Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
senseihomer

Realistische verwachting voor spiritueel winkeltje

Recommended Posts

Dag,

 

Ik hoop dat ik hem in de goede sectie plaats

 

Maar ik heb een vraag over wat je eigenlijk realistisch zou kunnen verwachten van een nieuw geopende zaak

 

Ik ben 5 april (jl) een eigen spiritueel winkeltje begonnen (van 20m2 met een huur prijs van 250 all in)

 

Als ik terug kijk op de afgelopen maand (eerste maand van opening dus), dan hebben we in totaal (verkoop en aanverwante diensten) 550 euro binnen gebracht en verdeeld over de hele periode ongeveer zo`n 50 klanten langs gekomen en daarbij weet ik dat voor de komende maand (mei) de huur al binnen gebracht gaat worden door geplande diensten.

 

Maar ik heb geen enkel idee wat realistisch te verwachten is. Is deze afgelopen maand goed geweest (ben zelf zeker tevreden) of juist tegenvallend met wat je zou mogen verwachten.

 

Wat is een realistische periode om voor een nieuwe winkel wat bekendheid te verkrijgen?

 

hoor graag jullie meningen

 

gr martien

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik hier uit opmaken dat je geen ondernemingsplan hebt gemaakt van te voren? ???

 

Deze geeft normaal gesproken een antwoord op deze vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuus, ik had in mijn eerste post wat duidelijker moeten zijn over hoe dit ontstaan is

 

Wij (mijn vrouw en ik) waren helemaal niet van plan om een winkel of iets te beginnen. Deze kans kwam totaal onverwachts op ons pad en we moesten vrij ad hoc beslissen (aangezien deze pandjes erg gewild zijn vanwege de lage huurkosten).

 

Dus we hebben geen enkele ervaring, plannen gemaakt of hier een budget voor gecreëerd

 

Vandaar mijn `onzekerheid`

 

hoop dat het zo wat duidelijk is

 

mvg

martien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei... Geen ervaring, geen plan en geen budget. Dat zijn drie rode vlaggen.

 

Je zag de winkel als een "kans". Op basis waarvan?

Zoals je het nu schetst zie ik het eerder als een bedreiging van jullie financiële situatie.

 

250,- Euro huur is niet hoog. Maar waar ga je van leven met zo'n lage omzet?

Hebben jullie nog andere inkomsten waarop je zou kunnen terugvallen? Hoe makkelijk kan je weer stoppen?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja, bij een spiritueel winkeltje verbaasd het mij dan weer niet zo dat de beslissing vooral op gevoel is genomen.Maar als boekhouder leef ik zakelijk toch erg in de wereld van "als er geen contract, factuur of plan is dan kan het niet bestaan / waar zijn.. "

Dus met die bril op zit ik toch enigszins hoofdschuddend achter mijn pc te lezen dat jullie een leeg pandje zagen en toen bedacht hebben daar kunnen we wel een winkeltje in beginnen en dan ook nog dat moest snel want ze zijn gewild.. dat gaat er bij mij heel lastig in..

 

Wat ik dan weer wel humor vind is dat je nu aan ons komt vragen of wij eens in onze glazen bol willen kijken of het wat kan worden met dat winkeltje van jullie. (lees dit vooral met een knipoog, niet als kritiek)

 

Ik denk eerlijk gezegd dat jij je niet (teveel) met detailhandel moet gaan vergelijken want als ik het langs die meetlat leg voor 550 euro zou ik niet een hele maand in een winkel willen staan, dat bedrag zou ik graag als dagomzet zien voor een beetje gezonde onderneming waar je dan ook nog van kunt leven.

 

Zakelijk gezien kun je natuurlijk zeggen dat je je met een huur van 250 euro per maand ook niet echt een buil kunt vallen, behalve als dat winkeltje voor een belangrijk deel in jullie levensonderhoud moet gaan voorzien.

Maar gezien jij niet ontevreden bent met de eerste maand denk ik dat we jou winkeltje toch vooral moet zien als het verplaatsen van je "aanverwante diensten" van de huiskamer naar een aparte locatie (mede omdat je spreekt over dat voor mei de huur al gedekt is uit aanverwante diensten)

Ik vraag me dan ook we af waar je in wil groeien met je winkeltje, met de aanverwante diensten (in neem aan spirituele consulten of coaching) of met spirituele artikelen. Dat soort zaken voor jezelf op papier zetten kan wel eens handig zijn al is het voor jezelf maar om een houvast te hebben en een meetlat ipv alleen een gevoel.

 

Gezien jullie plotselinge / onverwachte start en mijn inschatting dat jullie geen ondernemers zullen worden die continue kijken naar het optimaliseren van het assortiment en het in de gaten houden van de omloopsnelheid van de voorraad om de verkoop en marge te maximaliseren. Er zal denk ik veel op gevoel blijven gaan. en waarschijnlijk ligt de valkuil bij de bijkomende zaken van het ondernemerschap zoals (verplichtingen rondom) de administratie, daarom zou ik mij voor nu eerst even richten op het goed neerzetten van de tent qua administratie, heb je overal aan gedacht, weet je wat je verplichtingen zijn (btw aangifte, gemeentelasten) wanneer moet wat en wat kost dat.. zodat je niet verrast word door aanslagen / rekeningen of boetes die je niet had meegerekend of omdat je iets niet gedaan hebt wat wel had gemoeten.

 

De ontwikkeling van je winkel qua assortiment (wat je normaal voor de start in een businessplan ook belicht), wat verkoopt goed en wat niet kun je dan in de praktijk wel ondervinden met als belangrijkste advies, wees voorzichtig met je inkoop, koop in wat je klanten willen en niet wat jezelf mooi of enthousiast over bent vind (behalve als je zelf natuurlijk de blauwdruk bent voor je klantenbestand maar dat is zelden het geval), dus durf bijvorobeeld ook een artikel in te kopen waar je zelf misschien niet zoveel mee hebt maar op dit moment wel "hip" is in de spirituele wereld. Die artikelen trekken namelijk ook klanten naar je winkel en dan krijg je loop in de winkel en omzet. Aan jou de taak om ze dan tegelijk aanverwante diensten aan te bieden of om ze toch toe te praten naar de spirituele artikelen waar meer jou passie of enthousiasme ligt.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vrouw en ik werken allebei in de zorg, dus in principe hoeft de winkel niet voor het inkomen te zorgen. Maar is het als extra te beschouwen.

 

Mocht het niet lopen, dan is het mogelijk om het huurcontract op te zeggen met een maand overbrugging (dit heeft ermee te maken dat de pandjes erg gewild zijn)

 

gr martien

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag Roel

 

Bedankt voor je berichtje

 

ik denk dat je vrij accuraat bent met je inschatting. Het is ook echt meer voor erbij en inderdaad ook een manier om een plek te hebben uit huis, voor het aanbieden van de diensten.

 

Het is ook niet zozeer de vraag hoe het gaat lopen, maar meer de vraag wat een realistische inschatting is qua bezoekers, naamsbekendheid etc. Aangezien wij geen ervaring hebben, kunnen we ook moeilijk inschatten of het `goed` is gegaan of dat het juist `beter` had moeten gaan

 

maar ik sta open voor alle ideeën en suggesties

 

mvg

martien

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

we werken om elkaar heen en hebben iemand die in de winkel wil staan wanneer wij niet kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste seinseihomer,

 

een mede-ondernemer of medewerker? Dit dreigt op diverse punten op een fiasco uit te draaien als je niet snel e.e.a. goed navraagt en organiseert.

 

Zie Roel en misschien ook iemand die de koe bij de hoorns vat of jullie op het goede spoor zet.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

we werken om elkaar heen en hebben iemand die in de winkel wil staan wanneer wij niet kunnen

 

Die dat gratis doet?

 

1 personeelslid brengt buiten zijn/haar salaris vaak ook nog extra kosten mee. (verzekeringen, arbo,salarisstroken/administratie)


Rieel-schoonmaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gebeurt alleen wanneer de zaken voldoende lopen. Anders kijken we naar een selectie van dagen dat we open gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het niet loopt ga je enkele dagen dicht, maar als je enkele dagen dicht bent gaat het toch nooit lopen?

 

Ik denk dat je vrij snel moet bedenken wat je strategie moet worden, anders gaat het sowieso fout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, fout, fout... Ik denk dat Roel de situatie zeer goed ingeschat heeft, blijkens ook het antwoord van TS. Dit is in eerste instantie vooral leuk.

 

In aanvulling op wat Roel al gezegd heeft: breng heel goed in kaart wat de winkel je ECHT kost. Met alleen de huur ben je er waarschijnlijk nog niet. Er zal wellicht iets naar de gemeente moeten (OZB), er zal wellicht iets naar de gemeente moeten (precario, BIZ, etc), en wellicht zal er iets naar de gemeente moeten (vul het maar in). Dan is er nog elektra, verwarming, verzekeringen voor inbraak e.d.

Er mag wellicht een etalage ingericht worden, de winkel moet ingericht, und so weiter.

Iemand nog emer suggesties voor kostenposten?

 

Als je dat plaatje compleet hebt, weet je wat de winkel kost nog vóór je bent gaan verkopen.

 

Heeft de winkel een meerwaarde voor jullie 'aanverwante diensten'? Zoja, dan kun je ook redeneren dat 250,- huur voor een bedrijfsruimte op een gewilde plek, een koopje is, althans duur per vierkante meter maar niet veel geld.

 

Als die aanverwante diensten echt net zo goed vanuit huis kunnen, dan zegt de zakelijke ik dat de winkel dan zichzelf behoort te bedruipen, dus huur en vaste kosten en arbeidsbeloning moeten dan uit de marge op je verkoop komen. Ik weet niet wat voor marge je hebt, maar als het nu eens 40% is, dan heb je in een maand aan marge net precies de huur verdiend.

 

Ik zou zeggen, ga vooral ook het gesprek aan met je buurman, die kan je wellicht vertellen hoe lang het duurde tot hij op een redelijk omzetniveau zat, hoe hij bekendheid verkreg, wat goede en slechte momenten in het jaar zijn en wanneer je de zaak dus zeker NIET dicht wil gooien, etc.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand nog emer suggesties voor kostenposten?

belastingdienst?

 

nieuwe klanten winnen is 1 maar om ze te houden is toch wat anders, wat zijn de plannen voor de langere termijn?

hoe denk je te gaan overleven?


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben me aan het verdiepen in de materie en aan de andere kant vertrouw ik erop dat het goed komt. Ben er natuurlijk niet afhankelijk van

 

maar vraag me af of ik tevreden mag zijn met de eerste weken en hebben jullie suggesties hoe ik mijn naamsbekendheid kan verbeteren.

 

Dit heb ik zelf al gedaan:

 

* Facebook (www.facebook.com/martienenanja) en Twitter: (www.twitter.com/newagewinkel)

* Spirituele forums

* ben bezig met het opzetten van een eigen startpagina

* volgende week komen nette folders en die wil ik gaan verspreiden

* 18 mei is er een spirituele beurs in Hoogeveen, waar ik reclame ga maken en zelf ook sta

* Volgende week komt er ook een mooi reclame bord voor aan de weg

* Ik zoek samenwerking met aanverwante dienstverleners in de buurt

* Ik ben van plan zelf binnenkort een open dag te organiseren en/of een spirituele beurs (je)

* Ik heb ge-experimenteerd met adwords, maar daar ben ik niet erg tevreden over

* Ik heb een blog geschreven

* ik sta op diverse spirituele agenda op het internet

 

misschien hebben jullie nog ideeën?

 

gr martien

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

misschien hebben jullie nog ideeën?

 

gr martien

 

 

Tijd nemen om het allemaal een plaats te geven. Het is geen schrikbarend hoog bedrag wat je per maand kwijt bent aan huur. Je hoeft er niet van te bestaan. Om nu in 1x je hele trukendoos open te trekken. ;D

 

Het is een spirituele winkel, daarom ook niet voor iedereen, het zal even duren eer dat de liefhebbers van spiritualiteit je gevonden hebben.

 

Geniet er gewoon van dat je een maand open bent en al wat verdiend hebt in die maand, meet wat het effect is van de diverse ideeën die je hierboven genoemd hebt. Hou je inkomsten en uitgaven bij de eerste maanden. Stijgt je winst en omzet, dan ben je goed bezig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je meer zijn dan alleen winkeltje?

 

Als ik je website bekijk ben je volgens mij meer dan alleen een winkeltje.

 

Ik las ook dat je een opendag of beursje wilde houden in je winkel.

Misschien kun je dat elke maand gaan doen met een bepaald thema. Zo kun je ook naamsbekendheid opbouwen en misschien ook een vaste klantenkring krijgen.

 

Ik ken een spiritueel winkeltje dat op zaterdag altijd een tarotlegger en/of numeroloog in de winkel heeft.

 

Meer een spiritueelcentrum/winkel

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 321 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept