen van de jaarrekening, noodzakelijk om de aangifte te verzorgen.

 

Zitten er ook BTW aangiftes bij?

 

Heb je vooraf te horen gekregen hoe hoog het uurtarief was?

 

zomaar wat vragen die in mij opkomen.

 

Zelf betaal ik 72,50 per uur maar vind dat het dik waard voor wat het me uiteindelijk oplevert.

Link naar reactie
  • 0

Hallo henkh,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Het is inderdaad een accountantkantoor, en de uurtarieven waren afhanekijk van wie wat zou doen. De ene was 75 euro/uur de andere (accountant zelf) 90 euro. Dus dat wisten we.

 

Maar het aantal uren die is gerekend voor zo een simpele boekhouding is dat niet erg veel?

 

Vb emailbeantwoording(was 1 mail met een link in) = 0,50 uur

een vraag die ik had ivm BTW buiten de EU staat er intern overleg en extern = 1 uur

 

zomaar even wat in de specificatie staat.

 

Het opstellen van de jaarrekening zit er inderdaad ook bij, geen BTW aangiftes die hebben we zelf gedaan.

 

Ik hoor van velen dat ze rond de 250 euro betalen voor de inkomstenbelasting, dus hoe dan had ik rond de 500 a 600 euro schappelijk gevonden aangezien ze wat duurder zijn. maar 1019 euro had ik echt niet verwacht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

heb even rondgeneusd en vind dan een prijs op een website voor online boekhouden waarbij je nog eens veel zelf moet doen op het gebied van scannen en verzenden.

 

Je hebt aangeven dat je administratie zo’n 300 transacties per jaar zal zijn en hebt gekozen voor de uitgebreide service. Daarnaast heb je de volgende opties geselecteerd:

Jaarrekening opmaken

In fiscale eenheid

Het verzorgen van je administratie zal € 1.440 per jaar kosten. In de eerste maand brengen wij eenmalig een opstart fee van €150 in rekening. Je ontvangt van ons een factuur van

€ 90 per maand*

*Het resterende bedrag van € 360 zal gefactureerd worden na het afronden van het jaarwerk.

 

Had 100 transacties opgegeven en hier gaan ze uit van 300. is mij niet helemaal duidelijk waarom wellicht bijkomende kosten voor inlezen banktransacties of zoiets.

 

Ik doe dat soort berekeningen wel vaker voor mijzelf om mijn eigen kosten te toetsen maar kom bij veel aanbieders toch niet lager uit.

 

Ter vergelijking in 2012 had ik weinig omzet en was mijn boekhouder er totaal ongeveer 7,5 uur mee bezig (inclusief aangifte btw) Jaarstukken Aangifte voor 2 en alles bespreken op kantoor.

 

Misschien moet je minder kijken naar wat het kost maar meer naar wat het je oplevert: gemak, informatie belastingvoordeel en zo voort. ;)

Link naar reactie
  • 0

@ Tinny

 

Om te beginnen nog even van harte welkom op Higherlevel.

En, sorry Henk, ik ben het roerend met je eens dat dit veel uren en geld is als het inderdaad een simpele IB-aangifte is. Maar vrees dat je deze rekening wel moet betalen.

 

Twee hints voor jou en andere starters die dit lezen:

 

1 Je boekhouding of belastingaangifte uitbesteden aan een bedrijf dat meerdere uurtarieven berekent betekent dat meerdere mensen voor jou aan het werk gaan en jij ook de tijd dat zij overleggen moet betalen... Een solo-ondernemers inhuren heeft op dit gebied dus sowieso een urenvoordeel (en verminderd de kans op miscommunicatie).

 

2 In de belastingwet staat nergens dat je als kleine ondernemer verplicht bent een jaarrekening te laten maken. Als je regelt dat je administratie zo overzichtelijk is dat je ziet waar je geld vandaan komt en waar het naartoe gaat en dus zelf overzicht hebt, kan de aangifte IB zo vanuit een winst-verliesrekening worden gedaan. En als je daarna een jaarrekening wilt... Die spuugt de aangiftesoftware zo voor je uit als je alle getalletjes op de juiste plaats invoert.

 

Tot zover mijn twee centen en succes met deze kosten zo snel mogelijk terugverdienen met ondernemen.

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedendag.

 

Henk: van ons is enkel de inkomstenbelasting de omzetbelasting hebben wij zelf gedaan elk kwartaal.Dus wij hebben het dubbele ongeveer betaald dan wat jij hebt betaald, voor minder werk.

 

Karen: allereerst bedankt voor je nuttige tips, zullen we opletten bij de keuze voor een nieuwe boekhouder.En ja de rekening is reeds betaald met veel tegenzin, maar je kan niets doen volgens mij. Daarom hier mijn vraag, als dit echt onredelijk is dan ga ik kijken welke verdere stappen ik misschien kan nemen?

 

Tijdens ons eerste gesprek had hij aangegeven dat de inkomstenbelasting voor ons ongeveer 2 tot 3 uur zou duren, dus hoe hij nu aan 11 uur komt is mij de vraag. Alles staat wel mooi in de specificatie maar als ik dan voor een email 0,75 uur zie dan vraag ik me af in hoeverre dat allemaal correct is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Twee hints voor jou en andere starters die dit lezen:

 

1 Je boekhouding of belastingaangifte uitbesteden aan een bedrijf dat meerdere uurtarieven berekent betekent dat meerdere mensen voor jou aan het werk gaan en jij ook de tijd dat zij overleggen moet betalen... Een solo-ondernemers inhuren heeft op dit gebied dus sowieso een urenvoordeel (en verminderd de kans op miscommunicatie).

 

Wat een onzin. Een solo-ondernemer zal ook extern expertise in moeten huren als hij er niet uit komt. Ook dit betekent (telefonisch) vergaderen. De vraag is of je dit in je factuur terugziet.

 

Als de solo-ondernemer de zaak zonder externen af kan handelen dan is er geen reden om aan te nemen dat een medewerker op een kantoor waar meerdere mensen werken dat niet zou kunnen. Vergaderen doet hij dan helemaal niet ondanks dat er meerdere tarieven gehanteerd worden. Bovendien, solo-ondernemers kunnen ook meerdere tarieven hanteren.

 

Link naar reactie
  • 0

@Tinny Waarschijnlijk wil Joost Rietveld of iemand je op een of ander nachtelijk uur vertellen of je nog iets kunt doen aan de toezegging van 2-3 uur en een factuur voor 11 uur, nu je al hebt betaald. Maar eh, heb je hen na ontvangst van de factuur dat je erg verbaasd was over het uiteindelijke factuurbedrag na de indicatie in jullie eerste gesprek?

 

@ 'EricMulders', altijd boeiend als 'mensen' die zichzelf niet bekend durven maken op fora, melden dat echte mensen onzin uitkramen. Ik krijg dan altijd het idee dat die 'mensen' zich aangevallen voelen en eigenlijk weten dat iemand gelijk heeft, maar toch hun frustratie even willen ventileren. Zeker als ze alleen reageren op fiscale en financiële onderwerpen en 'iemand' in een fiscale discussie alleen wat tegenwerpingen poneert die niet echt relevant zijn. 8)

 

De boekhouder/accountant die Tinny inhuurde IS de externe expert. Ik mag hopen dat die zelf weet hoe je een eenvoudige IB-aangifte van een kleine ondernemer moet doen. Da's echt geen dubbele salto vanaf een rekstok.

 

En ja, medewerkers kunnen dat vast prima, maar ik ken toch echt alleen maar eigenaren van boekhoud- en kleine accountantskantoren die de jaarrekening toch echt zelf moeten maken of een door een medewerker gemaakte jaarrekening toch echt zelf moeten controleren. En uiteraard daarover toch echt moeten communiceren met die medewerker omdat zij toch echt eindverantwoordelijk zijn (en dan zelf ook fijn wat uren kunnen schrijven). Het is toch echt mijn ervaring dat dat in (jullie?) sector een vrij gebruikelijke werkwijze lijkt te zijn.

 

En nadat ik deze week wéér een ondernemer heb gesproken die afstevent op een faillissement door schandalig slecht advies van een accountant die torenhoge rekeningen stuurt, adviseer ik elke ondernemer die voorbij komt dat soort kantoren te mijden. Duur is op boekhoud en fiscaal gebied helaas verre van een garantie voor het beste advies en zo min mogelijk belasting betalen...

 

Maar eh, Eric Mulders of hoe je in het echt ook heet, wel fijn te constateren dat je mijn hint - dat het merendeel van de ondernemers helemaal geen jaarrekening nodig heeft - niet tegenspreekt. ;D

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Tinny

 

Ik vrees dat de nota betaald blijft en dat je daar niet op terug kunt komen, tenzij je kunt aantonen dat bijv. een offerte van hen overschreden is. Anders heb je akkoord gegeven op de werkzaamheden, waarbij de uurtarieven je bekend waren. Dat gezegd is dat de IB-aangifte 2 a 3 uur zou kosten, is niet ondenkbaar. Blijkbaar is geen melding gemaakt van de overige uren voor archiveren, vragen beantwoorden en het opstellen van de jaarrekening of zo die er niet is, de balans en W&V-rekening. Zonder die laatste twee kan geen aangifte IB gedaan worden.

 

Waarbij ik ook Karens stelling onderschrijf dat een jaarrekening voor een IB-ondernemer veelal verkocht wordt als noodzakelijk of verplicht, terwijl dat geenszins het geval is. Als je boekhouding correct is en fiscaal is bijgewerkt dan laat die boekhouding ook een balans en W&V zien waarmee je aangifte kunt doen. Daar is geen 15 tot 35 pagina's tellend rapport voor nodig. Echter, zo gaat het al jaar en dag, ondernemers weten haast niet beter en laten het doen met alle kosten van dien. Hooguit kan bijv. een bank vragen om een jaarrekening bij een financieringsaanvraag.

 

Terug naar de kosten. Als er inderdaad vanuit excel, de scans en de mappen nog een balans en W&V gemaakt moest worden en daarna de IB-aangifte is gedaan dan lijkt 1.100 niet te veel. Ja het kan altijd goedkoper, maar dan had je destijds ook moeten kiezen voor een kleiner kantoor en geen accountantskantoor. Die keuze is naar ik lees bewust gemaakt. Dat betekent ook dat je gekozen hebt voor een kantoor dat een jaarverslag opstelt dat moet voldoen aan de accountantsrichtlijnen. Ook wel compliance met een duur woord. Voordat de accountant tekent voor de jaarrekening moeten A4-tjes vol met checkpunten afgewerkt worden. Dat is tijdsbesteding die aan jou doorbelast wordt. En dat is ook tijdsbesteding waar die accountant niet onderuit kan.

 

Het had hen wel gesierd als ze open en eerlijk hadden meegedeeld wat jij had mogen verwachten aan kosten. Ze zijn ervaren genoeg om dat vooraf netjes in te kunnen schatten. Dit kantoor laat ook weer zien dat blijkbaar de klant nog steeds niet centraal staat in de branche. Al jaren steevast in de top drie van klachten over accountants: de facturatie!

 

Vraag je dan ook af of je wel een accountant nodig hebt. Ik ken boekhoudkantoren genoeg die voor het kleinbedrijf minstens dezelfde kwaliteit leveren als accountants tegen de helft van de kosten (en nee dan heb ik het niet over mezelf ;) )

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo. Gaat het, Karen?

 

 

Ik denk wel dat je gelijk hebt, in een kantoor waar meerdere mensen werken vindt altijd overleg plaats, en een eenpitter (mits voldoende kennis in zijn eigen huis) heeft dat wellicht niet.

Daar staat tegenover dat een kantoor (met meerdere mensen) wellicht efficienter werkt, of in het geval je aangifte complexer wordt, toch nog alle benodigde expertise in het eigen huis heeft. Maar dat zijn allemaal veronderstellingen.

 

Concreet: 100 inkoopfacturen, 5 verkoopfacturen: het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar ik vind 1000,- (ex btw?) inderdaad best aan de hoge kant. Staat tegenover dat ik hier natuurlijk maar één kant van het verhaal hoor.

 

De inschatting: "had hij aangegeven dat de inkomstenbelasting voor ons ongeveer 2 tot 3 uur zou duren": in mijn ervaring is dat dan een inschatting voor het privé-deel van de aangifte en niet voor het totale traject van het controleren van de administratie, opstellen jaarrekeningen en doen van de aangifte. (als de privé situatie, zoals impliciet gesteld, inderdaad 'simpel' is, vind ik twee tot drie uur veel voor een aangifte, overigens) Dan kun je nu boos worden omdat hij dat dat dan explicieter had moeten communiceren, maar (als we dan toch gaan beginnen), als iemand zegt dat hij in 2 tot 3 uur jouw complete administratie, jaarrekening en aangifte kan doen, zou ik het wantrouwen.

 

 

Wat kun je hier nu concreet mee:

- aangezien je geen offerte hebt, klinkt het alsof je geen poot hebt om op te staan als je deze rekening wil betwisten. Als je een inschatting hebt qua uren kun je eventueel proberen of daar wat mee te vogelen valt. Als hij bijvoorbeeld een verwachting heeft uitgesproken, kun je dat als offerte beschouwen en vragen om de factuur tot dat bedrag te beperken.

- je kunt proberen de factuur te betwisten omdat er onredelijk veel uren gerekend zijn voor werkzaamheden die echt niet meer dan een kwartiertje zouden moeten kosten (maar ja, ga dat maar eens aantonen)

- aangezien je de factuur al betaald hebt, en je wellicht al aangegeven hebt dat je afscheid neemt (en zij dat wellicht ook wel aanvoelen) is - als je puur naar het geld kijkt - de meest lucratieve houding voor dat kantoor om jou gewoon botweg te negeren. Dat is natuurlijk niet lief, maar het is ook niet zo alsof jij als een blad aan een boom omdraait als zij besluiten vanwege dit misverstand 350,- van de rekening af te halen.

- je zou eens kunnen informeren bij de beroepsorganisatie waar deze accountant (hopelijk) bij aangesloten is.

Ik vrees, eigenlijk, dat hier bar weinig aan te doen valt.

 

 

Dan even inhoudelijk:

- je bent inderdaad niet verplicht om een jaarrekening op te maken. Je bent wel verplicht om in de aangifte inkomstenbelasting, in het deel waar je je winst uit onderneming opgeeft, een balans en resultatenrekening op te geven. Dat komt eigenlijk wel min of meer neer op een jaarrekening. Nu ben ik van mening dat een balans opstellen zeker geen dubbele salto van een rekstok is, maar 90% van mijn klanten denkt daar anders over.

 

 

Bij het zoeken naar een nieuwe boekhouder:

- probeer een vaste prijs af te spreken

- of: spreek een uren-indicatie (plus tarief) af, en spreek af dat uren boven de indicatie pas gefactureerd kunnen worden na een fiat van jullie. Ik doe zelf niet aan vaste prijzen, maar er zijn honderdduizend vakbroeders die dat wel doen, dus als je dat heel belangrijk vindt, zijn er zat te vinden.

- vraag na wat zijn/haar andere klanten zijn. Als die qua grootte en ingewikkeldheid lijken op jou, kun je er van uitgaan dat hij/zij ook een redelijke inschatting kan maken van de benodigde hoeveelheid werk.

- zorg dat het persoonlijk een beetje klikt. Dat maakt de communicatie zo veel makkelijker, en hoe beter de communicatie, hoe beter beide partijen weten waar ze aan toe zijn.

 

 

Verder vink ik Henks suggestie "om je heen blijven kijken of je nog wel een redelijke prijs betaalt voor de kwaliteit die je verwacht" zeker een goede. Het lastige is, en dat geldt even goed voor loodgieterswerk, dan je zelf vaak slecht in staat bent om de kwaliteit te beoordelen. Ik vraag me wel eens af of er een markt is voor 'second-opinions' voor dit jaarrekeningen en aangiftes. Maar ik waag het te betwijfelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoe later op de avond hoe schoner het volk.

 

Zo. Gaat het, Karen?

 

Boek 11 gaat even niet zo snel als ik wil en dan kan zo'n anonieme zielepiet die een ondernemer die hier iets vraagt niet helpt, maar zo nodig z'n gram even moet halen, repliek krijgen. Maar nu Joost en jij ervoor hebben gezorgd dat dit weer een uitermate informatief draadje is geworden voor kleine ondernemers die zich dure accountantsdiensten laten praten terwijl beter af zijn met een boekhouder, gaat het weer uitstekend met me. :-K

 

Volgens mij had Tinny aangegeven dat het om een eenvoudige aangifte ging...

 

Enne, dan bedoelen we toch hetzelfde? Dat het voor jou geen dubbele rekstok eh, salto is en klanten uit jouw regio dat met een gerust hart aan jou kunnen toevertrouwen. :)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 2

@ 'EricMulders', altijd boeiend als 'mensen' die zichzelf niet bekend durven maken op fora, melden dat echte mensen onzin uitkramen.

Zo zo, over frustratie gesproken.

 

Vreemd hoor, dat ik geen mens zou zijn omdat ik mijn profiel niet zichtbaar maak en dat jij jezelf tot echt mens bestempeld. Helemaal vreemd dat jij wel eens even zult bepalen dat dat voor mij een kwestie van niet-durven is.

 

Ik krijg dan altijd het idee dat die 'mensen' zich aangevallen voelen en eigenlijk weten dat iemand gelijk heeft, maar toch hun frustratie even willen ventileren.

Ik vind helemaal niet dat jij gelijk hebt, sterker nog, ik vind dat jij onzin loopt te verkopen.

 

Zeker als ze alleen reageren op fiscale en financiële onderwerpen en 'iemand' in een fiscale discussie alleen wat tegenwerpingen poneert die niet echt relevant zijn.

En wat is er mis met het feit dat ik alleen reageer op financiele en fiscale onderwerpen? Wat wil je daar nu mee aantonen? Jij geeft hints aan starters dat ze weg moeten blijven bij adviseurs die meerdere tarieven hanteren want dan moet er vergaderd worden. Als ik dan reageer dan zeg je vervolgens dat jouw opmerkingen eigenlijk niet relevant zijn. Wat is die startende ondernemer daar dan wijzer van geworden? Moet die een kantoor met meerdere tarieven nu wel of niet mijden?

 

De boekhouder/accountant die Tinny inhuurde IS de externe expert. Ik mag hopen dat die zelf weet hoe je een eenvoudige IB-aangifte van een kleine ondernemer moet doen. Da's echt geen dubbele salto vanaf een rekstok.

Nee klopt. En? heb jij inzicht in hoe dat de nota is opgebouwd?

 

En ja, medewerkers kunnen dat vast prima, maar ik ken toch echt alleen maar eigenaren van boekhoud- en kleine accountantskantoren die de jaarrekening toch echt zelf moeten maken of een door een medewerker gemaakte jaarrekening toch echt zelf moeten controleren. En uiteraard daarover toch echt moeten communiceren met die medewerker omdat zij toch echt eindverantwoordelijk zijn (en dan zelf ook fijn wat uren kunnen schrijven). Het is toch echt mijn ervaring dat dat in (jullie?) sector een vrij gebruikelijke werkwijze lijkt te zijn.

Als er nu een eigenaar is die de jaarrekening zelf moet maken en na moet kijken is het juist bij de solo-ondernemer.

 

En nadat ik deze week wéér een ondernemer heb gesproken die afstevent op een faillissement door schandalig slecht advies van een accountant die torenhoge rekeningen stuurt, adviseer ik elke ondernemer die voorbij komt dat soort kantoren te mijden.

Nee, jij adviseert helemaal niet om dat soort kantoren te mijden. Jij adviseert om kantoren met meerdere tarieven te mijden. Overigens kan ik mij wel vinden in het feit dat je kantoren die schandalig hoge tarieven rekenen voor slecht advieswerk moet mijden. Kantoren die gemiddelde tarieven hanteren voor slecht advieswerk ook.

 

Duur is op boekhoud en fiscaal gebied helaas verre van een garantie voor het beste advies en zo min mogelijk belasting betalen...

Wat is die garantie dan wel volgens jou? Ga naar de solo-ondernemer!

 

Maar eh, Eric Mulders of hoe je in het echt ook heet, wel fijn te constateren dat je mijn hint - dat het merendeel van de ondernemers helemaal geen jaarrekening nodig heeft - niet tegenspreekt. ;D

Waarom zou ik dat tegen moeten spreken? Don’t flatter yourself. Alsof ik hier zit om jouw tegengas te geven.

 

Voor mij is duidelijk dat niet ik maar jij degene bent die gefrustreerd is. Jij post hier een reactie waarvan jezelf al vindt dat die niet relevant is en als er dan tegenwerpingen geponeerd worden ga je allerlei niet ter zake doende argumenten erbij halen of geef je je betoog een inconsequent vervolg om je te verdedigen.

 

Maar wat me nog het meeste stoort is de aanmatigende houding dat jij denkt te kunnen bepalen wie als mens door het hl-leven kan gaan. Als je je profiel op hl aanmaakt dan ben je iemand. Let wel, voor de meeste ondernemers die jouw advies - om een kantoor met meerdere tarieven te mijden - lezen en opvolgen ben jij net zo weinig een echt mens als ik; een internetfictie.

 

En ja, mijn naam is zoals die er staat en ik ben geen accountant of boekhouder.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe later op de avond hoe schoner het volk.

 

Zo. Gaat het, Karen?

 

Boek 11 gaat even niet zo snel als ik wil en dan kan zo'n anonieme zielepiet die een ondernemer die hier iets vraagt niet helpt, maar zo nodig z'n gram even moet halen, repliek krijgen. Maar nu Joost en jij ervoor hebben gezorgd dat dit weer een uitermate informatief draadje is geworden voor kleine ondernemers die zich dure accountantsdiensten laten praten terwijl beter af zijn met een boekhouder, gaat het weer uitstekend met me. :-K

 

Volgens mij had Tinny aangegeven dat het om een eenvoudige aangifte ging...

 

Enne, dan bedoelen we toch hetzelfde? Dat het voor jou geen dubbele rekstok eh, salto is en klanten uit jouw regio dat met een gerust hart aan jou kunnen toevertrouwen. :)

 

 

En hoe heb jij deze vraagstellende ondernemer geholpen dan?

Jij hebt mij niet van repliek gediend maar wil om je heen geslagen en je eigen opmerking onderuit gehaald. En dan mij een zielepiet noemen. Bahbah

 

Je begrijpt dat ik zowel inhoudelijk als van ‘mens’ tot mens er geen behoefte aan heb om verder op jou te reageren. Vind je vast niet erg.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe later op de avond hoe schoner het volk.

 

Of zo iets. Ik begrijp best dat je je een beetje geschoffeerd voelt, Eric, maar ik vind dat deze reactie het internet niet mooier maakt. We zijn allemaal internetficties, en dat zijn we al sinds Plato het bedacht. Maar dan hoeven we elkaar nog niet op deze manier virtueel te lijf te gaan, daar zijn internetficties niet voor bedoeld, en het werkt mijns inziens ook averechts.

 

Maar, fijn dat jullie elkaar nu beter hebben leren kennen, laten we hopen dat er nog eens een HL-event komt waarop jullie elkaar de hand schudden!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Tinny wekte de indruk dat ze na deze ervaring op zoek gaat naar een andere boekhouder of accountant.

Ik wilde haar daarbij twee tips geven omdat ik erg moe wordt van het feit dat de enige kleine ondernemers die ik persoonlijk ken die happy zijn over hun boekhouding en aangiftes, dat zelf doen of het uitbesteden aan een ondernemer zonder personeel.

 

Maar ben blijkbaar een woordje vergeten in mijn reactie, waardoor die als onzin werd afgedaan. Bij deze:

 

 

1 Je boekhouding of belastingaangifte uitbesteden aan een bedrijf dat meerdere uurtarieven berekent betekent VAAK dat meerdere mensen voor jou aan het werk gaan en jij ook de tijd dat zij overleggen moet betalen... Een solo-ondernemer inhuren heeft op dit gebied dus sowieso een urenvoordeel (en vermindert de kans op miscommunicatie).

 

(en die taalvout heb ik er ook maar meteen uitgehaald)

 

@Tinny, ik hoop niet dat Eric en ik je met ons gekissebis hebben weggejaagd van HigherLevel. Was zeker niet mijn bedoeling.

 

@Eric Aanmatigend is een perfecte omschrijving van hoe ik jouw reactie opvatte. Als iemand een opmerking van mij afdoet als onzin, weet ik graag op welke ervaring die persoon dat baseert. Higherlevel is er om startende ondernemers te helpen en dat kan het beste als zij hier hun vragen anoniem kunnen stellen. Anoniem nogal bot reageren op iemand die die starter probeert te helpen op een manier waar die startende ondernemer weinig aan heeft, voegt mijns inziens weinig toe aan dit forum. Vandaar mijn reactie.

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Tinny,

Deze kosten zijn inderdaad aan de hoge kant voor een eenvoudige aangifte voor een IB-ondernemer. Als het meer is dan je verwacht had omdat je dacht dat je het verzorgd en compleet had aangeleverd, moet je hierover contact opnemen met je accountant. Een creditnota zul je niet zomaar krijgen, maar je hebt recht op een verklaring. Al was het alleen maar zodat ze kunnen aangeven hoe je de stukken (nog) beter kan aanleveren.

 

Ik ben het eens met eerdere reacties, dat een accountant of boekhouder zonder personeel goedkoper is, omdat je geen overleg/overdracht van werkzaamheden hebt. Ook kun je met kleine kantoren vaak duidelijke afspraken maken, bijv. een richtprijs. Het argument dat er dan deskundigen van buiten de organisatie ingeschakeld moeten worden gaat voor kleinere klanten niet op.

 

Spreek dan ook goed af wat je krijgt voor dat geld, een jaarrekening is alleen verplicht voor BV's. Daarom is een winstbijlage (balans en w&v met toelichting) ook voldoende.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb jarenlang mijn boekhoud-kosten laag kunnen houden door zelf alles in te boeken en zelf de btw-aangifte te doen. (Na evt. wat hulp van een een boekhouder bij de eerste opzet en eerste jaarafsluiting en met info van sites als HL, is dat niet echt raket-wetenschap). Vervolgens liet jaarlijks ik mijn boekhouder met hooguit twee manuur kosten de boekhouding controleren. Op basis van de resulterende balans kan ik zelf prima m'n aangifte doen.

 

Uiteraard kost alles zelf inboeken en de aangifte invullen wel tijd, maar wanneer je genoeg tijd tussen opdrachten hebt, kun je overwegen kosten te drukken door meer zelf te doen. Ik heb wel ooit een AOV-cursus (voorheen middenstandsdiploma) met daarin ook het onderdeeel boekhouden, waardoor ik wel het idee heb dat ik weet wat ik doe. Op internet zijn vast soortgelijke cursussen te vinden. Succes!

Link naar reactie
  • 1

Ik wil hier graag even vanuit mijn perpectief op reageren.

 

De eerste vraag die je kan stellen is, hoeveel tijd heeft het nodig om een (simpele) administratie te verzorgen van een eenmanszaak?

Ik reken zelf met de gemiddelde van 2 uur per kwartaal. Als het eens per jaar wordt aangeleverd zit daar tijdswinst in.

 

Tweede vraag is hoeveel tijd heb je nodig om een dergelijke administratie na te kijken en een verslag van te maken?

Hier zit een enorm verschil in, sommigen zullen al snel 8 uren berekenen en sommigen kunnen dat in 2 uren.

 

Derde vraag is hoeveel tijd kost het om de aangifte IB te verzorgen?

Een eerste keer vergt het meer tijd, zoals aanmaken stambestanden en doornemen historie van de belastingplichtige. Verder kan het zijn dat er zaken ontbreken en of vragen gesteld dienen te worden. Gemakshalve mag je wel een uur of 2 rekenen voor de aangifte IB. (Let wel, na het invullen komt er nog het printen/verzenden naar belastingplichtige/verzenden naar belastingdienst etc)

 

Op jaarbasis kun je dan snel aan 10-12 uur komen

 

Dan zijn er nog wat andere opmerkingen gesteld.

Is het beter om bij een kantoor te zitten met meerdere medewerkers of een zzp-er?

Bij mijn tarifering ben ik destijds vanuit gegaan dat je voor het inboeken een lager tarief moet nemen dan dat je wellicht wilt nemen voor advieswerk/aangiftewerk. (€ 75,- per uur voor het inboeken is gewaagd.....en niet meer van deze tijd)

Ik heb een lager tarief genomen, waarbij ik vanuit ging dat er op een gegeven moment een medewerker zal komen die dat gaat verzorgen. Ja, als ik zelf boek heb je wellicht minder tijd nodig voor controle etc. Maar dat zal bij een normale klant niet veel mogen schelen.

Intern overleg uurtjes, dat mag in deze geval niet doorberekend worden. Als een medewerker een vraag niet zelf kon beantwoorden (wat je wel mag verwachten) dan zijn het opleidingskosten voor het kantoor zelf en mag de klant niet de dupe van zijn.

 

Mag je als kantoor een eenmanszaak een jaarrekening doorberekenen?

Mijn mening is ja. Het valt wellicht niet onder de verplichting, maar je moet bij de aangifte een soort jaarverslag invullen. Dit dient opgemaakt te worden op basis van goed koopmansgebruik en alle regels die er zijn. Dat is de basis van een jaarverslag, dus de controle dient er simpel gezegd gewoon te zijn. Of je daar een aparte verslag van maakt, dat maakt op zich niet uit. Normaal gesproken hebben kantoren daar een generator voor of andere simpele basis zodat dit maximaal 1 uur mag kosten.

 

Zou het veel schelen als je zelf de boekingen verzorgd?

In dit geval betwijfel ik het. Scanservice en zelf boeken kost vaak meer tijd voor jou, terwijl kantoren daar veel sneller mee om kunnen gaan. Het controleren en noodzakelijkerwijs muteren van boekingen (zeker in het eerste jaar) kost waarschijnlijk meer uren dan het laten inboeken.

 

Dan mijn persoonlijke noot op de vraag of de aan jouw berekende kosten normaal zijn. Ja, gezien de kantoor die jij hebt gekozen denk ik dat het redelijk normaal is. Het kan goedkoper, maar dat kan altijd.

 

Het inboeken van 100 facturen, als dat in 1x gedaan wordt kan in 2 uren gedaan worden. Als standaard zou zijn (dus zonder de telefoontijd) denk ik dat een dergelijke klus in 5 uren geklaard kan worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Ik vrees inderdaad ook dat je de rekening zal moeten betalen. Wat ik ondernemers zal adviseren is om een urenspecificatie op te vragen. Eigenlijk is het al het beste om in het begin bij een offerte gesprek bij alle financieel adviseurs een uren specificatie op te vragen. (In aantallen uren x tarief) Je kan dan soms al hele bijzondere dingen tegenkomen.

 

Ik wil echter graag als accountant de onduidelijkheid graag uit de wereld helpen, want je moet altijd bereid zijn om als accountant verantwoording af te leggen. Ik ga hiertoe een globaal overzicht in jip en janneke taal uiteenzetten van werkzaamheden die ten behoeve van de belatingdienst verplicht gedaan moeten worden door een goede adviseur (ook een boekhouder of fiscalist). Ik maak een veronderstelling dat de volgende standaard balans- en resultaatposten aanwezig zijn. Hierna volgt mijn opsomming:

 

Materiële vaste activa

1 uur (opstellen afschrijvingstaat, berkenenen afschrijvingen doorlopen grootboek alle investeringen op de balans)

Debiteuren / overlopende activa

0,5-1 uur (behoordelen of alle debiteuren betaald worden, om eventueel een afwaardering op te nemen)

Liquide middelen

0,25 uur aansluiten diverse saldi, eventueel controleeren of alle overboekingen tussen zakelijke rekeningen goed geboekt zijn

Eigen vermogen

1 uur specificatie maken fiscale wel en niet geaccepteerde posten, beoodelen niveau van de priveopnames per maand

Kortlopende schulden

1- 1,5 uur In het nieuwe jaar in januari en februari kijken of er nog posten zijn die in het oude jaar geboekt moeten worden aan de hand van bankafschriften en facturen.

Omzet

1 uur Conrole factuurvereisten, controle aansluiten facturen in de map ook in het grootboek. Doorlopende nummering, zijn juiste btw tarieven gehanteerd etc etc

Kosten

1 uur Doorlopen kosten op fiscale aanvaardbaarheid, analyse van mogelijkheden om nog extra kosten te boeken om de winst te kunnen verlagen

0,25 uur Rente controle opname rente vierde kwartaal in boekhouding alle rentes geboekt

1 uur Omzetbelasting

Alle aangiften bij elkaar optellen. De totale aangegeven omzet aansluiten met het grootboek omzetrekeningen, maar ook alle btw-rekeningen, kijken of er nog privégebruik btw aangegeven moet worden. Indien nodig een verbeterde (suppletie) aangifte indienen over het boekjaar

 

Ideaalplaatje gemiddeld (werkzaamheden ineens uitgevoerd zonder ontbrekende stukken): Totaal 8 uur en dan moet de aangifte nog in het systeem gezet worden en eventuele besprekingen.

 

In dit geval zal het niet van toepassing zijn, maar ik wil nog even aangeven dat er voor AA en RA accountants een Raad voor de Geschillen in het leven is geroepen. Meer informatie vind je hier: http://www.nba.nl/Klacht--en-tuchtrecht/civielrechtelijkegeschillen/Raad-voor-Geschillen/

 

Deze kan geconsulteerd worden als een accountant echt uit de bocht vliegt met zijn declaratie.

 

Ik weet dat het voor ondernemers nogal eens onduidelijk is wat een financieel/fiscaal adviseur nu doet.

Ik hoop hiermee enige verheldering te hebben gebracht. Heb je nog vragen? Stel ze gerust :)

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.